REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii
Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska była pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który ograniczył możliwość korzystania z "pomocy antycovidowej", w przypadku przedsiębiorstw powiązanych z rajami podatkowymi - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Jak przypomniał Sarnowski, w połowie lipca br. Komisja Europejska przyjęła pakiet podatkowy na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę unijnej gospodarki. Jednym z jego celów jest walka z uchylaniem się i unikaniem opodatkowania. Wśród proponowanych przez UE rozwiązań jest m.in. nowe spojrzenie na listę rajów podatkowych oraz wykluczenie z pomocy publicznej podatników, którzy powiązani są z rajami podatkowymi. Chodzi o takie kraje, jak np. Panama, Oman, Seszele czy Kajmany.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem wiceministra Unia Europejska umożliwia firmom nieskrępowane inwestowanie i handel w praktycznie całej Europie, jednak wspólny rynek niesie ze sobą również zagrożenia.
"Pierwsze z nich to raje podatkowe. Brak opodatkowania wypłaty zysku między krajami Unii i przepisy działające w niektórych państwach ułatwiają transfer zysków poza Unię. Oczywiście bez podatku. Drugie zagrożenie to działalność mafii podatkowych. Brak kontroli na granicach, ułatwia korzystanie z +pustych faktur+, przy pomocy których dokonuje się wyłudzeń VAT" - mówił wiceszef resortu finansów.

Jak zauważył, ofiarą tych zjawisk są nie tylko państwa, ale również zwykli przedsiębiorcy. Dzięki agresywnemu planowaniu podatkowemu lub współpracy z przestępcami, nieuczciwe firmy osiągają wyższe zyski i płacą niższe podatki. Zaburza to konkurencję, na czym tracą uczciwe firmy.

"Polska była pierwszym krajem w Unii, który ograniczył możliwość korzystania z +pomocy antycovidowej+ w przypadku, gdy przedsiębiorca jest powiązany z rajami podatkowymi" - podkreślił Sarnowski. Warunek dotyczący rajów podatkowych został przewidziany w uzgodnionych z Komisją Europejską zasadach udzielania pomocy przedsiębiorcom w ramach tarczy finansowej.

REKLAMA

Jak wyjaśnił wiceminister, są przypadki nieudzielenia pomocy przedsiębiorcom, których główny beneficjent rzeczywisty posiada rezydencję podatkową w raju podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mam ogromną nadzieję, że kierunek obrany przez Unię Europejską nie będzie tylko działaniem epizodycznym, ale przerodzi się w postulowane przez Polskę wspólne, szersze działanie skierowane przeciwko rajom podatkowym. Co cieszy, Parlament Europejski wyraźnie zmierza w tym kierunku. W połowie czerwca 2020 r. powołał stały podkomitet ds. opodatkowania, który zajmie się między innymi unikaniem opodatkowania i transparentnością podatkową" - zauważył Sarnowski.

Jego zdaniem, innym polem pilnie wymagającym intensywnej współpracy pomiędzy państwami Unii Europejskiej jest zwalczanie przestępczości podatkowej. Luka w VAT w Unii Europejskiej to prawie 140 mld euro, z czego około 60 mld euro tracą państwa Unii z powodu działalności mafii VAT. To tyle co 60 proc. rocznego budżetu Polski.

Według Sarnowskiego państwa UE wciąż bardzo różnią się technicznym zaawansowaniem i efektywnością administracji podatkowych.

"Jeszcze do niedawna był to również problem Polski. Według raportu OECD z 2012 r. udział wydatków IT w całości wydatków na administrację skarbową plasował Polskę na 23. miejscu w UE. Na systemy informatyczne wydawaliśmy dwadzieścia pięć razy mniej niż liderzy – Finlandia i Austria. Teraz to my jesteśmy europejskimi liderami we wdrażaniu pionierskich narzędzi analitycznych" - podkreślił.

Dodał, że Polska chce dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi krajami Europy. Proponujemy państwom zawieranie dwustronnych umów, tworzących ramy dla przyspieszonego transferu wiedzy, technologii i informacji podatkowych. Jesteśmy w trakcie rozmów z Czechami, Słowacją, Ukrainą oraz krajami bałtyckimi.

Wiceminister zwrócił uwagę, że przedstawiony przez KE pakiet wskazuje ogólną wizję i kierunki prac w obszarze VAT. Zaznaczył, że Polska wspiera postulat zwiększenia skuteczności opodatkowania VAT w obszarze szeroko rozumianej sharing economy (ekonomii współdzielenia - PAP).

"Kluczowa jest oczywiście analiza przyszłej propozycji KE w tym zakresie, ponieważ materia jest skompilowana i wymaga szczegółowych dyskusji" - zastrzegł.

"Z dużym zainteresowaniem będziemy obserwować prace związane z propozycją dotyczącą uproszczenia i dostosowania zasad opodatkowania VAT związanych z sektorem transportu pasażerskiego do Europejskiego Zielonego Ładu. Polska wspiera reformę stawek w Unii Europejskiej, a zwłaszcza zmiany wspierające rozwój zielonej gospodarki" - zapewnił.

Jak zauważył, Komisja dąży do modernizacji obowiązków raportowania w obszarze VAT oraz e-fakturowania, co ze strony Polski także spotyka się z zadowoleniem. Poinformował przy tym, że Polska rozpoczęła już prace związane z wdrożeniem e-faktury jako nowoczesnego i przyjaznego firmom narzędzia wywiązywania się z obowiązków podatkowych, a zarazem pozwalającego administracji podatkowej na efektywną kontrolę obiegu faktur praktycznie w czasie rzeczywistym.

"Pozytywne nastawienie KE do koncepcji e-faktury pozwala Polsce z optymizmem inicjować procedurę derogacyjną, która w przyszłości, po pilotażu, umożliwi wprowadzenie e-faktury w wersji obligatoryjnej. Z aprobatą przyjmujemy również postulat rozwoju usług e-administracji i intensyfikacji współpracy międzynarodowej. Są to pola na których Polska już teraz jest bardzo aktywna" - podsumował wiceminister. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ mhr/

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA