REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii
Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska była pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który ograniczył możliwość korzystania z "pomocy antycovidowej", w przypadku przedsiębiorstw powiązanych z rajami podatkowymi - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Jak przypomniał Sarnowski, w połowie lipca br. Komisja Europejska przyjęła pakiet podatkowy na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę unijnej gospodarki. Jednym z jego celów jest walka z uchylaniem się i unikaniem opodatkowania. Wśród proponowanych przez UE rozwiązań jest m.in. nowe spojrzenie na listę rajów podatkowych oraz wykluczenie z pomocy publicznej podatników, którzy powiązani są z rajami podatkowymi. Chodzi o takie kraje, jak np. Panama, Oman, Seszele czy Kajmany.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem wiceministra Unia Europejska umożliwia firmom nieskrępowane inwestowanie i handel w praktycznie całej Europie, jednak wspólny rynek niesie ze sobą również zagrożenia.
"Pierwsze z nich to raje podatkowe. Brak opodatkowania wypłaty zysku między krajami Unii i przepisy działające w niektórych państwach ułatwiają transfer zysków poza Unię. Oczywiście bez podatku. Drugie zagrożenie to działalność mafii podatkowych. Brak kontroli na granicach, ułatwia korzystanie z +pustych faktur+, przy pomocy których dokonuje się wyłudzeń VAT" - mówił wiceszef resortu finansów.

Jak zauważył, ofiarą tych zjawisk są nie tylko państwa, ale również zwykli przedsiębiorcy. Dzięki agresywnemu planowaniu podatkowemu lub współpracy z przestępcami, nieuczciwe firmy osiągają wyższe zyski i płacą niższe podatki. Zaburza to konkurencję, na czym tracą uczciwe firmy.

"Polska była pierwszym krajem w Unii, który ograniczył możliwość korzystania z +pomocy antycovidowej+ w przypadku, gdy przedsiębiorca jest powiązany z rajami podatkowymi" - podkreślił Sarnowski. Warunek dotyczący rajów podatkowych został przewidziany w uzgodnionych z Komisją Europejską zasadach udzielania pomocy przedsiębiorcom w ramach tarczy finansowej.

Jak wyjaśnił wiceminister, są przypadki nieudzielenia pomocy przedsiębiorcom, których główny beneficjent rzeczywisty posiada rezydencję podatkową w raju podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Mam ogromną nadzieję, że kierunek obrany przez Unię Europejską nie będzie tylko działaniem epizodycznym, ale przerodzi się w postulowane przez Polskę wspólne, szersze działanie skierowane przeciwko rajom podatkowym. Co cieszy, Parlament Europejski wyraźnie zmierza w tym kierunku. W połowie czerwca 2020 r. powołał stały podkomitet ds. opodatkowania, który zajmie się między innymi unikaniem opodatkowania i transparentnością podatkową" - zauważył Sarnowski.

Jego zdaniem, innym polem pilnie wymagającym intensywnej współpracy pomiędzy państwami Unii Europejskiej jest zwalczanie przestępczości podatkowej. Luka w VAT w Unii Europejskiej to prawie 140 mld euro, z czego około 60 mld euro tracą państwa Unii z powodu działalności mafii VAT. To tyle co 60 proc. rocznego budżetu Polski.

Według Sarnowskiego państwa UE wciąż bardzo różnią się technicznym zaawansowaniem i efektywnością administracji podatkowych.

"Jeszcze do niedawna był to również problem Polski. Według raportu OECD z 2012 r. udział wydatków IT w całości wydatków na administrację skarbową plasował Polskę na 23. miejscu w UE. Na systemy informatyczne wydawaliśmy dwadzieścia pięć razy mniej niż liderzy – Finlandia i Austria. Teraz to my jesteśmy europejskimi liderami we wdrażaniu pionierskich narzędzi analitycznych" - podkreślił.

Dodał, że Polska chce dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi krajami Europy. Proponujemy państwom zawieranie dwustronnych umów, tworzących ramy dla przyspieszonego transferu wiedzy, technologii i informacji podatkowych. Jesteśmy w trakcie rozmów z Czechami, Słowacją, Ukrainą oraz krajami bałtyckimi.

Wiceminister zwrócił uwagę, że przedstawiony przez KE pakiet wskazuje ogólną wizję i kierunki prac w obszarze VAT. Zaznaczył, że Polska wspiera postulat zwiększenia skuteczności opodatkowania VAT w obszarze szeroko rozumianej sharing economy (ekonomii współdzielenia - PAP).

"Kluczowa jest oczywiście analiza przyszłej propozycji KE w tym zakresie, ponieważ materia jest skompilowana i wymaga szczegółowych dyskusji" - zastrzegł.

"Z dużym zainteresowaniem będziemy obserwować prace związane z propozycją dotyczącą uproszczenia i dostosowania zasad opodatkowania VAT związanych z sektorem transportu pasażerskiego do Europejskiego Zielonego Ładu. Polska wspiera reformę stawek w Unii Europejskiej, a zwłaszcza zmiany wspierające rozwój zielonej gospodarki" - zapewnił.

Jak zauważył, Komisja dąży do modernizacji obowiązków raportowania w obszarze VAT oraz e-fakturowania, co ze strony Polski także spotyka się z zadowoleniem. Poinformował przy tym, że Polska rozpoczęła już prace związane z wdrożeniem e-faktury jako nowoczesnego i przyjaznego firmom narzędzia wywiązywania się z obowiązków podatkowych, a zarazem pozwalającego administracji podatkowej na efektywną kontrolę obiegu faktur praktycznie w czasie rzeczywistym.

"Pozytywne nastawienie KE do koncepcji e-faktury pozwala Polsce z optymizmem inicjować procedurę derogacyjną, która w przyszłości, po pilotażu, umożliwi wprowadzenie e-faktury w wersji obligatoryjnej. Z aprobatą przyjmujemy również postulat rozwoju usług e-administracji i intensyfikacji współpracy międzynarodowej. Są to pola na których Polska już teraz jest bardzo aktywna" - podsumował wiceminister. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ mhr/

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA