REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezzwrotne mikropożyczki dla firm - warunek: utrzymanie działalności przez 3 miesiące

Subskrybuj nas na Youtube
Bezzwrotne pożyczki dla firm - warunek: utrzymanie działalności przez 3 miesiące
Bezzwrotne pożyczki dla firm - warunek: utrzymanie działalności przez 3 miesiące

REKLAMA

REKLAMA

Władze Krakowa zachęcają przedsiębiorców do brania mikropożyczek do 5 tys. zł z tarczy antykryzysowej. Z tej formy pomocy wciąż nie skorzystało 46 tys. małych firm pod Wawelem. Gdyby wnioski zostały złożone, do krakowskiej gospodarki udałoby się wprowadzić kolejnych 230 mln zł – mówił 8 września wiceprezydent Bogusław Kośmider.

O mikropożyczkę do 5 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mogą wystąpić właściciele firm zatrudniających do dziewięciu osób lub samozatrudnieni. Jednym z podstawowych warunków uzyskania pomocy jest prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 marca 2020 r. Mogą ją dostać osoby, które po 1 marca zawiesiły działalność, a potem ją wznowiły, ale też właściciele nowych firm.

"Pieniądze z mikropożyczek są łatwo dostępne, wystarczy wypełnić wniosek" – mówił Bogusław Kośmider. "Czterdzieści kilka tysięcy przedsiębiorców w Krakowie może skorzystać z tej pomocy, a nie robi tego. Uważamy, że warto po nią sięgnąć, bo dodatkowe 230 mln zł to udrożnienie funkcjonowanie gospodarki, a jak gospodarki, to i miasta” – podkreślił wiceprezydent.

REKLAMA

Z danych GUS wynika, że w Krakowie do skorzystania z mikropożyczek uprawnionych jest ok. 112 tys. podmiotów. Do tej pory pomoc uzyskała niemal połowa z nich – 55 tys. na łączną kwotę 275 mln zł. Wniosków było więcej - ponad 65 tys. zł, ale ok. 10 tys. zostało odrzuconych m.in. z powodu błędów, niekompletnej dokumentacji lub kłopotów ze znalezieniem firmy w ewidencji działalności gospodarczej.

"W pierwszych tygodniach po uruchomieniu tzw. tarczy antykryzysowej spłynęła do nas ogromna liczba wniosków, w szczytowanym momencie było ich ponad 5,6 tys. dziennie" – mówił dyrektor Grodzkiego Urzędu Pracy w Krakowie Marek Cebulak. Dodał, że duża liczba wniosków i brak automatyzacji ich rozpatrywania znacznie wydłużał ich obsługę – samo przyjęcie wniosków trwało nawet 40 minut, a na pieniądze trzeba było czekać do dwóch miesięcy.

Urzędnicy zapewniają, że teraz to się zmieniło. Wprowadzono szereg usprawnień. Przyjęcie wniosku trwa około 10 minut, a pieniądze są przekazywane przedsiębiorcom do dwóch tygodni od jego złożenia. "Apelujemy o składania wniosków w formie elektronicznej, bo to znacznie przyśpiesza obsługę i pozwala uniknąć błędów" - mówił Cebulak.

Mikropożyczkę można przeznaczyć na dowolny cel związany z działalnością gospodarczą, na podatki, składki, leasing czy najem lokalu. To pomoc jednorazowa i bezzwrotna pod warunkiem, że od momentu otrzymania wsparcia firma będzie działać przez trzy miesiące. Umorzenie następuje automatycznie – nie trzeba składać wniosku. Do tej pory Grodzki Urząd Pracy w Krakowie umorzył mikropożyczki 16 tys. przedsiębiorców.

Mikropożyczki są udzielane w ramach rządowej tarczy antykryzysowej i mogą być łączone z innymi formami wsparcia. Jak mówił wiceprezydent Kośmider, Grodzki Urząd Pracy udziela pomocy także w postaci dofinansowania dla podmiotów gospodarczych i organizacji pozarządowych. "Mieliśmy prawie 15 tys. wniosków, 13 tys. z nich zostało już rozpatrzonych, i wydaliśmy na to ze środków Funduszu Pracy ponad 93 mln zł" – powiedział Kośmider.

Władze miasta liczą, że do końca roku z mikropożyczek skorzysta jeszcze kilkanaście tysięcy uprawnionych. (PAP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

autor: Małgorzata Wosion-Czoba

wos/ pad/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA