REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę

Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę
Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę

REKLAMA

REKLAMA

Dla własnego dobra należy być przygotowanym na kontrole wykorzystania środków z tarcz antykryzysowych. Kontrolować mogą ZUS, PUP, KAS.

Rozwiązania wprowadzane w Polsce, które mają pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu stanu epidemii i jego skutków, polegają głównie na przyznaniu im środków finansowych. Nie mam żadnych wątpliwości, że prawidłowość ich wykorzystania zostanie za chwilę sprawdzona.
Pomoc jest uzależniona od wielu kryteriów odwołujących się do szkodliwego wpływu ograniczeń związanych z pandemią na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Wielokrotnie aktualizowana tarcza antykryzysowa umożliwiła różnym grupom społecznym skorzystanie z rozmaitych ulg i form wsparcia w związku z epidemią COVID-19.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co otrzymali przedsiębiorcy

Najczęściej przedsiębiorcy skorzystali:

  • zwolnienie ze składek ZUS,
  • mikropożyczka 5000 zł,
  • dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej,
  • dofinansowania do wynagrodzeń przy ogłoszonym przestoju lub przy obniżeniu wymiaru czasu pracy pracowników,
  • świadczenie postojowe,
  • dodatkowy zasiłek opiekuńczy,
  • ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.

Jakiej kontroli możemy się spodziewać?

Pewnym jest, że kontrole wykorzystania przyznanej pomocy będą przedmiotem kontroli ZUS i PUP, ale także organów KAS (urzędu skarbowe oraz celno – skarbowe).

Zresztą wzmożonych działań KAS możemy spodziewać się spodziewać niezależnie  od kontroli przyznanej przez państwo pomocy finansowej. Już można zaobserwować wyjątkową aktywność organów podatkowych w obszarze czynności sprawdzających oraz kontroli podatkowych i celno – skarbowych.
Wydaje się, że najczęściej przedsiębiorcy będą się stykać z prowadzeniem przez organy podatkowe czynności sprawdzających. Są one wykonywane przez urzędy skarbowe i stanowią wstępną, mało sformalizowaną procedurę, w ramach której organy podatkowe I instancji przeprowadzają czynności mające na celu sprawdzenie terminowości składania deklaracji oraz wpłacania podatków (w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów). Badają również formalną poprawność składanych dokumentów oraz weryfikują dochody i wydatki pod kątem nieujawnionych źródeł przychodów.

REKLAMA

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Należy zniwelować ryzyko wystąpienia kontroli

Jak przygotować się do kontroli, aby – po pierwsze – zminimalizować ryzyko jej wystąpienia, a po drugie uczestniczyć w prowadzonej kontroli w profesjonalny, efektywny i optymalny sposób?

Przede wszystkim, podatnik ma prawo występować w czynnościach sprawdzających oraz kontroli, zarówno podatkowej, jak i celno-skarbowej za pośrednictwem swojego pełnomocnika. Bardzo często udział profesjonalnego pełnomocnika już podczas czynności sprawdzających ogranicza lub eliminuje późniejsze ryzyko wszczęcie kontroli podatkowej. Kontrolowany może ustanowić pełnomocnika ogólnego lub pełnomocnika szczególnego. 

W pierwszym przypadku pełnomocnik działa w pełnym zakresie spraw należących do właściwości urzędu skarbowego. Reprezentuje podatnika w każdej sprawie przeprowadzanej przed organem podatkowym. Wszelka korespondencja trafia do pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnik szczególny działa natomiast w konkretnej sprawie podatkowej. Może być ustanowiony w każdym czasie, po wszczęciu czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i kontroli celno–skarbowej.

Compliance jest kluczem

Skutecznymi i efektywnymi sposobami przygotowania się do kontroli może być wprowadzenie w organizacji systemu compliance (m.in. w zakresie szeroko pojętych obowiązków podatkowych), przeprowadzenie audytu podatkowego lub uzyskanie opinii eksperckiej. Compliance minimalizuje ryzyko stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości, zapewnia zgodność działania z prawem, jak również z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji organizacji. W ramach wdrożenia systemu compliance przeprowadza się kontrolę rozwiązań i procedur funkcjonujących w firmie oraz wdraża się je w sposób jasny, przejrzysty i bezpieczny. Takie świadome zarządzanie ryzykiem podatkowym pozwala, przede wszystkim, na zminimalizowanie ryzyka nieświadomych działań niezgodnych z przepisami, m.in. podatkowymi. Przedsiębiorca jest zatem w pełni przygotowany do ewentualnej kontroli. Nic nie jest go w stanie zaskoczyć.

Sytuacja gospodarcza w jakiej się już znajdujemy, szczególnie stan finansów publicznych nie pozostawia złudzeń co do zakresu i rozmiarów działań planowanych przez administrację skarbową w obszarze kontroli fiskalnych i postępowań podatkowych. Przekaz jaki płynie z Ministerstwa Finansów jest następujący, wiemy że przedsiębiorcy znaleźli się w trudnej sytuacji, ale nie pozwolimy na wykorzystanie obecnej sytuacji do umorzenia wcześniej powstałych zaległości, a tym bardziej do wyłudzeń i oszustw podatkowych.          

Tomasz Szymański, doradca podatkowy

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA