REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę
Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę

REKLAMA

REKLAMA

Dla własnego dobra należy być przygotowanym na kontrole wykorzystania środków z tarcz antykryzysowych. Kontrolować mogą ZUS, PUP, KAS.

Rozwiązania wprowadzane w Polsce, które mają pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu stanu epidemii i jego skutków, polegają głównie na przyznaniu im środków finansowych. Nie mam żadnych wątpliwości, że prawidłowość ich wykorzystania zostanie za chwilę sprawdzona.
Pomoc jest uzależniona od wielu kryteriów odwołujących się do szkodliwego wpływu ograniczeń związanych z pandemią na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Wielokrotnie aktualizowana tarcza antykryzysowa umożliwiła różnym grupom społecznym skorzystanie z rozmaitych ulg i form wsparcia w związku z epidemią COVID-19.

REKLAMA

REKLAMA

Co otrzymali przedsiębiorcy

Najczęściej przedsiębiorcy skorzystali:

  • zwolnienie ze składek ZUS,
  • mikropożyczka 5000 zł,
  • dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej,
  • dofinansowania do wynagrodzeń przy ogłoszonym przestoju lub przy obniżeniu wymiaru czasu pracy pracowników,
  • świadczenie postojowe,
  • dodatkowy zasiłek opiekuńczy,
  • ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.

Jakiej kontroli możemy się spodziewać?

Pewnym jest, że kontrole wykorzystania przyznanej pomocy będą przedmiotem kontroli ZUS i PUP, ale także organów KAS (urzędu skarbowe oraz celno – skarbowe).

Zresztą wzmożonych działań KAS możemy spodziewać się spodziewać niezależnie  od kontroli przyznanej przez państwo pomocy finansowej. Już można zaobserwować wyjątkową aktywność organów podatkowych w obszarze czynności sprawdzających oraz kontroli podatkowych i celno – skarbowych.
Wydaje się, że najczęściej przedsiębiorcy będą się stykać z prowadzeniem przez organy podatkowe czynności sprawdzających. Są one wykonywane przez urzędy skarbowe i stanowią wstępną, mało sformalizowaną procedurę, w ramach której organy podatkowe I instancji przeprowadzają czynności mające na celu sprawdzenie terminowości składania deklaracji oraz wpłacania podatków (w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów). Badają również formalną poprawność składanych dokumentów oraz weryfikują dochody i wydatki pod kątem nieujawnionych źródeł przychodów.

REKLAMA

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Należy zniwelować ryzyko wystąpienia kontroli

Jak przygotować się do kontroli, aby – po pierwsze – zminimalizować ryzyko jej wystąpienia, a po drugie uczestniczyć w prowadzonej kontroli w profesjonalny, efektywny i optymalny sposób?

Przede wszystkim, podatnik ma prawo występować w czynnościach sprawdzających oraz kontroli, zarówno podatkowej, jak i celno-skarbowej za pośrednictwem swojego pełnomocnika. Bardzo często udział profesjonalnego pełnomocnika już podczas czynności sprawdzających ogranicza lub eliminuje późniejsze ryzyko wszczęcie kontroli podatkowej. Kontrolowany może ustanowić pełnomocnika ogólnego lub pełnomocnika szczególnego. 

W pierwszym przypadku pełnomocnik działa w pełnym zakresie spraw należących do właściwości urzędu skarbowego. Reprezentuje podatnika w każdej sprawie przeprowadzanej przed organem podatkowym. Wszelka korespondencja trafia do pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnik szczególny działa natomiast w konkretnej sprawie podatkowej. Może być ustanowiony w każdym czasie, po wszczęciu czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i kontroli celno–skarbowej.

Compliance jest kluczem

Skutecznymi i efektywnymi sposobami przygotowania się do kontroli może być wprowadzenie w organizacji systemu compliance (m.in. w zakresie szeroko pojętych obowiązków podatkowych), przeprowadzenie audytu podatkowego lub uzyskanie opinii eksperckiej. Compliance minimalizuje ryzyko stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości, zapewnia zgodność działania z prawem, jak również z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji organizacji. W ramach wdrożenia systemu compliance przeprowadza się kontrolę rozwiązań i procedur funkcjonujących w firmie oraz wdraża się je w sposób jasny, przejrzysty i bezpieczny. Takie świadome zarządzanie ryzykiem podatkowym pozwala, przede wszystkim, na zminimalizowanie ryzyka nieświadomych działań niezgodnych z przepisami, m.in. podatkowymi. Przedsiębiorca jest zatem w pełni przygotowany do ewentualnej kontroli. Nic nie jest go w stanie zaskoczyć.

Sytuacja gospodarcza w jakiej się już znajdujemy, szczególnie stan finansów publicznych nie pozostawia złudzeń co do zakresu i rozmiarów działań planowanych przez administrację skarbową w obszarze kontroli fiskalnych i postępowań podatkowych. Przekaz jaki płynie z Ministerstwa Finansów jest następujący, wiemy że przedsiębiorcy znaleźli się w trudnej sytuacji, ale nie pozwolimy na wykorzystanie obecnej sytuacji do umorzenia wcześniej powstałych zaległości, a tym bardziej do wyłudzeń i oszustw podatkowych.          

Tomasz Szymański, doradca podatkowy

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA