REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę
Dostałeś pomoc z Tarcz? Przygotuj się na kontrolę

REKLAMA

REKLAMA

Dla własnego dobra należy być przygotowanym na kontrole wykorzystania środków z tarcz antykryzysowych. Kontrolować mogą ZUS, PUP, KAS.

Rozwiązania wprowadzane w Polsce, które mają pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu stanu epidemii i jego skutków, polegają głównie na przyznaniu im środków finansowych. Nie mam żadnych wątpliwości, że prawidłowość ich wykorzystania zostanie za chwilę sprawdzona.
Pomoc jest uzależniona od wielu kryteriów odwołujących się do szkodliwego wpływu ograniczeń związanych z pandemią na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Wielokrotnie aktualizowana tarcza antykryzysowa umożliwiła różnym grupom społecznym skorzystanie z rozmaitych ulg i form wsparcia w związku z epidemią COVID-19.

REKLAMA

Co otrzymali przedsiębiorcy

Najczęściej przedsiębiorcy skorzystali:

  • zwolnienie ze składek ZUS,
  • mikropożyczka 5000 zł,
  • dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej,
  • dofinansowania do wynagrodzeń przy ogłoszonym przestoju lub przy obniżeniu wymiaru czasu pracy pracowników,
  • świadczenie postojowe,
  • dodatkowy zasiłek opiekuńczy,
  • ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.

Jakiej kontroli możemy się spodziewać?

Pewnym jest, że kontrole wykorzystania przyznanej pomocy będą przedmiotem kontroli ZUS i PUP, ale także organów KAS (urzędu skarbowe oraz celno – skarbowe).

Zresztą wzmożonych działań KAS możemy spodziewać się spodziewać niezależnie  od kontroli przyznanej przez państwo pomocy finansowej. Już można zaobserwować wyjątkową aktywność organów podatkowych w obszarze czynności sprawdzających oraz kontroli podatkowych i celno – skarbowych.
Wydaje się, że najczęściej przedsiębiorcy będą się stykać z prowadzeniem przez organy podatkowe czynności sprawdzających. Są one wykonywane przez urzędy skarbowe i stanowią wstępną, mało sformalizowaną procedurę, w ramach której organy podatkowe I instancji przeprowadzają czynności mające na celu sprawdzenie terminowości składania deklaracji oraz wpłacania podatków (w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów). Badają również formalną poprawność składanych dokumentów oraz weryfikują dochody i wydatki pod kątem nieujawnionych źródeł przychodów.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Należy zniwelować ryzyko wystąpienia kontroli

Jak przygotować się do kontroli, aby – po pierwsze – zminimalizować ryzyko jej wystąpienia, a po drugie uczestniczyć w prowadzonej kontroli w profesjonalny, efektywny i optymalny sposób?

REKLAMA

Przede wszystkim, podatnik ma prawo występować w czynnościach sprawdzających oraz kontroli, zarówno podatkowej, jak i celno-skarbowej za pośrednictwem swojego pełnomocnika. Bardzo często udział profesjonalnego pełnomocnika już podczas czynności sprawdzających ogranicza lub eliminuje późniejsze ryzyko wszczęcie kontroli podatkowej. Kontrolowany może ustanowić pełnomocnika ogólnego lub pełnomocnika szczególnego. 

W pierwszym przypadku pełnomocnik działa w pełnym zakresie spraw należących do właściwości urzędu skarbowego. Reprezentuje podatnika w każdej sprawie przeprowadzanej przed organem podatkowym. Wszelka korespondencja trafia do pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnik szczególny działa natomiast w konkretnej sprawie podatkowej. Może być ustanowiony w każdym czasie, po wszczęciu czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i kontroli celno–skarbowej.

Compliance jest kluczem

REKLAMA

Skutecznymi i efektywnymi sposobami przygotowania się do kontroli może być wprowadzenie w organizacji systemu compliance (m.in. w zakresie szeroko pojętych obowiązków podatkowych), przeprowadzenie audytu podatkowego lub uzyskanie opinii eksperckiej. Compliance minimalizuje ryzyko stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości, zapewnia zgodność działania z prawem, jak również z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji organizacji. W ramach wdrożenia systemu compliance przeprowadza się kontrolę rozwiązań i procedur funkcjonujących w firmie oraz wdraża się je w sposób jasny, przejrzysty i bezpieczny. Takie świadome zarządzanie ryzykiem podatkowym pozwala, przede wszystkim, na zminimalizowanie ryzyka nieświadomych działań niezgodnych z przepisami, m.in. podatkowymi. Przedsiębiorca jest zatem w pełni przygotowany do ewentualnej kontroli. Nic nie jest go w stanie zaskoczyć.

Sytuacja gospodarcza w jakiej się już znajdujemy, szczególnie stan finansów publicznych nie pozostawia złudzeń co do zakresu i rozmiarów działań planowanych przez administrację skarbową w obszarze kontroli fiskalnych i postępowań podatkowych. Przekaz jaki płynie z Ministerstwa Finansów jest następujący, wiemy że przedsiębiorcy znaleźli się w trudnej sytuacji, ale nie pozwolimy na wykorzystanie obecnej sytuacji do umorzenia wcześniej powstałych zaległości, a tym bardziej do wyłudzeń i oszustw podatkowych.          

Tomasz Szymański, doradca podatkowy

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA