REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki zarządu w sytuacji zagrożenia upadłością

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Obowiązki zarządu w sytuacji zagrożenia upadłością  /shutterstock.com
Obowiązki zarządu w sytuacji zagrożenia upadłością /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wiele przedsiębiorstw zostało dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W konsekwencji braku nowych zleceń bądź znacznego spadku sprzedaży produktów zdarza się, że przedsiębiorcy nie są w stanie na bieżąco realizować swoich zobowiązań pieniężnych. Jak w takiej sytuacji powinien zachować się zarząd i jakie ciążą na nim obowiązki?

Brak zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości

Członkowie zarządu, którzy w terminie nie zgłoszą wniosku o ogłoszenie upadłości narażają się na odpowiedzialność osobistą za zobowiązania spółki. Narażają się też na odpowiedzialność karną z tego tytułu oraz możliwość orzeczenia wobec nich zakazu sprawowania funkcji w zarządzie w przyszłości. Są to dotkliwe konsekwencje,  dlatego należy zachować szczególną ostrożność w przypadku pojawienia się trudności z płynnością finansową.

REKLAMA

Konieczne kroki

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest zbadanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w kontekście zaistnienia przesłanek do ogłoszenia upadłości. Mogą Państwo dokonać wstępnej analizy finansowej wykorzystując nasz autorski kalkulator. Konieczna jest także analiza przyczyn i momentu wystąpienia stanu niewypłacalności.

Ważne są terminy do zgłoszenia ewentualnego wniosku o upadłość. Jeżeli zagrożenie upadłością powstało na skutek obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 to terminy do zgłoszenia wniosku o upadłość nie rozpoczynają biegu lub ich bieg zostaje przerwany do czasu ustania tego stanu. Członkowie zarządu mają wtedy więcej czasu na podjęcie działań zapobiegawczych.

Możliwe działania zapobiegawcze

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości powinno być ostatnią opcją, która jest brana pod uwagę. W pierwszej kolejności należy rozważyć pozyskanie dofinansowania z innych dostępnych źródeł, np. dokapitalizowanie spółki przez wspólników, zaciągnięcie kredytu lub spieniężenie posiadanego majątku.

Wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego może również okazać się korzystną alternatywą. Tzw. tarcza 4.0 wprowadziła w tym celu nowy typ postępowania restrukturyzacyjnego, tzw. uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczna jest też analiza możliwości skorzystania z pomocy na podstawie tzw. tarcz antykryzysowych. Niestety spełnianie przesłanek do ogłoszenia upadłości zasadniczo uniemożliwia skorzystanie z pomocy.  

Chętnie wesprzemy Państwa w analizie sytuacji finansowej przedsiębiorstw i doradzimy jakie działania zapobiegawcze należy podjąć. Służymy również wsparciem przy zgłaszaniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Ważne jest odpowiednio wczesne podjęcie działań, tak aby móc przeanalizować wszystkie opcje i podjąć właściwą decyzję co do kontynuacji działalności.

Karolina Sieraczek, radca prawny we wrocławskim oddziale Rödl & Partner

„Restrukturyzacja w dobie pandemii COVID-19” – analiza ekspertów Rödl & Partner

REKLAMA

Specjaliści Rödl & Partner opracowali broszurę dla przedsiębiorców, którzy stanęli przed koniecznością wprowadzenia znaczących zmian organizacyjnych w firmach w związku z COVID-19. W przystępny sposób przedstawiają wybrane rozwiązania służące restrukturyzacji przedsiębiorstw i omawiają rozwiązania legislacyjne zawarte w „tarczy antykryzysowej” i „tarczy finansowej”.

W publikacji „Restrukturyzacja w dobie pandemii COVID-19” poruszana jest tematyka dotycząca m.in. wprowadzonego w ramach „tarczy 4.0” uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, wpływu pomocy publicznej z „tarczy antykryzysowej” oraz „tarczy finansowej” na postępowania restrukturyzacyjne, obowiązków zarządu spółki kapitałowej w sytuacji zagrożenia upadłością i restrukturyzacji pozasądowej zobowiązań publicznoprawnych w kontekście pomocy publicznej.

Darmową broszurę można pobrać w wersji polsko-niemieckiej i polsko-angielskiej bezpośrednio ze strony internetowej Rödl & Partner:

https://www.roedl.pl/pl/media/nasze-publikacje/broszury/restrukturyzacja-w-dobie-pandemii-covid-19

***

Rödl & Partner to międzynarodowa firma świadcząca zintegrowane usługi profesjonalne w obszarach: audyt, business process outsourcing, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting. Działa w 49 krajach i ma 109 biur, w których pracuje  5120 osób. W Polsce zatrudnia ponad 500 pracowników w sześciu lokalizacjach – Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA