REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ogłosić upadłość

Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak ogłosić upadłość /Fot. Fotolia
Jak ogłosić upadłość /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

W dniu 24 marca 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1802). Celem nowelizacji jest przede wszystkim umożliwienie dłużnikom całkowitego wyjścia z długów. Procedury mają być szybsze i przychylniejsze upadającym, nie tylko konsumentom, ale i przedsiębiorcom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Postępowanie uregulowane ustawą wobec osób fizycznych należy prowadzić również tak, aby umożliwić umorzenie zobowiązań upadłego niewykonanych w postępowaniu upadłościowym” – tak od 24 marca 2020 r. brzmi nowa obowiązująca treść ustępu 2 art. 2 ustawy – Prawo upadłościowe (Dz.U. 2003 nr 60 poz. 535, ze zm.). Ministerstwo Sprawiedliwości chce dzięki zmianom umożliwić niewypłacalnym dłużnikom powrót do normalnego życia poprzez powołanie korzystniejszych dla nich regulacji.

Stwierdzenie niewypłacalności dłużnika

Jak informuje Ministerstwo, sądy oddalają ponad połowę wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Sytuację tę ma zmienić nowelizacja Prawa upadłościowego dzięki przepisom umożliwiającym ogłoszenie upadłości jedynie w oparciu o stwierdzenie niewypłacalności dłużnika. Sądy nie będą już rozpoczynać rozpoznania wniosku o ogłoszenie upadłości od badania, czy przyczyną niewypłacalności dłużnika było jego niedbalstwo, celowe zadłużenie czy też zbieg nieszczęśliwych okoliczności. Po stwierdzeniu niewypłacalności i ogłoszeniu upadłości dłużnika będą ustalane jej przyczyny. Zła wola dłużnika i celowe trwonienie przez niego majątku stanowić będą podstawę do odmowy objęcia go planem oddłużenia. Jego rażące niedbalstwo sprawi, że oddłużenie będzie możliwe, ale plan spłaty wierzycieli zostanie wydłużony do 7 lat, podczas gdy dla rzetelnego dłużnika może on wynosić maksymalnie 3 lata.

Brak możliwości zwolnienia z długu

Oddłużenie będzie nadal niedopuszczalne w przedmiocie takich zobowiązań jak: alimenty, obowiązek naprawienia szkody powstałej w wyniku wykroczenia lub przestępstwa czy naprawienie szkody za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci.

REKLAMA

Porozumienie z wierzycielami

Kolejnym novum jest umożliwienie konsumentowi zawarcia układu z wierzycielami bez konieczności uprzedniego ogłoszenia upadłości. Złożenie w sądzie wniosku o zawarcie takiego porozumienia przy uwzględnieniu go przez ten sąd sprawi, że rozpoznanie wniosku o upadłość zostanie wstrzymane na okres do 6 miesięcy. To tak zwany okres próby, w którym dłużnik powinien realizować względem wierzycieli określone w zawartym porozumieniu zobowiązania. Jeśli się uda, dłużnik zachowa swój majątek. Dopiero fiasko układu skutkować będzie wszczęciem postępowania upadłościowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy to też ludzie

Dotychczas konsumenci, wobec których ogłoszono upadłość konsumencką i którym zlicytowano mieszkanie lub dom, otrzymywali od sądu część kwoty uzyskanej z tej licytacji, pozwalającą na wynajem mieszkania dla siebie i rodziny przez okres najbliższych 2 lat. Od 24 marca z takiego samego rozwiązania mogą skorzystać również przedsiębiorcy.

Całkowite oddłużenie

Nowe przepisy mają uwolnić zobowiązanych od bycia wiecznym dłużnikiem. Istnieją sytuacje, gdy w trakcie prowadzenia postępowania upadłościowego okazuje się, że dłużnik nie będzie w stanie spłacić wierzycieli bądź, mimo ustalenia planu spłaty, po podziale masy upadłościowej nadal pozostają niespłacone długi. Upadły musi jakoś funkcjonować, utrzymywać siebie i swoją rodzinę. A do tego potrzebne mu są określone środki finansowe np. na leczenie członka rodziny. Komornik jest na takie potrzeby głuchy. Za to uwzględnić je może sąd w ramach procedury ustalania planu spłaty wierzycieli.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 49116 ust. 1 Prawa upadłościowego sąd umorzy zobowiązania upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli, jeśli osobista sytuacja upadłego wskazuje, że nie będzie on w stanie spłacić tych wierzycieli. Również, gdy po podziale między wierzycieli funduszy masy upadłościowej pozostaną niewykonane wobec nich zobowiązania wynikające z planu spłaty, sąd umorzy te zobowiązania (49116 ust. 1a).

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Szybsze postępowanie

Wprowadzona w życie 24 marca 2020 r. nowelizacja oznacza jeszcze szereg innych zmian. Jednak zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Sprawiedliwości uproszczeniu ulegnie przede wszystkim procedura upadłości konsumenckiej. Zasadniczo do jej przeprowadzenia nie będzie wyznaczany sędzia – komisarz, a jedynie syndyk. Dopiero jego nieprawidłowe działania dłużnik będzie mógł zaskarżyć do sądu. Cały proces upadłościowy będzie mógł ulec istotnemu skróceniu, jeśli dłużnik zgodzi się na szybką sprzedaż całego podlegającego egzekucji majątku.

Audyt prawny stanu przedsiębiorstwa

Przedsiębiorcy borykający się z problemem niewypłacalności już teraz powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa. Wszczęcie postępowania upadłościowego nie ma na celu, wbrew potocznemu mniemaniu, „rozszarpanie” majątku dłużnika. Wręcz przeciwnie.

Przedsiębiorcy muszą także pamiętać, że niezgłoszenie w terminie wniosku o upadłość, w sytuacji przedłużających się problemów z regulowaniem zobowiązań przedsiębiorstwa, może sprowadzić na nich lub na członków organów reprezentujących to przedsiębiorstwo odpowiedzialność cywilną, podatkową, a nawet karną.

Autor: radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA