REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa
VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

REKLAMA

REKLAMA

Epidemia COVID-19 zmieniła zasięg korzystania z pracy zdalnej. Wiele firm w krótkim czasie musiało rozbudować swoje rozwiązania oferujące zdalny dostęp, by go umożliwić na taką skalę. Najczęściej stosowaną w tym celu technologią stał się VPN, uznawany za główną metodę uzyskiwania dostępu do firmowych aplikacji i danych spoza siedziby firmy. Jednak VPN nie jest rozwiązaniem wolnym od wad i nie powinien być używany do zapewnienia pracy zdalnej w długoterminowej perspektywie, dla szerokiej gamy pracowników.

VPN - ryzykowne rozwiązanie

Nagłe, masowe wykorzystanie zdalnego dostępu stworzyło nowe problemy z zakresu bezpieczeństwa. Większa „powierzchnia” do zabezpieczenia oznacza szersze możliwości potencjalnego ataku. Więcej osób pracujących zdalnie, to częstszy dostęp do firmowych systemów i danych – wielokrotnie z niezabezpieczonych odpowiednio urządzeń osób pracujących zdalnie. Problemy z bezpieczeństwem VPN związane są również z:

REKLAMA

Autopromocja
  • Zbyt szerokim dostępem: tunel VPN łączący z centrum danych umożliwia zdalny dostęp do całej firmowej sieci, nawet jeśli praca, którą wykonuje dana osoba wymaga jedynie dostępu do niewielu aplikacji. Otwarcie dostępu do całej firmowej sieci nie tylko zwiększa zagrożenie, ale również prawdopodobieństwo ataku, stąd tez istnieje konieczność definiowania na masową skalę tzw. list dostępu.
  • Jednorazową kontrolą: sieć VPN sprawdza uwierzytelnienie użytkownika tylko podczas logowania. Haker ze skradzionymi danymi uwierzytelniającymi może uzyskać dostęp do całej firmowej sieci i wszystkich aplikacji. Nie ma dodatkowej kontroli ani monitorowania użytkownika, które pozwalałyby upewnić się, że dana osoba jest faktycznie tą, za którą się podaje podczas trwania sesji.
  • Brakiem zróżnicowania w zakresie kontekstu: rozwiązania VPN nie uwzględniają wykrywania zmian w sposobie zdalnego dostępu (takich jak inne zachowanie użytkownika, czy zmiana urządzenia lub sieci dostępowej), by zdefiniować i wyegzekwować odpowiednie polityki dostępu. Jeśli urządzenie zostanie przejęte przez hakera lub skradzione, wszystkie zasoby są narażone na kradzież.
  • Ochroną urządzeń końcowych: jeśli urządzenia końcowe nie będą chronione za pośrednictwem odpowiedniego oprogramowania mogą zostać zainfekowane lub przejęte przez wrogie oprogramowanie, co może narazić firmową sieć na kradzież danych lub inne naruszenia.
  • Blokowaniem dostępu do urządzeń peryferyjnych: jeśli funkcja blokowania nie jest włączona, użytkownicy - po utworzeniu tunelu VPN - mogą z nich łatwo kopiować i wklejać dane do lokalnego urządzenia np. poprzez schowek lub mapowanie dysków.

VPN jest dobrym rozwiązaniem dla małych grup użytkowników. Wyzwania pojawiają się wraz z koniecznością dostarczenia komfortowego i skalowalnego rozwiązania dla większej ilości osób. Istnieje duża zależność w zakresie wydajności, gdy wielu użytkowników jednocześnie łączy się do tego samego rozwiązania sieciowego (powoduje to spadki przepustowości łącza i rywalizację o zasoby sprzętowe zapewniające zdalny dostęp). I tak, jeśli pięć procent użytkowników pobierze duże pliki przez tunel VPN, będzie to miało negatywny wpływ na komfort pracy pozostałych 95 procent użytkowników.

Alternatywa

Alternatywą dla VPN jest rozwiązanie cyfrowej przestrzeni pracy. Dzięki niemu można zapewnić użytkownikom dostęp do wszystkich rodzajów aplikacji i informacji, bez ograniczeń w zakresie miejsca czy urządzenia końcowego. Można pracować zdalnie, przy mniejszej przepustowości sieci oraz dostosowywać ilość przesyłanych danych, gdy warunki sieciowe ulegną pogorszeniu. Cyfrowa przestrzeń pracy pozwala również:

  • Włączyć dostęp do odpowiedniego zestawu aplikacji za pośrednictwem przeglądarki internetowej, niezależnie od tego, czy aplikacja jest hostowana w centrum danych, czy w chmurze publicznej
  • Zapewnić dostęp nie tylko oparty na sieci, ale zarządzany na podstawie informacji kontekstowych, zróżnicowanych pod kątem użytkowników końcowych, ich zachowania oraz urządzeń
  • Stale monitorować działania użytkowników oraz oceniać ich wzorce zachowań, a także sprawdzać ich tożsamości w trakcie sesji.

Takie rozwiązania zamiast klasycznego dostępu VPN, pozwalają pracować zdalnie, komfortowo, przy znacznie mniejszej przepustowości sieci czy dostosowywać ilość przesyłanych danych, gdy warunki sieciowe ulegną pogorszeniu. To daje działom IT wiedzę o stanie sieci i wpływie na jej wydajność, pozwalając podjąć określone kroki zapobiegawcze.

Firmy korzystające z rozwiązań cyfrowej przestrzeni pracy do obsługi pracy zdalnej, mogą przezwyciężyć problemy związane z bezpieczeństwem i niezawodnością powiązane ze stosowaniem technologii VPN.  Dzięki temu są w stanie zapewnić wysoką wydajność połączenia sieciowego i tym samym utrzymać zaangażowanie i efektywność swoich pracowników, jednocześnie zyskując na elastyczności przez możliwość dostosowania rozwiązań IT do aktualnej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sebastian Kisiel, Citrix Systems Poland

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA