REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa
VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

REKLAMA

REKLAMA

Epidemia COVID-19 zmieniła zasięg korzystania z pracy zdalnej. Wiele firm w krótkim czasie musiało rozbudować swoje rozwiązania oferujące zdalny dostęp, by go umożliwić na taką skalę. Najczęściej stosowaną w tym celu technologią stał się VPN, uznawany za główną metodę uzyskiwania dostępu do firmowych aplikacji i danych spoza siedziby firmy. Jednak VPN nie jest rozwiązaniem wolnym od wad i nie powinien być używany do zapewnienia pracy zdalnej w długoterminowej perspektywie, dla szerokiej gamy pracowników.

VPN - ryzykowne rozwiązanie

Nagłe, masowe wykorzystanie zdalnego dostępu stworzyło nowe problemy z zakresu bezpieczeństwa. Większa „powierzchnia” do zabezpieczenia oznacza szersze możliwości potencjalnego ataku. Więcej osób pracujących zdalnie, to częstszy dostęp do firmowych systemów i danych – wielokrotnie z niezabezpieczonych odpowiednio urządzeń osób pracujących zdalnie. Problemy z bezpieczeństwem VPN związane są również z:

REKLAMA

REKLAMA

  • Zbyt szerokim dostępem: tunel VPN łączący z centrum danych umożliwia zdalny dostęp do całej firmowej sieci, nawet jeśli praca, którą wykonuje dana osoba wymaga jedynie dostępu do niewielu aplikacji. Otwarcie dostępu do całej firmowej sieci nie tylko zwiększa zagrożenie, ale również prawdopodobieństwo ataku, stąd tez istnieje konieczność definiowania na masową skalę tzw. list dostępu.
  • Jednorazową kontrolą: sieć VPN sprawdza uwierzytelnienie użytkownika tylko podczas logowania. Haker ze skradzionymi danymi uwierzytelniającymi może uzyskać dostęp do całej firmowej sieci i wszystkich aplikacji. Nie ma dodatkowej kontroli ani monitorowania użytkownika, które pozwalałyby upewnić się, że dana osoba jest faktycznie tą, za którą się podaje podczas trwania sesji.
  • Brakiem zróżnicowania w zakresie kontekstu: rozwiązania VPN nie uwzględniają wykrywania zmian w sposobie zdalnego dostępu (takich jak inne zachowanie użytkownika, czy zmiana urządzenia lub sieci dostępowej), by zdefiniować i wyegzekwować odpowiednie polityki dostępu. Jeśli urządzenie zostanie przejęte przez hakera lub skradzione, wszystkie zasoby są narażone na kradzież.
  • Ochroną urządzeń końcowych: jeśli urządzenia końcowe nie będą chronione za pośrednictwem odpowiedniego oprogramowania mogą zostać zainfekowane lub przejęte przez wrogie oprogramowanie, co może narazić firmową sieć na kradzież danych lub inne naruszenia.
  • Blokowaniem dostępu do urządzeń peryferyjnych: jeśli funkcja blokowania nie jest włączona, użytkownicy - po utworzeniu tunelu VPN - mogą z nich łatwo kopiować i wklejać dane do lokalnego urządzenia np. poprzez schowek lub mapowanie dysków.

VPN jest dobrym rozwiązaniem dla małych grup użytkowników. Wyzwania pojawiają się wraz z koniecznością dostarczenia komfortowego i skalowalnego rozwiązania dla większej ilości osób. Istnieje duża zależność w zakresie wydajności, gdy wielu użytkowników jednocześnie łączy się do tego samego rozwiązania sieciowego (powoduje to spadki przepustowości łącza i rywalizację o zasoby sprzętowe zapewniające zdalny dostęp). I tak, jeśli pięć procent użytkowników pobierze duże pliki przez tunel VPN, będzie to miało negatywny wpływ na komfort pracy pozostałych 95 procent użytkowników.

Alternatywa

Alternatywą dla VPN jest rozwiązanie cyfrowej przestrzeni pracy. Dzięki niemu można zapewnić użytkownikom dostęp do wszystkich rodzajów aplikacji i informacji, bez ograniczeń w zakresie miejsca czy urządzenia końcowego. Można pracować zdalnie, przy mniejszej przepustowości sieci oraz dostosowywać ilość przesyłanych danych, gdy warunki sieciowe ulegną pogorszeniu. Cyfrowa przestrzeń pracy pozwala również:

  • Włączyć dostęp do odpowiedniego zestawu aplikacji za pośrednictwem przeglądarki internetowej, niezależnie od tego, czy aplikacja jest hostowana w centrum danych, czy w chmurze publicznej
  • Zapewnić dostęp nie tylko oparty na sieci, ale zarządzany na podstawie informacji kontekstowych, zróżnicowanych pod kątem użytkowników końcowych, ich zachowania oraz urządzeń
  • Stale monitorować działania użytkowników oraz oceniać ich wzorce zachowań, a także sprawdzać ich tożsamości w trakcie sesji.

Takie rozwiązania zamiast klasycznego dostępu VPN, pozwalają pracować zdalnie, komfortowo, przy znacznie mniejszej przepustowości sieci czy dostosowywać ilość przesyłanych danych, gdy warunki sieciowe ulegną pogorszeniu. To daje działom IT wiedzę o stanie sieci i wpływie na jej wydajność, pozwalając podjąć określone kroki zapobiegawcze.

REKLAMA

Firmy korzystające z rozwiązań cyfrowej przestrzeni pracy do obsługi pracy zdalnej, mogą przezwyciężyć problemy związane z bezpieczeństwem i niezawodnością powiązane ze stosowaniem technologii VPN.  Dzięki temu są w stanie zapewnić wysoką wydajność połączenia sieciowego i tym samym utrzymać zaangażowanie i efektywność swoich pracowników, jednocześnie zyskując na elastyczności przez możliwość dostosowania rozwiązań IT do aktualnej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sebastian Kisiel, Citrix Systems Poland

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA