REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup licencji bez limitu w kosztach podatkowych

Accace Polska
Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zakup licencji bez limitu w kosztach podatkowych
Zakup licencji bez limitu w kosztach podatkowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sądy administracyjne stale rozpatrują skargi podatników na interpretacje w zakresie kontrowersyjnego przepisu o limicie wydatków na usługi niematerialne. W jednym z ostatnich wyroków WSA w Warszawie przyznał rację podatnikowi, który odwołał się w przedmiocie zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup licencji, która nie była bezpośrednio uwzględniona w cenie realizowanej usługi.

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się świadczeniem usług pośrednictwa w uzyskaniu zwrotu podatku VAT dla osób fizycznych. W ramach rozliczeń należności z tytułu podatku CIT Spółka powzięła w wątpliwość prawidłowość interpretowania przepisu art. 15e ustawy o CIT.

Obowiązujący od 1 stycznia 2018 r. przepis wprowadził ograniczenie wysokości kosztów uzyskania przychodów, ponoszonych przez podatnika na rzecz podmiotów powiązanych, związanych z nabyciem m.in.:

REKLAMA

Autopromocja
  • usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
  • autorskich lub pokrewnych praw majątkowych i licencji.

Ograniczeniu podlegają koszty powyżej limitu, obliczanego jako suma dwóch zmiennych:

  • 5% EBITDA oraz
  • kwoty niepodlegającej ograniczeniom – tzw. bezpiecznej przystani o wartości 3 mln zł.

Grupa, do której należy spółka, jest największym na świecie dostawcą usług pośrednictwa w refundacji VAT dla podróżnych. Za stworzenie, utrzymanie, rozwój oraz ochronę modelu biznesowego, w oparciu o który podmioty z  grupy – w tym również i spółka – prowadzą proces zwrotu VAT dla podróżnych, jest podmiot z siedzibą w Szwajcarii. Umożliwia on prowadzenie działalności podmiotom operacyjnym na rynkach krajowych poprzez udzielenie licencji na korzystanie z tzw. Modelu Biznesowego. Model ten zapewnia niezbędne narzędzia, procesy i środki do świadczenia usług dotyczących zwrotu VAT dla podróżnych, jak również zapewnia dostęp do klientów, na rzecz których są świadczone usługi.

Kością niezgody pomiędzy podatnikiem a Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej było rozumienie ograniczenia z art. 15 ustawy o CIT, a dokładnie zinterpretowania ust. 11 pkt 1. Przepis ten zawiera warunki umożliwiające niestosowanie opisywanego limitu, a jednym z warunków jest okoliczność, w której koszt przedmiotowych usług niematerialnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów ma bezpośredni związek z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi. Podatnik musiał skonfrontować, czy wydatki na nabycie licencji są rzeczywiście bezpośrednio związane z wytworzeniem finalnego produktu.

REKLAMA

Zdaniem organu „[…] związek poniesionych kosztów z tyt. nabytych licencji na Model Biznesowy ze świadczeniem usług ma charakter pośredni, gdyż ich ponoszenie jest związane z prawidłowym, racjonalnym ekonomicznie funkcjonowaniem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jednak nie ma możliwości wskazania bezpośredniego wpływu tych wydatków na świadczenie usług zwrotu podatku VAT podróżnym”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ konkludował, iż niemożliwe jest zastosowanie wyłączenia zastosowania ograniczenia, bowiem koszt nabywanych licencji nie jest bezpośrednio ujmowany w kalkulacji wysokości prowizji spółki (przychodu z działalności), lecz jest pochodną wartości zafakturowanego (zwróconego przez spółki) podatku VAT. Oznaczałoby to, że koszt licencji nie wpływa bezpośrednio na wielkość uzyskiwanej prowizji.

Jednak zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, taki model kalkulacji ceny za usługę oraz polityka firmy nie stoją na przeszkodzie do zastosowania wyłączenia z omawianego limitu. Przemawia za tym m.in. fakt, iż opłata licencyjna na rzecz podmiotu szwajcarskiego ma formę prowizji (procentu) od całkowitej wartości zwróconego przez spółkę VAT.

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Jest to stanowisko w naszej ocenie pożądane. Model Biznesowy opisany we wniosku zapewnia dostęp do klientów, na rzecz których spółka świadczy usługi, a zatem jest to związek nierozerwalny. Ponoszenie tego kosztu jest – co poniekąd przewrotne – istotą funkcjonowania spółki. Organ dopuścił się zupełnie niepotrzebnego odstępstwa od pozytywnej wykładni w tym zakresie – przykładowo z wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2019 r., w którym sąd podsumował: „[…] ustanawiając wyłączenie ograniczenia limitowania wydatków, ustawodawca nie uzależnił tego wyłączenia od inkorporowania poniesionego wydatku wprost w cenie produktu. Warunkiem wyłączenia wydatku z limitowania kosztów jest, by wydatek ten jako koszt uzyskania przychodów był bezpośrednio związany z czynnością wytworzenia lub nabycia towaru lub świadczenia usługi“.

Zalecamy wnikliwą analizę rozliczeń wewnątrzgrupowych, również pod kątem opisanego ograniczenia w zaliczaniu wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Jednocześnie zauważamy zdroworozsądkowe podejście sądów administracyjnych, które powinno znaleźć odzwierciedlenie w interpretacjach podatkowych.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 marca 2020 r. (sygn. akt III SA/Wa 1941/19)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA