REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup licencji bez limitu w kosztach podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zakup licencji bez limitu w kosztach podatkowych
Zakup licencji bez limitu w kosztach podatkowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sądy administracyjne stale rozpatrują skargi podatników na interpretacje w zakresie kontrowersyjnego przepisu o limicie wydatków na usługi niematerialne. W jednym z ostatnich wyroków WSA w Warszawie przyznał rację podatnikowi, który odwołał się w przedmiocie zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup licencji, która nie była bezpośrednio uwzględniona w cenie realizowanej usługi.

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się świadczeniem usług pośrednictwa w uzyskaniu zwrotu podatku VAT dla osób fizycznych. W ramach rozliczeń należności z tytułu podatku CIT Spółka powzięła w wątpliwość prawidłowość interpretowania przepisu art. 15e ustawy o CIT.

Obowiązujący od 1 stycznia 2018 r. przepis wprowadził ograniczenie wysokości kosztów uzyskania przychodów, ponoszonych przez podatnika na rzecz podmiotów powiązanych, związanych z nabyciem m.in.:

REKLAMA

Autopromocja
  • usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
  • autorskich lub pokrewnych praw majątkowych i licencji.

Ograniczeniu podlegają koszty powyżej limitu, obliczanego jako suma dwóch zmiennych:

  • 5% EBITDA oraz
  • kwoty niepodlegającej ograniczeniom – tzw. bezpiecznej przystani o wartości 3 mln zł.

REKLAMA

Grupa, do której należy spółka, jest największym na świecie dostawcą usług pośrednictwa w refundacji VAT dla podróżnych. Za stworzenie, utrzymanie, rozwój oraz ochronę modelu biznesowego, w oparciu o który podmioty z  grupy – w tym również i spółka – prowadzą proces zwrotu VAT dla podróżnych, jest podmiot z siedzibą w Szwajcarii. Umożliwia on prowadzenie działalności podmiotom operacyjnym na rynkach krajowych poprzez udzielenie licencji na korzystanie z tzw. Modelu Biznesowego. Model ten zapewnia niezbędne narzędzia, procesy i środki do świadczenia usług dotyczących zwrotu VAT dla podróżnych, jak również zapewnia dostęp do klientów, na rzecz których są świadczone usługi.

Kością niezgody pomiędzy podatnikiem a Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej było rozumienie ograniczenia z art. 15 ustawy o CIT, a dokładnie zinterpretowania ust. 11 pkt 1. Przepis ten zawiera warunki umożliwiające niestosowanie opisywanego limitu, a jednym z warunków jest okoliczność, w której koszt przedmiotowych usług niematerialnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów ma bezpośredni związek z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi. Podatnik musiał skonfrontować, czy wydatki na nabycie licencji są rzeczywiście bezpośrednio związane z wytworzeniem finalnego produktu.

REKLAMA

Zdaniem organu „[…] związek poniesionych kosztów z tyt. nabytych licencji na Model Biznesowy ze świadczeniem usług ma charakter pośredni, gdyż ich ponoszenie jest związane z prawidłowym, racjonalnym ekonomicznie funkcjonowaniem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jednak nie ma możliwości wskazania bezpośredniego wpływu tych wydatków na świadczenie usług zwrotu podatku VAT podróżnym”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ konkludował, iż niemożliwe jest zastosowanie wyłączenia zastosowania ograniczenia, bowiem koszt nabywanych licencji nie jest bezpośrednio ujmowany w kalkulacji wysokości prowizji spółki (przychodu z działalności), lecz jest pochodną wartości zafakturowanego (zwróconego przez spółki) podatku VAT. Oznaczałoby to, że koszt licencji nie wpływa bezpośrednio na wielkość uzyskiwanej prowizji.

Jednak zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, taki model kalkulacji ceny za usługę oraz polityka firmy nie stoją na przeszkodzie do zastosowania wyłączenia z omawianego limitu. Przemawia za tym m.in. fakt, iż opłata licencyjna na rzecz podmiotu szwajcarskiego ma formę prowizji (procentu) od całkowitej wartości zwróconego przez spółkę VAT.

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Jest to stanowisko w naszej ocenie pożądane. Model Biznesowy opisany we wniosku zapewnia dostęp do klientów, na rzecz których spółka świadczy usługi, a zatem jest to związek nierozerwalny. Ponoszenie tego kosztu jest – co poniekąd przewrotne – istotą funkcjonowania spółki. Organ dopuścił się zupełnie niepotrzebnego odstępstwa od pozytywnej wykładni w tym zakresie – przykładowo z wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2019 r., w którym sąd podsumował: „[…] ustanawiając wyłączenie ograniczenia limitowania wydatków, ustawodawca nie uzależnił tego wyłączenia od inkorporowania poniesionego wydatku wprost w cenie produktu. Warunkiem wyłączenia wydatku z limitowania kosztów jest, by wydatek ten jako koszt uzyskania przychodów był bezpośrednio związany z czynnością wytworzenia lub nabycia towaru lub świadczenia usługi“.

Zalecamy wnikliwą analizę rozliczeń wewnątrzgrupowych, również pod kątem opisanego ograniczenia w zaliczaniu wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Jednocześnie zauważamy zdroworozsądkowe podejście sądów administracyjnych, które powinno znaleźć odzwierciedlenie w interpretacjach podatkowych.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 marca 2020 r. (sygn. akt III SA/Wa 1941/19)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA