REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego /Shutterstock
Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego /Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

W rządowych zapowiedziach najważniejszym elementem czwartej wersji tarczy miało być utrzymanie miejsc pracy. Skutkowało to wprowadzeniem szeregu rozwiązań umożliwiających zachowanie stanowisk pracy w przedsiębiorstwach. Podczas trwania pandemii wysokość odpraw, odszkodowań lub innych świadczeń związanych z rozwiązaniem stosunku pracy, została ograniczona do kwoty 26 tysięcy złotych. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy wykażą spadek obrotów o 25% (w ciągu  jednego miesiąca), 15% (na przestrzeni dwóch miesięcy), lub odnotują wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń (o minimum 5%).

REKLAMA

Autopromocja

Firmy wykazujące wzrosty obciążenia budżetu wynagrodzeń będą mogły korzystać z ułatwionych mechanizmów ucinania oraz likwidowania etatów pracowniczych w firmie. Dodatkowo, podczas trwania pandemii pracodawca ma prawo udzielić pracownikowi zaległych dni urlopowych we wskazanym przez siebie terminie (w wymiarze do 30 dni). Rozwiązaniem osłonowym dla pracowników było wprowadzenie uściśleń dotyczących zasad wykonywania pracy zdalnej w celu zapobiegania nadużyciom pracodawców.

W ramach zapisów dotyczących ochrony przedsiębiorstw uchwalono jeszcze przepisy antyprzejęciowe, które regulują przejęcia przez podmioty spoza Unii Europejskiej. Podobne przepisy uchwalało wiele krajów europejskich w celu utrzymania krajowych spółek w  interesie publicznym danego kraju. W Polsce ochrona dotyczy przedsiębiorstw na terenie kraju uzyskujących przychód w wysokości przynajmniej 10 milionów złotych w przynajmniej dwóch latach obrotowych poprzedzających potencjalne przejęcie.

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza również dopłaty do oprocentowania dla firm korzystających z kredytów udzielonych przez banki na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Pomoc w formie dopłat do oprocentowania będzie można łączyć z innymi rozwiązaniami pomocowymi, z których korzystają firmy znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej spowodowanej pandemią.

REKLAMA

Pierwsze zmiany dotyczące upadłości i ewentualnych zaległości przedsiębiorstw podczas pandemii, miały zapisy w tarczy antykryzysowej 2.0, w której wydłużono okres ogłoszenia upadłości podczas stanu epidemii. W przypadku niewypłacalności firmy spowodowanej pandemią  odsunięto w czasie obowiązek ogłoszenia upadłości firmy do czasu 30 dni (złożenie wniosku) od zakończenia ostatniego stanu epidemicznego w Polsce. Uzupełnieniem zapisów z ustawy obowiązującej od 18 kwietnia 2020 roku są przepisy o zmianie formuły postępowań restrukturyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenie postępowania restrukturyzacyjnego zawiera modyfikacje polegające na zatwierdzenie układu pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem. Przeznaczone jest ono dla dłużników, którzy mają możliwość zawarcia układu z wierzycielami, a co za tym idzie samodzielna negocjacja warunków rozliczenia, bez konieczności rozpoczynania postępowania sądowego. W postępowaniu tym przewidziana jest procedura samodzielnego zbierania głosów wierzycieli. Ustawodawca umożliwił stosowanie uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego do 30 czerwca 2021 roku. Określona data została oszacowana jako termin szerzenia się negatywnych gospodarczych skutków pandemii.

Decyzja o skorzystaniu z nowych rozwiązań należy do dłużnika. Uproszczone postępowanie rozpoczyna się od momentu zawarcia umowy dłużnika z nadzorcą układu, który sprawuje nadzór nad przebiegiem postępowania. Co więcej, do obowiązków dłużnika należy zaproponowanie kształtu i zasad układu, które określają zasady restrukturyzacji dłużnika oraz przekazanie spisu należności nadzorcy postępowania. Następnym krokiem jest zamieszczenie obwieszczenia o rozpoczętym uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym w Monitorze Sądowym i Gospodarczym przez nadzorcę postępowania, który ma na poinformowanie właściwego dla sprawy sądu 3 dni od momentu zawarcia układu. Dzień dokonania obwieszczenia przez sąd jest dniem rozpoczęciem postępowania o zatwierdzenie układu, a co za tym idzie dniem rozpoczęcia stosowania ograniczeń dysponowania swoim majątkiem przez dłużnika.  

Dłużnik ma 4 miesiące na zawarcie układu z wierzycielami od dnia otwarcia postępowania. Jeżeli w wyznaczonym terminie do sądu nie wpłynie podpisany przez strony układ restrukturyzacji, postępowanie z mocy prawa zostanie umorzone. Co więcej, postępowanie restrukturyzacyjne może zostać umorzone  przez sąd na wniosek wierzyciela lub nadzorcy, jeżeli istnieją przesłanki pokrzywdzenia wierzycieli.

Aby zaproponowany przez dłużnika układ został ustanowiony jako obowiązujący, musi on zebrać podpisy wierzycieli, na których składa się przynajmniej 2/3 całej wartości długu. Układ jest realizowany po przekazaniu pakietu z wystarczającą ilością podpisów do sądu oraz przekazaniu wniosku o zatwierdzenie układu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA