REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego /Shutterstock
Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego /Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

W rządowych zapowiedziach najważniejszym elementem czwartej wersji tarczy miało być utrzymanie miejsc pracy. Skutkowało to wprowadzeniem szeregu rozwiązań umożliwiających zachowanie stanowisk pracy w przedsiębiorstwach. Podczas trwania pandemii wysokość odpraw, odszkodowań lub innych świadczeń związanych z rozwiązaniem stosunku pracy, została ograniczona do kwoty 26 tysięcy złotych. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy wykażą spadek obrotów o 25% (w ciągu  jednego miesiąca), 15% (na przestrzeni dwóch miesięcy), lub odnotują wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń (o minimum 5%).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Firmy wykazujące wzrosty obciążenia budżetu wynagrodzeń będą mogły korzystać z ułatwionych mechanizmów ucinania oraz likwidowania etatów pracowniczych w firmie. Dodatkowo, podczas trwania pandemii pracodawca ma prawo udzielić pracownikowi zaległych dni urlopowych we wskazanym przez siebie terminie (w wymiarze do 30 dni). Rozwiązaniem osłonowym dla pracowników było wprowadzenie uściśleń dotyczących zasad wykonywania pracy zdalnej w celu zapobiegania nadużyciom pracodawców.

W ramach zapisów dotyczących ochrony przedsiębiorstw uchwalono jeszcze przepisy antyprzejęciowe, które regulują przejęcia przez podmioty spoza Unii Europejskiej. Podobne przepisy uchwalało wiele krajów europejskich w celu utrzymania krajowych spółek w  interesie publicznym danego kraju. W Polsce ochrona dotyczy przedsiębiorstw na terenie kraju uzyskujących przychód w wysokości przynajmniej 10 milionów złotych w przynajmniej dwóch latach obrotowych poprzedzających potencjalne przejęcie.

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza również dopłaty do oprocentowania dla firm korzystających z kredytów udzielonych przez banki na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Pomoc w formie dopłat do oprocentowania będzie można łączyć z innymi rozwiązaniami pomocowymi, z których korzystają firmy znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej spowodowanej pandemią.

REKLAMA

Pierwsze zmiany dotyczące upadłości i ewentualnych zaległości przedsiębiorstw podczas pandemii, miały zapisy w tarczy antykryzysowej 2.0, w której wydłużono okres ogłoszenia upadłości podczas stanu epidemii. W przypadku niewypłacalności firmy spowodowanej pandemią  odsunięto w czasie obowiązek ogłoszenia upadłości firmy do czasu 30 dni (złożenie wniosku) od zakończenia ostatniego stanu epidemicznego w Polsce. Uzupełnieniem zapisów z ustawy obowiązującej od 18 kwietnia 2020 roku są przepisy o zmianie formuły postępowań restrukturyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenie postępowania restrukturyzacyjnego zawiera modyfikacje polegające na zatwierdzenie układu pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem. Przeznaczone jest ono dla dłużników, którzy mają możliwość zawarcia układu z wierzycielami, a co za tym idzie samodzielna negocjacja warunków rozliczenia, bez konieczności rozpoczynania postępowania sądowego. W postępowaniu tym przewidziana jest procedura samodzielnego zbierania głosów wierzycieli. Ustawodawca umożliwił stosowanie uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego do 30 czerwca 2021 roku. Określona data została oszacowana jako termin szerzenia się negatywnych gospodarczych skutków pandemii.

Decyzja o skorzystaniu z nowych rozwiązań należy do dłużnika. Uproszczone postępowanie rozpoczyna się od momentu zawarcia umowy dłużnika z nadzorcą układu, który sprawuje nadzór nad przebiegiem postępowania. Co więcej, do obowiązków dłużnika należy zaproponowanie kształtu i zasad układu, które określają zasady restrukturyzacji dłużnika oraz przekazanie spisu należności nadzorcy postępowania. Następnym krokiem jest zamieszczenie obwieszczenia o rozpoczętym uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym w Monitorze Sądowym i Gospodarczym przez nadzorcę postępowania, który ma na poinformowanie właściwego dla sprawy sądu 3 dni od momentu zawarcia układu. Dzień dokonania obwieszczenia przez sąd jest dniem rozpoczęciem postępowania o zatwierdzenie układu, a co za tym idzie dniem rozpoczęcia stosowania ograniczeń dysponowania swoim majątkiem przez dłużnika.  

Dłużnik ma 4 miesiące na zawarcie układu z wierzycielami od dnia otwarcia postępowania. Jeżeli w wyznaczonym terminie do sądu nie wpłynie podpisany przez strony układ restrukturyzacji, postępowanie z mocy prawa zostanie umorzone. Co więcej, postępowanie restrukturyzacyjne może zostać umorzone  przez sąd na wniosek wierzyciela lub nadzorcy, jeżeli istnieją przesłanki pokrzywdzenia wierzycieli.

Aby zaproponowany przez dłużnika układ został ustanowiony jako obowiązujący, musi on zebrać podpisy wierzycieli, na których składa się przynajmniej 2/3 całej wartości długu. Układ jest realizowany po przekazaniu pakietu z wystarczającą ilością podpisów do sądu oraz przekazaniu wniosku o zatwierdzenie układu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA