REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego /Shutterstock
Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego /Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

W rządowych zapowiedziach najważniejszym elementem czwartej wersji tarczy miało być utrzymanie miejsc pracy. Skutkowało to wprowadzeniem szeregu rozwiązań umożliwiających zachowanie stanowisk pracy w przedsiębiorstwach. Podczas trwania pandemii wysokość odpraw, odszkodowań lub innych świadczeń związanych z rozwiązaniem stosunku pracy, została ograniczona do kwoty 26 tysięcy złotych. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy wykażą spadek obrotów o 25% (w ciągu  jednego miesiąca), 15% (na przestrzeni dwóch miesięcy), lub odnotują wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń (o minimum 5%).

REKLAMA

Autopromocja

Firmy wykazujące wzrosty obciążenia budżetu wynagrodzeń będą mogły korzystać z ułatwionych mechanizmów ucinania oraz likwidowania etatów pracowniczych w firmie. Dodatkowo, podczas trwania pandemii pracodawca ma prawo udzielić pracownikowi zaległych dni urlopowych we wskazanym przez siebie terminie (w wymiarze do 30 dni). Rozwiązaniem osłonowym dla pracowników było wprowadzenie uściśleń dotyczących zasad wykonywania pracy zdalnej w celu zapobiegania nadużyciom pracodawców.

W ramach zapisów dotyczących ochrony przedsiębiorstw uchwalono jeszcze przepisy antyprzejęciowe, które regulują przejęcia przez podmioty spoza Unii Europejskiej. Podobne przepisy uchwalało wiele krajów europejskich w celu utrzymania krajowych spółek w  interesie publicznym danego kraju. W Polsce ochrona dotyczy przedsiębiorstw na terenie kraju uzyskujących przychód w wysokości przynajmniej 10 milionów złotych w przynajmniej dwóch latach obrotowych poprzedzających potencjalne przejęcie.

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza również dopłaty do oprocentowania dla firm korzystających z kredytów udzielonych przez banki na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Pomoc w formie dopłat do oprocentowania będzie można łączyć z innymi rozwiązaniami pomocowymi, z których korzystają firmy znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej spowodowanej pandemią.

REKLAMA

Pierwsze zmiany dotyczące upadłości i ewentualnych zaległości przedsiębiorstw podczas pandemii, miały zapisy w tarczy antykryzysowej 2.0, w której wydłużono okres ogłoszenia upadłości podczas stanu epidemii. W przypadku niewypłacalności firmy spowodowanej pandemią  odsunięto w czasie obowiązek ogłoszenia upadłości firmy do czasu 30 dni (złożenie wniosku) od zakończenia ostatniego stanu epidemicznego w Polsce. Uzupełnieniem zapisów z ustawy obowiązującej od 18 kwietnia 2020 roku są przepisy o zmianie formuły postępowań restrukturyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenie postępowania restrukturyzacyjnego zawiera modyfikacje polegające na zatwierdzenie układu pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem. Przeznaczone jest ono dla dłużników, którzy mają możliwość zawarcia układu z wierzycielami, a co za tym idzie samodzielna negocjacja warunków rozliczenia, bez konieczności rozpoczynania postępowania sądowego. W postępowaniu tym przewidziana jest procedura samodzielnego zbierania głosów wierzycieli. Ustawodawca umożliwił stosowanie uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego do 30 czerwca 2021 roku. Określona data została oszacowana jako termin szerzenia się negatywnych gospodarczych skutków pandemii.

Decyzja o skorzystaniu z nowych rozwiązań należy do dłużnika. Uproszczone postępowanie rozpoczyna się od momentu zawarcia umowy dłużnika z nadzorcą układu, który sprawuje nadzór nad przebiegiem postępowania. Co więcej, do obowiązków dłużnika należy zaproponowanie kształtu i zasad układu, które określają zasady restrukturyzacji dłużnika oraz przekazanie spisu należności nadzorcy postępowania. Następnym krokiem jest zamieszczenie obwieszczenia o rozpoczętym uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym w Monitorze Sądowym i Gospodarczym przez nadzorcę postępowania, który ma na poinformowanie właściwego dla sprawy sądu 3 dni od momentu zawarcia układu. Dzień dokonania obwieszczenia przez sąd jest dniem rozpoczęciem postępowania o zatwierdzenie układu, a co za tym idzie dniem rozpoczęcia stosowania ograniczeń dysponowania swoim majątkiem przez dłużnika.  

Dłużnik ma 4 miesiące na zawarcie układu z wierzycielami od dnia otwarcia postępowania. Jeżeli w wyznaczonym terminie do sądu nie wpłynie podpisany przez strony układ restrukturyzacji, postępowanie z mocy prawa zostanie umorzone. Co więcej, postępowanie restrukturyzacyjne może zostać umorzone  przez sąd na wniosek wierzyciela lub nadzorcy, jeżeli istnieją przesłanki pokrzywdzenia wierzycieli.

Aby zaproponowany przez dłużnika układ został ustanowiony jako obowiązujący, musi on zebrać podpisy wierzycieli, na których składa się przynajmniej 2/3 całej wartości długu. Układ jest realizowany po przekazaniu pakietu z wystarczającą ilością podpisów do sądu oraz przekazaniu wniosku o zatwierdzenie układu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA