REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania

REWIT
Misją REWIT od 25 lat jest bycie doradcą i partnerem biznesowym w zmieniającym się świecie i otoczeniu.
Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania /Fot. Fotolia
Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

Kto może ubiegać się o wsparcie?

O wsparcie w ramach tarczy finansowej PFR ubiegać się może każdy podmiot, który spełnia łącznie poniższe warunki:

Autopromocja
  1. jest przedsiębiorcą zatrudniającym co najmniej 1 pracownika oraz nie więcej niż 9 pracowników oraz którego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza kwoty 2 mln EUR (mikroprzedsiębiorca);bądź zatrudniającym do 249 pracowników oraz którego roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR; przy czym nie jest Mikrofirmą (MŚP);
  2. odnotowuje spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu począwszy od lutego 2020 r. w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub analogicznego miesiąca roku 2019. Przy czym spadek obrotów miał miejsce na skutek COVID-19;
  3. na dzień składania wniosku prowadzi działalność gospodarczą, nie otworzył likwidacji, nie zostało wobec niego otwarte postępowanie upadłościowe albo postępowanie restrukturyzacyjne;
  4. posiada rezydencję podatkową na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
  5. prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.;
  6. na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek.

Finansowanie jest przyznawane na podstawie wniosku składanego poprzez system bankowości elektronicznej banków, które współpracują  z Polskim Funduszem Rozwoju przy realizacji Programu.

Jaka część środków podlega zwrotowi?

Po spełnieniu określonych w programie warunków, beneficjent zostanie częściowo zwolniony ze zwrotu środków (nawet do 75%).

W przypadku mikroprzedsiębiorców są dwa warunki:

  • kontynuowanie prowadzenia działalności gospodarczej przez 12 miesięcy (25 proc. umorzenia);
  • utrzymanie średniego stanu zatrudnienia (do 50 proc. umorzenia).

W przypadku małych i średnich firm, dodatkowym warunkiem jest odnotowanie straty na sprzedaży. W tym przypadku wysokość umorzenia zależna jest od trzech warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej (25 proc. umorzenia);
  • utrzymania stanu zatrudnienia (25 proc.);
  • poniesienia straty na sprzedaży (kolejne 25 proc.).

Na co można przeznaczyć środki?

Środki z subwencji finansowej można przeznaczyć wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, czyli przede wszystkim:

  • wynagrodzenia pracowników;
  • koszty zakupu towarów i materiałów, usług obcych wykorzystywanych do operacyjnej działalności;
  • koszty obsługi finansowania zewnętrznego;
  • zobowiązania o charakterze publicznoprawnym w tym podatki, opłaty i składki ZUS;
  • koszty najmu i utrzymania nieruchomości wykorzystywanych do działalności operacyjnej;
  • zakup środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej;
  • spłatę zaciągniętego kredytu, z zastrzeżeniem że na ten cel można spożytkować do 25% subwencji.

Na co otrzymane środki nie mogą być przeznaczane?

Środki z subwencji nie mogą być przeznaczone między innymi na:

  • rozliczenia z podmiotami powiązanymi z beneficjentem oraz dokonywanie płatności do właścicieli, o ile rozliczenia te nie są dokonywane w toku operacyjnej działalności i nie zostały ujęte jako dozwolone w umowie  zawartej z PFR;
  • nabycie udziałów lub akcji w celu ich umorzenia;
  • fuzje i przejęcia;
  • przedterminową spłatę kredytów powyżej 25% kwoty Subwencji Finansowej.

Jak ująć otrzymaną subwencję w księgach rachunkowych?

Ministerstwo finansów przedstawiło następujące stanowisko, co do konsekwencji podatkowych otrzymanej pomocy:

  • podatnicy nie zaliczają do przychodów podatkowych kwoty otrzymanego finansowania;
  • podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kwoty zwróconego finansowania;
  • koszty sfinansowane z udzielonych w ramach Tarczy Finansowej środków kwalifikowane są do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach;
  • umorzenie pożyczki będzie stanowić przychód podatkowy ze względu na przysporzenie przedsiębiorcy. Zaznaczyć należy jednak, że Ministerstwo Finansów ogłosiło, że analizować będzie wraz z PFR czy w 2021 roku nie zwolnić częściowo  umorzenie z opodatkowania;
  • kwota uzyskanego finansowania nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Resort finansów w opublikowanym 4.06.2020r. wyjaśnieniu przedstawił stanowisko odnośnie rozliczania subwencji finansowej z Polskiego Fundusz. W wyjaśnieniu tym zostało wskazane, że pomimo, że Polski Fundusz Rozwoju określa udzielane wsparcie jako subwencję finansową, to należy traktować ją  jako pożyczkę dla przedsiębiorcy i tak właśnie powinna być zaewidencjonowana w księgach rachunkowych. W związku z tym otrzymanie subwencji powinno zostać zaksięgowane następująco:

Wn konto 131 Bieżące rachunki bankowe

Ma konto 249 Inne rozrachunki i rozliczenia

W bilansie natomiast powinna zostać wykazana po stronie pasywów jako długo- lub krótkoterminowe zobowiązanie (wobec podmiotów pozostałych) z tytułu kredytów i pożyczek w zależności od terminu wymagalności.

Ponadto Resort Finansów sugeruje, że względu na istotną kwotę, oraz incydentalny charakter transakcji, subwencja powinna zostać przedstawiona jako pozycja uszczegóławiająca do pozycji, w której zostanie ujęta. Ponadto sugeruje się, by  w informacji dodatkowej ujawnić fakt możliwości częściowego umorzenia otrzymanej subwencji.

Wydatki regulowane z otrzymanej pożyczki z PFR należy, co do zasady, ewidencjonować zgodnie z ich treścią ekonomiczną, tak jakby były one finansowane ze środków własnych.

W momencie rozliczenia otrzymanej subwencji i otrzymania decyzji o częściowym umorzeniu, w ewidencji księgowej umorzona część zostanie zaewidencjonowana zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości, zmniejszając zobowiązanie w korespondencji ze zwiększeniem pozostałych przychodów operacyjnych, przykładowo zapisem:

Ma konto 249 Inne rozrachunki i rozliczenia

Ma konto 763 Pozostałe przychody operacyjne

Z kolei zwrot subwencji, w momencie spłaty  zostanie ujęty zapisem

Ma konto 249 Inne rozrachunki i rozliczenia

Ma konto 131 Bieżące rachunki bankowe

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r.

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA