Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje na kapitał obrotowy – która firma może otrzymać i na jakich warunkach?

Adam Kuchta
Redaktor naczelny portalu Infor.pl
Dotacje na kapitał obrotowy – która firma może otrzymać i na jakich warunkach? /fot. Fotolia
Dotacje na kapitał obrotowy – która firma może otrzymać i na jakich warunkach? /fot. Fotolia
Celem wsparcia w ramach programu „Dotacje na kapitał obrotowy” jest pomoc średnim firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek wystąpienia pandemii koronawirusa. Kto może liczyć na dofinansowanie i w jakiej wysokości? Jakie warunki należy spełniać?

Program wsparcia „Dotacje na kapitał obrotowy” ruszył w dniu 15 czerwca 2020 r. Obecnie, jak poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 15 lipca br., w ciągu miesiąca naboru wniosków o dofinansowanie przyznanych zostało już prawie 592 mln zł środków unijnych - średnim firmom, które na skutek pandemii COVID-19 znalazły się w trudnej sytuacji finansowej.

Ten specjalny instrument wsparcia finansowany jest z dwóch programów operacyjnych - Polska Wschodnia oraz Inteligentny Rozwój. O wsparcie z pierwszego, w którym budżet dotacji wynosi 500 milionów złotych, mogą ubiegać się średni przedsiębiorcy z pięciu województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Na przedsiębiorców z pozostałych 11 regionów czekają 2 miliardy złotych z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Które firmy mogą otrzymać dotacje na kapitał obrotowy?

Pomoc w ramach programu Dotacje na kapitał obrotowy” skierowana jest do określonej grupy przedsiębiorców. Jej otrzymanie wymaga spełnienia kilku warunków.

Przed wszystkim trzeba spełniać kryterium bycia średnim przedsiębiorcą. Do tej kategorii zaliczają się podmioty które:

- mają siedzibę lub oddział na terenie Polski,

- zatrudniają mniej niż 250 pracowników, a ich roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro,

- nie spełniają definicji mikro i małego przedsiębiorstwa, zgodnie z załącznikiem nr I do rozporządzenia KE nr 651/2014.

Co do ostatniego punktu, to zgodnie z załącznikiem nr I do rozporządzenia KE nr 651/2014, mikroprzedsiębiorstwo definiuje się tam jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 milionów EUR, natomiast małe przedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EUR.

W związku z tym, przedsiębiorca, który chce uzyskać dofinansowanie musi dokonać przyporządkowania swojej działalności do kategorii średniego przedsiębiorstwa. W tym celu należy ustalić, czy spełnione są warunki do uznania prowadzonej przez siebie działalności w zakresie:

- kryterium zatrudnienia (liczba zatrudnianych pracowników),

- kryterium finansowego (wysokość obrotu oraz sumy bilansowej),

- powiązań łączących przedsiębiorcę z innymi podmiotami.

W ustalaniu statusu przedsiębiorstwa pomocne będą narzędzia przygotowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jakim są Kwalifikator MŚP (https://kwalifikator.een.org.pl/) oraz dokumenty źródłowe definicji MŚP (https://popw.parp.gov.pl/definicja-msp).

Jakie warunki musi spełniać przedsiębiorstwo?

Kluczowym warunkiem pozwalającym na skorzystanie z dofinansowania w programie Dotacje na kapitał obrotowy” jest spadek obrotów.

Zgodnie z kryterium przyjętym w programie, do wsparcia kwalifikują się przedsiębiorcy, którzy odnotowali spadek obrotów o co najmniej 30% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego.

A zatem spadek obrotów przedsiębiorstwa może być wykazywany dopiero od kolejnego miesiąca po 1 lutego 2020 r. tj. od marca 2020 r.

Jak dokładnie definiowany jest spadek obrotów na potrzeby programu? Otóż, spadek obrotów gospodarczych (spadek przychodów ze sprzedaży) należy rozumieć jako spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu wartościowym obliczony jako:

- stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do obrotów z poprzedniego miesiąca kalendarzowego;

- lub stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnego miesiąca kalendarzowego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego.

Poza powyższym, dofinansowanie mogą otrzymać wyłącznie przedsiębiorcy, którzy na dzień 31 grudnia 2019 r. nie znajdowali się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014.

W celu sprawdzenia czy przedsiębiorstwo nie było w trudnej sytuacji ekonomicznej, należy dokonać analizy danych finansowych według stanu na koniec 2019 r. I tak, zgodnie z tym co podaje PARP:

- jeśli Twoja firma istnieje od ponad trzech lat, jej zakumulowane straty (jeśli występują) nie mogą przekraczać połowy kapitałów. W tym celu zsumuj kapitał podstawowy, własny, zapasowy, kapitał z aktualizacji wyceny, pozostałe kapitały rezerwowe (w zależności od tego, jakie z tych wielkości są ujęte w księgach Twojej firmy) i odnieś do sumy strat z lat ubiegłych i z 2019 r.;

- twoje przedsiębiorstwo na koniec 2019 r. nie mogło podlegać zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością, postępowaniu likwidacyjnemu, upadłościowemu lub rozwiązaniu / wykreśleniu z rejestrów;

- twoje przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i na koniec 2019 r. nie spłaciło pożyczki lub nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i na 31.12.2019 r. nadal podlegało planowi restrukturyzacyjnemu;

- wartość zobowiązań pieniężnych firmy nie przekraczała wartości jej majątku przez okres dłuższy niż 24 miesiące.

Szczegółowe zasady określające kryteria przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji znajdują się w art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

Ile może otrzymać przedsiębiorca?

Wysokość wsparcia jest uzależniona od skali zatrudnienia w przedsiębiorstwie. W związku z ty, przedsiębiorca, składając wniosek musi określić liczbę zatrudnienia w przedsiębiorstwie (liczba etatów w oparciu o ekwiwalent pełnego czasu pracy FTE) wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie. Pod uwagę brane są tylko osoby zatrudniane bezpośrednio przez przedsiębiorcę składającego wniosek o dofinansowanie.

FTE oznacza jednostkę, według której współczynnik zaangażowania lub zdolności pracownika jest przeliczany na 100% zdolności, czyli jest to odpowiednik pełnych etatów. Na potrzeby kalkulacji FTE należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy (jeśli właściciel jest pracownikiem firmy, jest uwzględniany w kalkulacji) w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.

Jeśli w umowie o pracę nie napisano inaczej, pracownika obowiązuje podstawowy wymiar czasu pracy. Oznacza on:

- ilość godzin pracy w ciągu dnia - 8,

- ilość godzin pracy w tygodniu - przeciętnie 40, jeśli tydzień jest pięciodniowy,

- okres rozliczeniowy - nieprzekraczający 4 miesięcy.

W wyliczeniach nie są uwzględniani pracownicy przebywający na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Wielkość zatrudnienia w przedsiębiorstwie na potrzeby określenia właściwej stawki jednostkowej liczona jest inaczej niż wielkość zatrudnienia, jaką należy wziąć pod uwagę, określając status przedsiębiorcy. Zobacz Instrukcję wniosku o dofinansowanie.

Co musi wiedzieć przedsiębiorca składając wniosek o dotacje?

Wnioski w programie „Dotacje na kapitał obrotowy” można składać do 31 lipca lub do wyczerpania środków. Rozpatrywane są w kolejności ich składania, a cały proces odbywa się drogą elektroniczną.

Składane dokumenty jak i sama umowa, muszą być opatrzone kwalifikowalnym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy.

Przed wypłatą dotacji przedsiębiorcy będą zobowiązani zabezpieczyć umowę wekslem wraz z deklaracją wekslową, podpisaną w tradycyjnej formie przed notariuszem. Weksel wraz z deklaracją wekslową należy dostarczyć do siedziby PARP osobiście lub korespondencyjnie.

Dotacje mają służyć zaspokojeniu bieżących potrzeb przedsiębiorstw maksymalnie w ciągu trzech miesięcy funkcjonowania. Środki można przeznaczyć na opłacenie prądu, gazu czy zakup paliwa, najem powierzchni, zakup towarów, ale także ubezpieczenie działalności

Ile jeszcze zostało do podziału w ramach programu?

W dniu 15 lipca PARP opublikowała czwartą listę wniosków rekomendowanych do bezzwrotnego wsparcia w ramach „Dotacji na kapitał obrotowy”. Znalazły się na niej 772 nowe firmy, a wnioski opiewają na kwotę prawie 130 mln zł.

- W puli konkursu „Dotacje na kapitał obrotowy” było 2 i pół mld złotych. Na przyznanie przedsiębiorcom czekają jeszcze 1,9 mld. Cieszą informacje, że w dobie kryzysu przedsiębiorcy szukają nowych rynków zbytu, reorganizują biznes, a wielu także go informatyzuje i automatyzuje. Jednak fakt, że tak dużo firm stara się o wsparcie z Unii dowodzi jak bardzo jest ono potrzebne - mówi Izabela Fiszer, Zastępca dyrektora w Departamencie Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.

Ocena wniosków odbywa się na bieżąco. W ciągu ostatniego 1,5 tyg. eksperci PARP ocenili 821 wniosków na łączną kwotę prawie 137 mln zł z czego znakomita większość, bo 772 firmy otrzymała ocenę pozytywną i znalazła się na czwartej, opublikowanej właśnie liście rekomendacji do dofinansowania ze środków unijnych. Wartość przyznanego wsparcia wyniosła prawie 130 mln zł. Od 15 czerwca, czyli od dnia uruchomienia naboru eksperci PARP pozytywnie ocenili prawie 3200 wniosków firm, a wartość przyznanego wsparcia z funduszy unijnych wyniosła już prawie 600 mln zł.

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Reklama
PODATKI 2023
PODATKI 2023

Praktyczny komplet wiedzy dla księgowych i biur rachunkowych dotyczący wszystkich zmian w podatkach w 2023 r. Na pakiet składa się jedenaście publikacji prezentujących kompleksową informację prawną na temat podatków w 2023 r. oraz rozliczenia PIT za 2022 r. Dodatkowym atutem wersji PREMIUM jest webinarium VAT 2023.

Teraz komplet kupisz z rabatem 100 zł i e-bookiem w PREZENCIE!
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek od nieruchomości
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają:
    działki budowlane
    domy jednorodzinne
    garaże
    lasy
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Niemiecki urząd skarbowy wzywa do wyjaśnień w sprawie działalności gospodarczej (Gewerbe) – co zrobić
    W ostatnich dniach pojawia się coraz więcej zapytań ze strony osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (Gewerbe) w Niemczech w sprawie pomocy w kontaktach z polskim lub niemieckim urzędem skarbowym.
    Certyfikat ZUS dla lekarzy na PUE ZUS - termin ważności, jak uzyskać nowy certyfikat
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaleca, by lekarze, którzy na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, podpisują dokumenty certyfikatem z ZUS, sprawdzili, do kiedy ten certyfikat jest ważny. Certyfikaty ZUS wydaje na 5 lat, więc te, które zostały wydane w 2017 roku mogą wkrótce stracić ważność. ZUS wyjaśnia, jak sprawdzić termin ważności certyfikatu ZUS i jak pobrać nowy.
    Prace transgraniczne (szczególnie budowlane), a deklaracja podatkowa w Niemczech
    Wykonując prace w Niemczech w ramach polskiej działalności gospodarczej (transgranicznie) z reguły pojawia się pytanie o obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w Niemczech.
    Inwestycja finansowana z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” a odliczenie VAT
    Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zob. interpretacja indywidualna z 22 maja 2022 r.), w przypadku poniesienia przez gminę wydatków na realizację zadania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” nie zaistnieją negatywne przesłanki, wskazujące na brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu. Taką przesłanką nie jest płatność dokonana ze środków pochodzących z dofinansowania przyznanego w kwocie brutto.
    Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?
    Od początku 2022 podatnicy CIT mogą korzystać z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu podatkowego opisanego w art. 38eb (“ulga na robotyzację”) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“ustawa o CIT”). Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2022 roku, może mieć kluczowe znaczenie dla podatników planujących korzystanie z ulgi na robotyzację.
    Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
    Podatnicy często dokonują korekt cen transferowych (tzw. TP Adjustment) w pierwszych miesiącach po zakończeniu roku podatkowego. Od 2019 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania takich korekt na cele CIT. Niestety, nie rozwiewają one wszystkich wątpliwości. Dotyczą one m.in. korekty cen transferowych zwiększającej przychody dokonywanej przez przedsiębiorcę działającego w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (SSE).
    Inwestycje w ESG
    ESG jest obecnie gorącym trendem w inwestowaniu, ponieważ coraz większa część portfeli zarówno inwestorów indywidualnych, jak i dużych instytucji jest przeznaczana na strategie zrównoważonego rozwoju - wskazuje Dział Analiz Allianz. W ciągu najbliższych kilku lat ESG (środowisko, odpowiedzialność społeczna, ład korporacyjny) stanie się główną siłą napędową rynku – do 2026 roku wartość aktywów ESG będzie rosła o prawie +13% rocznie, osiągając poziom 34 bln USD, podczas gdy wzrost całego rynku wyniesie tylko +4,3%.
    Podatek u źródła 2023 - co się zmienia? Jak się przygotować?
    Podatek u źródła - w 2023 roku pojawią się zmiany w podatku u źródła (WHT). Jak przygotować się na nowe przepisy?
    Egzekucja niemieckiego podatku przez polski Urząd Skarbowy
    Coraz częściej dochodzi do sytuacji, gdy polski Urząd Skarbowy, na zlecenie niemieckiego Finanzamt, bądź innej uprawnionej instytucji, przystępuje do egzekucji niemieckich należności w Polsce. Co warto zrobić w takim przypadku?
    Przedawnienie zobowiązań podatkowych a przepisy antycovidowe
    Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się (co do zasady) z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. To podstawowa zasada prawa podatkowego, która zapewnia podatnikowi ochronę jego praw nabytych oraz gwarancję tzw. stanów zastanych. Organy podatkowe próbują podważyć tę zasadę odwołując się (perzy określaniu biegu terminów przedawnienia) do ustawy antycovidowej (ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).
    Podatki dochodowe 2023 - podsumowanie zmian [szkolenie]
    Podatki 2023. Zapraszamy na szkolenie "Podsumowanie zmian od stycznia 2023 w podatkach dochodowych". O tym co od 1 stycznia wchodzi w życie, a o czym być może już zapomniano opowiemy podczas szkolenia.
    Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
    Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie z 900 zł do 1800 zł. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, opublikowany 7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Opłata za egzamin poprawkowy ma wzrosnąć do 900 zł (z 600 zł).
    Podatki przy zakupie nowego mieszkania - ile bierze fiskus
    W sumie prawie 148 tysięcy złotych różnych podatków (PCC, VAT, PIT, CIT) inkasuje fiskus przy okazji zakupu nowego mieszkania wartego 400 tysięcy. Dodatkowo budownictwo mieszkaniowe jest ważnym kołem zamachowym gospodarki mającym wyraźne przełożenie na PKB i dochody budżetu państwa. Dlatego wsparcie finansowe z budżetu państwa tego sektora (np. w postaci taniego kredytu ze stałym oprocentowaniem) może się więc temu budżetowi po prostu opłacać.
    Skutki podatkowe korzystania z telefonów służbowych do celów prywatnych
    Telefon służbowy do celów prywatnych. Pracodawcy najczęściej tolerują, a czasami wprost wyrażają zgodę na korzystanie przez pracowników z telefonów służbowych dla celów prywatnych. Jednak takie postępowanie, jak każde nieodpłatne świadczenie, może pociągać za sobą konsekwencje podatkowe zarówno na gruncie podatków dochodowych, jak i podatku od towarów i usług.
    Uproszczenia w uldze na złe długi od 2023 r.
    Ulga na złe długi od 2023 roku zostanie uproszczona. Na czym polegają zmiany? Jak przygotować się do nowych przepisów?
    Kasy fiskalne 2023 - co się zmieni
    W nowym 2023 roku kasy fiskalne będą sprzedawane wyłącznie w wersji online lub wirtualnej. Wyjątek ma dotyczyć kas o zastosowaniu specjalnym, używanych m.in. w aptekach, taksówkach i automatach.
    JPK_V7 od 2023 r. - na czym polegają zmiany?
    JPK_V7 od 2023 r. Rząd szykuje zmiany w zasadach wypełniania ewidencji JPK_V7. Jak przygotować się do zmian w przepisach?
    10% VAT w restauracjach i obiektach sportowych od stycznia do marca 2023 r. na Słowacji
    Koleje linowe, wyciągi narciarskie, parki wodne, obiekty sportowe i restauracje będą miały przez trzy miesiące niższy, 10-procentowy VAT - uchwaliła we wtorek Rada Narodowa (parlament). Tym samym rekreacyjne pobyty zimowe na Słowacji powinny być atrakcyjniejsze.
    Limit ceny energii elektrycznej - MKiŚ pracuje nad rozporządzeniem
    Zmiany w formułach do obliczania limitu ceny dla poszczególnych technologii wytwarzania energii elektrycznej przewiduje nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów ws. sposobu obliczania limitu ceny opracowywana przez resort klimatu - wynika z informacji zamieszczonej w wykazie prac rządu.
    Nowelizacja KSH 2022. Czy jest obowiązek zmiany umów i statutów spółek?
    Nowelizacja prawa często ma wpływ na bieżące funkcjonowanie i obowiązki przedsiębiorców. W październiku 2022 r. weszła w życie największa od 20 lat nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Czy wymusza ona zmiany w umowie lub statucie spółki?
    "Essa" - Młodzieżowe Słowo Roku 2022. "Odklejka" z Nagrodą Jury
    "Essa" została Młodzieżowym Słowem Roku 2022. "+Essa+ jest jak młodzież – różnorodna i niepoddająca się szablonowym definicjom, ale za to spontaniczna i ekstatycznie emocjonalna" – mówi PAP prof. Anna Wileczek, przewodnicząca jury plebiscytu.
    Agroturystyka czy działalność gospodarcza - opodatkowanie PIT
    Podatnik osiągający dochody z wynajmu do pięciu pokoi z wyżywieniem w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym nie płaci podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) nawet wtedy, gdy gości pracownika w delegacji służbowej lub przedsiębiorcę podróżującego w interesach. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 listopada 2022 r. NSA nie zgodził się z fiskusem i sądem I instancji, że zwolnienie z podatku przysługuje tylko przy oferowaniu pobytów wczasowych, weekendowych lub o charakterze rodzinnym.
    Jak działa faktoring online
    Faktoring online to prosty sposób na poprawę płynności finansowej. Nawet przy długich terminach płatności, należność spływa na konto bardzo szybko.
    Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą
    Faktura jest jednym z najpopularniejszych dokumentów stosowanych w obrocie gospodarczym. Nie tylko potwierdza przeprowadzoną pomiędzy sprzedającym a kupującym transakcję (sprzedaż towarów lub usług) ale również umożliwia jej ujęcie w księgach rachunkowych. Prawidłowo wystawiona stanowi podstawę do rozliczenia podatku VAT, w tym odliczenia podatku naliczonego. W artykule odpowiemy na pytanie co zrobić, jeżeli po wystawieniu faktury okaże się, że błędnie zostały w jej treści wykazane dane nabywcy – czy i kiedy taką pomyłkę będzie mógł poprawić sam nabywca.
    KNF: metoda opracowywania WIBOR spełnia warunki wymagane przez unijne rozporządzenie BMR
    Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) odnotowuje w ostatnim czasie w środkach masowego przekazu wypowiedzi, których osią jest kontestowanie i podważanie wiarygodności wskaźnika referencyjnego stopy procentowej WIBOR. Zdaniem UKNF metoda opracowywania WIBOR spełnia warunki wymagane przez unijne rozporządzenie BMR.