REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje z Komisji Europejskiej dla przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacje z Komisji Europejskiej dla przedsiębiorstw
Dotacje z Komisji Europejskiej dla przedsiębiorstw
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż zbliżamy się do końca perspektywy 2014-2020 to ciągle wiele możliwości dofinansowania jest dostępnych dla przedsiębiorstw w ramach programów krajowych oraz Funduszy Norweskich. Ze względu na pandemię wiele terminów konkursów zostało wydłużonych, a w niektórych uproszczono warunki uzyskania wsparcia. Mając na uwadze trudną sytuacje wielu przedsiębiorców uruchomiono nowe instrumenty finansowe (pożyczki, poręczenia itp.).

Należy mieć jednak na uwadze, iż przedsiębiorcy mogą korzystać również z programów bezpośrednio zarządzanych przez Komisję Europejską. W niniejszym artykule chcielibyśmy Państwu bliżej przedstawić dwa najbardziej popularne programy Komisji Europejskiej - Horyzont 2020 oraz LIFE.

REKLAMA

REKLAMA

Program Horyzont

Program Horyzont jest największym w historii Unii Europejskiej programem ramowym – budżet programu to prawie 80 mld euro na lata 2014-2020. Wspiera realizację pomysłów naukowych i pomaga przenieść je z laboratoriów badawczych na rynek. Wszystko po to, by zwiększyć liczbę przełomowych dokonań, odkryć i wynalazków.

Beneficjentami tego programu mogą zostać przedsiębiorstwa niezależnie od wielkości, instytucje naukowe, organizacje pozarządowe, administracja publiczna, organizacje międzynarodowe, a także inne organizacje posiadające osobowość prawną. Jedynym warunkiem dotyczącym wnioskodawcy jest rejestracja działalności w kraju członkowskim UE. Istnieje także możliwość, aby przyszły beneficjent pochodził z państwa stowarzyszonego z UE oraz z kraju trzeciego. Cechą charakterystyczną programu Horyzont jest to, że większość projektów realizowanych jest w konsorcjum międzynarodowym. Konsorcjum takie składa się z minimum 3 partnerów, gdzie każdy podmiot pochodzi z innego państwa członkowskiego UE lub państwa stowarzyszonego.

Wśród konkursów realizowanych w ramach Horyzont 2020 największą popularnością małych i średnich przedsiębiorstw cieszą się Instrumenty MSP (obecnie przekształcone w działanie EIC ACCELERATOR). Firmy z sektora MSP mogą ubiegać się również o dofinansowanie projektów w ramach konkursu Szybka Ścieżka dla Innowacji - FTI.

REKLAMA

EIC ACCELERATION

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Europejska Rada ds. Innowacji (European Innovation Council – EIC) to inicjatywa Komisji Europejskiej, która ma wspierać najbardziej obiecujących inwestorów: przedsiębiorców z małych i średnich firm oraz naukowców w realizowaniu ich projektów. Jest to instrument wsparcia dla etapu rozwoju oraz samego wprowadzania na rynek.

EIC Accelarator to instrument Komisji Europejskiej skierowany do podmiotów wykazujących wysoki poziom wzrostu, posiadających rozwiązania (technologia, produkt, usługa). Ważne jest także, aby MŚP biorące udział w tym konkursie znajdowały się w fazie bezpośrednio poprzedzającej skalowanie oraz zmierzały do wdrożenia swoich rozwiązań na rynek globalny oraz europejski.

Beneficjentami konkursu mogą być małe i średnie przedsiębiorstwa ze wszystkich możliwych branż.

W programie EIC Accelerator firma może liczyć na wsparcie w wysokości 70% wartości kosztów kwalifikowanych. Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych w formie samego grantu wynosi 500 tyś. euro, natomiast jego górna granica to 2,5 mln euro. Maksymalnie beneficjent może otrzymać 17,5 mln euro w formie grantu oraz kapitału mieszanego. Konkurs jest dedykowany dla pojedynczych podmiotów sektora MŚP. Projekty skierowane przez konsorcja nie będą rozpatrywane.

Przed złożeniem wniosku Wnioskodawca musi być w posiadaniu prototypu oraz osiągnąć co najmniej 6 poziom gotowości technologicznej. Jest to etap na jakim znajduje się pomysł, projekt lub wynalazek. Należy tu nadmienić, że same granty są finansowane od 6 do 8 poziomu gotowości technologicznej. Aby otrzymać większe dofinansowanie należy osiągnąć 9 poziom gotowości technologicznej. Konkurs nie ma sprecyzowanych obszarów tematycznych. Czas realizacji projektu powinien wynieść od 12 do 24 miesięcy. Tak jak w całym programie Horyzont 2020 wnioski można składać wyłącznie w formie elektronicznej.

Budżet konkursu to 1,3 mld euro. Początek naboru wniosków w 2020 roku przewidziano na 7 października.

Fast Track to Innovation

Szybka Ścieżka do Innowacji (Fast Track to Innovation, FTI) to konkurs zaplanowany na lata 2018-2020. FTI wspiera zaawansowane i wyspecjalizowane rozwiązania B+R. Budżet tego instrumentu na poszczególne lata wynosi po 100 mln euro. Program dedykowany jest innowacjom, które wykazują wysoki potencjał do wdrożenia na rynku oraz mają szanse na sukces. Inicjatywa dotyczy pomysłów w dowolnym obszarze technologii i jest dostępna dla wszystkich podmiotów prawnych w UE oraz w krajach stowarzyszonych w ramach programu Horyzont 2020.

Beneficjentami konkursu mogą być małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) oraz duże przedsiębiorstwa. W konkursie FTI można aplikować jako konsorcjum składające się z min 3 podmiotów a maksymalnie 5. Mogą to być partnerzy z krajów członkowskich lub z krajów stowarzyszonych. W przypadku konsorcjum skradającego się z 3-4 partnerów, przynajmniej 2 z nich powinny stanowić podmioty prywatne (prive for profit). W przypadku konsorcjum składającego się z 5 partnerów, wymaganych jest min. 3 partnerów biznesowych. Partnerzy z krajów trzecich mogą być włączeni w projekt, ale jedynie jako podwykonawcy, po spełnieniu określonych warunków.

W kwestii dofinansowania wszystko zależy od typu organizacji aplikującej w danym konkursie. Na dofinansowanie o wysokości do 100% wartości kosztów kwalifikowanych mogą liczyć organizacje o charakterze niezarobkowym (non-profit). Natomiast w przypadku organizacji zarobkowych dofinansowanie wynosi do 70% wartości kosztów kwalifikowanych. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych w konkursie wynosi 3 mln euro.

W ramach FTI nie ma ściśle określonych obszarów tematycznych. Przedsiębiorcy sami definiują temat w ramach, którego składają swoje wnioski. Ciekawym zagadnieniem jest to, że opcjonalnie 60% budżetu tego grantu powinno trafić od sektora prywatnego. Istotnym warunkiem jest również to, aby innowacje w ramach tego konkursu znalazły się na rynku w ciągu 36 miesięcy. Wspierane rozwiązania powinny być dojrzałe – na poziomie min. 6 poziomu gotowości technologicznej. Szybka ścieżka do innowacji ma na celu doprowadzić technologię do 9 poziomu gotowości technologicznej tak, aby mogła być wdrożona na rynek i w przyszłości przynieść korzyści gospodarcze dla społeczeństwa europejskiego.

Zakończenie naboru wniosków zaplanowano na 27 listopada 2020 r.

Program LIFE

Program Life to jedyny instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowisk, w tym przyrody. Budżet programu na lata 2014-2020 jest wyższy niż kiedykolwiek – to aż 3,46 mld euro dla wszystkich krajów UE.

Program Life podzielony jest na dwa podprogramy: środowisko oraz klimat. W ramach tych dwóch podprogramów funkcjonują obszary priorytetowe tj.:

Typy projektów które mogą uzyskać dofinansowanie to m.in. projekty pilotażowe, demonstracyjne, projekty dotyczące najlepszych praktyk, projekty informacyjne, dotyczące zwiększenia świadomości i rozpowszechniania informacji. Podmiotami mającymi możliwość aplikowania w programie Life są: przedsiębiorstwa (w tym MŚP), instytucje publiczne, a także organizacje pozarządowe.

W podprogramie Środowisko przyszli beneficjenci mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości do 55% wartości kosztów kwalifikowanych. Podprogram Klimat może się pochwalić jeszcze większym wsparciem, ponieważ w tym przypadku dofinansowanie może osiągnąć poziom 75% wartości kosztów kwalifikowanych. Projekty zaakceptowane przez Komisje Europejską otrzymają dofinansowanie ze środków krajowych w wysokości do 40% kosztów kwalifikowanych. W sumie dzięki projektowi unijnemu LIFE oraz pomocy NFOŚiGW w formie środków krajowych beneficjenci mogą otrzymać wsparcie na poziomie nawet do 95%.

Zakłada się, że w ramach tego programu nie ma ustalonej minimalnej wartości dofinansowania. Jednak przyjęło się, że aby projekt mógł zostać wybrany, powinien on operować na poziomie 0,5 mln euro. Natomiast kwota 2 mln euro to średnia wartość projektów wybieranych do dofinansowania.

W podprogramie Środowisko składanie wniosków w zakresie projektów tradycyjnych opiera się na dwuetapowej procedurze. Pierwszy etap to notka koncepcyjna. W nocie tej przedstawia swój pomysł. Istnieje możliwość modyfikacji przesłanej notki, do czasu zamknięcia zaproszenia, do składania wniosków projektowych (od 14 do 16 lipca 2020 r. – w zależności od osi priorytetowej). Jeżeli koncepcja zawarta w notce przejdzie do drugiego etapu, należy przesłać pełną propozycje projektu (do lutego 2021 r.).

W podprogramie Klimat występuje klasyczna procedura jednostopniowej aplikacji. Ubieganie się o tradycyjne projekty, które koncentrują się na zmianie klimatu, wymaga złożenia jednego pełnego wniosku do października 2020 r.

Wnioski dotyczące projektów zintegrowanych w obu podprogramach podlegają dwuetapowemu procesowi aplikacji.

Aby otrzymać dofinansowanie należy spełnić wymóg tzw. Europejskiej wartości dodanej. Oznacza to, że przedsięwzięcia muszą dotyczyć rozwiązania istotnego problemu środowiskowego z punku widzenia ich wartości dla Europy. Pożądanym aspektem byłby fakt, aby dane rozwiązanie mogło być szeroko stosowane nie tylko w kraju beneficjenta. Kolejnym wymogiem jest innowacyjność planowanego przedsięwzięcia. Celem jest przetestowanie nowych rozwiązań, a także zagadnień związanych ze zmianami klimatu.

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce


Zmiany w programach

W związku z panująca epidemią koronawirusa Komisja Europejska wprowadziła do programu szereg rozwiązań mających na cele zapobieganie jego negatywnym skutkom. Poniżej przedstawiamy te najistotniejsze.

Wszystkie terminy składania wniosków (notek koncepcyjnych) zostały przedłużone o miesiąc. Podmioty prywatne nie są już zobowiązane do przeprowadzania otwartych przetargów na zamówienia w wartości powyżej 135 000 tyś euro. Kolejnym udogodnieniem jest to, że w wytycznych programu została uwzględniona specjalna sekcja dotycząca przedsiębiorstw rozpoczynających działalność. W 2020 roku program Life ma w większym stopniu pochylić się nad wsparciem finansowym małych, lokalnych inicjatyw.

Nabór wniosków dla podprogramu Środowisko w przypadku projektów tradycyjnych ma trwać w zależności od osi priorytetowej do 14/16 lipca br. Natomiast projekty zintegrowane swój nabór wniosków zakończą 6 października br. W podprogramie Klimat zakończenie naboru wniosków zaplanowano na 6 października 2020 r.

Na przykładzie programów HORYZONT oraz LIFE można zauważyć, że udział w takich przedsięwzięciach pozwala zdobyć środki, które zostaną przeznaczone na finansowanie inwestycji. Dodatkowo, można zdobyć unikalne oraz niezbędne doświadczanie, tak ważne w prowadzeniu działalności oraz wzmocnienie swojej pozycji na arenie międzynarodowej. Patrząc na możliwości programów centralnych, należy pamiętać, że cały czas trwają kolejne nabory wniosków w ramach programów krajowych oraz Funduszy Norweskich. Zachęcamy do zapoznania się z terminarzem naborów wniosków. Szczegółowe informacje odnośnie konkretnych konkursów znajdziecie Państwo na naszej stronie czasnadotacje.pl

Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA