Kategorie

Kontrola PIP w firmie – zakres i konsekwencje

MDDP Outsourcing
Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac
Kontrola PIP w firmie – zakres i konsekwencje
ShutterStock
Skrót PIP (Państwowa Inspekcja Pracy) zna każdy przedsiębiorca, jednak niewielu właścicieli firm ma z nim pozytywne skojarzenia. Spowodowane jest to faktem, że prowadzone przez PIP kontrole mogą zakończyć się dla pracodawców poważnymi konsekwencjami.

Zarządzanie działalnością gospodarczą jest nieodłącznie związane z szeregiem obowiązków, które wynikają z obowiązku przestrzegania zasad BHP i przepisów prawa pracy, które to są wykładnią do relacji z PIP. Obszary podlegające kontroli regulowane są art. 10 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy.

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Co weryfikuje Państwowa Inspekcja Pracy podczas kontroli?

W trakcie kontroli przedstawiciel PIP sprawdzi przede wszystkim umowy oraz inne wymagane dokumenty dotyczące zatrudnienia, a także później pracy. Elementami podlegającymi kontroli są:

  • Weryfikacja zapisów umów i statusu zatrudnienia pracowników (w tym również obcokrajowców i osób młodocianych, dlatego wymagane jest posiadanie odpowiednich zezwoleń dla obu grup);
  • Szczegółowa kontrola posiadanych przez pracowników uprawnień koniecznych do wykonywania powierzonych zadań;
  • Sprawdzenie, czy należne wynagrodzenie oraz pozostałe świadczenia wypłacane są zgodnie z umową poszczególnych pracowników;
  • Weryfikacja czy w firmie przestrzegane i realizowane są standardy bezpieczeństwa oraz higieny pracy;
  • Sprawdzenie, czy pracownicy odbyli odpowiednie szkolenia dotyczące wykonywanej pracy;
  • Kontrola sposobu przechowywania i udostępniania dokumentacji osobowej.

Aby móc jak najlepiej przygotować się do kontroli i uniknąć niepotrzebnych sankcji, przed kontrolą warto zadbać, aby powyższe elementy zostały spełnione. Choć szczegółowy wykaz dokumentów uzależniony jest od rodzaju i charakteru pracy, należy jednak pamiętać, że wszyscy pracownicy powinni posiadać:

  • Wykonane aktualne badania lekarskie, zezwalające na wykonywanie danej pracy;
  • Dokument potwierdzający ukończenie szkolenia BHP i stanowiska pracy (wraz z informacją o zagrożeniach mogących pojawić się w związku z zatrudnieniem na danej posadzie);
  • Podpisaną aktualną umowę, która zgodna jest z rzeczywistym stosunkiem wykonywanej pracy i adekwatnym do posiadanych umiejętności wynagrodzeniem.

Jakie są konsekwencje błędów w trakcie kontroli PIP?

Reklama

Nieprawidłowości w każdym powyższym obszarze wiążą się z konsekwencjami. Są to między innymi mandaty karne. Wysokość mandatu uzależniona jest od wagi wykroczenia (np. wagi zagrożenia, czy długości okresu występowania nieprawidłowości).

Zakres ich wysokości oscyluje między 1000 zł, a 3000 zł. Inspektor może samodzielnie wystawić mandat o wartości od 1000 zł do 2000 zł, natomiast w przypadku następnej kontroli od 1000 zł do 5000 zł. Mandat o wyższej wartości (wynoszący maksymalnie do 30 000 zł w roku) może być zasądzony wyłącznie przez sąd na wniosek inspektora, po przeprowadzonej kontroli.

Pełny katalog dotyczący łamania praw pracownika zawarty jest w dziale trzynastym ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

Inne konsekwencje nieprzygotowania się do kontroli PIP

Oprócz konsekwencji finansowych, pracodawcy mogą grozić również inne sankcje, które szczegółowo regulowane są art. 11 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Są to między innymi:

  • nakaz usunięcia wskazanych nieprawidłowości w ustalonym terminie, a także zaprzestania działalności, w przypadku złamania przepisów i zasad higieny pracy;
  • nakaz natychmiastowego wstrzymania prac lub działalności, jeśli naruszenie powoduje bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia pracowników;
  • nakaz natychmiastowego skierowania pracowników dopuszczonych do pracy wbrew przepisom przy wzbronionych, niebezpiecznych lub szkodliwych pracach, jeśli osoby te nie posiadają odpowiednich kwalifikacji;
  • natychmiastowy nakaz zaprzestania używania maszyn i urządzeń, a także zakaz wykonywania pracy w miejscach, w których warunki stanowią bezpośrednie zagrożenia zdrowia lub życia;
  • nakaz ustalenia, w określonym terminie, przyczyn oraz okoliczności wypadku, a także wykonania pomiarów i badań uciążliwych oraz szkodliwych w środowisku pracy czynników w przypadku naruszenia metod, trybu, częstotliwości bądź rodzaju wykonywania takich badań oraz pomiarów;
  • nakaz niezwłocznego wypłacenia należnego i właściwego wynagrodzenia za pracę, jak i również innych świadczeń przysługujących pracownikom;

Jak przygotować firmę do kontroli PIP?

Aby uniknąć konsekwencji i nieprzyjemności wizyty kontrolnej z Państwowej Inspekcji Pracy należy zawczasu właściwie się przygotować. Odpowiednia organizacja firmy zarówno w zakresie przepisów prawa pracy oraz BHP, jak i prawidłowe prewencyjne działania, pomogą zapobiec ponoszeniu przykrych konsekwencji. Watro przede wszystkim zadbać o:

  • wyposażenie technologiczne i techniczne przedsiębiorstwa w sprawdzony sprzęt biurowy i maszynowy, co nie narazi pracodawcy na złamanie przepisów BHP. Dlatego też warto zrobić dogłębny przegląd producentów i ich sposobów na zabezpieczenie oferowanych urządzeń przed ewentualnymi wypadkami związanymi z nimi;
  • właściwą znajomość przepisów, a także ich interpretację (pomocne będą adnotacje PIP lub wyroki sądów w wyjątkowo skomplikowanych sprawach);
  • prawidłowe wypłacanie należnych na podstawie przepisów prawa pracy świadczeń pracowniczych;
  • zachowanie porządku w dokumentacji i ewidencjach, szczególnie pracowniczych;
  • nadzór ważnych terminów, np. badań lekarskich;
  • udostępnianie dokumentacji jedynie uprawnionym osobom.

Jeśli pracodawca stosuje się do wymienionych powyżej zaleceń i przestrzega przepisów oraz zasad higieny pracy, a także dba o bezpieczeństwo i środowisko pracy swoich przełożonych, nie powinien obawiać się kontroli. Odpowiednie przygotowanie do kontroli PIP, a także systematyczna ewidencja pomoże zapobiec niechcianym konsekwencjom. 

Łukasz Kobylarczyk, Ekspert ds. kadr i płac w MDDP Outsourcing

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Ulga klęskowa w podatku rolnym

    Ulga klęskowa w podatku rolnym jest preferencją podatkową, która przewidziana jest w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Jak działa ulga klęskowa? Jakie są zasady przyznawania ulgi?

    Błąd w rozliczeniach nie jest oszustwem podatkowym

    Sankcje w VAT. Podatnik nie może być karany za błąd, który nie jest oszustwem lub uszczupleniem podatkowym - tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    Usługi gastronomiczne na kasie fiskalnej online - interpretacje

    Kasy fiskalne online w branży gastronomicznej pojawiły się od 1 stycznia 2021 r. Obowiązek wymiany starych kas na nowe objął bowiem usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne. Pojawiło się jednak szereg wątpliwości interpretacyjnych związanych z nowym obowiązkiem. Oto niektóre z nich.

    Polski Ład. Ile będą kosztowały zmiany podatkowe?

    Polskie Ład. Najważniejsze zmiany jeśli chodzi o kwestie ubytku PIT to jest ok. 22 mld zł dla całego sektora, dodatkowo przewidujemy ok. 4-4,5 mld zł kosztów z tego pakietu ulg dla małych i średnich przedsiębiorstw - powiedział wiceminister finansów Piotr Patkowski.

    Przeniesienie firmy za granicę a podatek w Polsce

    Przeniesienie działalności gospodarczej za granicę. Zapowiadane zmiany w ramach Polskiego Ładu, rosnące koszty prowadzenia firmy, niejasne przepisy i nadmierna biurokracja – to czynniki, przez które wielu przedsiębiorców rozważa przeniesienie działalność za granicę. Jednak samo zarejestrowanie firmy w innym kraju (nawet w UE) nie zwalnia automatycznie z płacenia podatków i składek ubezpieczeniowych w Polsce.

    Kiedy osoba fizyczna ma rezydencję podatkową w Polsce?

    Polska rezydencja podatkowa. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe z 29 kwietnia 2021 r. dotyczące zasad ustalania rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku osoby fizycznej w Polsce. Zdaniem ekspertów PwC te objaśnienia mogą być postrzegane jako zapowiedź szczególnego zainteresowania władz podatkowych rezydencją osób fizycznych, które utraciły lub utracą rezydencję podatkową w Polsce.

    Czy opodatkowanie firm w Czechach jest niższe?

    Opodatkowanie działalności gospodarczej w Czechach nie jest znacząco korzystniejsze niż w Polsce - stwierdza Polski Instytut Ekonomiczny. Analitycy zwracają uwagę, że zależy ono m.in. od branży, w której działa firma, poziomu przychodów oraz relacji między przychodami a kosztami.

    Kto musi mieć kasę fiskalną online od 1 lipca 2021 r.?

    Kasy fiskalne online. Od 1 lipca 2021 r. kolejna grupa podatników zobowiązana jest do obowiązkowego ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych online. Których podatników dotyczy ten obowiązek?

    Obowiązek podatkowy drugiego stopnia w akcyzie

    Podmiotowość podatników akcyzy z tytułu obowiązku podatkowego drugiego stopnia jest przedmiotem daleko idących kontrowersji, zresztą z wielu powodów – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Pusta faktura wymaga udowodnienia

    Puste faktury. Urząd skarbowy oskarżył firmę o nabycie pustych faktur, mimo że zeznania świadków wyraźnie stwierdzały co innego. Sprawę rozstrzygnął sąd administracyjny.

    Skutki podatkowe wycofania samochodu ze spółki cywilnej

    Skutki podatkowe wniesienia i wycofania samochodu do spółki cywilnej - cz. II wycofanie samochodu ze spółki cywilnej.

    Zwrot VAT niektórym podmiotom - zmiany od 1 lipca 2021 r.

    Zwrot VAT. Ustawodawca przygotował projekt nowego rozporządzenia w zakresie zwrotu VAT niektórym podmiotom. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca 2021 r. Co się zmieni?

    Zarobki w Szwecji. Ile można zarobić zbierając jagody?

    Zarobki w Szwecji. Z danych Szwedzkiego Urzędu Statystycznego wynika, że średnia pensja w Szwecji wynosi 35,3 tys. koron brutto (ok. 15 tys. zł). Mediana wynosi 31,7 tys. koron brutto (ok. 14 tys. zł).

    Raportowanie niefinansowe ESG zyskuje na znaczeniu

    Raportowanie niefinansowe ESG (environmental, social i governance). Inwestorzy coraz częściej szukają informacji o wpływie spółek na środowisko i społeczeństwo. Polskie firmy rzadko jednak raportują takie kwestie. Dlaczego warto raportować? Co powinny zawierać raporty ESG?

    Globalna stawka CIT a realna działalność gospodarcza

    Globalna stawka CIT. Polska nie poprze planu wprowadzenia globalnego minimalnego poziomu podatku od przedsiębiorstw, o ile nie będzie klauzuli wyłączającej z niego istotną działalność gospodarczą prowadzoną w kraju - powiedział dziennikowi "Financial Times" minister finansów Tadeusz Kościński.

    ZUS w Polsce vs. ZUS w Anglii

    Ubiegły miesiąc okazał się niezwykle istotny dla polskiej gospodarki. Premier Morawiecki ogłosił główne założenia „Nowego Ładu”, czyli programu ekonomiczno-społecznego, którego założeniem ma być zniwelowanie strat, jakie w naszej gospodarce poczyniła pandemia koronawirusa. Jednakże nie dla wszystkich plan ten okazał się dobrym pomysłem; co więcej, wzbudził wśród pewnej części społeczeństwa spore obawy.

    Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

    Nowelizacja ustawy o AML. Wirtualne waluty to ekspresowo rozwijająca się branża z dziedziny nowoczesnych technologii. Jednak zarówno wydobycie, sprzedaż, wymiana i spekulacja walutami nie jest zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców jako inwestycja czy środek płatniczy. Walutę wirtualną często wykorzystuje się również do realizacji nieuczciwych celów i w ramach działań niezgodnych z prawem. W związku z tym pojawiają się kolejne regulacje prawne – zarówno krajowe, jak i międzynarodowe – dotyczące AML/CFT. 15 maja 2021 weszła w życie nowelizacja ustawy o AML. Co warto o niej wiedzieć?

    Blockchain w księgowości – przyszłość, która już zapukała do drzwi

    Blockchain w księgowości. Wiele wskazuje na to, że rachunkowość oparta o nowe technologie, w tym technologię blockchain to nieodległa przyszłość. Prowadzenie księgowości z wykorzystaniem rejestru rozproszonego i inteligentnych umów może pomóc przedsiębiorcom osiągać większe dochody szybciej i łatwiej. Jednocześnie, wprowadzanie nowych rozwiązań zawsze wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Czy wątpliwości branży księgowej związane z blockchainem są uzasadnione?

    Ulga na ekspansję - kto skorzysta i na jakich zasadach?

    Ulga na ekspansję, która została zaproponowana w ramach Polskiego Ładu, ma objąć przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie podmioty, które podejmują ekspansją na rynki zagraniczne. Na jakich warunkach będzie można korzystać z ulgi na ekspansję? Kiedy ulga wejdzie w życie?

    Dodatkowe prace a opodatkowanie VAT kar umownych

    VAT od kar umownych - dodatkowe prace. W trakcie realizacji projektu budowlanego mogą wystąpić nowe okoliczności, takie jak np. problemy z gruntem czy wady dokumentacji projektowej. Może to spowodować konieczność podjęcia dodatkowych prac, a tym samym poniesienia dodatkowych kosztów przez wykonawcę, które powinny obciążać zamawiającego. Strony umowy budowlanej muszą ustalić, czy taka kara umowna podlega, czy nie podlega opodatkowaniu VAT.

    Jak postrzegamy księgowych? Sowa, mrówka czy leniwiec?

    Księgowi są nazywani zaufanymi doradcami i wysokiej klasy specjalistami. Chociaż te określenia brzmią poważnie, po pracy często rozwijają nietypowe zainteresowania, jak sporty ekstremalne, sztuki walki, żeglarstwo bądź śpiew w chórze. Sposób, w jaki ich odbieramy, pokazują też metafory. Księgowego można porównać do wielu zwierząt – mądrej sowy, walecznego tygrysa bądź pracowitej mrówki. Z okazji Dnia Księgowego postanowiliśmy przyjrzeć się wizerunkowi specjalistów od rachunkowości.

    Nowy podatek od elektroniki uderzy w twórców i konsumentów

    Opłata reprograficzna. Nowy podatek od elektroniki uderzy w kieszenie konsumentów i przedsiębiorców, nie pomoże twórcom - stwierdził Związek Cyfrowa Polska, wydając negatywną ocenę do projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego w ramach konsultacji społecznych resortu kultury.

    Podatkowa grupa kapitałowa – rozliczenie straty

    Podatkowa grupa kapitałowa. Spośród pięciu spółek tworzących grupę jedna przyniosła stratę, a cztery dochody. Spółka dominująca pomniejszyła o tę stratę podatek dochodowy wykazany i zaliczkowany przez cztery rentowne spółki, zachowując powstałą na plus różnicę zaliczek CIT, a następnie rozdysponowując ją pomiędzy siebie i spółkę przynoszącą straty. Była pewna, że to działanie będzie obojętne podatkowo, ale fiskus stwierdził, że jest to przysporzenie majątku tych spółek i musi zostać opodatkowane jak zwykły przychód. Spór między przedsiębiorcą a Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnął sąd, stwierdzając, że: „Stanowisko KIS jest nie tylko nieprawidłowe, ale także nielogiczne i sprzeczne wewnętrznie. Jest również wyrazem nadmiernego fiskalizmu państwa”.

    Podatnik Bezgotówkowy od 2022 roku - jakie korzyści dla firm?

    Podatnik Bezgotówkowy od 2022 roku. Ministerstwo Finansów proponuje przedsiębiorcom program Podatnik Bezgotówkowy. To propozycja dla tych firm, które większość transakcji płatniczych przeprowadzają w systemie cashless. Uzyskanie takiego statusu „Klienta Premium” będzie możliwe od 2022 roku. Firma, która go uzyska, skorzysta z najszybszego zwrotu VAT w Europie. Pieniądze znajdą się na ich kontach w maksymalnie 15 dni.

    Jaka stawka ryczałtu dla usług gastronomicznych?

    Stawka ryczałtu - usługi gastronomiczne. Czy sprzedaż usług gastronomicznych (przygotowywanie gotowych posiłków na rzecz kontrahentów) można opodatkować na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3%?