REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Jakubowski
Aplikant radcowski
Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19
Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) stanowi, w bieżącej sytuacji wywołanej stanem epidemii, poważne obciążenie oraz wyzwanie dla pracodawców. Jakie rozwiązania w obecnych realiach przewiduje ustawa o PPK? Czy zaproponowane przez ustawodawcę wsparcie dla przedsiębiorców obejmuje swoim zasięgiem także PPK?

Wpłaty podstawowe do PPK

Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, opublikowana w Dz. U. poz. 2215 z późn. zm. (zwana dalej „ustawa o PPK”) nakłada na pracodawcę obowiązek odprowadzania na rachunek PPK uczestnika wpłaty podstawowej w wysokości 1,5 % wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w danym miesiącu. Jeżeli wynagrodzenie wypłacone w danym miesiącu będzie niższe, to wpłata do PPK także ulegnie odpowiednio zmniejszeniu. Przyczyną obniżonego wynagrodzenia może być m.in. zmniejszony wymiaru czasu pracy, zwolnienie chorobowe, czy otrzymanie wynagrodzenia postojowego.

REKLAMA

Autopromocja

Za okres zwolnienia chorobowego nie są naliczane wpłaty do PPK.

Przy czym skierowanie pracownika na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz.U. z 2020 r. poz. 374 (zwana dalej: „Specustawą”) do pracy zdalnej co do zasady nie wpływa na wysokość wynagrodzenia i tym samym na wysokość wpłat do PPK.

Wpłaty dodatkowe finansowane przez pracodawcę

Pracodawca, może zmienić wysokość wpłaty dodatkowej lub zrezygnować z jej dokonywania w formie zmiany umowy o zarządzanie PPK. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana zmiana. Procedura zmiany może różnić się w zależności od postanowień konkretnej umowy o zarządzanie PPK.

Jednakże w sytuacji gdy, kwestia wpłat dodatkowych została uregulowana w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy, wymagane będzie zastosowanie określonego trybu zmiany. Przykładowo, jeżeli u pracodawcy funkcjonuje organizacja związkowa, to konieczne będzie zawarcie stosownego porozumienia w tej materii. Nierozstrzygnięte pozostaje, czy taka zmiana, jako pogarszająca de facto sytuację pracownika, kreuje obowiązek zastosowania wypowiedzenia zmieniającego warunków pracy i płacy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obniżenie wpłaty podstawowej finansowanej przez pracownika

Pracownik, którego wynagrodzenie w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, ma prawo skorzystać z obniżenia wpłaty do PPK, jednak do wysokości nie niższej niż 0,5% wynagrodzenia. Oznacza to, że pracownik pozostający w stosunku pracy, przy obecnym poziomie wynagrodzenia minimalnego wynoszącym 2600 zł brutto, który w danym miesiącu otrzymał wynagrodzenie nieprzekraczające kwoty 3120 zł brutto, po złożeniu stosownej deklaracji, może skorzystać z obniżonej wpłaty na PPK.

Obniżenie wpłaty podstawowej do PPK przez pracownika nie skutkuje obniżeniem wpłaty podstawowej finansowej przez pracodawcę, która pozostaje na poziomie 1,5 % wynagrodzenia pracownika.

Zawieszenie wpłat do PPK

Przepisy ustawy o PPK w art. 25 ust. 4 przewidują, że wpłaty do PPK mogą ulec zawieszeniu jedynie w następujących sytuacjach:

  1. w okresie przestoju ekonomicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842 oraz z 2018 r. poz. 650 i 1608), oraz w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy,
  2. w przypadku zaistnienia przesłanek niewypłacalności pracodawcy, o których mowa w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1433 i 2192),
  3. w okresie przejściowego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej lub ograniczenia jej prowadzenia na skutek powodzi i braku środków na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1473 i 1669).

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy definiuje przestój ekonomiczny jako okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy.

Natomiast obniżony wymiar czasu pracy oznacza obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Funduszu Rozwoju, będącego podmiotem wdrażającym program Pracowniczych Planów Kapitałowych (zob. Zagadnienia prawne w zakresie Ustawy o PPK, www.mojeppk.pl, dostęp: 5.06.2020 r.), wpłaty do PPK nie są finansowane również wtedy, gdy przestój ekonomiczny albo obniżony wymiar czasu pracy został wprowadzony zgodnie z przepisami Tarczy Antykryzysowej. Jednakże, wśród prawników pojawiają się głosy, które podważają zaprezentowaną interpretację przepisów. Dlatego, warto aby kwestia ta została doprecyzowana przez ustawodawcę, np. przy okazji dalszych nowelizacji Specustawy.

Druga okoliczność dotyczy zaistnienia przesłanki niewypłacalności pracodawcy, a więc w głównej mierze sytuacji, gdy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego – co może być następstwem kryzysu wywołanego epidemią COVID – 19. Zastosowanie trzeciej opisanej w cyt. przepisie sytuacji nie znajduje obecnie powszechnego zastosowania.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Tarcza Antykryzysowa

Początkowe działania legislacyjne pomijały kwestie PPK. Specustawa, w dacie uchwalenia, nie wprowadziła żadnych zmian w ustawie o PPK. Jedynie dla porządku można wskazać, że dodatkowy zasiłek opiekuńczy przewidziany przepisami Specustawy nie stanowi podstawy do naliczania wpłat do PPK.

Jednakże w ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 568). wprowadzono zmianę, o którą wcześniej apelował PFR. Tym samym wydłużono o 6 miesięcy ustawowe terminy zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK dla pracodawców zatrudniających co najmniej 50 osób.

Zgodnie z nowym harmonogramem termin zawarcia umowy o zarządzanie to 27 października 2020 r., a umowy o prowadzenie PPK – 10 listopada 2020 r.

Zmiana terminów z pewnością pozytywnie wpłynie na proces wdrożenia PPK, w czasach gdy pracodawcy muszą na wielu płaszczyznach zmagać się ze skutkami COVID-19.

W najnowszej zmianie do Specustawy –  czyli w tzw. „Tarczy Antykryzysowej 4.0” (ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. 2020 poz. 1086) doprecyzowano procedurę konsultacji i zawierania umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK przez jednostki sektora publicznego. Zgodnie z harmonogramem wdrażania podmioty te będę objęte przepisami ustawy o PPK z początkiem 2021 roku. W Specustawie zabrakło natomiast konkretnych rozwiązań dla największych przedsiębiorców, którzy w swoich zakładach pracy od ponad pół roku prowadzą PPK. Oznacza to, że do ich dyspozycji pozostają przypisy aktualniej ustawy, które w zaistniałych okolicznościach dla wielu podmiotów mogą okazać się zbyt restrykcyjne i nie pozwolą na zmniejszenie obciążeń finansowych przedsiębiorstwa.

Maciej Jakubowski, aplikant radcowski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA