REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Jakubowski
Aplikant radcowski
Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19
Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) stanowi, w bieżącej sytuacji wywołanej stanem epidemii, poważne obciążenie oraz wyzwanie dla pracodawców. Jakie rozwiązania w obecnych realiach przewiduje ustawa o PPK? Czy zaproponowane przez ustawodawcę wsparcie dla przedsiębiorców obejmuje swoim zasięgiem także PPK?

Wpłaty podstawowe do PPK

Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, opublikowana w Dz. U. poz. 2215 z późn. zm. (zwana dalej „ustawa o PPK”) nakłada na pracodawcę obowiązek odprowadzania na rachunek PPK uczestnika wpłaty podstawowej w wysokości 1,5 % wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w danym miesiącu. Jeżeli wynagrodzenie wypłacone w danym miesiącu będzie niższe, to wpłata do PPK także ulegnie odpowiednio zmniejszeniu. Przyczyną obniżonego wynagrodzenia może być m.in. zmniejszony wymiaru czasu pracy, zwolnienie chorobowe, czy otrzymanie wynagrodzenia postojowego.

REKLAMA

REKLAMA

Za okres zwolnienia chorobowego nie są naliczane wpłaty do PPK.

Przy czym skierowanie pracownika na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz.U. z 2020 r. poz. 374 (zwana dalej: „Specustawą”) do pracy zdalnej co do zasady nie wpływa na wysokość wynagrodzenia i tym samym na wysokość wpłat do PPK.

Wpłaty dodatkowe finansowane przez pracodawcę

Pracodawca, może zmienić wysokość wpłaty dodatkowej lub zrezygnować z jej dokonywania w formie zmiany umowy o zarządzanie PPK. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana zmiana. Procedura zmiany może różnić się w zależności od postanowień konkretnej umowy o zarządzanie PPK.

REKLAMA

Jednakże w sytuacji gdy, kwestia wpłat dodatkowych została uregulowana w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy, wymagane będzie zastosowanie określonego trybu zmiany. Przykładowo, jeżeli u pracodawcy funkcjonuje organizacja związkowa, to konieczne będzie zawarcie stosownego porozumienia w tej materii. Nierozstrzygnięte pozostaje, czy taka zmiana, jako pogarszająca de facto sytuację pracownika, kreuje obowiązek zastosowania wypowiedzenia zmieniającego warunków pracy i płacy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obniżenie wpłaty podstawowej finansowanej przez pracownika

Pracownik, którego wynagrodzenie w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, ma prawo skorzystać z obniżenia wpłaty do PPK, jednak do wysokości nie niższej niż 0,5% wynagrodzenia. Oznacza to, że pracownik pozostający w stosunku pracy, przy obecnym poziomie wynagrodzenia minimalnego wynoszącym 2600 zł brutto, który w danym miesiącu otrzymał wynagrodzenie nieprzekraczające kwoty 3120 zł brutto, po złożeniu stosownej deklaracji, może skorzystać z obniżonej wpłaty na PPK.

Obniżenie wpłaty podstawowej do PPK przez pracownika nie skutkuje obniżeniem wpłaty podstawowej finansowej przez pracodawcę, która pozostaje na poziomie 1,5 % wynagrodzenia pracownika.

Zawieszenie wpłat do PPK

Przepisy ustawy o PPK w art. 25 ust. 4 przewidują, że wpłaty do PPK mogą ulec zawieszeniu jedynie w następujących sytuacjach:

  1. w okresie przestoju ekonomicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842 oraz z 2018 r. poz. 650 i 1608), oraz w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy,
  2. w przypadku zaistnienia przesłanek niewypłacalności pracodawcy, o których mowa w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1433 i 2192),
  3. w okresie przejściowego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej lub ograniczenia jej prowadzenia na skutek powodzi i braku środków na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1473 i 1669).

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy definiuje przestój ekonomiczny jako okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy.

Natomiast obniżony wymiar czasu pracy oznacza obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Funduszu Rozwoju, będącego podmiotem wdrażającym program Pracowniczych Planów Kapitałowych (zob. Zagadnienia prawne w zakresie Ustawy o PPK, www.mojeppk.pl, dostęp: 5.06.2020 r.), wpłaty do PPK nie są finansowane również wtedy, gdy przestój ekonomiczny albo obniżony wymiar czasu pracy został wprowadzony zgodnie z przepisami Tarczy Antykryzysowej. Jednakże, wśród prawników pojawiają się głosy, które podważają zaprezentowaną interpretację przepisów. Dlatego, warto aby kwestia ta została doprecyzowana przez ustawodawcę, np. przy okazji dalszych nowelizacji Specustawy.

Druga okoliczność dotyczy zaistnienia przesłanki niewypłacalności pracodawcy, a więc w głównej mierze sytuacji, gdy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego – co może być następstwem kryzysu wywołanego epidemią COVID – 19. Zastosowanie trzeciej opisanej w cyt. przepisie sytuacji nie znajduje obecnie powszechnego zastosowania.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Tarcza Antykryzysowa

Początkowe działania legislacyjne pomijały kwestie PPK. Specustawa, w dacie uchwalenia, nie wprowadziła żadnych zmian w ustawie o PPK. Jedynie dla porządku można wskazać, że dodatkowy zasiłek opiekuńczy przewidziany przepisami Specustawy nie stanowi podstawy do naliczania wpłat do PPK.

Jednakże w ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 568). wprowadzono zmianę, o którą wcześniej apelował PFR. Tym samym wydłużono o 6 miesięcy ustawowe terminy zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK dla pracodawców zatrudniających co najmniej 50 osób.

Zgodnie z nowym harmonogramem termin zawarcia umowy o zarządzanie to 27 października 2020 r., a umowy o prowadzenie PPK – 10 listopada 2020 r.

Zmiana terminów z pewnością pozytywnie wpłynie na proces wdrożenia PPK, w czasach gdy pracodawcy muszą na wielu płaszczyznach zmagać się ze skutkami COVID-19.

W najnowszej zmianie do Specustawy –  czyli w tzw. „Tarczy Antykryzysowej 4.0” (ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. 2020 poz. 1086) doprecyzowano procedurę konsultacji i zawierania umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK przez jednostki sektora publicznego. Zgodnie z harmonogramem wdrażania podmioty te będę objęte przepisami ustawy o PPK z początkiem 2021 roku. W Specustawie zabrakło natomiast konkretnych rozwiązań dla największych przedsiębiorców, którzy w swoich zakładach pracy od ponad pół roku prowadzą PPK. Oznacza to, że do ich dyspozycji pozostają przypisy aktualniej ustawy, które w zaistniałych okolicznościach dla wielu podmiotów mogą okazać się zbyt restrykcyjne i nie pozwolą na zmniejszenie obciążeń finansowych przedsiębiorstwa.

Maciej Jakubowski, aplikant radcowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA