REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ZFŚS na czas epidemii lub zagrożenia epidemicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
ZFŚS na czas epidemii
ZFŚS na czas epidemii

REKLAMA

REKLAMA

W związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 ustawodawca wprowadził zmiany w przepisach dotyczących ustalania odpisów na Zakładowe Fundusze Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz dopuścił możliwość ich zawieszenia na czas stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.

Co to jest Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)?

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) wiąże się z obowiązkiem naliczania i odprowadzania odpisu, a także gospodarowania tymi środkami. Do jego utworzenia zobowiązane są podmioty:

REKLAMA

  • które zatrudniają przynajmniej 50 osób (50 pełnych etatów),
  • prowadzące działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników).

Dla pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników (50 pełnych etatów), utworzenie funduszu jest dobrowolne.

Stan liczby pracowników, z którą pojawia się obowiązek utworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, liczy się na dzień 1 stycznia danego roku.

REKLAMA

Wysokość odpisów dla podmiotów niebudżetowych (bez względu czy ZFŚS został utworzony dobrowolnie (poniżej 50 pracowników (pełnych etatów)), czy obowiązkowo (powyżej 50 pracowników (pełnych etatów))) może być dowolnie kształtowana przez układy zbiorowe lub regulaminy wynagradzania w danym zakładzie.

Dla jednostek budżetowych wysokość odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest dokładnie określony w ustawie o ZFŚS (Dz. U. 1994 Nr 43 poz. 163 z dnia 4 marca 1994 r.) Wysokość podstawowego odpisu na jednego pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego (w sytuacji, gdy przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą). Odpis podstawowy na pracownika świadczącego pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naliczanie odpisu na ZFŚS dla pracowników młodocianych uzależnione jest od roku nauki:

  • I rok nauki - 5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego,
  • II rok nauki - 6% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego,
  • III rok nauki - 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Możliwe jest również zwiększenie wysokości odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (od 6,25% do 43,75% podstawy wymiaru) dla pracowników z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności. Zwiększenie wysokości odpisu na ZFŚS jest również możliwy dla emerytów oraz rencistów.

Ustawa o ZFŚS wskazuje dwa terminy konieczności przekazania odpisów i zwiększeń na wyodrębniony rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Według jej zapisów 75% odpisów podstawowych na zatrudnionych w normalnych warunkach, wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze i na pracowników młodocianych, pracodawca jest zobowiązany przelać na rachunek bankowy do 31 maja danego roku, a pozostałą część odpisów do 30 września danego roku.

Na koniec roku każdy pomiot zobowiązany jest do korekty odpisów, która polega na przeliczeniu faktycznie zatrudnionych w tym roku pracowników i przekazanych w związku z tym odpisów.

Zmiany prawne na czas stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego

Zmiany dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zostały zawarte w art. 15ge ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.).

Według przepisów nowej ustawy przedsiębiorcy zobowiązani do tworzenia Funduszu oraz odprowadzania odpisów mogą podczas czasu trwania epidemii lub stanie zagrożenia epidemicznego zawiesić obowiązki (w porozumieniu ze związkami zawodowymi):

  • tworzenia i funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  • odprowadzania obowiązkowych odpisów,
  • wypłaty świadczeń urlopowy.

Skorzystać z zawieszenia swoich obowiązków będzie mógł jednak skorzystać jedynie przedsiębiorca, który wykaże wystąpienie spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA