REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ZFŚS na czas epidemii lub zagrożenia epidemicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
ZFŚS na czas epidemii
ZFŚS na czas epidemii

REKLAMA

REKLAMA

W związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 ustawodawca wprowadził zmiany w przepisach dotyczących ustalania odpisów na Zakładowe Fundusze Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz dopuścił możliwość ich zawieszenia na czas stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.

Co to jest Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)?

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) wiąże się z obowiązkiem naliczania i odprowadzania odpisu, a także gospodarowania tymi środkami. Do jego utworzenia zobowiązane są podmioty:

REKLAMA

Autopromocja
  • które zatrudniają przynajmniej 50 osób (50 pełnych etatów),
  • prowadzące działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników).

Dla pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników (50 pełnych etatów), utworzenie funduszu jest dobrowolne.

Stan liczby pracowników, z którą pojawia się obowiązek utworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, liczy się na dzień 1 stycznia danego roku.

Wysokość odpisów dla podmiotów niebudżetowych (bez względu czy ZFŚS został utworzony dobrowolnie (poniżej 50 pracowników (pełnych etatów)), czy obowiązkowo (powyżej 50 pracowników (pełnych etatów))) może być dowolnie kształtowana przez układy zbiorowe lub regulaminy wynagradzania w danym zakładzie.

Dla jednostek budżetowych wysokość odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest dokładnie określony w ustawie o ZFŚS (Dz. U. 1994 Nr 43 poz. 163 z dnia 4 marca 1994 r.) Wysokość podstawowego odpisu na jednego pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego (w sytuacji, gdy przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą). Odpis podstawowy na pracownika świadczącego pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naliczanie odpisu na ZFŚS dla pracowników młodocianych uzależnione jest od roku nauki:

  • I rok nauki - 5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego,
  • II rok nauki - 6% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego,
  • III rok nauki - 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Możliwe jest również zwiększenie wysokości odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (od 6,25% do 43,75% podstawy wymiaru) dla pracowników z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności. Zwiększenie wysokości odpisu na ZFŚS jest również możliwy dla emerytów oraz rencistów.

Ustawa o ZFŚS wskazuje dwa terminy konieczności przekazania odpisów i zwiększeń na wyodrębniony rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Według jej zapisów 75% odpisów podstawowych na zatrudnionych w normalnych warunkach, wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze i na pracowników młodocianych, pracodawca jest zobowiązany przelać na rachunek bankowy do 31 maja danego roku, a pozostałą część odpisów do 30 września danego roku.

Na koniec roku każdy pomiot zobowiązany jest do korekty odpisów, która polega na przeliczeniu faktycznie zatrudnionych w tym roku pracowników i przekazanych w związku z tym odpisów.

Zmiany prawne na czas stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego

Zmiany dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zostały zawarte w art. 15ge ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.).

Według przepisów nowej ustawy przedsiębiorcy zobowiązani do tworzenia Funduszu oraz odprowadzania odpisów mogą podczas czasu trwania epidemii lub stanie zagrożenia epidemicznego zawiesić obowiązki (w porozumieniu ze związkami zawodowymi):

  • tworzenia i funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  • odprowadzania obowiązkowych odpisów,
  • wypłaty świadczeń urlopowy.

Skorzystać z zawieszenia swoich obowiązków będzie mógł jednak skorzystać jedynie przedsiębiorca, który wykaże wystąpienie spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA