REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile wyniesie płaca minimalna (netto i brutto) w 2021 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile wyniesie płaca minimalna (brutto i netto) w 2021 roku?
Ile wyniesie płaca minimalna (brutto i netto) w 2021 roku?

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2021 minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa lub płaca minimalna) wyniesie najprawdopodobniej 2800 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto. Takie kwoty zaproponowała Rada Ministrów 28 lipca 2020 r. A warto wiedzieć, że propozycja rządu zwykle staje się ostateczną kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym. Sprawdźmy zatem ile dostanie netto (do ręki) pracownik, który w 2021 roku otrzyma minimalne wynagrodzenie i minimalną stawkę godzinową.

Przypomnijmy, że w 2020 roku płaca minimalna wynosi 2600 zł, a stawka godzinowa 17 zł (obie kwoty - brutto). Zdaniem Marleny Maląg, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, propozycja minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2800 zł w 2021 roku jest optymalna, biorąc pod uwagę trwający kryzys epidemiczno-ekonomiczny.

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie 2021 brutto

REKLAMA

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienia się co roku z dniem 1 stycznia. Uzgadniana jest w ramach Rady Dialogu Społecznego, gdzie swoje propozycje nowej kwoty przedstawia rząd, związki zawodowe i organizacje pracodawców.

W 2021 r. proces ten nieco się wydłużył ze względu na pandemię koronawirusa. Rząd przedstawia swoją propozycję do 31 lipca, następnie Komisja Trójstronna ma 10 dni na uzgodnienie kwoty, która powinna zostać ogłoszona za pomocą obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w Monitorze Polski do 15 września. W przeciwnym razie Rada Ministrów samodzielnie ustali kwotę najniższej krajowej nie niższą od przedstawionej wcześniej propozycji i wyda rozporządzenie do 15 września.

Aktualnie znana jest już propozycja rządu - 2800 zł brutto. Minimalne wynagrodzenie wzrośnie więc o 7,7% w stosunku do 2020 r. Obecnie płaca minimalna wynosi bowiem 2600 zł brutto. Przewidywany wzrost najniższej krajowej jest niższy niż w zeszłym roku, kiedy to z 2019 r. na 2020 r. nastąpiła podwyżka o 350 zł. Teraz będzie to 200 zł.

Płaca minimalna w 2021 r. (o ile ostatecznie zostanie przyjęta kwota 2800 zł brutto) wyniesie 53,2% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2021 r. Dla porównania propozycja pracodawców to 2600 zł brutto czyli utrzymanie minimalnej płacy na aktualnym poziomie. Natomiast strona związkowa sugeruje minimalne wynagrodzenie w kwocie 3100 zł brutto. Zwykle jednak ostateczna wysokość najniższej krajowej to wynik propozycji rządowej. Najprawdopodobniej będzie to więc 2800 zł brutto.

Aktualna wysokość minimalnej płacy >>> WSKAŹNIK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płaca minimalna 2021 netto (ile pracownik dostanie "do ręki")

Najniższą krajową można obliczyć za pomocą kalkulatora brutto-netto. Należy wpisać kwotę 2800 zł (brutto). Następnie w zależności od konkretnego przypadku wybrać lub nie jedną z opcji:

  • nie uwzględniaj kwoty wolnej i kosztów
  • nie obliczaj składki ZUS.

W kroku trzecim podaje się rok (2021 będzie dostępny od stycznia) i w ostatnim punkcie uwzględnia się bądź nie ulgę PIT dla młodych czyli dla osób do 26. roku życia, które złożyły wniosek o niepobieranie zaliczek na PIT.

Najniższe wynagrodzenie netto w 2020 r. wynosi 1920,62 zł.
W 2021 r., zgodnie z obliczeniami, osoba zatrudniona na pełny etat otrzyma do ręki
już ponad 2000 zł. Najniższa krajowa netto wyniesie 2061,67 zł, a więc wzrośnie o 141,05 zł.

Przy zatrudnieniu na niepełnym etacie minimalne wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do liczby godzin pracy przypadającej do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu.

REKLAMA

Pracownica zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę na pół etatu. W 2021 r. zarabia 1500 zł brutto miesięcznie. Czy pracodawca powinien dopłacić jej do najniższej krajowej? Nie, ponieważ najniższą krajową przy połowie etatu dzielimy proporcjonalnie czyli na dwa. Jeśli minimalna płaca wynosi 2800 zł brutto na pełnym etacie to na pół etatu będzie to 1400 zł brutto. Pracodawca może więc wynagradzać ją kwotą wyższą - 1500 zł brutto.

Jeśli pracodawca wypłacałby pracownikowi zatrudnionemu na pełnym etacie kwotę niższą niż 2800 brutto, wówczas zgodnie z art. 7 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu miałby obowiązek wyrównania wynagrodzenia do tej kwoty. To samo dotyczy proporcjonalnego obniżenia minimalnej pensji przy niższym wymiarze czasu pracy. Jeśli umowa o pracę przewiduje wypłatę niższego wynagrodzenia niż minimalna krajowa, powstaje obowiązek pisemnej zmiany umowy zawierającej nową kwotę.

Co istotne, przy ustalaniu czy pracownik zarabia minimalną krajową, bierze się pod uwagę: wynagrodzenie zasadnicze (stawka miesięczna, godzinowa, akordowa bądź wynagrodzenie prowizyjne) oraz inne składniki wynagrodzenia, takie jak: nagrody i premie regulaminowe, wynagrodzenie urlopowe, dodatek wyrównawczy (w przypadku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej).

Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu wylicza składniki, których nie wlicza się przy tych obliczeniach. Są to:

  • nagroda jubileuszowa,
  • odprawa pieniężna należna z powodu przejścia na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,
  • wynagrodzenie za nadgodziny,
  • dodatek za pracę w nocy,
  • dodatek za staż pracy (od 1 stycznia 2020 r.)

Pobierz bezpłatny ebook „WYNAGRODZENIA W CZASIE KRYZYSU”

Minimalna stawka godzinowa w 2021 roku (brutto i netto)

Rząd podał również propozycję wysokości minimalnej stawki godzinowej, którą stosuje się do zleceniobiorców i samozatrudnionych. Obecnie zleceniobiorca czy samozatrudniony nie może w przeliczeniu na godziny zarabiać mniej niż 17 zł brutto (11 zł netto), a w 2021 r. będzie to 18,30 zł brutto (12,00 zł netto). Dla porównania w 2017 r. było to 13 zł brutto, w 2018 r. – 13,70 zł brutto, w 2019 r. – 14,70 zł.

Kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w latach 2010-2021

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę na przestrzeni lat można zobrazować za pomocą tabeli:

Rok

Kwota brutto

Podstawa prawna

2021

2800

2020

2600

Dz.U. 2019, poz. 1778

2019

2250

Dz.U.2018, poz.1794

2018

2100

Dz.U. z 2017, poz. 1747

2017

2000

Dz.U. z 2016, poz. 1456

2016

1850 - (kwota brutto 100%)

1480 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2015, poz. 1385

2015

1750 - (kwota brutto 100%)

1400 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2014, poz. 1220

2014

1680 - (kwota brutto 100%)

1344 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2013, poz. 1074

2013

1600 - (kwota brutto 100%)

1280 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2012, poz. 1026

2012

1500

1 200 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2011 Nr192, poz. 1141

2011 r.

1 386 - (kwota brutto 100%)

1 108,80 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2010 Nr 194, poz. 1288

2010 r.

1 317 - (kwota brutto 100%)

1 053,60 - (w pierwszym roku pracy 80%)

M.P. z 2009 r. Nr 48, poz. 709


Minimalne wynagrodzenie za pracę - procedura i terminy ustalania

Co do zasady procedura ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym odbywa się następująco:

  1. Propozycja strony rządowej wraz z niezbędnymi danymi dotyczącymi np. wskaźnika cen w roku poprzednim i prognozowanych cenach na rok następny czy wysokości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w poprzednim roku (do 15 czerwca – w 2020 r. specustawa przesunęła ten termin na 31 lipca)
  2. Konsultacje w ramach Rady Dialogu Społecznego (do 15 lipca – w 2020 r. specustawa przeznaczyła na konsultacje 10 dni)
  3. Ogłoszenie za pomocą obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów uzgodnionej wysokości minimalnej płacy w Monitorze Polski (do 15 września) lub w razie braku zgodności co do nowej kwoty – Rada Ministrów ustala nową najniższą krajową w rozporządzeniu (do 15 września)

Ustalona ostatecznie przez Radę Ministrów kwota minimalnego wynagrodzenia nie może być niższa niż proponowana pierwotnie przez rząd.

Szczegółowy proces ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przedstawiony został w artykule: Jak ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę?

Kwota płacy minimalnej ma wpływ na inne świadczenia pracownicze

Kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę jest bardzo ważna, ponieważ determinuje wysokość innych świadczeń, takich jak:

  • dodatek za pracę w nocy,
  • kwota wolna od potrąceń,
  • wynagrodzenie za przestój,
  • wynagrodzenie praktykanta,
  • wynagrodzenie gwarancyjne za niewykonywanie pracy z powodu rozkładu czasu pracy,
  • odprawa z tytułu zwolnienia grupowego,
  • odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, mobbing lub dyskryminację,
  • minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego.

Ponadto, wraz ze wzrostem najniższej krajowej rośnie koszt zatrudnienia pracownika zarabiającego właśnie minimalne wynagrodzenie. Obecnie (2020 r.) zatrudnienie takiego pracownika to koszt dla pracodawcy w kwocie 3132,00 zł, a w 2021 r. będzie to 3 373,00 zł.

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. – na co wpływa?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA