REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile wyniesie płaca minimalna (netto i brutto) w 2021 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile wyniesie płaca minimalna (brutto i netto) w 2021 roku?
Ile wyniesie płaca minimalna (brutto i netto) w 2021 roku?

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2021 minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa lub płaca minimalna) wyniesie najprawdopodobniej 2800 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto. Takie kwoty zaproponowała Rada Ministrów 28 lipca 2020 r. A warto wiedzieć, że propozycja rządu zwykle staje się ostateczną kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym. Sprawdźmy zatem ile dostanie netto (do ręki) pracownik, który w 2021 roku otrzyma minimalne wynagrodzenie i minimalną stawkę godzinową.

Przypomnijmy, że w 2020 roku płaca minimalna wynosi 2600 zł, a stawka godzinowa 17 zł (obie kwoty - brutto). Zdaniem Marleny Maląg, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, propozycja minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2800 zł w 2021 roku jest optymalna, biorąc pod uwagę trwający kryzys epidemiczno-ekonomiczny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minimalne wynagrodzenie 2021 brutto

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienia się co roku z dniem 1 stycznia. Uzgadniana jest w ramach Rady Dialogu Społecznego, gdzie swoje propozycje nowej kwoty przedstawia rząd, związki zawodowe i organizacje pracodawców.

W 2021 r. proces ten nieco się wydłużył ze względu na pandemię koronawirusa. Rząd przedstawia swoją propozycję do 31 lipca, następnie Komisja Trójstronna ma 10 dni na uzgodnienie kwoty, która powinna zostać ogłoszona za pomocą obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w Monitorze Polski do 15 września. W przeciwnym razie Rada Ministrów samodzielnie ustali kwotę najniższej krajowej nie niższą od przedstawionej wcześniej propozycji i wyda rozporządzenie do 15 września.

Aktualnie znana jest już propozycja rządu - 2800 zł brutto. Minimalne wynagrodzenie wzrośnie więc o 7,7% w stosunku do 2020 r. Obecnie płaca minimalna wynosi bowiem 2600 zł brutto. Przewidywany wzrost najniższej krajowej jest niższy niż w zeszłym roku, kiedy to z 2019 r. na 2020 r. nastąpiła podwyżka o 350 zł. Teraz będzie to 200 zł.

Płaca minimalna w 2021 r. (o ile ostatecznie zostanie przyjęta kwota 2800 zł brutto) wyniesie 53,2% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2021 r. Dla porównania propozycja pracodawców to 2600 zł brutto czyli utrzymanie minimalnej płacy na aktualnym poziomie. Natomiast strona związkowa sugeruje minimalne wynagrodzenie w kwocie 3100 zł brutto. Zwykle jednak ostateczna wysokość najniższej krajowej to wynik propozycji rządowej. Najprawdopodobniej będzie to więc 2800 zł brutto.

REKLAMA

Aktualna wysokość minimalnej płacy >>> WSKAŹNIK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płaca minimalna 2021 netto (ile pracownik dostanie "do ręki")

Najniższą krajową można obliczyć za pomocą kalkulatora brutto-netto. Należy wpisać kwotę 2800 zł (brutto). Następnie w zależności od konkretnego przypadku wybrać lub nie jedną z opcji:

  • nie uwzględniaj kwoty wolnej i kosztów
  • nie obliczaj składki ZUS.

W kroku trzecim podaje się rok (2021 będzie dostępny od stycznia) i w ostatnim punkcie uwzględnia się bądź nie ulgę PIT dla młodych czyli dla osób do 26. roku życia, które złożyły wniosek o niepobieranie zaliczek na PIT.

Najniższe wynagrodzenie netto w 2020 r. wynosi 1920,62 zł.
W 2021 r., zgodnie z obliczeniami, osoba zatrudniona na pełny etat otrzyma do ręki
już ponad 2000 zł. Najniższa krajowa netto wyniesie 2061,67 zł, a więc wzrośnie o 141,05 zł.

Przy zatrudnieniu na niepełnym etacie minimalne wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do liczby godzin pracy przypadającej do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu.

Pracownica zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę na pół etatu. W 2021 r. zarabia 1500 zł brutto miesięcznie. Czy pracodawca powinien dopłacić jej do najniższej krajowej? Nie, ponieważ najniższą krajową przy połowie etatu dzielimy proporcjonalnie czyli na dwa. Jeśli minimalna płaca wynosi 2800 zł brutto na pełnym etacie to na pół etatu będzie to 1400 zł brutto. Pracodawca może więc wynagradzać ją kwotą wyższą - 1500 zł brutto.

Jeśli pracodawca wypłacałby pracownikowi zatrudnionemu na pełnym etacie kwotę niższą niż 2800 brutto, wówczas zgodnie z art. 7 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu miałby obowiązek wyrównania wynagrodzenia do tej kwoty. To samo dotyczy proporcjonalnego obniżenia minimalnej pensji przy niższym wymiarze czasu pracy. Jeśli umowa o pracę przewiduje wypłatę niższego wynagrodzenia niż minimalna krajowa, powstaje obowiązek pisemnej zmiany umowy zawierającej nową kwotę.

Co istotne, przy ustalaniu czy pracownik zarabia minimalną krajową, bierze się pod uwagę: wynagrodzenie zasadnicze (stawka miesięczna, godzinowa, akordowa bądź wynagrodzenie prowizyjne) oraz inne składniki wynagrodzenia, takie jak: nagrody i premie regulaminowe, wynagrodzenie urlopowe, dodatek wyrównawczy (w przypadku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej).

Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu wylicza składniki, których nie wlicza się przy tych obliczeniach. Są to:

  • nagroda jubileuszowa,
  • odprawa pieniężna należna z powodu przejścia na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,
  • wynagrodzenie za nadgodziny,
  • dodatek za pracę w nocy,
  • dodatek za staż pracy (od 1 stycznia 2020 r.)

Pobierz bezpłatny ebook „WYNAGRODZENIA W CZASIE KRYZYSU”

Minimalna stawka godzinowa w 2021 roku (brutto i netto)

Rząd podał również propozycję wysokości minimalnej stawki godzinowej, którą stosuje się do zleceniobiorców i samozatrudnionych. Obecnie zleceniobiorca czy samozatrudniony nie może w przeliczeniu na godziny zarabiać mniej niż 17 zł brutto (11 zł netto), a w 2021 r. będzie to 18,30 zł brutto (12,00 zł netto). Dla porównania w 2017 r. było to 13 zł brutto, w 2018 r. – 13,70 zł brutto, w 2019 r. – 14,70 zł.

Kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w latach 2010-2021

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę na przestrzeni lat można zobrazować za pomocą tabeli:

Rok

Kwota brutto

Podstawa prawna

2021

2800

2020

2600

Dz.U. 2019, poz. 1778

2019

2250

Dz.U.2018, poz.1794

2018

2100

Dz.U. z 2017, poz. 1747

2017

2000

Dz.U. z 2016, poz. 1456

2016

1850 - (kwota brutto 100%)

1480 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2015, poz. 1385

2015

1750 - (kwota brutto 100%)

1400 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2014, poz. 1220

2014

1680 - (kwota brutto 100%)

1344 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2013, poz. 1074

2013

1600 - (kwota brutto 100%)

1280 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2012, poz. 1026

2012

1500

1 200 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2011 Nr192, poz. 1141

2011 r.

1 386 - (kwota brutto 100%)

1 108,80 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2010 Nr 194, poz. 1288

2010 r.

1 317 - (kwota brutto 100%)

1 053,60 - (w pierwszym roku pracy 80%)

M.P. z 2009 r. Nr 48, poz. 709


Minimalne wynagrodzenie za pracę - procedura i terminy ustalania

Co do zasady procedura ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym odbywa się następująco:

  1. Propozycja strony rządowej wraz z niezbędnymi danymi dotyczącymi np. wskaźnika cen w roku poprzednim i prognozowanych cenach na rok następny czy wysokości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w poprzednim roku (do 15 czerwca – w 2020 r. specustawa przesunęła ten termin na 31 lipca)
  2. Konsultacje w ramach Rady Dialogu Społecznego (do 15 lipca – w 2020 r. specustawa przeznaczyła na konsultacje 10 dni)
  3. Ogłoszenie za pomocą obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów uzgodnionej wysokości minimalnej płacy w Monitorze Polski (do 15 września) lub w razie braku zgodności co do nowej kwoty – Rada Ministrów ustala nową najniższą krajową w rozporządzeniu (do 15 września)

Ustalona ostatecznie przez Radę Ministrów kwota minimalnego wynagrodzenia nie może być niższa niż proponowana pierwotnie przez rząd.

Szczegółowy proces ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przedstawiony został w artykule: Jak ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę?

Kwota płacy minimalnej ma wpływ na inne świadczenia pracownicze

Kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę jest bardzo ważna, ponieważ determinuje wysokość innych świadczeń, takich jak:

  • dodatek za pracę w nocy,
  • kwota wolna od potrąceń,
  • wynagrodzenie za przestój,
  • wynagrodzenie praktykanta,
  • wynagrodzenie gwarancyjne za niewykonywanie pracy z powodu rozkładu czasu pracy,
  • odprawa z tytułu zwolnienia grupowego,
  • odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, mobbing lub dyskryminację,
  • minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego.

Ponadto, wraz ze wzrostem najniższej krajowej rośnie koszt zatrudnienia pracownika zarabiającego właśnie minimalne wynagrodzenie. Obecnie (2020 r.) zatrudnienie takiego pracownika to koszt dla pracodawcy w kwocie 3132,00 zł, a w 2021 r. będzie to 3 373,00 zł.

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. – na co wpływa?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA