REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy /Fot. Fotolia
Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie trwa stosunku pracy lub po jego zakończeniu, pracownikowi przysługuje szereg opisanych w Kodeksie pracy świadczeń, odszkodowań czy rekompensat. Można je podzielić na cztery podstawowe grupy: z tytułu utraty pracy, rentowe, emerytalne oraz pośmiertne.

Gwarantowane świadczenia socjalne z tytułu utraty pracy

W przypadku szczególnych okoliczności ustania stosunku pracy, opisanych w Kodeksie pracy, pracownikowi przysługuje szereg odszkodowań i odpraw. Charakterystyka rodzajów świadczeń oraz podstawy ich udzielenia wyglądają następująco:

REKLAMA

Autopromocja
  • Odszkodowanie z tytułu „wadliwego” zakończenia stosunku pracy w przypadku umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 471 k.p.).
    • Przysługuje pracownikowi w wysokości wynagrodzenia za okres od 2 tygodni do 3 miesięcy,  w zależności od właściwego okresu wypowiedzenia.
    • Właściwą wysokość ustala sąd pracy.
  • Odszkodowanie za skrócenie 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia (art. 361 § 1 k.p.).
    • Dotyczy jedynie umowy o pracę na czas nieokreślony oraz określony, dla których okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące.
    • Skrócenie okresu wypowiedzenia możliwe jest maksymalnie do 1 miesiąca.
    • Przysługuje w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.
    • Wypowiedzenie następuje z powodu upadłości/likwidacji pracodawcy lub innych przyczyn niezależnych od pracownika.
  • Odprawy pieniężne z tytułu zwolnień grupowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1474)
    • Wysokość odprawy zależna jest od długości świadczenia pracy u danego pracodawcy i kształtuje się następująco:
      • krócej niż 2 lata - odprawa w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia,
      • od 2 do 8 lat - odprawa w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia,
      • powyżej 8 lat - odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia.
  • Odszkodowanie z tytułu niewydanego/niewydanego w terminie/niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 2 k.p.).
    • Wysokość odszkodowania równa jest wynagrodzeniu za okres pozostawania bez pracy pracownika (maksymalnie 6 tygodni), spowodowanego niewłaściwym lub nieterminowym wydaniem świadectwa pracy przez pracodawcę.
  • Odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę przez pracownika, bez okresu wypowiedzenia (art. 55 § 11 k.p.).
    • W przypadku umowy na czas nieokreślony, wysokość odszkodowania równa jest wynagrodzeniu za przysługujący okres wypowiedzenia.
    • W przypadku umowy na czas określony, wysokość odszkodowania przysługuje za czas do końca trwania umowy, jednak nie może być wyższa od wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
    • Jedynie w przypadku rozwiązania umowy przez pracownika z tytułu dopuszczenia się przez pracodawcę ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika.
  • Odprawa pieniężna związana z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do wykonywania pracy (art. 921 § 1 k.p.).
    • Przysługuje w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia.
    • Może być wyższa w przypadku postanowienia układów zbiorowych lub regulaminu wynagrodzenia obowiązujących w zakładzie pracy.

Odprawy rentowe i emerytalne

Dla osób uprawnionych do otrzymywania renty z tytułu niezdolności do pracy oraz osób spełniających warunki Kodeksu pracy do przejścia na emeryturę, wysokość odprawy wynosić musi minimalnie wysokość 1-miesięcznego wynagrodzenia. W przypadku postanowienia układów zbiorowych zakładu pracy lub jego regulaminu może być jednak dowolnie wyższa. Do uzyskania odprawy konieczne jest spełnienie określonych warunków, czyli przede wszystkim faktyczne przejście na emeryturę lub rentę po ustaniu stosunku pracy oraz zaistnienie związku czasowego pomiędzy rozwiązaniem umowy o pracę a przejściem na emeryturę/rentę. Fakt przejścia na emeryturę lub rentę w znaczeniu czysto prawnym, czyli uzyskanie określonego prawa, wydanego przez odpowiedni organ, nie uprawnia do pobrania odprawy.

Odprawa rentowa i emerytalna jest jednorazowa, co oznacza, że w przypadku wznowienia pracy i późniejszego ponownego jej zakończenia, pracownik nie może pobrać odprawy ponownie. Informacja o wydaniu odprawy powinna znaleźć się w świadectwie pracy.

Odprawa pośmiertna

Przysługuje ona rodzinie pracownika w okoliczności jego śmierci podczas trwania stosunku pracy. Jej wysokość zależna jest od długości stażu pracy i przedstawia się następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • okres pracy poniżej 10 lat - wysokość 1-miesięcznego wynagrodzenia,
  • okres pracy powyżej 10 lat - wysokość 3-miesięcznego wynagrodzenia,
  • okres pracy powyżej 15 lat - wysokość 6-miesięcznego wynagrodzenia.

Odprawa pośmiertna nie przysługuje, jeżeli pracodawca ubezpieczył pracownika na życie. Wysokość odszkodowania nie może być jednak niższa niż wysokość przysługującej odprawy. W takim przypadku pracodawca zobowiązany jest pokryć różnicę w wysokości świadczeń. Odprawa pośmiertna jest niezależna od wypłacanego przez ZUS zasiłku pogrzebowego.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA