REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy

Systim
Księgowość przez Internet – online
Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy /Fot. Fotolia
Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie trwa stosunku pracy lub po jego zakończeniu, pracownikowi przysługuje szereg opisanych w Kodeksie pracy świadczeń, odszkodowań czy rekompensat. Można je podzielić na cztery podstawowe grupy: z tytułu utraty pracy, rentowe, emerytalne oraz pośmiertne.

Gwarantowane świadczenia socjalne z tytułu utraty pracy

W przypadku szczególnych okoliczności ustania stosunku pracy, opisanych w Kodeksie pracy, pracownikowi przysługuje szereg odszkodowań i odpraw. Charakterystyka rodzajów świadczeń oraz podstawy ich udzielenia wyglądają następująco:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Odszkodowanie z tytułu „wadliwego” zakończenia stosunku pracy w przypadku umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 471 k.p.).
    • Przysługuje pracownikowi w wysokości wynagrodzenia za okres od 2 tygodni do 3 miesięcy,  w zależności od właściwego okresu wypowiedzenia.
    • Właściwą wysokość ustala sąd pracy.
  • Odszkodowanie za skrócenie 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia (art. 361 § 1 k.p.).
    • Dotyczy jedynie umowy o pracę na czas nieokreślony oraz określony, dla których okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące.
    • Skrócenie okresu wypowiedzenia możliwe jest maksymalnie do 1 miesiąca.
    • Przysługuje w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.
    • Wypowiedzenie następuje z powodu upadłości/likwidacji pracodawcy lub innych przyczyn niezależnych od pracownika.
  • Odprawy pieniężne z tytułu zwolnień grupowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1474)
    • Wysokość odprawy zależna jest od długości świadczenia pracy u danego pracodawcy i kształtuje się następująco:
      • krócej niż 2 lata - odprawa w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia,
      • od 2 do 8 lat - odprawa w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia,
      • powyżej 8 lat - odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia.
  • Odszkodowanie z tytułu niewydanego/niewydanego w terminie/niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 2 k.p.).
    • Wysokość odszkodowania równa jest wynagrodzeniu za okres pozostawania bez pracy pracownika (maksymalnie 6 tygodni), spowodowanego niewłaściwym lub nieterminowym wydaniem świadectwa pracy przez pracodawcę.
  • Odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę przez pracownika, bez okresu wypowiedzenia (art. 55 § 11 k.p.).
    • W przypadku umowy na czas nieokreślony, wysokość odszkodowania równa jest wynagrodzeniu za przysługujący okres wypowiedzenia.
    • W przypadku umowy na czas określony, wysokość odszkodowania przysługuje za czas do końca trwania umowy, jednak nie może być wyższa od wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
    • Jedynie w przypadku rozwiązania umowy przez pracownika z tytułu dopuszczenia się przez pracodawcę ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika.
  • Odprawa pieniężna związana z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do wykonywania pracy (art. 921 § 1 k.p.).
    • Przysługuje w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia.
    • Może być wyższa w przypadku postanowienia układów zbiorowych lub regulaminu wynagrodzenia obowiązujących w zakładzie pracy.

Odprawy rentowe i emerytalne

Dla osób uprawnionych do otrzymywania renty z tytułu niezdolności do pracy oraz osób spełniających warunki Kodeksu pracy do przejścia na emeryturę, wysokość odprawy wynosić musi minimalnie wysokość 1-miesięcznego wynagrodzenia. W przypadku postanowienia układów zbiorowych zakładu pracy lub jego regulaminu może być jednak dowolnie wyższa. Do uzyskania odprawy konieczne jest spełnienie określonych warunków, czyli przede wszystkim faktyczne przejście na emeryturę lub rentę po ustaniu stosunku pracy oraz zaistnienie związku czasowego pomiędzy rozwiązaniem umowy o pracę a przejściem na emeryturę/rentę. Fakt przejścia na emeryturę lub rentę w znaczeniu czysto prawnym, czyli uzyskanie określonego prawa, wydanego przez odpowiedni organ, nie uprawnia do pobrania odprawy.

Odprawa rentowa i emerytalna jest jednorazowa, co oznacza, że w przypadku wznowienia pracy i późniejszego ponownego jej zakończenia, pracownik nie może pobrać odprawy ponownie. Informacja o wydaniu odprawy powinna znaleźć się w świadectwie pracy.

REKLAMA

Odprawa pośmiertna

Przysługuje ona rodzinie pracownika w okoliczności jego śmierci podczas trwania stosunku pracy. Jej wysokość zależna jest od długości stażu pracy i przedstawia się następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • okres pracy poniżej 10 lat - wysokość 1-miesięcznego wynagrodzenia,
  • okres pracy powyżej 10 lat - wysokość 3-miesięcznego wynagrodzenia,
  • okres pracy powyżej 15 lat - wysokość 6-miesięcznego wynagrodzenia.

Odprawa pośmiertna nie przysługuje, jeżeli pracodawca ubezpieczył pracownika na życie. Wysokość odszkodowania nie może być jednak niższa niż wysokość przysługującej odprawy. W takim przypadku pracodawca zobowiązany jest pokryć różnicę w wysokości świadczeń. Odprawa pośmiertna jest niezależna od wypłacanego przez ZUS zasiłku pogrzebowego.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA