REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć odpis na ZFŚS

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Nasz zakład pracy tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Z początkiem 2007 r. zatrudnialiśmy 26 osób na pełny etat, 4 osoby na 1/2 etatu, dodatkowo dwie pracownice (zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy) przebywają na urlopach wychowawczych. Nie jesteśmy w stanie teraz określić, czy w trakcie roku nie nastąpią zmiany stanu zatrudnienia. W jakiej wysokości powinniśmy przekazać odpis na ZFŚS w 2007 r.?

Rozwiązanie:

Autopromocja

Przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wskazują kilka źródeł finansowania działalności funduszu socjalnego, jednak niewątpliwie głównym z nich jest odpis podstawowy, czyli określona corocznie kwota, którą pracodawca zobowiązany jest wpłacić na rachunek ZFŚS. Do 31 maja danego roku powinien on przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego. Natomiast do 30 września danego roku zobowiązany jest przekazać pozostałą część środków (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków ZFŚS, które w danym zakładzie pracy mogą występować).

Globalna wysokość odpisu w zakładzie pracy zależy od przeciętnej liczby zatrudnionych w nim osób.

Podstawę naliczenia odpisu na ZFŚS stanowi przeciętna planowana liczba zatrudnionych w danym roku kalendarzowym. Stan zatrudnienia powinien zostać określony na początku danego roku kalendarzowego, w związku z tym później może ulec zmianie. Zakładana liczba pracowników powinna więc zostać skorygowana na koniec roku do rzeczywistej (ale ciągle przeciętnej) liczby zatrudnionych w zakładzie pracy.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1.

Ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych

Zasady ustalania przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie pracy są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889).

I tak, ustalając przeciętną liczbę zatrudnionych, sumujemy liczbę:

1) osób pozostających z pracodawcą w stosunku pracy (zatrudnione na czas określony lub nieokreślony na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę); niepełne etaty podlegają przeliczeniu na pełne,

2) pracowników, którzy przebywają na urlopach wychowawczych,

3) osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,

4) osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni.

Przy ustalaniu przeciętnej liczby zatrudnionych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

W związku z tym, że wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego jest określona bezpośrednio w ustawie (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględnimy ich w przeciętnej liczbie zatrudnionych.

Autopromocja

Odnosząc się do sytuacji opisanej w założeniu, wliczeniu podlegają wszystkie osoby wskazane w pkt 1-4. Przeliczenia niepełnego wymiaru czasu pracy na pełny etat należy dokonać w następujący sposób:

4 (liczba osób zatrudnionych na 1/2 etatu) : 2

(stosunek wymiaru czasu pracy tych osób do pełnego wymiaru czasu pracy) = 2.

Następnie należy ustalić ogólną liczbę zatrudnionych po przeliczeniu na pełne etaty:

26 (pracownicy zatrudnieni na pełny etat) + 2

(pełne etaty wynikające z przeliczenia niepełnego wymiaru czasu pracy na pełny) + 2 (pracownice przebywające na urlopach wychowawczych) = 30.

Na koniec roku kalendarzowego trzeba pamiętać o obowiązku ustalenia rzeczywistej - ale ciągle przeciętnej - liczby zatrudnionych. Dopiero na koniec roku pracodawca może mieć bowiem wiedzę na temat rzeczywistego stanu zatrudnienia w danym roku. W konsekwencji należy także dokonać odpowiedniej korekty wysokości odpisu na ZFŚS. Aby to zrobić, należy:

l ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,

l dodać wyniki,

l sumę podzielić przez 12.

Krok 2.
Ustalenie podstawy naliczania odpisu

Podstawą do wyliczenia kwoty odpisu jest przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w II półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia, stanowiącego podstawę naliczania odpisu na fundusz, ogłasza Prezes GUS - nie później niż do 20 lutego każdego roku. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, w 2006 r. wyniosło 2059,92 zł, a w drugim półroczu 2006 r. wyniosło 2145,59 zł. Przyjmujemy do wyliczeń kwotę wyższą, czyli 2145,59 zł.

Krok 3.

Ustalenie wysokości odpisu na ZFŚS

Wysokość odpisów na ZFŚS w 2007 r. obrazuje tabela:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Należy pamiętać, że pracownicy młodociani, na których w szczególny sposób dokonuje się odpisania ZFŚS, to młodociani zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego.

Inne zasady ustalania wysokości odpisu obowiązują w stosunku do nauczycieli i pracowników uczelni wyższych. Prezentujemy je w tekście zamieszczonym poniżej.

W celu ustalenia całościowej kwoty odpisu w zakładzie pracy należy przemnożyć kwotę odpisu (804,60 zł) przez ustaloną zgodnie ze wskazanymi zasadami liczbę zatrudnionych (po przeliczeniu na pełne etaty). W przykładzie liczba zatrudnionych wynosi 30, więc kwota odpisu wynosi:

30 × 804,60 zł = 24 138 zł.

Kwota odpisu podstawowego w 2007 r. w tym zakładzie wyniesie więc 24 138,00 zł.

Krok 4.
Wpłata odpisu na rachunek ZFŚS

Przepisy określają precyzyjnie terminy dokonywania przez pracodawcę wpłat na ZFŚS. Terminy te nie dotyczą jednak dobrowolnych zwiększeń środków ZFŚS, które w danym zakładzie pracy mogą występować. Terminy wpłat na ZFŚS są następujące:

l do 31 maja danego roku - co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego (w przedstawionej sytuacji będzie to 18 103,50 zł),

l do 30 września danego roku - pozostała część środków (w przedstawionej sytuacji będzie to 6034,50 zł).

Oczywiście możliwe jest przelanie wcześniej na rachunek ZFŚS całej kwoty odpisu. Pracodawca, który rozpoczyna działalność w trakcie roku kalendarzowego, a jest zobowiązany do utworzenia ZFŚS, dokonuje odpisu od następnego roku. Inne zasady obowiązują, gdy rozpoczęcie działalności jest skutkiem komercjalizacji, przejęcia, podziału lub połączenia zakładu lub jego części z równoczesnym przejęciem pracowników. Wówczas pracodawca (jeżeli stan zatrudnienia na tę chwilę kwalifikowałby go do utworzenia funduszu socjalnego), który decyduje się na utworzenie ZFŚS, robi to np. w roku połączenia zakładu.

Terminy dokonywania wpłat nie wiążą pracodawców, którzy, nie będąc do tego zobowiązani, utworzyli ZFŚS dobrowolnie (zatrudniają poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty).

Podstawa prawna

l art. 3-7 i 10-12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

l § 1-5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889


Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

    Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

    Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

    Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni użytków rolnych

    Jak wygląda kwestia zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w przypadku zmiany powierzchni posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych? W jakich terminach składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2024 roku?

    Wynagrodzenie kierowcy zawodowego w 2024 roku. Co się zmienia? O czym muszą wiedzieć firmy transportowe i sami kierowcy?

    Rok 2024 rozpoczął się kolejnymi, ważnymi zmianami dla polskich przewoźników, które przekładają się na wyższe koszty pracownicze, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Od lipca czeka nas druga podwyżka płacy minimalnej, która może oznaczać wzrost kosztów zatrudnienia kierowców blisko o 900 zł. Istnieją jednak pewne sposoby optymalizacji wynagrodzeń kierowców, dzięki którym mogą zyskać nie tylko przedsiębiorcy transportowi, ale również sami truckerzy, wykonujący przewozy za granicę. Jakie są najważniejsze zmiany w wynagrodzeniach kierowców i co mogą zrobić firmy, by jak najwięcej zaoszczędzić?

    Umowa o pracę na czas określony. TSUE: trzeba podać przyczynę wypowiedzenia

    W wyroku z 20 lutego 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pracownik zatrudniony na czas określony musi zostać poinformowany przez pracodawcę o przyczynach rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem, jeśli informacji takiej udziela się pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony. Zdaniem TSUE polskie przepisy przewidujące wskazanie tych przyczyn jedynie pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony naruszają prawo podstawowe pracownika na czas określony do skutecznego środka prawnego. W Polsce dopiero od 26 kwietnia 2023 r w Kodeksie pracy istnieje obowiązek podawania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony. Wcześniej przyczynę wypowiedzenia pracodawca musiał wskazywać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania wypowiedzenia. 

    Ile wynosi przeciętne wynagrodzenie? Najnowsze dane GUS

    GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2024 roku.

    REKLAMA