REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć odpis na ZFŚS

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Nasz zakład pracy tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Z początkiem 2007 r. zatrudnialiśmy 26 osób na pełny etat, 4 osoby na 1/2 etatu, dodatkowo dwie pracownice (zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy) przebywają na urlopach wychowawczych. Nie jesteśmy w stanie teraz określić, czy w trakcie roku nie nastąpią zmiany stanu zatrudnienia. W jakiej wysokości powinniśmy przekazać odpis na ZFŚS w 2007 r.?

Rozwiązanie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wskazują kilka źródeł finansowania działalności funduszu socjalnego, jednak niewątpliwie głównym z nich jest odpis podstawowy, czyli określona corocznie kwota, którą pracodawca zobowiązany jest wpłacić na rachunek ZFŚS. Do 31 maja danego roku powinien on przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego. Natomiast do 30 września danego roku zobowiązany jest przekazać pozostałą część środków (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków ZFŚS, które w danym zakładzie pracy mogą występować).

Globalna wysokość odpisu w zakładzie pracy zależy od przeciętnej liczby zatrudnionych w nim osób.

Podstawę naliczenia odpisu na ZFŚS stanowi przeciętna planowana liczba zatrudnionych w danym roku kalendarzowym. Stan zatrudnienia powinien zostać określony na początku danego roku kalendarzowego, w związku z tym później może ulec zmianie. Zakładana liczba pracowników powinna więc zostać skorygowana na koniec roku do rzeczywistej (ale ciągle przeciętnej) liczby zatrudnionych w zakładzie pracy.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1.

Ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych

Zasady ustalania przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie pracy są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889).

I tak, ustalając przeciętną liczbę zatrudnionych, sumujemy liczbę:

1) osób pozostających z pracodawcą w stosunku pracy (zatrudnione na czas określony lub nieokreślony na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę); niepełne etaty podlegają przeliczeniu na pełne,

2) pracowników, którzy przebywają na urlopach wychowawczych,

3) osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,

4) osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni.

Przy ustalaniu przeciętnej liczby zatrudnionych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

W związku z tym, że wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego jest określona bezpośrednio w ustawie (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględnimy ich w przeciętnej liczbie zatrudnionych.

Odnosząc się do sytuacji opisanej w założeniu, wliczeniu podlegają wszystkie osoby wskazane w pkt 1-4. Przeliczenia niepełnego wymiaru czasu pracy na pełny etat należy dokonać w następujący sposób:

4 (liczba osób zatrudnionych na 1/2 etatu) : 2

(stosunek wymiaru czasu pracy tych osób do pełnego wymiaru czasu pracy) = 2.

Następnie należy ustalić ogólną liczbę zatrudnionych po przeliczeniu na pełne etaty:

26 (pracownicy zatrudnieni na pełny etat) + 2

(pełne etaty wynikające z przeliczenia niepełnego wymiaru czasu pracy na pełny) + 2 (pracownice przebywające na urlopach wychowawczych) = 30.

Na koniec roku kalendarzowego trzeba pamiętać o obowiązku ustalenia rzeczywistej - ale ciągle przeciętnej - liczby zatrudnionych. Dopiero na koniec roku pracodawca może mieć bowiem wiedzę na temat rzeczywistego stanu zatrudnienia w danym roku. W konsekwencji należy także dokonać odpowiedniej korekty wysokości odpisu na ZFŚS. Aby to zrobić, należy:

l ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,

l dodać wyniki,

l sumę podzielić przez 12.

Krok 2.
Ustalenie podstawy naliczania odpisu

Podstawą do wyliczenia kwoty odpisu jest przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w II półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia, stanowiącego podstawę naliczania odpisu na fundusz, ogłasza Prezes GUS - nie później niż do 20 lutego każdego roku. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, w 2006 r. wyniosło 2059,92 zł, a w drugim półroczu 2006 r. wyniosło 2145,59 zł. Przyjmujemy do wyliczeń kwotę wyższą, czyli 2145,59 zł.

Krok 3.

Ustalenie wysokości odpisu na ZFŚS

Wysokość odpisów na ZFŚS w 2007 r. obrazuje tabela:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Należy pamiętać, że pracownicy młodociani, na których w szczególny sposób dokonuje się odpisania ZFŚS, to młodociani zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego.

Inne zasady ustalania wysokości odpisu obowiązują w stosunku do nauczycieli i pracowników uczelni wyższych. Prezentujemy je w tekście zamieszczonym poniżej.

W celu ustalenia całościowej kwoty odpisu w zakładzie pracy należy przemnożyć kwotę odpisu (804,60 zł) przez ustaloną zgodnie ze wskazanymi zasadami liczbę zatrudnionych (po przeliczeniu na pełne etaty). W przykładzie liczba zatrudnionych wynosi 30, więc kwota odpisu wynosi:

30 × 804,60 zł = 24 138 zł.

Kwota odpisu podstawowego w 2007 r. w tym zakładzie wyniesie więc 24 138,00 zł.

Krok 4.
Wpłata odpisu na rachunek ZFŚS

Przepisy określają precyzyjnie terminy dokonywania przez pracodawcę wpłat na ZFŚS. Terminy te nie dotyczą jednak dobrowolnych zwiększeń środków ZFŚS, które w danym zakładzie pracy mogą występować. Terminy wpłat na ZFŚS są następujące:

l do 31 maja danego roku - co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego (w przedstawionej sytuacji będzie to 18 103,50 zł),

l do 30 września danego roku - pozostała część środków (w przedstawionej sytuacji będzie to 6034,50 zł).

Oczywiście możliwe jest przelanie wcześniej na rachunek ZFŚS całej kwoty odpisu. Pracodawca, który rozpoczyna działalność w trakcie roku kalendarzowego, a jest zobowiązany do utworzenia ZFŚS, dokonuje odpisu od następnego roku. Inne zasady obowiązują, gdy rozpoczęcie działalności jest skutkiem komercjalizacji, przejęcia, podziału lub połączenia zakładu lub jego części z równoczesnym przejęciem pracowników. Wówczas pracodawca (jeżeli stan zatrudnienia na tę chwilę kwalifikowałby go do utworzenia funduszu socjalnego), który decyduje się na utworzenie ZFŚS, robi to np. w roku połączenia zakładu.

Terminy dokonywania wpłat nie wiążą pracodawców, którzy, nie będąc do tego zobowiązani, utworzyli ZFŚS dobrowolnie (zatrudniają poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty).

Podstawa prawna

l art. 3-7 i 10-12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

l § 1-5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889


Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA