REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć odpis na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Nasz zakład pracy tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Z początkiem 2007 r. zatrudnialiśmy 26 osób na pełny etat, 4 osoby na 1/2 etatu, dodatkowo dwie pracownice (zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy) przebywają na urlopach wychowawczych. Nie jesteśmy w stanie teraz określić, czy w trakcie roku nie nastąpią zmiany stanu zatrudnienia. W jakiej wysokości powinniśmy przekazać odpis na ZFŚS w 2007 r.?

Rozwiązanie:

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wskazują kilka źródeł finansowania działalności funduszu socjalnego, jednak niewątpliwie głównym z nich jest odpis podstawowy, czyli określona corocznie kwota, którą pracodawca zobowiązany jest wpłacić na rachunek ZFŚS. Do 31 maja danego roku powinien on przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego. Natomiast do 30 września danego roku zobowiązany jest przekazać pozostałą część środków (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków ZFŚS, które w danym zakładzie pracy mogą występować).

Globalna wysokość odpisu w zakładzie pracy zależy od przeciętnej liczby zatrudnionych w nim osób.

Podstawę naliczenia odpisu na ZFŚS stanowi przeciętna planowana liczba zatrudnionych w danym roku kalendarzowym. Stan zatrudnienia powinien zostać określony na początku danego roku kalendarzowego, w związku z tym później może ulec zmianie. Zakładana liczba pracowników powinna więc zostać skorygowana na koniec roku do rzeczywistej (ale ciągle przeciętnej) liczby zatrudnionych w zakładzie pracy.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1.

Ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych

Zasady ustalania przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie pracy są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889).

I tak, ustalając przeciętną liczbę zatrudnionych, sumujemy liczbę:

1) osób pozostających z pracodawcą w stosunku pracy (zatrudnione na czas określony lub nieokreślony na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę); niepełne etaty podlegają przeliczeniu na pełne,

2) pracowników, którzy przebywają na urlopach wychowawczych,

3) osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,

4) osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni.

Przy ustalaniu przeciętnej liczby zatrudnionych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

W związku z tym, że wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego jest określona bezpośrednio w ustawie (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględnimy ich w przeciętnej liczbie zatrudnionych.

Odnosząc się do sytuacji opisanej w założeniu, wliczeniu podlegają wszystkie osoby wskazane w pkt 1-4. Przeliczenia niepełnego wymiaru czasu pracy na pełny etat należy dokonać w następujący sposób:

4 (liczba osób zatrudnionych na 1/2 etatu) : 2

(stosunek wymiaru czasu pracy tych osób do pełnego wymiaru czasu pracy) = 2.

Następnie należy ustalić ogólną liczbę zatrudnionych po przeliczeniu na pełne etaty:

26 (pracownicy zatrudnieni na pełny etat) + 2

(pełne etaty wynikające z przeliczenia niepełnego wymiaru czasu pracy na pełny) + 2 (pracownice przebywające na urlopach wychowawczych) = 30.

Na koniec roku kalendarzowego trzeba pamiętać o obowiązku ustalenia rzeczywistej - ale ciągle przeciętnej - liczby zatrudnionych. Dopiero na koniec roku pracodawca może mieć bowiem wiedzę na temat rzeczywistego stanu zatrudnienia w danym roku. W konsekwencji należy także dokonać odpowiedniej korekty wysokości odpisu na ZFŚS. Aby to zrobić, należy:

l ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,

l dodać wyniki,

l sumę podzielić przez 12.

Krok 2.
Ustalenie podstawy naliczania odpisu

Podstawą do wyliczenia kwoty odpisu jest przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w II półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia, stanowiącego podstawę naliczania odpisu na fundusz, ogłasza Prezes GUS - nie później niż do 20 lutego każdego roku. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, w 2006 r. wyniosło 2059,92 zł, a w drugim półroczu 2006 r. wyniosło 2145,59 zł. Przyjmujemy do wyliczeń kwotę wyższą, czyli 2145,59 zł.

Krok 3.

Ustalenie wysokości odpisu na ZFŚS

Wysokość odpisów na ZFŚS w 2007 r. obrazuje tabela:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Należy pamiętać, że pracownicy młodociani, na których w szczególny sposób dokonuje się odpisania ZFŚS, to młodociani zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego.

Inne zasady ustalania wysokości odpisu obowiązują w stosunku do nauczycieli i pracowników uczelni wyższych. Prezentujemy je w tekście zamieszczonym poniżej.

W celu ustalenia całościowej kwoty odpisu w zakładzie pracy należy przemnożyć kwotę odpisu (804,60 zł) przez ustaloną zgodnie ze wskazanymi zasadami liczbę zatrudnionych (po przeliczeniu na pełne etaty). W przykładzie liczba zatrudnionych wynosi 30, więc kwota odpisu wynosi:

30 × 804,60 zł = 24 138 zł.

Kwota odpisu podstawowego w 2007 r. w tym zakładzie wyniesie więc 24 138,00 zł.

Krok 4.
Wpłata odpisu na rachunek ZFŚS

Przepisy określają precyzyjnie terminy dokonywania przez pracodawcę wpłat na ZFŚS. Terminy te nie dotyczą jednak dobrowolnych zwiększeń środków ZFŚS, które w danym zakładzie pracy mogą występować. Terminy wpłat na ZFŚS są następujące:

l do 31 maja danego roku - co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego (w przedstawionej sytuacji będzie to 18 103,50 zł),

l do 30 września danego roku - pozostała część środków (w przedstawionej sytuacji będzie to 6034,50 zł).

REKLAMA

Oczywiście możliwe jest przelanie wcześniej na rachunek ZFŚS całej kwoty odpisu. Pracodawca, który rozpoczyna działalność w trakcie roku kalendarzowego, a jest zobowiązany do utworzenia ZFŚS, dokonuje odpisu od następnego roku. Inne zasady obowiązują, gdy rozpoczęcie działalności jest skutkiem komercjalizacji, przejęcia, podziału lub połączenia zakładu lub jego części z równoczesnym przejęciem pracowników. Wówczas pracodawca (jeżeli stan zatrudnienia na tę chwilę kwalifikowałby go do utworzenia funduszu socjalnego), który decyduje się na utworzenie ZFŚS, robi to np. w roku połączenia zakładu.

Terminy dokonywania wpłat nie wiążą pracodawców, którzy, nie będąc do tego zobowiązani, utworzyli ZFŚS dobrowolnie (zatrudniają poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty).

Podstawa prawna

l art. 3-7 i 10-12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

l § 1-5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889


Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA