REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej starają się zachęcać pracowników stosując dodatkowe programy motywacyjne. Mogą one mieć postać np. dofinansowania do karnetów sportowych. Najczęściej są to karty umożliwiające korzystanie z obiektów sportowo-rekreacyjnych (m.in. siłowni i basenów). Takie karnety mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Z punktu widzenia ustawy o VAT należy rozpatrzeć dwie sytuacje: gdy karnety finansowane są w całości ze środków funduszu oraz gdy pracownik pokrywa część kosztu z własnych pieniędzy.

Finansowanie w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest przez pracodawcę, który gromadzi na osobnym rachunku bankowym środki finansowe w celu wykorzystania ich na wsparcie socjalne uprawnionych do tego pracowników. O tym, w jaki sposób zostaną te środki wykorzystane decyduje pracodawca, jednakże powinny być one spożytkowane na pomoc socjalną.

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenia na rzecz pracowników finansowane z ZFŚS traktowane są w szczególny sposób. Dla celów VAT przyjmuje się, że pracodawcy dokonując zakupów finansowanych z ZFŚS nie działają w charakterze podatników VAT.  Powyższe czynności są bowiem działaniami podejmowanymi poza strefą prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Wobec tego zakup kart sportowych finansowanych z ZFŚS nie można uznać za służący czynnościom opodatkowanym. Pracodawca kupując takie karnety ze środków ZFŚS pełni jedynie rolę administratora funduszu. W rzeczywistości wydatkuje pieniądze należące do pracowników. Powyższe stanowisko potwierdza interpretacji ogólna Ministra Finansów z 27.05.2013 r. znak PT1/033/20/831/KSB/12/RD-50859.

Co również istotne, skoro pracodawca nie działa w charakterze podatnika VAT, to nieodpłatne przekazywanie przez niego kart sportowych (finansowanych ze środków ZFŚS) pracownikom upoważnionym do korzystania z funduszu, nie podlega opodatkowaniu VAT.  W następstwie powyższego, pracodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup kart sportowych ze środków ZFŚS.

Spółka zakupiła dla swoich pracowników karnet sportowy ze środków ZFŚS, które następnie przekazała pracownikom. Pracodawca nie występuje tutaj w roli podatnika VAT, zatem darmowe przekazanie benefitów pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie nie ma także prawa odliczyć podatku VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Częściowe finansowanie karnetów sportowych

REKLAMA

Powyższe dotyczy również sytuacji, w której zakup karty sportowej jest nabywany ze środków ZFŚS, jednak pracownik musi zwrócić pracodawcy część kosztów nabycia ww. karty. Płatność dokonana przez pracownika nie ma w tym przypadku charakteru wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jest on zobowiązany do świadczenia usługi administrowania funduszem na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pośredniczy on jedynie w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej od podmiotu trzeciego, sfinansowanej ze środków Funduszu.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 16.03.2017 r. znak IBPP1/4512-189/16/AW, który stwierdził,: „(…) w sytuacji, w której dany wydatek jest częściowo finansowany przez pracownika, pracodawca działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik, a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Nawet więc w przypadku częściowego partycypowania przez pracownika w kosztach nabytych towarów i usług trudno uznać, że odpłatność czyniona przez pracownika ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jego usługa w tym zakresie - jako administratora Funduszu - ma charakter jedynie pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu, z tytułu którego to działania pracodawca nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS”. Reasumując w opisanym przypadku pracodawca występuje jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Nie ma on również prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup tych kart.

Spółka nabyła karnety sportowe dla pracowników ze środków ZFŚS. Kolejno, Spółka potrąciła część kosztów nabycia tych karnetów z pensji pracowników, które następnie zostały przekazane na masę funduszu. W takiej sytuacji Spółka nie działa jako podatnik VAT i nie wykonuje czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu takiego zakupu.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA