REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej starają się zachęcać pracowników stosując dodatkowe programy motywacyjne. Mogą one mieć postać np. dofinansowania do karnetów sportowych. Najczęściej są to karty umożliwiające korzystanie z obiektów sportowo-rekreacyjnych (m.in. siłowni i basenów). Takie karnety mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Z punktu widzenia ustawy o VAT należy rozpatrzeć dwie sytuacje: gdy karnety finansowane są w całości ze środków funduszu oraz gdy pracownik pokrywa część kosztu z własnych pieniędzy.

Finansowanie w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest przez pracodawcę, który gromadzi na osobnym rachunku bankowym środki finansowe w celu wykorzystania ich na wsparcie socjalne uprawnionych do tego pracowników. O tym, w jaki sposób zostaną te środki wykorzystane decyduje pracodawca, jednakże powinny być one spożytkowane na pomoc socjalną.

REKLAMA

Świadczenia na rzecz pracowników finansowane z ZFŚS traktowane są w szczególny sposób. Dla celów VAT przyjmuje się, że pracodawcy dokonując zakupów finansowanych z ZFŚS nie działają w charakterze podatników VAT.  Powyższe czynności są bowiem działaniami podejmowanymi poza strefą prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Wobec tego zakup kart sportowych finansowanych z ZFŚS nie można uznać za służący czynnościom opodatkowanym. Pracodawca kupując takie karnety ze środków ZFŚS pełni jedynie rolę administratora funduszu. W rzeczywistości wydatkuje pieniądze należące do pracowników. Powyższe stanowisko potwierdza interpretacji ogólna Ministra Finansów z 27.05.2013 r. znak PT1/033/20/831/KSB/12/RD-50859.

Co również istotne, skoro pracodawca nie działa w charakterze podatnika VAT, to nieodpłatne przekazywanie przez niego kart sportowych (finansowanych ze środków ZFŚS) pracownikom upoważnionym do korzystania z funduszu, nie podlega opodatkowaniu VAT.  W następstwie powyższego, pracodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup kart sportowych ze środków ZFŚS.

Spółka zakupiła dla swoich pracowników karnet sportowy ze środków ZFŚS, które następnie przekazała pracownikom. Pracodawca nie występuje tutaj w roli podatnika VAT, zatem darmowe przekazanie benefitów pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie nie ma także prawa odliczyć podatku VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Częściowe finansowanie karnetów sportowych

Powyższe dotyczy również sytuacji, w której zakup karty sportowej jest nabywany ze środków ZFŚS, jednak pracownik musi zwrócić pracodawcy część kosztów nabycia ww. karty. Płatność dokonana przez pracownika nie ma w tym przypadku charakteru wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jest on zobowiązany do świadczenia usługi administrowania funduszem na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pośredniczy on jedynie w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej od podmiotu trzeciego, sfinansowanej ze środków Funduszu.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 16.03.2017 r. znak IBPP1/4512-189/16/AW, który stwierdził,: „(…) w sytuacji, w której dany wydatek jest częściowo finansowany przez pracownika, pracodawca działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik, a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Nawet więc w przypadku częściowego partycypowania przez pracownika w kosztach nabytych towarów i usług trudno uznać, że odpłatność czyniona przez pracownika ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jego usługa w tym zakresie - jako administratora Funduszu - ma charakter jedynie pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu, z tytułu którego to działania pracodawca nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS”. Reasumując w opisanym przypadku pracodawca występuje jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Nie ma on również prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup tych kart.

Spółka nabyła karnety sportowe dla pracowników ze środków ZFŚS. Kolejno, Spółka potrąciła część kosztów nabycia tych karnetów z pensji pracowników, które następnie zostały przekazane na masę funduszu. W takiej sytuacji Spółka nie działa jako podatnik VAT i nie wykonuje czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu takiego zakupu.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA