REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej starają się zachęcać pracowników stosując dodatkowe programy motywacyjne. Mogą one mieć postać np. dofinansowania do karnetów sportowych. Najczęściej są to karty umożliwiające korzystanie z obiektów sportowo-rekreacyjnych (m.in. siłowni i basenów). Takie karnety mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Z punktu widzenia ustawy o VAT należy rozpatrzeć dwie sytuacje: gdy karnety finansowane są w całości ze środków funduszu oraz gdy pracownik pokrywa część kosztu z własnych pieniędzy.

Finansowanie w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest przez pracodawcę, który gromadzi na osobnym rachunku bankowym środki finansowe w celu wykorzystania ich na wsparcie socjalne uprawnionych do tego pracowników. O tym, w jaki sposób zostaną te środki wykorzystane decyduje pracodawca, jednakże powinny być one spożytkowane na pomoc socjalną.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenia na rzecz pracowników finansowane z ZFŚS traktowane są w szczególny sposób. Dla celów VAT przyjmuje się, że pracodawcy dokonując zakupów finansowanych z ZFŚS nie działają w charakterze podatników VAT.  Powyższe czynności są bowiem działaniami podejmowanymi poza strefą prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Wobec tego zakup kart sportowych finansowanych z ZFŚS nie można uznać za służący czynnościom opodatkowanym. Pracodawca kupując takie karnety ze środków ZFŚS pełni jedynie rolę administratora funduszu. W rzeczywistości wydatkuje pieniądze należące do pracowników. Powyższe stanowisko potwierdza interpretacji ogólna Ministra Finansów z 27.05.2013 r. znak PT1/033/20/831/KSB/12/RD-50859.

Co również istotne, skoro pracodawca nie działa w charakterze podatnika VAT, to nieodpłatne przekazywanie przez niego kart sportowych (finansowanych ze środków ZFŚS) pracownikom upoważnionym do korzystania z funduszu, nie podlega opodatkowaniu VAT.  W następstwie powyższego, pracodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup kart sportowych ze środków ZFŚS.

REKLAMA

Spółka zakupiła dla swoich pracowników karnet sportowy ze środków ZFŚS, które następnie przekazała pracownikom. Pracodawca nie występuje tutaj w roli podatnika VAT, zatem darmowe przekazanie benefitów pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie nie ma także prawa odliczyć podatku VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Częściowe finansowanie karnetów sportowych

Powyższe dotyczy również sytuacji, w której zakup karty sportowej jest nabywany ze środków ZFŚS, jednak pracownik musi zwrócić pracodawcy część kosztów nabycia ww. karty. Płatność dokonana przez pracownika nie ma w tym przypadku charakteru wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jest on zobowiązany do świadczenia usługi administrowania funduszem na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pośredniczy on jedynie w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej od podmiotu trzeciego, sfinansowanej ze środków Funduszu.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 16.03.2017 r. znak IBPP1/4512-189/16/AW, który stwierdził,: „(…) w sytuacji, w której dany wydatek jest częściowo finansowany przez pracownika, pracodawca działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik, a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Nawet więc w przypadku częściowego partycypowania przez pracownika w kosztach nabytych towarów i usług trudno uznać, że odpłatność czyniona przez pracownika ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jego usługa w tym zakresie - jako administratora Funduszu - ma charakter jedynie pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu, z tytułu którego to działania pracodawca nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS”. Reasumując w opisanym przypadku pracodawca występuje jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Nie ma on również prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup tych kart.

Spółka nabyła karnety sportowe dla pracowników ze środków ZFŚS. Kolejno, Spółka potrąciła część kosztów nabycia tych karnetów z pensji pracowników, które następnie zostały przekazane na masę funduszu. W takiej sytuacji Spółka nie działa jako podatnik VAT i nie wykonuje czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu takiego zakupu.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA