REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Zakup kart sportowych sfinansowanych z ZFŚS – rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej starają się zachęcać pracowników stosując dodatkowe programy motywacyjne. Mogą one mieć postać np. dofinansowania do karnetów sportowych. Najczęściej są to karty umożliwiające korzystanie z obiektów sportowo-rekreacyjnych (m.in. siłowni i basenów). Takie karnety mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Z punktu widzenia ustawy o VAT należy rozpatrzeć dwie sytuacje: gdy karnety finansowane są w całości ze środków funduszu oraz gdy pracownik pokrywa część kosztu z własnych pieniędzy.

Finansowanie w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest przez pracodawcę, który gromadzi na osobnym rachunku bankowym środki finansowe w celu wykorzystania ich na wsparcie socjalne uprawnionych do tego pracowników. O tym, w jaki sposób zostaną te środki wykorzystane decyduje pracodawca, jednakże powinny być one spożytkowane na pomoc socjalną.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Świadczenia na rzecz pracowników finansowane z ZFŚS traktowane są w szczególny sposób. Dla celów VAT przyjmuje się, że pracodawcy dokonując zakupów finansowanych z ZFŚS nie działają w charakterze podatników VAT.  Powyższe czynności są bowiem działaniami podejmowanymi poza strefą prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Wobec tego zakup kart sportowych finansowanych z ZFŚS nie można uznać za służący czynnościom opodatkowanym. Pracodawca kupując takie karnety ze środków ZFŚS pełni jedynie rolę administratora funduszu. W rzeczywistości wydatkuje pieniądze należące do pracowników. Powyższe stanowisko potwierdza interpretacji ogólna Ministra Finansów z 27.05.2013 r. znak PT1/033/20/831/KSB/12/RD-50859.

Co również istotne, skoro pracodawca nie działa w charakterze podatnika VAT, to nieodpłatne przekazywanie przez niego kart sportowych (finansowanych ze środków ZFŚS) pracownikom upoważnionym do korzystania z funduszu, nie podlega opodatkowaniu VAT.  W następstwie powyższego, pracodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup kart sportowych ze środków ZFŚS.

Spółka zakupiła dla swoich pracowników karnet sportowy ze środków ZFŚS, które następnie przekazała pracownikom. Pracodawca nie występuje tutaj w roli podatnika VAT, zatem darmowe przekazanie benefitów pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie nie ma także prawa odliczyć podatku VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Częściowe finansowanie karnetów sportowych

REKLAMA

Powyższe dotyczy również sytuacji, w której zakup karty sportowej jest nabywany ze środków ZFŚS, jednak pracownik musi zwrócić pracodawcy część kosztów nabycia ww. karty. Płatność dokonana przez pracownika nie ma w tym przypadku charakteru wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jest on zobowiązany do świadczenia usługi administrowania funduszem na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pośredniczy on jedynie w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej od podmiotu trzeciego, sfinansowanej ze środków Funduszu.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 16.03.2017 r. znak IBPP1/4512-189/16/AW, który stwierdził,: „(…) w sytuacji, w której dany wydatek jest częściowo finansowany przez pracownika, pracodawca działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik, a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Nawet więc w przypadku częściowego partycypowania przez pracownika w kosztach nabytych towarów i usług trudno uznać, że odpłatność czyniona przez pracownika ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jego usługa w tym zakresie - jako administratora Funduszu - ma charakter jedynie pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu, z tytułu którego to działania pracodawca nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS”. Reasumując w opisanym przypadku pracodawca występuje jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Nie ma on również prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup tych kart.

Spółka nabyła karnety sportowe dla pracowników ze środków ZFŚS. Kolejno, Spółka potrąciła część kosztów nabycia tych karnetów z pensji pracowników, które następnie zostały przekazane na masę funduszu. W takiej sytuacji Spółka nie działa jako podatnik VAT i nie wykonuje czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu takiego zakupu.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA