REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wcześniejsza wpłata jest zaliczką?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Kiedy wcześniejsza wpłata jest zaliczką?
Kiedy wcześniejsza wpłata jest zaliczką?

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniejsza wpłata nie zawsze będzie zaliczką. Sprawdźmy, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby wystawić fakturę zaliczkową zgodnie z ustawą o VAT.

Czym jest zaliczka?

Zgodnie z Ustawą o VAT, za zaliczkę uznaje się zasadniczo całą lub częściową zapłatę za dostawę towarów lub wykonanie usług, które będą mieć miejsce w przyszłości. Powinna ona być dokonana na konkretny cel, i uzgodniona przez nabywcę i sprzedawcę.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Zaliczka a umowa między kontrahentami

W praktyce gospodarczej sytuacje dotyczące zapłat wcześniejszych, niż dostawa towarów albo usługi, bywają zależne przede wszystkim od ustaleń między kontrahentami. Zatem jeśli ustalono, że nabywca uiszcza zaliczkę – sprzedawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej i właściwego rozliczenia.

Może się też okazać, że strony ustaliły wcześniejszą zapłatę za konkretny towar lub usługę – i nie traktują jej jako zaliczki. W takim przypadku sprzedawca wystawi fakturę sprzedaży, na której odnotuje, że wpłata została dokonana.

Zasadniczo dla ustaleń nie ma znaczenia ani termin wpłacenia środków, ani to, czy zapłata obejmuje całość czy część zobowiązania. W obu przypadkach możliwe jest zastosowanie zarówno faktury zaliczkowej, jak i zwykłej faktury sprzedaży, w zależności od umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca w sklepie komputerowym 29 września uiścił 3.360,00 zł brutto za laptop, którego tego dnia nie było na stanie. Laptop został dostarczony do firmy nabywcy 4 października wraz z wystawioną 4 października fakturą sprzedaży (data sprzedaży na fakturze: 29 września).

Firma budowlana zamówiła kruszywo o wartości 4.000,00 zł brutto, i zapłaciła należność 21 września. Z uwagi na to, że nie wiadomo było jeszcze którego dnia kruszywo będzie mogło zostać odebrane, strony uznały wpłatę za zaliczkę na poczet przyszłej dostawy kruszyw – transakcję udokumentowano fakturą zaliczkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

Kiedy zaliczka nie wystąpi?

Mimo że – jak wskazano powyżej – temat zaliczki jest dość płynny, można określić sytuacje, kiedy wcześniejsza wpłata zaliczką nie będzie.

Zasadniczo kiedy nabywca wpłaca sumę pieniędzy bez określenia, czego będzie ona dotyczyć, nie jest to zaliczka. Najistotniejsze jest w tym przypadku określenie stawki VAT towaru albo usługi – organy skarbowe przyjmują, że ostatecznie można wystawić fakturę zaliczkową, jeśli znamy stawkę VAT przyszłej sprzedaży. Generalnie jednak nie jest to zalecane – dopiero, gdy mamy do czynienia z wpłatą na konkretny cel, w ustalonej kwocie (która może ulec zmianie, z uwagi np. na rabat, ale jest wstępnie określona w momencie wpłaty), można uznać, że jest to zaliczka.

W przypadku, gdy ustalenie celu otrzymanej zapłaty jest problematyczne, sprzedawca może zwrócić otrzymaną wpłatę do kontrahenta. Nie jest to działanie błędne, a może pomóc w uniknięciu negatywnych konsekwencji podatkowych.

Anna Kubalka ifirma.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA