REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdalna forma zatrudnienia - telepraca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Zdalna forma zatrudnienia- telepraca /fot. Shutterstock
Zdalna forma zatrudnienia- telepraca /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca to rodzaj zatrudnienia charakteryzujący się regularnym wykonywaniem powierzonych obowiązków poza zakładem pracy przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Definicja oraz charakterystyka tej formy zatrudnienia opisana jest w przepisach Kodeksu pracy. Jako środek komunikacji elektronicznej rozumie się według przepisów np. Internet. Osoba wykonująca pracę o takiej charakterystyce nazywana jest telepracownikiem.

Obowiązki pracodawcy i telepracownika

Istotą telepracy jest wykonywanie jej poza zakładem pracy, natomiast jest ona określona jako jedna z form zatrudnienia w ramach Kodeksu pracy, a co za tym idzie, posiada ona wszelkie ramy, prawa oraz obowiązki dla stron stosunku pracy, jak pozostałe formy zatrudnienia. Zawierając umowę o pracę, telepracownik jest zatem zobowiązany do wykonywania określonej w umowie pracy, w określonym miejscu i czasie na rzecz i pod kierownictwem swojego pracodawcy. Zazwyczaj jej rezultaty, postępy i wyniki przekazuje pracodawcy również za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pracodawca natomiast jest zobowiązany do wynagradzania telepracownika za jego pracę. Ustalenie faktu, iż praca będzie wykonywana w formie telepracy może być ustalona pomiędzy stronami stosunku pracy przy zawieraniu umowy, bądź w jej trakcie.

REKLAMA

Podjęcie telepracy podczas zawierania umowy o pracę

REKLAMA

Jeżeli ustalenie dotyczące formy wykonywania telepracy jest zawarte w momencie zawierania stosunku pracy, oprócz obowiązków typowych przy danej formie zatrudnienia, występują dodatkowe. Przede wszystkim istnieje obowiązek dokładnego określenia warunków telepracy, dla niej charakterystycznych, jak m.in. sposób oraz częstotliwość raportowania lub kontaktu telepracownika czy formy i częstotliwość jego kontroli przez pracodawcę. Wynika również z tego obowiązek przekazania pracownikowi informacji niezbędnych do porozumiewania się na odległość z jednostką organizacyjną lub pracodawcą.

Dodatkowo, konieczne jest poinformowanie telepracownika o strukturze przedsiębiorstwa i określenie jednostki organizacyjnej, do której należy oraz wskazanie osoby lub organu, zajmującego się w niej zasobami ludzkimi.

Pracodawca zobowiązany jest również do przekazania pracownikowi wszelkiego wyposażenia potrzebnego do świadczenia pracy w tym m.in. sprzęt konieczny do wykonywania telepracy oraz umożliwiający kontakt. Wszystkie elementy wyposażenia lub sprzętu powinny być ubezpieczone oraz zainstalowane, serwisowane i konserwowane na koszt pracodawcy. Konieczne jest również udostępnienie telepracownikowi pomocy technicznej oraz przeszkolenie z użytkowania wydanego sprzętu. Możliwe jest jednak porozumienie pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, w którym pracownik zrzeka się wszelkich przysługujących mu praw w zakresie sprzętu i w świadczeniu telepracy korzystać będzie ze spełniającego wszelkie ustalenia sprzętu własnego. W tym przypadku konieczne jest zawarcie tego w umowie oraz określenie przysługującemu pracownikowi ekwiwalentu, którego wysokość może zależeć od normy zużycia sprzętu, jego serwisowania czy wartości rynkowej.

Obowiązkiem pracodawcy jest również umożliwienie telepracownikowi przebywanie na terenie zakładu pracy, dostęp do pomieszczeń służbowych oraz obiektów socjalnych, kontakt z innymi pracownikami i ogólnie przyjętą swobodę prowadzonej działalności socjalnej przyjętą dla ogółu pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie warunków telepracy podczas stosunku pracy

Ustalenia dotyczące zmiany charakteru pracy na teleprace w trakcie trwania stosunku pracy powinny być obustronne. Pracodawca nie może narzucić takiej formy świadczenia pracy bez zgody pracownika. Co więcej, jeżeli to pracownik wystosuje prośbę o zmianę charakteru pracy, pracodawca powinien rozpatrzyć ją pozytywnie (Kodeks pracy nie nakłada jednak takiego obowiązku), o ile ustalone czynności podczas zawierania stosunku pracy są możliwe do wykonywania w formie telepracy. Jeżeli strony dochodzą do porozumienia, pracodawca powinien na nowo określić warunki świadczenia pracy (najpóźniej do pierwszego dnia telepracy) oraz spełnić wszystkie obowiązki opisane wcześniej. Warto wspomnieć, że brak zgody na wykonywanie pracy w formie telepracy lub na jej zaprzestanie nie może stanowić przyczyny wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

Obowiązki pracownika przy wykonywaniu telepracy

REKLAMA

Tak specyficzna forma zatrudnienia nakłada również dodatkowe obowiązki na pracownika (nie licząc tych, wspólnych dla wszystkich forma zatrudnienia). Najważniejszym z nich jest obowiązek udostępnienia swojego miejsca pracy od kontroli w tym: wykonywania pracy, warunki bhp oraz serwis, inwentaryzację, czy konserwacje powierzonego sprzętu. Kontrola taka musi być potwierdzona przez telepracownika i nie może naruszać jego prywatności oraz, jeżeli miejscem wykonywania pracy jest dom, prywatności rodziny telepracownika czy dostępu do pomieszczeń domowych.

Pracownik zobowiązany jest również do zapewnienia ochrony danych. Konieczne jest zapoznanie się i potwierdzenie na piśmie z zasadami ochrony danych oraz ich przestrzeganie. Istotne jest również przekazanie pracodawcy wszelkich  koniecznych informacji na temat sposobów i możliwości z nim komunikacji.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA