REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdalna forma zatrudnienia - telepraca

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Zdalna forma zatrudnienia- telepraca /fot. Shutterstock
Zdalna forma zatrudnienia- telepraca /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca to rodzaj zatrudnienia charakteryzujący się regularnym wykonywaniem powierzonych obowiązków poza zakładem pracy przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Definicja oraz charakterystyka tej formy zatrudnienia opisana jest w przepisach Kodeksu pracy. Jako środek komunikacji elektronicznej rozumie się według przepisów np. Internet. Osoba wykonująca pracę o takiej charakterystyce nazywana jest telepracownikiem.

Obowiązki pracodawcy i telepracownika

Istotą telepracy jest wykonywanie jej poza zakładem pracy, natomiast jest ona określona jako jedna z form zatrudnienia w ramach Kodeksu pracy, a co za tym idzie, posiada ona wszelkie ramy, prawa oraz obowiązki dla stron stosunku pracy, jak pozostałe formy zatrudnienia. Zawierając umowę o pracę, telepracownik jest zatem zobowiązany do wykonywania określonej w umowie pracy, w określonym miejscu i czasie na rzecz i pod kierownictwem swojego pracodawcy. Zazwyczaj jej rezultaty, postępy i wyniki przekazuje pracodawcy również za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pracodawca natomiast jest zobowiązany do wynagradzania telepracownika za jego pracę. Ustalenie faktu, iż praca będzie wykonywana w formie telepracy może być ustalona pomiędzy stronami stosunku pracy przy zawieraniu umowy, bądź w jej trakcie.

REKLAMA

Autopromocja

Podjęcie telepracy podczas zawierania umowy o pracę

Jeżeli ustalenie dotyczące formy wykonywania telepracy jest zawarte w momencie zawierania stosunku pracy, oprócz obowiązków typowych przy danej formie zatrudnienia, występują dodatkowe. Przede wszystkim istnieje obowiązek dokładnego określenia warunków telepracy, dla niej charakterystycznych, jak m.in. sposób oraz częstotliwość raportowania lub kontaktu telepracownika czy formy i częstotliwość jego kontroli przez pracodawcę. Wynika również z tego obowiązek przekazania pracownikowi informacji niezbędnych do porozumiewania się na odległość z jednostką organizacyjną lub pracodawcą.

Dodatkowo, konieczne jest poinformowanie telepracownika o strukturze przedsiębiorstwa i określenie jednostki organizacyjnej, do której należy oraz wskazanie osoby lub organu, zajmującego się w niej zasobami ludzkimi.

Pracodawca zobowiązany jest również do przekazania pracownikowi wszelkiego wyposażenia potrzebnego do świadczenia pracy w tym m.in. sprzęt konieczny do wykonywania telepracy oraz umożliwiający kontakt. Wszystkie elementy wyposażenia lub sprzętu powinny być ubezpieczone oraz zainstalowane, serwisowane i konserwowane na koszt pracodawcy. Konieczne jest również udostępnienie telepracownikowi pomocy technicznej oraz przeszkolenie z użytkowania wydanego sprzętu. Możliwe jest jednak porozumienie pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, w którym pracownik zrzeka się wszelkich przysługujących mu praw w zakresie sprzętu i w świadczeniu telepracy korzystać będzie ze spełniającego wszelkie ustalenia sprzętu własnego. W tym przypadku konieczne jest zawarcie tego w umowie oraz określenie przysługującemu pracownikowi ekwiwalentu, którego wysokość może zależeć od normy zużycia sprzętu, jego serwisowania czy wartości rynkowej.

Obowiązkiem pracodawcy jest również umożliwienie telepracownikowi przebywanie na terenie zakładu pracy, dostęp do pomieszczeń służbowych oraz obiektów socjalnych, kontakt z innymi pracownikami i ogólnie przyjętą swobodę prowadzonej działalności socjalnej przyjętą dla ogółu pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie warunków telepracy podczas stosunku pracy

Ustalenia dotyczące zmiany charakteru pracy na teleprace w trakcie trwania stosunku pracy powinny być obustronne. Pracodawca nie może narzucić takiej formy świadczenia pracy bez zgody pracownika. Co więcej, jeżeli to pracownik wystosuje prośbę o zmianę charakteru pracy, pracodawca powinien rozpatrzyć ją pozytywnie (Kodeks pracy nie nakłada jednak takiego obowiązku), o ile ustalone czynności podczas zawierania stosunku pracy są możliwe do wykonywania w formie telepracy. Jeżeli strony dochodzą do porozumienia, pracodawca powinien na nowo określić warunki świadczenia pracy (najpóźniej do pierwszego dnia telepracy) oraz spełnić wszystkie obowiązki opisane wcześniej. Warto wspomnieć, że brak zgody na wykonywanie pracy w formie telepracy lub na jej zaprzestanie nie może stanowić przyczyny wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

Obowiązki pracownika przy wykonywaniu telepracy

Tak specyficzna forma zatrudnienia nakłada również dodatkowe obowiązki na pracownika (nie licząc tych, wspólnych dla wszystkich forma zatrudnienia). Najważniejszym z nich jest obowiązek udostępnienia swojego miejsca pracy od kontroli w tym: wykonywania pracy, warunki bhp oraz serwis, inwentaryzację, czy konserwacje powierzonego sprzętu. Kontrola taka musi być potwierdzona przez telepracownika i nie może naruszać jego prywatności oraz, jeżeli miejscem wykonywania pracy jest dom, prywatności rodziny telepracownika czy dostępu do pomieszczeń domowych.

Pracownik zobowiązany jest również do zapewnienia ochrony danych. Konieczne jest zapoznanie się i potwierdzenie na piśmie z zasadami ochrony danych oraz ich przestrzeganie. Istotne jest również przekazanie pracodawcy wszelkich  koniecznych informacji na temat sposobów i możliwości z nim komunikacji.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hołownia: Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną

Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną, tej sprawy nie odpuścimy - deklarował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Mówił też o kredycie zero procent, rozliczeniach i zatrudnianiu w państwowych spółkach.

Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

REKLAMA

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

REKLAMA

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

JPK CIT od 2025 roku: nowe obowiązki podatników. JPK-KR-PD, JPK-ST

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

REKLAMA