REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania lekarskie pracowników

Systim
Księgowość przez Internet – online
Badania lekarskie pracowników
Badania lekarskie pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Aktualne badania lekarskie powinien mieć każdy z pracowników. Dopuszczenie do pracy osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku jest niezgodne z prawem. W tym artykule zostną omówione najważniejsze kwestie związane z badaniami lekarskimi i Medycyną Pracy.

Istota wykonywania badań lekarskich pracowników

Dokumentem, który określa obowiązki oraz prawa stron objętych umową (pracownik-pracodawca), jest Kodeks pracy. W art. 229 §4 k.p. istnieje informacja o obowiązku skierowania pracownika na badania lekarskie przed podjęciem pracy. Jest to powinność każdego pracodawcy, gdyż bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, pracownik nie może zostać dopuszczony do pracy. Lekarz Medycyny Pracy powinien dać badanemu zielone światło do wykonywania obowiązków na określonym stanowisku. Dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy bez aktualnych badań jest niezgodne z prawem i podlega karze finansowej od 1000 zł do 30000 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W Kodeksie pracy znajdują się także wytyczne dotyczące obowiązków pracownika. W art. 211 k.p. zatrudniony jest zobowiązany do wykonania badań lekarskich zleconych przez pracodawcę. Powinien także zastosować się do wskazówek lekarza, które otrzyma. Jeżeli jednak odmawia poddania się badaniom, jest to równoznaczne z rezygnacją z podjęcia pracy.

Powyższe działania to nic innego, jak profilaktyczna ochrona zdrowia, która ma na celu zabezpieczenie zatrudnionego i przedsiębiorcy. Gdyby bowiem w czasie wykonywania pracy doszło do wypadku, pracownik nieposiadający aktualnego zaświadczenia lekarskiego, może być uznany za winnego zaistniałych okoliczności z powodu nieprzestrzegania przepisów. W takim przypadku zostałyby podjęte stosowne kroki prawne.

Zobacz: Komunikat Głównego Inspektora Pracy z dnia 1 kwietnia 2020 r. dotyczący badania profilaktycznego i szkolenia BHP

REKLAMA

Rodzaje pracowniczych badań lekarskich

Występują cztery rodzaje badań lekarskich: wstępne, okresowe, kontrolne i końcowe. Ostatnie z nich wykonywane są na wniosek zatrudnionego, natomiast skierowanie na to pozostałe, to obowiązek pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Badania wstępne

Skierowanie na te badania otrzymają osoby nowo zatrudnione oraz pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, w których występują okoliczności mogące mieć szkodliwy wpływ na ich zdrowie. Badania te nie są koniecznością jedynie w przypadku, gdy pracodawca w ciągu 30 dni od wygaśnięcia lub rozwiązania poprzedniej umowy o pracę, nawiąże współpracę z tym samym pracownikiem na identycznych warunkach i na tym samym stanowisku, co poprzednio. Wyjątkiem są pracownicy zatrudniani do prac wyjątkowo niebezpiecznych u innego pracodawcy, którzy bezwzględnie muszą poddać się badaniom wstępnym.

  1. Badania okresowe

Obowiązek wykonania tych badań dotyczy każdego pracownika. To, jak często będzie trzeba je wykonywać zależy od opinii lekarza, który swoją decyzję podejmuje w oparciu o stan zdrowia i warunki odpowiadające specyfice wykonywanej pracy.

Trzeba je także przeprowadzać w sytuacji, gdy zdrowie pracownika jest zagrożone przez szkodliwe działanie środowiska pracy. W tym przypadku na badania wysyłany będzie pracownik, który:

  • zaprzestał wykonywania pracy w styczności ze szkodliwymi substancjami, pyłami i czynnikami,
  • zakończył pracę dla danej firmy, ale złożył wniosek o objęcie takimi badaniami.
  1. Badania kontrolne

Jest to rodzaj badania, któremu podlegają pracownicy przebywający na chorobowym zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni. Pracodawca ma obowiązek ustalić zdolność pracownika do wykonywania dotychczasowych obowiązków na danym stanowisku.

  1. Badania końcowe

Są to jedyne badania przeprowadzane na wniosek pracownika. Wykonuje się je w przypadku zakończenia pracy w środowisku szkodliwym dla zdrowia człowieka. Ma to na celu wykluczenie choroby zawodowej u pracownika. W sytuacji, gdy pracownik otrzyma orzeczenie lekarskie świadczące o chorobie zawodowej nabytej podczas wykonywanej pracy, pracodawca ma obowiązek przenieść pracownika na inne stanowisko, zgodnie z wytycznymi lekarskimi. Jeżeli ta zmiana będzie się wiązać z obniżeniem pensji, osobie poszkodowanej przysługuje dodatek wyrównujący na okres do pół roku.

Badania lekarskie pracowników – dodatkowe informacje

Badania okresowe i kontrolne powinny być przeprowadzane w godzinach pracy pracownika, natomiast wstępne wykonuje się przed rozpoczęciem pracy. Czas poświęcony na wykonanie badań lekarskich jest objęty prawem do wynagrodzenia. Dodatkowo w sytuacji, gdy badania odbywają się w innej miejscowości (co wiąże się z kosztami przejazdu), zatrudnionemu przysługuje zwrot należności zgodnie z zasadami przyjętymi dla podróży służbowych. Warto również wiedzieć, że koszt badań okresowych i kontrolnych pokrywa pracodawca.

Jeżeli zaistnieje sytuacja, że któraś ze stron (pracownik, pracodawca) nie zgodzi się z treścią wystawionego zaświadczenia lekarskiego, istnieje możliwość przeprowadzenia ponownego badania w okresie do 7 dni od wydania dokumentu. Wystarczy złożyć wniosek za pośrednictwem lekarza, który wydał owe zaświadczenie. Ponowne badania wykona wojewódzki ośrodek medycyny pracy w czasie 14 dni od złożenia wniosku.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA