REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie postojowe dla przedsiębiorców i zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biuro rachunkowe AGbiuro Adam Giedrojć
Nowoczesne biuro rachunkowe z profesjonalną obsługą małych i dużych firm
Świadczenie postojowe dla przedsiębiorców i zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych /fot. Shutterstock
Świadczenie postojowe dla przedsiębiorców i zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcom oraz zleceniobiorcom, którzy odczuwają negatywne skutki pandemii koronawirusa przy spełnieniu warunków zawartych w ustawie, przysługuje jednorazowe świadczenie postojowe. Jaka jest wysokość świadczenia? Gdzie i w jaki sposób złożyć odpowiedni wniosek?

Kto może być objęty świadczeniem?

Świadczenie postojowe przysługuje przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobowe działalności gospodarcze, wspólnikom spółek cywilnych oraz osobom wykonującym umowy cywilnoprawne takie jak: umowy agencyjne, umowy zlecenia, inne umowy o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.

REKLAMA

Dodatkowo, wcześniej wymienione osoby muszą zamieszkiwać na terytorium Polski oraz być:

  • obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub
  • posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub
  • cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia COVID-19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna.

Jakie warunki muszą spełniać przedsiębiorcy?

Aby skorzystać ze świadczenia przedsiębiorca:

  • musiał rozpocząć działalność gospodarczą przed 1 lutego 2020 r.;
  • nie może podlegać ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu;
  • zawiesił prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej po dniu 31 stycznia 2020 r. oraz jego przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału lub
  • nie zawiesił prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jego przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc i nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki dla umów cywilnoprawnych

Świadczenie przysługuje osobie wykonującej umowę cywilnoprawną, jeżeli:

  • osoba ta nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu;
  • umowa cywilnoprawna została zawarta przed dniem 1 lutego 2020 r.;
  • przychód z umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.

Wysokość świadczenia

Świadczenie postojowe zarówno dla przedsiębiorców jak i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych przysługuje w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W przypadku przedsiębiorców wyjątek stanowią podatnicy rozliczający się w formie karty podatkowej, nie będący płatnikami VAT. Świadczenie postojowe w przypadku takich przedsiębiorców wyniesie 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Odrębnym przypadkiem są też osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, które w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku uzyskały przychody niższe niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Takim osobom przysługuje świadczenie w wysokości sumy wynagrodzeń z umów cywilnoprawnych z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.

Jeśli w odniesieniu do jednej osoby zbiegają się prawa do więcej niż jednego świadczenia postojowego, to osobie tej przysługuje tylko jedno świadczenie.

Gdzie i w jaki sposób złożą wniosek przedsiębiorcy?

Przedsiębiorcy powinni złożyć wniosek o świadczenie postojowe na formularzy RSP-D do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w terminie do 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony stan epidemii.

Wniosek nie jest skomplikowany, wystarczy podać dane osobowe oraz firmy, numer rachunku, na który ma być przelewane świadczenie, informację o opodatkowaniu kartą podatkową (jeśli dotyczy) oraz podać przychód za wymagane okresy.

Wniosek można wysłać elektronicznie przez PUE ZUS, za pośrednictwem poczty bądź można go też zostawić w skrzynce na dokumenty w placówce ZUS.

Wniosek w PUE można znaleźć przechodząc po zalogowaniu kolejno do Płatnik -> Dokumenty i Wiadomości –> Dokumenty robocze -> Utwórz nowy -> wniosek RSP-D.

Gdzie i w jaki sposób złożą wniosek zleceniobiorcy?

Osoby wykonujące umowy cywilnoprawne nie składają samodzielnie wniosku o świadczenie postojowe. Wniosek składany jest za pośrednictwem odpowiednio zleceniodawcy lub zamawiającego.

Wnioski można składać najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii na formularzu RSP-C.

We wniosku należy uzupełnić:

  • dane zlecającego lub zamawiającego wykonanie umowy cywilnoprawnej;
  • dane osoby wykonującej umowę cywilnoprawną;
  • numer rachunku bankowego osoby wykonującej umowę cywilnoprawną;
  • informacje o zawartej umowie cywilnoprawnej takie jak jej data zawarcia, rodzaj, okres na jaki została zawarta, data odstąpienia od umowy jeśli dotyczy, oświadczenie o tym, że umowa nie doszła do skutku bądź nastąpiło ograniczenie jej wykonywania;
  • informacje o zawartej umowie cywilnoprawnej;

Do wniosku należy dołączyć kopię umowy cywilnoprawnej. Dodatkowo zleceniodawca lub zamawiający musi otrzymać oświadczenie o niepodleganiu ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu oraz o kwocie przychodów z innych umów, od osoby, której ma przysługiwać świadczenie postojowe.

W razie zawarcia więcej niż jednej umowy cywilnoprawnej, każdy zleceniodawca lub zamawiający składa wniosek odrębnie dla każdej umowy.

Wniosek można tak samo jak wnioski dla przedsiębiorców wysłać elektronicznie przez PUE ZUS, za pośrednictwem poczty bądź można go też zostawić w skrzynce na dokumenty w placówce ZUS.

Wniosek w PUE zleceniodawca lub zamawiający może znaleźć przechodząc po zalogowaniu kolejno do Płatnik -> Dokumenty i Wiadomości –> Dokumenty robocze -> Utwórz nowy -> wniosek RSP-C.

Co, jeśli epidemia będzie trwała dłużej?

Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przyznać ponowną wypłatę świadczenia postojowego, dla osób, które otrzymały to świadczenie, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Adam Giedrojć
AGbiuro

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA