REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus. Zamknięcie ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowe później niż zwykle

Subskrybuj nas na Youtube
Koronawirus uderzył w sprawozdania finansowe
Koronawirus uderzył w sprawozdania finansowe

REKLAMA

REKLAMA

Długo wyczekiwane rozporządzenie zmieniające terminy wypełnienia niektórych obowiązków z powodu koronawirusa zostało opublikowane dopiero 31 marca 2020 r., czyli w ostatnim dniu, kiedy należało wypełnić te obowiązki. Można zatem stwierdzić, że jest to rozporządzenie dla księgowych o mocnych nerwach, albo dla tych, którzy ze względu na sytuację i tak nie byli w stanie dopełnić standardowego terminu. Jakie obowiązki zostały odroczone w czasie i komu służy prolongata?

Komentuje dr Marcin Michalak z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich dniach i tygodniach pandemia koronawirusa dezorganizuje w najlepsze życie społeczne i gospodarcze. W okresie, gdy wiele przedsiębiorstw szuka sposobów przetrwania, ratując się przed upadkiem, albo zawiesiło działalność, przypadał jeden z najważniejszych obowiązków księgowych, tj. „zamknięcie roku 2019”. W myśl przepisów ustawy o rachunkowości do 31 marca br. powinno nastąpić zamknięcie ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdań finansowych w podmiotach prowadzących „pełne księgi rachunkowe”. Jednakże w tym czasie uwaga właścicieli firm, zarządzających, a przez to i księgowych, zaprzątnięta jest analizowaniem konsekwencji finansowych pandemii, składaniem wniosków o odroczenie płatności ZUS, wakacje kredytowe czy walką o utrzymanie zatrudnienia pracowników, na co nakładają się dodatkowo obostrzenia związane z zapobieganiem pandemii wirusa. Z tego względu zamknięcie roku 2019 stało się szczególnie trudne, a w wielu podmiotach zeszło na dalszy plan albo wręcz stało się niemożliwe. Z tego względu środowisko przedsiębiorców i księgowych (m.in. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – SKwP) apelowało do Ministra Finansów o przesunięcie powyższego terminu.

Rozporządzenie Ministra Finansów rzutem na taśmę

Długo i mocno wyczekiwane przez księgowych rozporządzenie zmieniające terminy wypełnienia niektórych obowiązków w zakresie ewidencji księgowej oraz sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania sprawozdań finansowych lub informacji niefinansowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 570) zostało opublikowane dopiero 31 marca br., tj. w ostatnim dniu, kiedy należało wypełnić te obowiązki. Można zatem stwierdzić, że jest to rozporządzenie dla księgowych o mocnych nerwach, albo dla tych, którzy ze względu na sytuację i tak nie byli w stanie dopełnić standardowego terminu. Jednakże lista beneficjentów tego rozporządzenia jest znacznie dłuższa i dotyczy także szeregu obowiązków, które miały być wykonane po 31 marca 2020 roku.

Nowe terminy „zamknięcia roku 2019”

Dla większości podmiotów podstawowe terminy związane z „zamknięciem roku 2019” zostały wydłużone o 3 miesiące albo o 90 dni. Wyjątek w tym względzie stanowią podmioty podlegające nadzorowi KNF oraz jednostki sektora publicznego, dla których termin ten został wydłużony o 2 miesiące albo o 60 dni. Podmioty te nie stanowią jednak przedmiotu zainteresowania tego artykułu.

REKLAMA

Jakie obowiązki zostały odroczone w czasie?

Na mocy Rozporządzenia odpowiednio o 3 miesiące albo 2 miesiące, to jest do: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 30 czerwca albo do 31 maja 2020 roku został wydłużony termin: 

  1. zamknięcia ksiąg rachunkowych, 

  1. sporządzenia rocznego jednostkowego oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego i przedstawienia go właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy odpowiednio; 

  1. sporządzenia sprawozdania z działalności oraz sprawozdania z działalności grupy kapitałowej; 

- 30 września albo do 31 sierpnia 2020 roku został wydłużony termin: 

  1. zamieszczenia na stronie internetowej odrębnego sprawozdania z informacji niefinansowych jednostki lub grupy kapitałowej, dla podmiotów lub grup, które dołączają je do sprawozdania z działalności zamiast oświadczenia na temat informacji niefinansowych; 

  1. zatwierdzenia rocznego jednostkowego oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego. 

Z kolei odpowiednio o 90 dni lub 60 dni zostały wydłużone terminy: 

  1. sporządzenia zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej - to jest do 24 czerwca lub do 25 maja br. W tym przypadku należy pamiętać, że obowiązek ten należało pierwotnie wykonać do 85. dnia po dniu bilansowym, a zatem dla jednostek kończących dzień bilansowy 31.12.2019 roku był to pierwotnie 26 marca 2020 roku.  

  1. zakończenia inwentaryzacji składników aktywów z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych (art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy o rachunkowości). Zważywszy, że czynności te powinny być dokonane maksymalnie 15. dnia po dniu bilansowym, to w wyniku przedłużenia terminu można je wykonać odpowiednio do 14 kwietnia 2020 roku lub do 15 marca 2020 roku. W drugim z wymienionych przypadków przedłużenie terminu wydaje się zatem zbędne, o ile przepisy szczególne nie wskazywały późniejszego terminu wykonania tego obowiązku.  

Podane powyżej terminy odnoszą się do jednostek, dla których dzień bilansowy przypada 31 grudnia 2019 roku. Dla jednostek lub grup kapitałowych, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, powyższe terminy ustala się odpowiednio w relacji do obowiązującego je dnia bilansowego. Należy jednak podkreślić, że przedmiotowe Rozporządzenie przedłuża terminy wymienionych czynności tylko dla jednostek, których rok obrotowy kończy się po dniu 29 września 2019 r., jednak nie później niż w dniu 30 kwietnia 2020 r., których termin wykonania tych czynności nie upłynął przed dniem 31 marca 2020 r.

Komu służy prolongata?

W związku z tym, że Rozporządzenie przesuwające terminy niektórych obowiązków w zakresie księgowości i sprawozdawczości finansowej ukazało się ostatniego dnia, w którym obowiązki te należało wykonać, powstaje pytanie, kto skorzysta z tej prolongaty.  

Pierwszą grupą są zapewne te podmioty, które w największym stopniu zostały dotknięte skutkami pandemii i których służby księgowe z różnych względów nie były w stanie terminowo zamknąć ksiąg rachunkowych oraz sporządzić sprawozdań finansowych. Kierownicy tych podmiotów za sprawą Rozporządzenia uniknęli konsekwencji niewywiązania się z ustawowych terminów księgowych i sprawozdawczych.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości 2020 z komentarzem do zmian

Drugą grupą beneficjentów są „księgowi o mocnych nerwach”, którzy na bazie krążących w środowisku przedsiębiorców i księgowych pogłosek założyli, że terminy te zostaną odroczone i będzie można zamknąć księgi i sporządzić sprawozdania finansowe w warunkach powrotu do normalności, a obecny czas poświęcili na wsparcie menedżerów w zakresie ratowania firm, poprzez poszukiwanie i aplikowanie o różne mechanizmy wsparcia w ramach „tarczy antykryzysowej”.  

Natomiast najszerszą grupą beneficjentów Rozporządzenia, także w podmiotach, które uporały się z zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdań finansowych w terminie, są organy nadzorcze i zatwierdzające sprawozdania finansowe. Przy niepewnej sytuacji co do powrotu do „normalności” rozporządzenie odsuwa w czasie termin przeprowadzenia walnych zgromadzeń wspólników lub posiedzeń innych organów zatwierdzających aż do końca września lub do końca sierpnia 2020 roku. Pozwala to firmom zająć się pilniejszymi aktualnie sprawami, związanymi z poszukiwaniem sposobów przetrwania w tej trudnej sytuacji, zamiast poszukiwać miejsc i sposobów przeprowadzenia posiedzeń organów zatwierdzających w warunkach ograniczenia zgromadzeń zbiorowych. Pamiętać trzeba, że aktualny czas stawia olbrzymie wyzwania przed księgowymi, by pełnić rolę „biznes partnerów” dla zarządzających, dostarczających zestawień, kalkulacji i rekomendacji do działań ratujących firmy. Dodatkowo Rozporządzenie wprowadza także prolongatę innych obowiązków z pogranicza sprawozdawczości (w tym statystycznej i budżetowej) oraz określonych obowiązków podatkowych. 

Prolongata terminów sporządzenia, zatwierdzenia i upublicznienia sprawozdań finansowych ma także swoje ciemniejsze strony. Ogranicza dostęp do informacji o sytuacji majątkowej, finansowej oraz wynikach finansowych podmiotów dla ich interesariuszy takich jak banki, leasingodawcy, kontrahenci, ale także właściciele i inni zainteresowani. Ten aspekt, jak się wydaje, stanowił jedno z kryteriów decydowania o ostatecznym zakresie wydłużenia terminów.

dr Marcin Michalak
Katedra Rachunkowości, Wydział Zarządzania UŁ 

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA