REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków - komentarz dr Moniki Król-Stępień, SKwP

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Organizacja skupiająca przedstawicieli środowiska zawodowego związanego z rachunkowością i finansami
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych - podkreśla dr Monika Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu.

Komentarz dr Moniki Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu

REKLAMA

Autopromocja

Księgowi w jednostkach i biura rachunkowe przeszły w dużej mierze na pracę zdalną. W czasie weekendu udało się zorganizować zdalne dostępy dla pracowników. Poniedziałek był nerwowy, bo nie wszystkie dokumenty (szczególnie z mniejszych jednostek) docierają do biur w formie zdigitalizowanej. A dwa, że nie było osób, które mogłyby zająć się na miejscu digitalizacją. Była zatem potrzeba dostarczenia dokumentów do mieszkań pracowników. W przypadku studentów, nie było to możliwe, bo Ci, zamieszkujący domy studenckie, musieli je opuścić i wyjechać do domów. Jednak praca w warunkach domowych, szczególnie w sytuacji sprawowania opieki nad dziećmi jest mniej efektywna. Jest jeszcze jeden aspekt, który należy podkreślić, tj. kwestia ochrony danych osobowych, tajemnicy przedsiębiorstwa. Warto przywołać przepis art. 32 RODO - niezależnie od miejsca, w którym świadczona będzie praca, należy stosować adekwatne środki zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych - w tych wyjątkowych warunkach kwestia ochrony danych zeszła niejako na dalszy plan. Biorąc pod uwagę wszystkie te okoliczności niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków – a termin na wpłatę zaliczek na PIT i CIT przypada na najbliższy piątek.

Wiemy doskonale, że obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych za rok 2019. Warto podkreślić, że pod petycją Stowarzyszenia Księgowych w Polsce zebrano 16 tys. podpisów.

Po konferencji prasowej dotyczącej tarczy antykryzysowej w naszej sprawie zapowiedzi są mgliste. Osobiście uważam, że przesunięcie terminów dla obowiązkowych deklaracji i sprawozdań finansowych jest konieczne. Są ogromne problemy i dotyczą one głównie małych i średnich firm. Duże jednostki w wielu przypadkach mają wdrożone elektroniczne obiegi dokumentów. Uważam, że przesunięcie terminów dla deklaracji podatkowych i sprawozdań finansowych za rok 2019 na 30 dni od terminu powrotu dzieci do szkół przynajmniej częściowo złagodziłoby zaistniałe problemy. W przypadku końcówki marca, gdy kumulują się wszystkie terminy bilansowe i podatkowe, liczy się każda godzina. Nie działamy w normalnych warunkach - jest psychoza strachu. Księgowi żyją w permanentnym stresie, który nie sprzyja odporności, bo nad głową wisi jeszcze wizja kar i odpowiedzialności za nierzetelne sporządzenie deklaracji czy sprawozdań.

REKLAMA

Sprawa jest bardzo ważna i uważam, że w chwili obecnej należy wsłuchać się w głos środowiska. Wiemy, że inne kraje podjęły już decyzje korzystne dla podatników i przedsiębiorców. Na grupach internetowych dla księgowych rozpętała się burza - wiele osób dopada zwątpienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym wszystkim nie chodzi tylko o proces technicznego sporządzenia, czy złożenia elektronicznych podpisów, bo to można wykonać zdalnie. Z podpisem łączy się wielka odpowiedzialność za treść tego, co się podpisuje – nasze obawy dotyczą zawartości sprawozdań. Problem jest dużo bardziej złożony. Są zaburzone łańcuchy dostaw, w ograniczonym zakresie świadczone są usługi. Wielu musi zweryfikować strategię działania, żeby zabezpieczyć źródło przychodów i płynność finansową... Sporządzający sprawozdanie finansowe, tj. księgowy, jak i kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za treści w nim zawarte na moment sporządzenia, czyli z uwzględnieniem ryzyk, które wystąpiły również w ramach tzw. zdarzeń po dacie bilansu.

Polska Izba Biegłych Rewidentów oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce dostrzegają problem i na swoich stronach internetowych wydały stosowne komunikaty, do praktycznego wykorzystania ich treści w sprawozdaniu finansowym.

Dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski we Wrocławiu, Partner zarządzający w Kancelarii Biegłych Rewidentów Quatro Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Zobacz także na stronach:

Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Polskiej Izby Biegłych Rewidentów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA