REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków - komentarz dr Moniki Król-Stępień, SKwP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Organizacja skupiająca przedstawicieli środowiska zawodowego związanego z rachunkowością i finansami
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych - podkreśla dr Monika Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu.

Komentarz dr Moniki Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Księgowi w jednostkach i biura rachunkowe przeszły w dużej mierze na pracę zdalną. W czasie weekendu udało się zorganizować zdalne dostępy dla pracowników. Poniedziałek był nerwowy, bo nie wszystkie dokumenty (szczególnie z mniejszych jednostek) docierają do biur w formie zdigitalizowanej. A dwa, że nie było osób, które mogłyby zająć się na miejscu digitalizacją. Była zatem potrzeba dostarczenia dokumentów do mieszkań pracowników. W przypadku studentów, nie było to możliwe, bo Ci, zamieszkujący domy studenckie, musieli je opuścić i wyjechać do domów. Jednak praca w warunkach domowych, szczególnie w sytuacji sprawowania opieki nad dziećmi jest mniej efektywna. Jest jeszcze jeden aspekt, który należy podkreślić, tj. kwestia ochrony danych osobowych, tajemnicy przedsiębiorstwa. Warto przywołać przepis art. 32 RODO - niezależnie od miejsca, w którym świadczona będzie praca, należy stosować adekwatne środki zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych - w tych wyjątkowych warunkach kwestia ochrony danych zeszła niejako na dalszy plan. Biorąc pod uwagę wszystkie te okoliczności niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków – a termin na wpłatę zaliczek na PIT i CIT przypada na najbliższy piątek.

Wiemy doskonale, że obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych za rok 2019. Warto podkreślić, że pod petycją Stowarzyszenia Księgowych w Polsce zebrano 16 tys. podpisów.

Po konferencji prasowej dotyczącej tarczy antykryzysowej w naszej sprawie zapowiedzi są mgliste. Osobiście uważam, że przesunięcie terminów dla obowiązkowych deklaracji i sprawozdań finansowych jest konieczne. Są ogromne problemy i dotyczą one głównie małych i średnich firm. Duże jednostki w wielu przypadkach mają wdrożone elektroniczne obiegi dokumentów. Uważam, że przesunięcie terminów dla deklaracji podatkowych i sprawozdań finansowych za rok 2019 na 30 dni od terminu powrotu dzieci do szkół przynajmniej częściowo złagodziłoby zaistniałe problemy. W przypadku końcówki marca, gdy kumulują się wszystkie terminy bilansowe i podatkowe, liczy się każda godzina. Nie działamy w normalnych warunkach - jest psychoza strachu. Księgowi żyją w permanentnym stresie, który nie sprzyja odporności, bo nad głową wisi jeszcze wizja kar i odpowiedzialności za nierzetelne sporządzenie deklaracji czy sprawozdań.

REKLAMA

Sprawa jest bardzo ważna i uważam, że w chwili obecnej należy wsłuchać się w głos środowiska. Wiemy, że inne kraje podjęły już decyzje korzystne dla podatników i przedsiębiorców. Na grupach internetowych dla księgowych rozpętała się burza - wiele osób dopada zwątpienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym wszystkim nie chodzi tylko o proces technicznego sporządzenia, czy złożenia elektronicznych podpisów, bo to można wykonać zdalnie. Z podpisem łączy się wielka odpowiedzialność za treść tego, co się podpisuje – nasze obawy dotyczą zawartości sprawozdań. Problem jest dużo bardziej złożony. Są zaburzone łańcuchy dostaw, w ograniczonym zakresie świadczone są usługi. Wielu musi zweryfikować strategię działania, żeby zabezpieczyć źródło przychodów i płynność finansową... Sporządzający sprawozdanie finansowe, tj. księgowy, jak i kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za treści w nim zawarte na moment sporządzenia, czyli z uwzględnieniem ryzyk, które wystąpiły również w ramach tzw. zdarzeń po dacie bilansu.

Polska Izba Biegłych Rewidentów oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce dostrzegają problem i na swoich stronach internetowych wydały stosowne komunikaty, do praktycznego wykorzystania ich treści w sprawozdaniu finansowym.

Dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski we Wrocławiu, Partner zarządzający w Kancelarii Biegłych Rewidentów Quatro Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Zobacz także na stronach:

Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Polskiej Izby Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA