REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków - komentarz dr Moniki Król-Stępień, SKwP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Organizacja skupiająca przedstawicieli środowiska zawodowego związanego z rachunkowością i finansami
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych - podkreśla dr Monika Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu.

Komentarz dr Moniki Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi w jednostkach i biura rachunkowe przeszły w dużej mierze na pracę zdalną. W czasie weekendu udało się zorganizować zdalne dostępy dla pracowników. Poniedziałek był nerwowy, bo nie wszystkie dokumenty (szczególnie z mniejszych jednostek) docierają do biur w formie zdigitalizowanej. A dwa, że nie było osób, które mogłyby zająć się na miejscu digitalizacją. Była zatem potrzeba dostarczenia dokumentów do mieszkań pracowników. W przypadku studentów, nie było to możliwe, bo Ci, zamieszkujący domy studenckie, musieli je opuścić i wyjechać do domów. Jednak praca w warunkach domowych, szczególnie w sytuacji sprawowania opieki nad dziećmi jest mniej efektywna. Jest jeszcze jeden aspekt, który należy podkreślić, tj. kwestia ochrony danych osobowych, tajemnicy przedsiębiorstwa. Warto przywołać przepis art. 32 RODO - niezależnie od miejsca, w którym świadczona będzie praca, należy stosować adekwatne środki zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych - w tych wyjątkowych warunkach kwestia ochrony danych zeszła niejako na dalszy plan. Biorąc pod uwagę wszystkie te okoliczności niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków – a termin na wpłatę zaliczek na PIT i CIT przypada na najbliższy piątek.

Wiemy doskonale, że obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych za rok 2019. Warto podkreślić, że pod petycją Stowarzyszenia Księgowych w Polsce zebrano 16 tys. podpisów.

Po konferencji prasowej dotyczącej tarczy antykryzysowej w naszej sprawie zapowiedzi są mgliste. Osobiście uważam, że przesunięcie terminów dla obowiązkowych deklaracji i sprawozdań finansowych jest konieczne. Są ogromne problemy i dotyczą one głównie małych i średnich firm. Duże jednostki w wielu przypadkach mają wdrożone elektroniczne obiegi dokumentów. Uważam, że przesunięcie terminów dla deklaracji podatkowych i sprawozdań finansowych za rok 2019 na 30 dni od terminu powrotu dzieci do szkół przynajmniej częściowo złagodziłoby zaistniałe problemy. W przypadku końcówki marca, gdy kumulują się wszystkie terminy bilansowe i podatkowe, liczy się każda godzina. Nie działamy w normalnych warunkach - jest psychoza strachu. Księgowi żyją w permanentnym stresie, który nie sprzyja odporności, bo nad głową wisi jeszcze wizja kar i odpowiedzialności za nierzetelne sporządzenie deklaracji czy sprawozdań.

REKLAMA

Sprawa jest bardzo ważna i uważam, że w chwili obecnej należy wsłuchać się w głos środowiska. Wiemy, że inne kraje podjęły już decyzje korzystne dla podatników i przedsiębiorców. Na grupach internetowych dla księgowych rozpętała się burza - wiele osób dopada zwątpienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym wszystkim nie chodzi tylko o proces technicznego sporządzenia, czy złożenia elektronicznych podpisów, bo to można wykonać zdalnie. Z podpisem łączy się wielka odpowiedzialność za treść tego, co się podpisuje – nasze obawy dotyczą zawartości sprawozdań. Problem jest dużo bardziej złożony. Są zaburzone łańcuchy dostaw, w ograniczonym zakresie świadczone są usługi. Wielu musi zweryfikować strategię działania, żeby zabezpieczyć źródło przychodów i płynność finansową... Sporządzający sprawozdanie finansowe, tj. księgowy, jak i kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za treści w nim zawarte na moment sporządzenia, czyli z uwzględnieniem ryzyk, które wystąpiły również w ramach tzw. zdarzeń po dacie bilansu.

Polska Izba Biegłych Rewidentów oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce dostrzegają problem i na swoich stronach internetowych wydały stosowne komunikaty, do praktycznego wykorzystania ich treści w sprawozdaniu finansowym.

Dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski we Wrocławiu, Partner zarządzający w Kancelarii Biegłych Rewidentów Quatro Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Zobacz także na stronach:

Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Polskiej Izby Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA