REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków - komentarz dr Moniki Król-Stępień, SKwP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Organizacja skupiająca przedstawicieli środowiska zawodowego związanego z rachunkowością i finansami
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu
dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu SKwP, oddział dolnośląski we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych - podkreśla dr Monika Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu.

Komentarz dr Moniki Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi w jednostkach i biura rachunkowe przeszły w dużej mierze na pracę zdalną. W czasie weekendu udało się zorganizować zdalne dostępy dla pracowników. Poniedziałek był nerwowy, bo nie wszystkie dokumenty (szczególnie z mniejszych jednostek) docierają do biur w formie zdigitalizowanej. A dwa, że nie było osób, które mogłyby zająć się na miejscu digitalizacją. Była zatem potrzeba dostarczenia dokumentów do mieszkań pracowników. W przypadku studentów, nie było to możliwe, bo Ci, zamieszkujący domy studenckie, musieli je opuścić i wyjechać do domów. Jednak praca w warunkach domowych, szczególnie w sytuacji sprawowania opieki nad dziećmi jest mniej efektywna. Jest jeszcze jeden aspekt, który należy podkreślić, tj. kwestia ochrony danych osobowych, tajemnicy przedsiębiorstwa. Warto przywołać przepis art. 32 RODO - niezależnie od miejsca, w którym świadczona będzie praca, należy stosować adekwatne środki zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych - w tych wyjątkowych warunkach kwestia ochrony danych zeszła niejako na dalszy plan. Biorąc pod uwagę wszystkie te okoliczności niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków – a termin na wpłatę zaliczek na PIT i CIT przypada na najbliższy piątek.

Wiemy doskonale, że obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych za rok 2019. Warto podkreślić, że pod petycją Stowarzyszenia Księgowych w Polsce zebrano 16 tys. podpisów.

REKLAMA

Po konferencji prasowej dotyczącej tarczy antykryzysowej w naszej sprawie zapowiedzi są mgliste. Osobiście uważam, że przesunięcie terminów dla obowiązkowych deklaracji i sprawozdań finansowych jest konieczne. Są ogromne problemy i dotyczą one głównie małych i średnich firm. Duże jednostki w wielu przypadkach mają wdrożone elektroniczne obiegi dokumentów. Uważam, że przesunięcie terminów dla deklaracji podatkowych i sprawozdań finansowych za rok 2019 na 30 dni od terminu powrotu dzieci do szkół przynajmniej częściowo złagodziłoby zaistniałe problemy. W przypadku końcówki marca, gdy kumulują się wszystkie terminy bilansowe i podatkowe, liczy się każda godzina. Nie działamy w normalnych warunkach - jest psychoza strachu. Księgowi żyją w permanentnym stresie, który nie sprzyja odporności, bo nad głową wisi jeszcze wizja kar i odpowiedzialności za nierzetelne sporządzenie deklaracji czy sprawozdań.

Sprawa jest bardzo ważna i uważam, że w chwili obecnej należy wsłuchać się w głos środowiska. Wiemy, że inne kraje podjęły już decyzje korzystne dla podatników i przedsiębiorców. Na grupach internetowych dla księgowych rozpętała się burza - wiele osób dopada zwątpienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym wszystkim nie chodzi tylko o proces technicznego sporządzenia, czy złożenia elektronicznych podpisów, bo to można wykonać zdalnie. Z podpisem łączy się wielka odpowiedzialność za treść tego, co się podpisuje – nasze obawy dotyczą zawartości sprawozdań. Problem jest dużo bardziej złożony. Są zaburzone łańcuchy dostaw, w ograniczonym zakresie świadczone są usługi. Wielu musi zweryfikować strategię działania, żeby zabezpieczyć źródło przychodów i płynność finansową... Sporządzający sprawozdanie finansowe, tj. księgowy, jak i kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za treści w nim zawarte na moment sporządzenia, czyli z uwzględnieniem ryzyk, które wystąpiły również w ramach tzw. zdarzeń po dacie bilansu.

Polska Izba Biegłych Rewidentów oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce dostrzegają problem i na swoich stronach internetowych wydały stosowne komunikaty, do praktycznego wykorzystania ich treści w sprawozdaniu finansowym.

Dr Monika Król-Stępień, biegły rewident, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski we Wrocławiu, Partner zarządzający w Kancelarii Biegłych Rewidentów Quatro Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Zobacz także na stronach:

Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Polskiej Izby Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA