REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników i zleceniobiorców może ubiegać się każdy przedsiębiorca (także np. spółki z o.o. czy wspólnicy spółki cywilnej), który zanotował przynajmniej 15% spadek tzw. obrotów gospodarczych (czyli spadek sprzedaży towarów lub usług).

Komu przysługuje dofinansowanie wynagrodzeń

O dofinansowanie wynagrodzeń może ubiegać się każdy przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest wiec osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ważnym warunkiem, jaki powinien wystąpić u pracodawcy ubiegającego się o dofinansowanie jest spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Zobacz więcej: Spadek obrotów gospodarczych - jak liczyć?
Aby móc wykazać taki spadek obrotów, przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 2 miesiące.

Ponadto pracodawca nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych czy składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub gdy na podstawie otrzymanej decyzji urzędu skarbowego opłaca raty czy korzysta z odroczenia terminu płatności.

Warunki uzyskania dofinansowania

Każdy przedsiębiorca może ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników objętych:

  • przestojem ekonomicznym albo
  • obniżonym wymiarem czasu pracy.

Wsparcie finansowe przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od daty złożenia wniosku.
Warto pamiętać, iż dofinansowanie można uzyskać nie tylko do wynagrodzeń „etatowych” pracowników, ale przykładowo również osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Definicje przestoju ekonomicznego oraz obniżonego wymiaru czasu pracy zawiera art. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.

REKLAMA

SŁOWNICZEK
przestój ekonomiczny – okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy,
obniżony wymiar czasu pracy – obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Przedsiębiorca powinien zawrzeć z pracownikami porozumienie w zakresie obniżenia wymiaru czasu pracy lub objęcia ich przestojem ekonomicznym.

Konieczna jest tu zgoda odpowiednio związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników.

Obniżenie wynagrodzenia tylko po zmniejszeniu czasu pracy

Mówiąc o dofinansowaniu do wynagrodzenia pracownika, któremu obniżono etat, używa się często skrótu myślowego: 40/40/20. Oznacza on, iż pracodawca pokrywa 40% wynagrodzenia pracownika, państwo kolejne 40% procent, a 20% stanowi koszt pracownika, któremu obniżono wynagrodzenie.

W rzeczywistości wygląda to inaczej.

Pracodawca, który chce otrzymać dofinansowanie, może obniżyć pracownikowi wymiar czasu pracy o 20%, maksymalnie do 0,5 etatu. Wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż płaca minimalna  z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

W takim przypadku dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) wyniesie maksymalnie połowę obniżonego wynagrodzenia, nie więcej jednak niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Kwota ta ogłaszana jest przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS.

Zobacz więcej: Obniżenie wynagrodzenia pracowników o 20% z powodu koronawirusa

Pracownik objęty przestojem ekonomicznym otrzyma wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%. Nie może być ono jednak niższe niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W takim przypadku pracodawca uzyska dofinansowanie w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy).

W 2020 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 2600 zł.

W obu przypadkach przedsiębiorca może również ubiegać się o środki z FGŚP na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń.

Ważne!
Pracodawca nie otrzyma dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Problem z aktualną kwotą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

Główny Urząd Statystyczny nie podał jeszcze kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za I kwartał 2020 r. „Do momentu wydania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, komunikatu w sprawie ogłoszenia przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2020 roku, w toku rozpoznania wniosków przedsiębiorców stosuje się, zgodnie z zapisami ustawowymi, komunikat Prezesa GUS w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 roku” – czytamy w odpowiedzi Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg (z dnia 15 kwietnia 2020 r.) na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich.

Przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2019 r. wyniosło 5 198,58 zł

Ważne!
Pracodawca może skorzystać z innych świadczeń na ochronę miejsc pracy, jednak nie może uzyskać pomocy finansowej w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie tych samych tytułów wypłaty

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Będą zmiany w zasadach przyznawania dofinansowania wynagrodzeń

W Senacie trwają prace nad ustawą o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa ta została uchwalona przez Sejm 9 kwietnia 2020 r. Zawiera m.in. zmiany w zakresie przyznawania dofinansowań do wynagrodzeń pracowników.

Najważniejsze planowane zmiany:

- o dofinansowanie będą mogły ubiegać się także organizacje pozarządowe;

- warunek braku zaległości w opłacaniu składek będzie dotyczył składek do końca trzeciego kwartału 2019 r.;

- obniżenie wymiar czasu pracownika nie będzie wynosiło 20%, a maksymalnie 20% i tak jak obecnie nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że  wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Zobacz więcej: Tarcza 1.1 - najważniejsze zmiany dla pracodawców

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.)
Ustawa z  dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 669)
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.)
Rządowy projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (etap legislacyjny: ustawa uchwalona przez Sejm)
Komunikat prezesa GUS z dnia 11 lutego 2020 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 r. (M. P. z 2020 r., poz. 171)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA