REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników i zleceniobiorców może ubiegać się każdy przedsiębiorca (także np. spółki z o.o. czy wspólnicy spółki cywilnej), który zanotował przynajmniej 15% spadek tzw. obrotów gospodarczych (czyli spadek sprzedaży towarów lub usług).

Komu przysługuje dofinansowanie wynagrodzeń

O dofinansowanie wynagrodzeń może ubiegać się każdy przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest wiec osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Ważnym warunkiem, jaki powinien wystąpić u pracodawcy ubiegającego się o dofinansowanie jest spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Zobacz więcej: Spadek obrotów gospodarczych - jak liczyć?
Aby móc wykazać taki spadek obrotów, przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 2 miesiące.

Ponadto pracodawca nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych czy składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub gdy na podstawie otrzymanej decyzji urzędu skarbowego opłaca raty czy korzysta z odroczenia terminu płatności.

Warunki uzyskania dofinansowania

Każdy przedsiębiorca może ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników objętych:

  • przestojem ekonomicznym albo
  • obniżonym wymiarem czasu pracy.

Wsparcie finansowe przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od daty złożenia wniosku.
Warto pamiętać, iż dofinansowanie można uzyskać nie tylko do wynagrodzeń „etatowych” pracowników, ale przykładowo również osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Definicje przestoju ekonomicznego oraz obniżonego wymiaru czasu pracy zawiera art. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.

REKLAMA

SŁOWNICZEK
przestój ekonomiczny – okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy,
obniżony wymiar czasu pracy – obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Przedsiębiorca powinien zawrzeć z pracownikami porozumienie w zakresie obniżenia wymiaru czasu pracy lub objęcia ich przestojem ekonomicznym.

Konieczna jest tu zgoda odpowiednio związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników.

Obniżenie wynagrodzenia tylko po zmniejszeniu czasu pracy

Mówiąc o dofinansowaniu do wynagrodzenia pracownika, któremu obniżono etat, używa się często skrótu myślowego: 40/40/20. Oznacza on, iż pracodawca pokrywa 40% wynagrodzenia pracownika, państwo kolejne 40% procent, a 20% stanowi koszt pracownika, któremu obniżono wynagrodzenie.

W rzeczywistości wygląda to inaczej.

Pracodawca, który chce otrzymać dofinansowanie, może obniżyć pracownikowi wymiar czasu pracy o 20%, maksymalnie do 0,5 etatu. Wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż płaca minimalna  z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

W takim przypadku dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) wyniesie maksymalnie połowę obniżonego wynagrodzenia, nie więcej jednak niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Kwota ta ogłaszana jest przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS.

Zobacz więcej: Obniżenie wynagrodzenia pracowników o 20% z powodu koronawirusa

Pracownik objęty przestojem ekonomicznym otrzyma wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%. Nie może być ono jednak niższe niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W takim przypadku pracodawca uzyska dofinansowanie w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy).

W 2020 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 2600 zł.

W obu przypadkach przedsiębiorca może również ubiegać się o środki z FGŚP na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń.

Ważne!
Pracodawca nie otrzyma dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Problem z aktualną kwotą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

Główny Urząd Statystyczny nie podał jeszcze kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za I kwartał 2020 r. „Do momentu wydania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, komunikatu w sprawie ogłoszenia przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2020 roku, w toku rozpoznania wniosków przedsiębiorców stosuje się, zgodnie z zapisami ustawowymi, komunikat Prezesa GUS w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 roku” – czytamy w odpowiedzi Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg (z dnia 15 kwietnia 2020 r.) na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich.

Przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2019 r. wyniosło 5 198,58 zł

Ważne!
Pracodawca może skorzystać z innych świadczeń na ochronę miejsc pracy, jednak nie może uzyskać pomocy finansowej w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie tych samych tytułów wypłaty

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Będą zmiany w zasadach przyznawania dofinansowania wynagrodzeń

W Senacie trwają prace nad ustawą o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa ta została uchwalona przez Sejm 9 kwietnia 2020 r. Zawiera m.in. zmiany w zakresie przyznawania dofinansowań do wynagrodzeń pracowników.

Najważniejsze planowane zmiany:

- o dofinansowanie będą mogły ubiegać się także organizacje pozarządowe;

- warunek braku zaległości w opłacaniu składek będzie dotyczył składek do końca trzeciego kwartału 2019 r.;

- obniżenie wymiar czasu pracownika nie będzie wynosiło 20%, a maksymalnie 20% i tak jak obecnie nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że  wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Zobacz więcej: Tarcza 1.1 - najważniejsze zmiany dla pracodawców

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.)
Ustawa z  dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 669)
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.)
Rządowy projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (etap legislacyjny: ustawa uchwalona przez Sejm)
Komunikat prezesa GUS z dnia 11 lutego 2020 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 r. (M. P. z 2020 r., poz. 171)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA