REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników i zleceniobiorców może ubiegać się każdy przedsiębiorca (także np. spółki z o.o. czy wspólnicy spółki cywilnej), który zanotował przynajmniej 15% spadek tzw. obrotów gospodarczych (czyli spadek sprzedaży towarów lub usług).

Komu przysługuje dofinansowanie wynagrodzeń

REKLAMA

O dofinansowanie wynagrodzeń może ubiegać się każdy przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest wiec osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

REKLAMA

Ważnym warunkiem, jaki powinien wystąpić u pracodawcy ubiegającego się o dofinansowanie jest spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Zobacz więcej: Spadek obrotów gospodarczych - jak liczyć?
Aby móc wykazać taki spadek obrotów, przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 2 miesiące.

Ponadto pracodawca nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych czy składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub gdy na podstawie otrzymanej decyzji urzędu skarbowego opłaca raty czy korzysta z odroczenia terminu płatności.

Warunki uzyskania dofinansowania

Każdy przedsiębiorca może ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników objętych:

  • przestojem ekonomicznym albo
  • obniżonym wymiarem czasu pracy.

Wsparcie finansowe przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od daty złożenia wniosku.
Warto pamiętać, iż dofinansowanie można uzyskać nie tylko do wynagrodzeń „etatowych” pracowników, ale przykładowo również osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Definicje przestoju ekonomicznego oraz obniżonego wymiaru czasu pracy zawiera art. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.

SŁOWNICZEK
przestój ekonomiczny – okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy,
obniżony wymiar czasu pracy – obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Przedsiębiorca powinien zawrzeć z pracownikami porozumienie w zakresie obniżenia wymiaru czasu pracy lub objęcia ich przestojem ekonomicznym.

Konieczna jest tu zgoda odpowiednio związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników.

Obniżenie wynagrodzenia tylko po zmniejszeniu czasu pracy

Mówiąc o dofinansowaniu do wynagrodzenia pracownika, któremu obniżono etat, używa się często skrótu myślowego: 40/40/20. Oznacza on, iż pracodawca pokrywa 40% wynagrodzenia pracownika, państwo kolejne 40% procent, a 20% stanowi koszt pracownika, któremu obniżono wynagrodzenie.

W rzeczywistości wygląda to inaczej.

Pracodawca, który chce otrzymać dofinansowanie, może obniżyć pracownikowi wymiar czasu pracy o 20%, maksymalnie do 0,5 etatu. Wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż płaca minimalna  z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

W takim przypadku dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) wyniesie maksymalnie połowę obniżonego wynagrodzenia, nie więcej jednak niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Kwota ta ogłaszana jest przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS.

Zobacz więcej: Obniżenie wynagrodzenia pracowników o 20% z powodu koronawirusa

Pracownik objęty przestojem ekonomicznym otrzyma wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%. Nie może być ono jednak niższe niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W takim przypadku pracodawca uzyska dofinansowanie w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy).

W 2020 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 2600 zł.

W obu przypadkach przedsiębiorca może również ubiegać się o środki z FGŚP na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń.

Ważne!
Pracodawca nie otrzyma dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Problem z aktualną kwotą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

Główny Urząd Statystyczny nie podał jeszcze kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za I kwartał 2020 r. „Do momentu wydania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, komunikatu w sprawie ogłoszenia przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2020 roku, w toku rozpoznania wniosków przedsiębiorców stosuje się, zgodnie z zapisami ustawowymi, komunikat Prezesa GUS w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 roku” – czytamy w odpowiedzi Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg (z dnia 15 kwietnia 2020 r.) na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich.

Przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2019 r. wyniosło 5 198,58 zł

Ważne!
Pracodawca może skorzystać z innych świadczeń na ochronę miejsc pracy, jednak nie może uzyskać pomocy finansowej w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie tych samych tytułów wypłaty

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Będą zmiany w zasadach przyznawania dofinansowania wynagrodzeń

W Senacie trwają prace nad ustawą o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa ta została uchwalona przez Sejm 9 kwietnia 2020 r. Zawiera m.in. zmiany w zakresie przyznawania dofinansowań do wynagrodzeń pracowników.

Najważniejsze planowane zmiany:

- o dofinansowanie będą mogły ubiegać się także organizacje pozarządowe;

- warunek braku zaległości w opłacaniu składek będzie dotyczył składek do końca trzeciego kwartału 2019 r.;

- obniżenie wymiar czasu pracownika nie będzie wynosiło 20%, a maksymalnie 20% i tak jak obecnie nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że  wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Zobacz więcej: Tarcza 1.1 - najważniejsze zmiany dla pracodawców

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.)
Ustawa z  dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 669)
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.)
Rządowy projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (etap legislacyjny: ustawa uchwalona przez Sejm)
Komunikat prezesa GUS z dnia 11 lutego 2020 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 r. (M. P. z 2020 r., poz. 171)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA