REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje?

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje? /shutterstock
Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje? /shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace parlamentarne nad kolejną nowelizację Tarczy antykryzysowej. Nowela przewiduje zmiany kilkudziesięciu ustaw. W Tarczy antykryzysowej 3.0 znalazły się korzystne rozwiązania dla firm, m.in. rozszerzenie zwolnienia opłacania składek ZUS dla samozatrudnionych.

Chodzi o przyjętą w czwartek (30 kwietnia) przez Sejm rządową ustawę o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Obecnie nad Tarczą antykryzysową 3.0 pracuje Senat.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecny na posiedzeniu przewodniczący Komitetu Stałego Rady Łukasz Schreiber powiedział w poniedziałek (4 maja) w Senacie, że jego zdaniem najważniejsze zmiany z punktu widzenia przedsiębiorców to m.in. rozszerzenie zwolnienia opłacania składek z ZUS-u dla samozatrudnionych w sytuacji, gdy ich przychód był wyższy niż 300 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2020 r., ale ich dochód z tej działalności w lutym 2020 r. nie był wyższy niż 7000 zł.

Przypomniał, że "dotąd, jeżeli chodzi o możliwość składania i obowiązywania dla samozatrudnionych, jest ten próg przychodu na poziomie trzech średnich krajowych, a więc 15 600 zł".

"Teraz dodajemy dodatkową możliwość, żeby nawet ci przedsiębiorcy, którzy przekroczą ten próg, ale ich dochód będzie niższy niż 7 tys. zł miesięcznie, żeby także mogli skorzystać z zapisów tej ustawy i zostać objęci tarczą" - wyjaśnił.

REKLAMA

Schreiber wymienił także zwolnienia ze składek na ZUS za kwiecień i maj dla tych przedsiębiorców, którzy korzystają z tzw. ulgi na start. Ulga ta zwalnia przez sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) i składek na Fundusz Pracy i Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przedsiębiorcy, którzy zaczynają działalność gospodarczą są na preferencyjnych warunkach, natomiast teraz paradoksalnie stanęli w najgorszej sytuacji, bowiem korzystają z preferencyjnych warunków, ale nie mogli skorzystać z całkowitego zwolnienia z ZUS" - powiedział w Senacie.

Jak wskazał, najważniejsze z punktu widzenia obywateli zapisy w ustawie to przepisy antylichwiarskie. "Jest rzeczą szczególnie ważną, żeby w tym okresie, który uderza także w naszą gospodarkę (...) dla tych, którzy się znajdą w trudnej, czy bardzo trudnej sytuacji - musimy ich chronić i to jest dzisiaj szczególnie ważne" - mówił. Przypomniał, że pierwsza tarcza antykryzysowa już zmniejszyła "procent kosztów pozaodsetkowych, który jest możliwy przy pożyczkach".

Schreiber wskazał też na wprowadzenie do ustawy "innych ważnych rzeczy", jak np. przeniesienie własności nieruchomości. "To jest rzecz, której nieuczciwi ludzie - nie nazwę ich przedsiębiorcami - próbują korzystać na krzywdzie ludzkiej" - wyjaśnił.

W poniedziałek biuro legislacyjne Senatu zgłosiło ok. 80 uwag do procedowanej ustawy. Wśród nich przeważały poprawki techniczno - legislacyjne i redakcyjne.

Legislatorzy wskazali jednakże na szereg zapisów ustawy, które - jak ocenili - wprowadzają rozwiązania niemające nic wspólnego z walką ze skutkami epidemii wywołanej koronawirusem.

Wśród nich wymienili m.in. te dotyczące prawa spółdzielczego, które jak zaznaczyli, są rozbieżne z zapisem w uzasadnieniu. Wskazali też na zapisy dotyczące prawa telekomunikacyjnego, które m.in przewidują przerwanie kadencji prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zgodnie z ustawą skończyć ma się ona 14 dni od wejścia w życie nowelizacji Tarczy antykryzysowej. Legislatorzy senaccy zwrócili uwagę na brak wyjaśnienia do skrócenia kadencji prezesa UKE. W opinii prawników senackich nie ma to nic wspólnego z walką z COVID.

Sejm uchwalił w czwartek kolejną nowelizację Tarczy antykryzysowej. Nowela przewiduje zmiany kilkudziesięciu ustaw. W nowelizacji znalazły się m.in. zmiany Prawa telekomunikacyjnego. Zgodnie z wprowadzonymi do niego przepisami obecna kadencja szefa UKE (2016-2021) zostanie skrócona i skończy się 14 dni po wejściu w życie ustawy.

W noweli znalazły się także przepisy, które dają podstawę do anulowania ogłoszonej przez prezesa UKE aukcji 5G. Resort cyfryzacji uzasadnił wcześniej podjętą decyzję o unieważnieniu postępowania wątpliwościami prawnymi powstałymi po ogłoszeniu przez Prezesa UKE informacji o zawieszeniu aukcji.

Nowe przepisy zakładają m.in. dokapitalizowanie Agencji Rozwoju Przemysłu 900 mln zł na dodatkowe wsparcie dla przedsiębiorców. Chodzi np. o zwiększenie inwestycji prowadzonych przez firmy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

W ustawie zapisano, że w 2020 r. środki Funduszu (chodzi o Fundusz Reprywatyzacji - PAP) mogą zostać przeznaczone na objęcie przez Skarb Państwa, reprezentowany przez Prezesa Rady Ministrów, akcji w spółce Agencja Rozwoju Przemysłu.

Nowela zawiera też przepisy antylichwiarskie, które zakładają kary więzienia za np. żądanie od dłużnika zapłaty kosztów innych niż odsetki w kwocie przekraczającej co najmniej dwukrotnie maksymalną wysokość tych kosztów określoną w ustawie. Podobna zależność dotyczyć będzie również odsetek.

Nowe przepisy stanowią również, że w czasie epidemii koronawirusa nie będzie można przeprowadzić licytacji mieszania, domu, w którym mieszka dłużnik.

Nowela tarczy przewiduje, że dochody z działalności Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich będzie można przeznaczyć na cele związane z walką z koronawirusem.

W ustawie znalazły się przepisy mające ułatwić funkcjonowanie przemysłu drzewnego w dobie koronawirusa. Zgodnie z nimi jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mają np. nie naliczać odsetek przy opóźnionych transakcjach handlowych, czy kar umownych za to, że firma do 31 maja br. zrezygnuje z kupna zamówionego wcześniej drewna.

W noweli znalazł się też przepis wprowadzający obowiązek uiszczania daniny w wysokości 1,5 proc. przychodu z opłat umożliwiający korzystanie z portali usług medialnych w Polsce na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Nowela zawiera także przepisy dotyczące waloryzacji emerytur, czy wydłużenia do 24 maja możliwości korzystania z dodatkowego zasiłku opiekuńczego, z którego mogą skorzystać rodzice w przypadku zamknięcia przedszkola, żłobka lub szkoły z powodu zagrożenia koronawirusem. (PAP)

Autorzy: Longina Grzegorska-Szpyt, Radosław Jankiewicz

lgs/ rkj/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA