REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS dla większej grupy przedsiębiorców

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS rozszerzone na kolejnych przedsiębiorców
Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS rozszerzone na kolejnych przedsiębiorców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa 3.0 zawiera rozwiązania dotyczące zwolnienia ze składek ZUS, które powiększają grono przedsiębiorców uprawnionych do zwolnienia. Po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków, ze zwolnienia będą mogły skorzystać firm zatrudniające do 49 pracowników, jak również osoby korzystające z ulgi na start. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS będzie miało zastosowanie dla dwóch miesięcy, tj. kwietnia i maja.

Koronawirus. Tarcza antykryzysowa 3.0 już w Sejmie

Druk rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza antykryzysowa 3.0) pojawił się w Sejmie w dniu 28 kwietnia 2020 r. Przewodnim celem ustawy jest zapobieżenie negatywnym skutkom zmian gospodarczych wynikających z pandemii COVID-19.

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniejsze doniesienia wskazywały, że nowela będzie zawierała liczne ograniczenia praw pracowniczych. Rzecznik rządu zdementował jednak te informacje. Tym samym projekt nowelizacji specustawy nie zawiera szeroko komentowanych, kontrowersyjnych zmian z zakresu prawa pracy (przymusowy urlop wypoczynkowy, zwolnienia za pośrednictwem e-maila, obniżenie wynagrodzenia o 10% bez konsultacji z przedstawicielami pracowników i ze związkami zawodowymi).

Zwolnienie ze składek ZUS dla firm zatrudniających do 49 pracowników

Tarcza antykryzysowa 3.0 przewiduje, że z obowiązku opłacania składek ZUS będą mogły skorzystać podmioty zatrudniające do 49 pracowników oraz spełniające warunek nieprzekroczenia w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek, przychodu w kwocie 15 681 zł (300% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto za rok 2020). Zwolnienie dotyczy składek na własne ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zmiana przepisów w tym zakresie polega na dodaniu w art. 31zo Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ust. 2a i 2b, które rozszerzają krąg podmiotów uprawnionych do zwolnienia ze składek.

REKLAMA

Ze zwolnienia ze składek ZUS skorzystają więc także osoby, które prowadziły działalność gospodarczą i uzyskały przychód wyższy niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2020 r. Warunkiem otrzymania wsparcia dla takich przedsiębiorców będzie osiągnięcie dochodu z tej działalności w lutym 2020 r. na poziomie nie wyższym niż 7000 zł (w przybliżeniu próg podatkowy z ustawy o PIT - 85 528 zł - podzielony na 12 miesięcy). Co ciekawe, kryterium przychodu dotyczy miesiąca, za który osoba zainteresowana ubiega się o zwolnienie ze składek. Natomiast dochód wylicza się na luty 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki modyfikacjom tarczy antykryzysowej na zwolnienie ze składek ZUS będą mogły liczyć kolejne podmioty, takie jak: sklepy spożywcze, salony kosmetyczne i fryzjerskie.

Osoby korzystające z ulgi na start też objęte zwolnieniem

Zwolnienie obejmie swoim zasięgiem także osoby korzystające z ulgi na start (art. 31 zo ust. 2b). To osoby, które rozpoczęły działalność po raz pierwszy bądź podejmują ją po minimum 60 miesiącach od dnia jej zawieszenia/zakończenia i przez 6 miesięcy od jej podjęcia nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (art. 18 ust. 1 Prawa przedsiębiorców). W tym czasie opłacają jedynie składkę zdrowotną. Będą objęci zwolnieniem, jeśli rozpoczęli prowadzenie działalności przed dniem 1 kwietnia 2020 r., a przychód uzyskany w pierwszym miesiącu, za który złożono wniosek o zwolnienie nie przekracza kwoty 15 681 zł. W przypadku przekroczenia wskazanego progu, kolejnym warunkiem będzie uzyskanie dochodu w lutym 2020 r. na poziomie nie wyższym niż 7000 zł.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Nowa odsłona tarczy antykryzysowej korzystna dla handlu

Przekroczenie wskazanej kwoty przychodu, lecz nieprzekroczenie 7000 zł dochodu jest charakterystyczne dla małych przedsiębiorców i branż o niskiej marży, takich jak handel (np. wspomniane sklepy spożywcze). Wartość sprzedawanych produktów może być wysoka, a dochód ze sprzedaży już nie. Na nowych przepisach tarczy antykryzysowej skorzystałaby więc cała rzesza drobnych polskich sklepikarzy.

Przychód to łączna wartość sprzedaży dóbr, towarów i usług netto (bez podatku VAT) w okresie rozliczeniowym. Dochód to przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek - od 1 kwietnia do 31 maja 2020 r.

Mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy objęci pomocą z tarczy 3.0 zostaną zwolnieni z płacenia składek za 2 miesiące – od 1 kwietnia do 31 maja 2020 r. Tymczasem osoby korzystające ze wsparcia z tarczy 1.0 i 2.0 zostali zwolnieni ze składek za 3 miesiące, licząc od marca.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374),

- Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA