REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS dla większej grupy przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS rozszerzone na kolejnych przedsiębiorców
Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS rozszerzone na kolejnych przedsiębiorców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa 3.0 zawiera rozwiązania dotyczące zwolnienia ze składek ZUS, które powiększają grono przedsiębiorców uprawnionych do zwolnienia. Po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków, ze zwolnienia będą mogły skorzystać firm zatrudniające do 49 pracowników, jak również osoby korzystające z ulgi na start. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS będzie miało zastosowanie dla dwóch miesięcy, tj. kwietnia i maja.

Koronawirus. Tarcza antykryzysowa 3.0 już w Sejmie

Druk rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza antykryzysowa 3.0) pojawił się w Sejmie w dniu 28 kwietnia 2020 r. Przewodnim celem ustawy jest zapobieżenie negatywnym skutkom zmian gospodarczych wynikających z pandemii COVID-19.

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniejsze doniesienia wskazywały, że nowela będzie zawierała liczne ograniczenia praw pracowniczych. Rzecznik rządu zdementował jednak te informacje. Tym samym projekt nowelizacji specustawy nie zawiera szeroko komentowanych, kontrowersyjnych zmian z zakresu prawa pracy (przymusowy urlop wypoczynkowy, zwolnienia za pośrednictwem e-maila, obniżenie wynagrodzenia o 10% bez konsultacji z przedstawicielami pracowników i ze związkami zawodowymi).

Zwolnienie ze składek ZUS dla firm zatrudniających do 49 pracowników

Tarcza antykryzysowa 3.0 przewiduje, że z obowiązku opłacania składek ZUS będą mogły skorzystać podmioty zatrudniające do 49 pracowników oraz spełniające warunek nieprzekroczenia w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek, przychodu w kwocie 15 681 zł (300% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto za rok 2020). Zwolnienie dotyczy składek na własne ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zmiana przepisów w tym zakresie polega na dodaniu w art. 31zo Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ust. 2a i 2b, które rozszerzają krąg podmiotów uprawnionych do zwolnienia ze składek.

REKLAMA

Ze zwolnienia ze składek ZUS skorzystają więc także osoby, które prowadziły działalność gospodarczą i uzyskały przychód wyższy niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2020 r. Warunkiem otrzymania wsparcia dla takich przedsiębiorców będzie osiągnięcie dochodu z tej działalności w lutym 2020 r. na poziomie nie wyższym niż 7000 zł (w przybliżeniu próg podatkowy z ustawy o PIT - 85 528 zł - podzielony na 12 miesięcy). Co ciekawe, kryterium przychodu dotyczy miesiąca, za który osoba zainteresowana ubiega się o zwolnienie ze składek. Natomiast dochód wylicza się na luty 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki modyfikacjom tarczy antykryzysowej na zwolnienie ze składek ZUS będą mogły liczyć kolejne podmioty, takie jak: sklepy spożywcze, salony kosmetyczne i fryzjerskie.

Osoby korzystające z ulgi na start też objęte zwolnieniem

Zwolnienie obejmie swoim zasięgiem także osoby korzystające z ulgi na start (art. 31 zo ust. 2b). To osoby, które rozpoczęły działalność po raz pierwszy bądź podejmują ją po minimum 60 miesiącach od dnia jej zawieszenia/zakończenia i przez 6 miesięcy od jej podjęcia nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (art. 18 ust. 1 Prawa przedsiębiorców). W tym czasie opłacają jedynie składkę zdrowotną. Będą objęci zwolnieniem, jeśli rozpoczęli prowadzenie działalności przed dniem 1 kwietnia 2020 r., a przychód uzyskany w pierwszym miesiącu, za który złożono wniosek o zwolnienie nie przekracza kwoty 15 681 zł. W przypadku przekroczenia wskazanego progu, kolejnym warunkiem będzie uzyskanie dochodu w lutym 2020 r. na poziomie nie wyższym niż 7000 zł.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Nowa odsłona tarczy antykryzysowej korzystna dla handlu

Przekroczenie wskazanej kwoty przychodu, lecz nieprzekroczenie 7000 zł dochodu jest charakterystyczne dla małych przedsiębiorców i branż o niskiej marży, takich jak handel (np. wspomniane sklepy spożywcze). Wartość sprzedawanych produktów może być wysoka, a dochód ze sprzedaży już nie. Na nowych przepisach tarczy antykryzysowej skorzystałaby więc cała rzesza drobnych polskich sklepikarzy.

Przychód to łączna wartość sprzedaży dóbr, towarów i usług netto (bez podatku VAT) w okresie rozliczeniowym. Dochód to przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek - od 1 kwietnia do 31 maja 2020 r.

Mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy objęci pomocą z tarczy 3.0 zostaną zwolnieni z płacenia składek za 2 miesiące – od 1 kwietnia do 31 maja 2020 r. Tymczasem osoby korzystające ze wsparcia z tarczy 1.0 i 2.0 zostali zwolnieni ze składek za 3 miesiące, licząc od marca.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374),

- Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA