REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS dla większej grupy przedsiębiorców

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS rozszerzone na kolejnych przedsiębiorców
Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS rozszerzone na kolejnych przedsiębiorców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa 3.0 zawiera rozwiązania dotyczące zwolnienia ze składek ZUS, które powiększają grono przedsiębiorców uprawnionych do zwolnienia. Po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków, ze zwolnienia będą mogły skorzystać firm zatrudniające do 49 pracowników, jak również osoby korzystające z ulgi na start. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS będzie miało zastosowanie dla dwóch miesięcy, tj. kwietnia i maja.

Koronawirus. Tarcza antykryzysowa 3.0 już w Sejmie

Druk rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza antykryzysowa 3.0) pojawił się w Sejmie w dniu 28 kwietnia 2020 r. Przewodnim celem ustawy jest zapobieżenie negatywnym skutkom zmian gospodarczych wynikających z pandemii COVID-19.

REKLAMA

Autopromocja

Wcześniejsze doniesienia wskazywały, że nowela będzie zawierała liczne ograniczenia praw pracowniczych. Rzecznik rządu zdementował jednak te informacje. Tym samym projekt nowelizacji specustawy nie zawiera szeroko komentowanych, kontrowersyjnych zmian z zakresu prawa pracy (przymusowy urlop wypoczynkowy, zwolnienia za pośrednictwem e-maila, obniżenie wynagrodzenia o 10% bez konsultacji z przedstawicielami pracowników i ze związkami zawodowymi).

Zwolnienie ze składek ZUS dla firm zatrudniających do 49 pracowników

Tarcza antykryzysowa 3.0 przewiduje, że z obowiązku opłacania składek ZUS będą mogły skorzystać podmioty zatrudniające do 49 pracowników oraz spełniające warunek nieprzekroczenia w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek, przychodu w kwocie 15 681 zł (300% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto za rok 2020). Zwolnienie dotyczy składek na własne ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zmiana przepisów w tym zakresie polega na dodaniu w art. 31zo Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ust. 2a i 2b, które rozszerzają krąg podmiotów uprawnionych do zwolnienia ze składek.

Ze zwolnienia ze składek ZUS skorzystają więc także osoby, które prowadziły działalność gospodarczą i uzyskały przychód wyższy niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2020 r. Warunkiem otrzymania wsparcia dla takich przedsiębiorców będzie osiągnięcie dochodu z tej działalności w lutym 2020 r. na poziomie nie wyższym niż 7000 zł (w przybliżeniu próg podatkowy z ustawy o PIT - 85 528 zł - podzielony na 12 miesięcy). Co ciekawe, kryterium przychodu dotyczy miesiąca, za który osoba zainteresowana ubiega się o zwolnienie ze składek. Natomiast dochód wylicza się na luty 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki modyfikacjom tarczy antykryzysowej na zwolnienie ze składek ZUS będą mogły liczyć kolejne podmioty, takie jak: sklepy spożywcze, salony kosmetyczne i fryzjerskie.

Osoby korzystające z ulgi na start też objęte zwolnieniem

Zwolnienie obejmie swoim zasięgiem także osoby korzystające z ulgi na start (art. 31 zo ust. 2b). To osoby, które rozpoczęły działalność po raz pierwszy bądź podejmują ją po minimum 60 miesiącach od dnia jej zawieszenia/zakończenia i przez 6 miesięcy od jej podjęcia nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (art. 18 ust. 1 Prawa przedsiębiorców). W tym czasie opłacają jedynie składkę zdrowotną. Będą objęci zwolnieniem, jeśli rozpoczęli prowadzenie działalności przed dniem 1 kwietnia 2020 r., a przychód uzyskany w pierwszym miesiącu, za który złożono wniosek o zwolnienie nie przekracza kwoty 15 681 zł. W przypadku przekroczenia wskazanego progu, kolejnym warunkiem będzie uzyskanie dochodu w lutym 2020 r. na poziomie nie wyższym niż 7000 zł.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Nowa odsłona tarczy antykryzysowej korzystna dla handlu

Przekroczenie wskazanej kwoty przychodu, lecz nieprzekroczenie 7000 zł dochodu jest charakterystyczne dla małych przedsiębiorców i branż o niskiej marży, takich jak handel (np. wspomniane sklepy spożywcze). Wartość sprzedawanych produktów może być wysoka, a dochód ze sprzedaży już nie. Na nowych przepisach tarczy antykryzysowej skorzystałaby więc cała rzesza drobnych polskich sklepikarzy.

Przychód to łączna wartość sprzedaży dóbr, towarów i usług netto (bez podatku VAT) w okresie rozliczeniowym. Dochód to przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek - od 1 kwietnia do 31 maja 2020 r.

Mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy objęci pomocą z tarczy 3.0 zostaną zwolnieni z płacenia składek za 2 miesiące – od 1 kwietnia do 31 maja 2020 r. Tymczasem osoby korzystające ze wsparcia z tarczy 1.0 i 2.0 zostali zwolnieni ze składek za 3 miesiące, licząc od marca.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374),

- Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA