REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści płynące z zerowej stawki VAT na książki

Korzyści płynące z zerowej stawki VAT na książki /Fot. Fotolia
Korzyści płynące z zerowej stawki VAT na książki /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mam nadzieję, że więcej książek trafi do czytelników, ale także lżej będzie prowadzić biznes księgarzom i wydawcom - mówił wicepremier, minister kultury Piotr Gliński, pytany o korzyści płynące z zerowej stawki VAT na książki. To będzie rozwiązania dobre dla wszystkich - ocenił.

Premier Mateusz Morawiecki, z inicjatywy prezydenta Andrzeja Dudy oraz na wniosek wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego, występuje do Komisji Europejskiej o umożliwienie wprowadzenia w Polsce zerowej stawki VAT na książki drukowane na podstawie art. 395 Dyrektywy VAT. Państwa UE mają na jej podstawie możliwość wprowadzenia szczególnych środków stanowiących odstępstwo od przepisów tej dyrektywy.

REKLAMA

REKLAMA

Gliński pytany w środę w programie Wirtualnej Polski, kiedy może być wprowadzony zerowy VAT na książki, odpowiedział: "wniosek do Komisji Europejskiej jest przygotowany, właśnie go wysyłamy". "Mam nadzieję, że jaka najszybciej Komisja przychyli się do tego" - dodał.

Na pytanie, ile dzięki temu możemy zyskać i gdzie trafią te środki. powiedział, że trafią do wszystkich. "Mam nadzieję, że więcej książek trafi do czytelników, ale także lżej będzie prowadzić biznes księgarzom i wydawcom. Pisarze będą mogli łatwiej swoje dzieła przekazywać czytelnikom. To w ogóle dla wszystkich będzie dobre rozwiązanie" - ocenił minister kultury.

"Niestety nasi poprzednicy nie zabezpieczyli tego interesu Polski, jeżeli chodzi o zerowy VAT na książki, bo w niektórych krajach europejskich to jest. Myślę, że ten stan epidemii jest dobrą okolicznością, jeżeli tak można mówić, żeby jednak wymóc na KE derogację w tej sprawie" - dodał.

REKLAMA

Gliński wyraził nadzieję, że Komisja Europejska przychyli się do tego wniosku. "To jest ustępstwo zrozumiałe. Z punktu widzenia ekonomicznego rynek książki doznał dość mocnego uderzenia w związku z epidemią. Trzeba to jakoś zrekompensować. Z drugiej strony ważne jest przecież czytelnictwo, kultura" - wskazał szef MKiDN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"My na szczęście mamy dowody na to, że nie spada czytelnictwo w Polsce, przez ostatnie pięć lat to jest mniej więcej na tym samym poziomie, mimo dużej konkurencji przecież elektronicznych nośników i w ogóle niestety tabloidyzacji kultury, ale każde działania w kierunku podniesienia poziomu czytelnictwa to są działania pozytywne, i myślę, że KE zaliczy to do wartości europejskich" - dodał Gliński.

Minister kultury pytany, czy MKiDN planuje zwiększyć nawet do 6 proc. opłatę reprograficzną, przypomniał, że Polska jest jednym z ostatnich krajów europejskich, które tej opłaty nie mają. "To jest absolutnie rzecz zrozumiała, żeby od nowego typu technologicznego nośników, autorzy otrzymywali swoje tantiemy. W Polsce od wielu lat to nie jest uregulowane" - podkreślił.

Ocenił, że teraz jest jak najlepszy czas na uregulowanie tej kwestii, ze względu na to, że "szczególnie dużo korzystamy z tego". Jak mówił, "to jest nieprawda, że podniesiona będzie cena nośników, tym bardziej, że nie mówimy o żadnych 6 proc., to w ogóle nie wchodzi w rachubę, to są znacznie mniejsze procenty i to się nie przekłada bezpośrednio na ceny nośników".

Powiedział, że prace nad ustawą, która z tym jest związana dopiero się toczą, one przyspieszają, bo to jest ustawa, która reguluje też inne kwestie. "Gdybyśmy chcieli tak po prostu wprowadzić tę opłatę od czystych nośników to ja za pomocą rozporządzenia, jako minister mógłbym to zrobić, ale nam chodzi także o inny cel związany z pożytkiem publicznym, a mianowicie o ustanowienie Funduszu Ubezpieczeń dla ludzi kultury, bo takiego funduszu w Polsce nie ma, w innych krajach to funkcjonuje" - mówił minister kultury.

Podkreślił, że "w Polsce nie ma dobrego uregulowania zabezpieczającego interes artystów pod tym względem". "Chcemy, żeby co najmniej 50 proc. środków pochodzących z tej opłaty czystych nośników było przeznaczonych właśnie na fundusz ubezpieczeń dla artystów. Dla całego środowiska polskiej sztuki, a więc także dla tych malarzy, którzy czasami sprzedadzą w ciągu roku jeden czy dwa obrazy, dla poetów, którzy nie bardzo mają gdzie zarabiać, dla ludzi, którzy nie mają dobrego zabezpieczenia społecznego" - mówił szef MKiDN.

Dopytywany, od kiedy opłata reprograficzna mogłaby obowiązywać, odpowiedział, że chciałby, aby "ustawa weszła w życie jak najszybciej, bo ustawa reguluje status artystów w Polsce, stwarza im lepsze warunki działania, m.in. poprzez powołanie funduszu ubezpieczeniowego".

Dodał, że ustawa jest przygotowywana od dwóch lat. "Ten proces był bardzo długi, ponieważ ona była konsultowana ze wszystkimi środowiskami i w tej chwili doszlifowujemy ją, jest tuż przed wyjściem z resortu do ustaleń międzyresortowych, więc to jednak musi potrwać jeszcze trochę, ale chcemy, żeby to była legislacja na najwyższym poziomie" - zaznaczył Gliński. Podkreślił, że ustawa jest przygotowywana z udziałem "wszystkich środowisk polskiej kultury".

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Przypomniał także o przygotowanej przez rząd i resort pomocy dla artystów w czasie epidemii. Jak mówił, "najważniejsze rozwiązania dla ludzi kultury są w Tarczy Antykryzysowej, te, które mówią o wsparciu dla przedsiębiorstw np. dopłaty do utrzymania miejsc pracy, czy te, które mówią o postojowym dla osób samozatrudnionych i osób, które się utrzymują w oparciu o umowy cywilno-prawne". Dodał, że "to jest zwolnienie 3 miesięczne z ZUS-u, to są różnego typu inne dopłaty, minipożyczki i możliwości, które dają Tarcza Antykryzysowa".

Przypomniał także, że w MKiDN został uruchomiony program "Kultura w sieci" z budżetem 80 mln zł, do którego zgłoszono ponad 12 tys. projektów. "W tej chwili pracujemy dzień i noc, żeby jak najszybciej ten konkurs rozstrzygnąć i żeby środki zostały przekazane ludziom kultury" - podkreślił minister kultury.

"To jest także zwiększony siedmiokrotnie, ale mamy jeszcze możliwości, żeby zwiększyć więcej, fundusz socjalny. Każdy człowiek kultury może wystąpić, także student, jeżeli ma już jakiś dorobek artystyczny, może wystąpić o przyznanie takiej zapomogi socjalnej w wysokości 1800 zł. Po miesiącu można składać ponownie. To jest takie zabezpieczenie podstawowe" - powiedział szef resortu kultury.

Katarzyna Krzykowska
ksi/ mok/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA