REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny medyczne na rzecz m.in. domów pomocy społecznej z 0 proc. VAT

Darowizny medyczne na rzecz m.in. domów pomocy społecznej z 0 proc. VAT /fot. Fotolia
Darowizny medyczne na rzecz m.in. domów pomocy społecznej z 0 proc. VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do listy podmiotów, na rzecz których można przekazywać z 0 proc. VAT-em darowizny towarów związanych z ochroną zdrowia dołączą m.in. domy opieki społecznej, domy dla matek z dziećmi, czy noclegownie - przewiduje projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Chodzi o projekt zmiany rozporządzenia w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Projekt został w piątek (24 kwietnia) opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w jego uzasadnieniu, jest planowane rozszerzenie katalogu podmiotów, na rzecz których można dokonywać darowizn towarów związanych z ochroną zdrowia i w tym zakresie stosować obniżoną do wysokości 0 proc. stawkę podatku VAT.

Zgodnie z projektem, oprócz Agencji Rezerw Materiałowych, Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych oraz tzw. jednoimiennych szpitali zakaźnych, do stosowania stawki obniżonej będą uprawniały darowizny przekazywane na rzecz: wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą wpisanych do wykazu, o którym mowa w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych; wymienionych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej - domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ośrodków wsparcia, rodzinnych domów pomocy oraz domy pomocy społecznej.

"Ważne jest bowiem, aby właśnie do tych miejsc – gdzie ryzyko zakażenia i zachorowania jest największe – pomoc trafiała jak najszybciej, bez zbędnego pośrednictwa" - tłumaczy MF.

Resort przypomina, że nie zmienił się katalog towarów objętych preferencją. Obejmuje on m.in.: wyroby medyczne oraz wyroby medyczne do diagnostyki in vitro; szkło laboratoryjne i aparaturę laboratoryjną; produkty lecznicze oraz substancje czynne; środki dezynfekujące; specjalistyczne testy diagnostyczne; maski, osłony/szyby ochronne na twarz, gogle, okulary ochronne, kombinezony, ochraniacze na buty, czepki i rękawice.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak czytamy w uzasadnieniu, warunkiem stosowania stawki 0 proc. będzie, tak jak dotąd, posiadanie przez podatnika dokonującego nieodpłatnej dostawy wyżej wymienionych towarów dowodów potwierdzających dokonanie takiej dostawy. Ma z nich wynikać, że towary te są przeznaczone na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS CoV-2.

Ponadto rozporządzenie, jak tłumaczy MF, zakłada objęcie preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0 proc. dostaw produktów leczniczych, będących przedmiotem uprzedniego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia, które są finansowane ze środków zgromadzonych w trakcie realizowanych zbiórek publicznych.

Resort tłumaczy, że w związku z epidemią wielu chorych stanęło w obliczu zagrożenia zaprzestania bądź przesunięcia w czasie trwającego lub planowanego w najbliższym czasie leczenia, z czym wiązać może się realne zagrożenie ich życia. Dotyczy to w szczególności terapii, które miały być prowadzone za granicą, lecz w związku z ograniczeniami możliwości opuszczania terytorium kraju, jedynym wyjściem na ratowanie zdrowia i życia było sprowadzenie stosownych leków do Polski i podanie ich w krajowych placówkach opieki medycznej.

W przypadku terapii realizowanych na terenie kraju finansowanych środkami zebranymi w akcjach charytatywnych, beneficjenci zbiórki i osoby zaangażowane w akcje mieli zapewne świadomość, że zebrane pieniądze przeznaczone na zakup leków, będą pokrywały również podatek VAT. Sprzedaż bowiem leków na terenie kraju co do zasady objęta jest stawką VAT w wysokości 8 proc. Natomiast w przypadku terapii, które od początku były planowane do realizacji za granicą, kwestia podatku VAT w kraju nie była uwzględniania w kwotach zaplanowanych zbiórek.

Projektowane rozporządzenie wprowadza również możliwość stosowania stawki obniżonej w wysokości 8 proc. dla dostaw produktów biobójczych, które mają właściwości odkażające (dezynfekujące). Chodzi o środki bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze, które wykorzystywane są do szeroko pojętej ochrony zdrowia.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

"Produkty takie, aby spełniły swoją rolę, muszą przy tym spełniać określone wymagania wynikające z odrębnych przepisów, stąd też wprowadzony został warunek, aby towary te posiadały pozwolenie czasowe lub były wpisane do rejestru produktów biobójczych (...). Rejestr taki jest prowadzony przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych" - dodaje MF.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, ale preferencyjny VAT dla produktów biobójczych ma być stosowany od 1 marca 2020 r., kiedy - jak tłumaczy resort finansów - po szeregu komunikatów Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczących ryzyka pojawienia się na obszarze Polski nowego rodzaju wirusa, zostały podjęte działania służb publicznych mające na celu stosowne przygotowanie się do związanych z tym zagrożeń. (PAP)

Marcin Musiał
mmu/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA