REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe zależy od rodzaju pracy nadliczbowej

Termin wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe zależy od rodzaju pracy nadliczbowej
Termin wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe zależy od rodzaju pracy nadliczbowej

REKLAMA

REKLAMA

Godziny nadliczbowe z przekroczenia normy dobowej rozlicza się na koniec miesiąca, w którym powstały, nawet w przypadku gdy okres rozliczeniowy obejmuje kilka miesięcy. Natomiast godziny nadliczbowe średniotygodniowe pracodawca powinien rozliczyć po zamknięciu okresu rozliczeniowego. Prawne i praktyczne aspekty rozliczania godzin nadliczbowych, a zwłaszcza kwestię terminu wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe – wyjaśnia Katarzyna Adamczyk, ekspert z Impel Business Solutions.

Na początek sprawdźmy jak przepisy definiują godziny nadliczbowe:

REKLAMA

REKLAMA

Art. 151. Kodeksu pracy
§1. Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy , a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu  czasu pracy, stanowi prace w godzinach nadliczbowych . Praca w godzinach  nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:

  1. Konieczności prowadzenia akcji ratowniczej  w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii;
  2. Szczególnych potrzeb pracodawcy.
    (…)

Proszę zwrócić uwagę na jeden bardzo istotny aspekt - najczęściej popełniany błąd w kwestii godzin nadliczbowych - godziny nadliczbowe nie mogą być z góry zaplanowane - wprowadzone w harmonogramie czasu pracy ani też stałym powtarzającym się elementem pracy pracownika

A teraz postaramy się rozłożyć zagadnienie terminu wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe na czynniki pierwsze.

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Kiedy mamy do czynienia z pracą w godzinach nadliczbowych?

Praca w godzinach nadliczbowych występuje w następujących przypadkach:

- po przekroczeniu dobowej normy czasu  pracy

- po przekroczeniu tygodniowej normy czasu pracy

- po przekroczeniu przedłużonego dobowego wymiaru czasu pracy – dotyczy równoważnego systemu czasu pracy

Dobowe i średniotygodniowe godziny nadliczbowe

Pracę w godzinach  nadliczbowych można  podzielić na:  pracę  z przekroczenia   normy  dobowej oraz pracę w  godzinach  nadliczbowych wynikającą z przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy  - tzw. nadgodziny średniotygodniowe.

Najłatwiej wyjaśnimy to na przykładzie:  

Sytuacja 1
Pracownik jest zatrudniony w systemie podstawowym, czyli pracuje codziennie po 8 godzin od poniedziałku do piątku. W jednym z dni roboczych w trakcie miesiąca wykonywał pracę  przez 10 godzin - polecono mu usuniecie awarii w zakładzie pracy.   
W tym dniu pracownik przekroczył swoją normę dobową czasu pracy o 2 godziny, czyli powstały 2 godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej.

Sytuacja 2
Pracownik został wezwany do pracy w wolną dla niego sobotę (tj. wg harmonogramu był to jego dzień wolny) na 2 godziny. W tym wypadku 8-godzinna norma dobowa nie została naruszona, nie powstały godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej. Jednak te 2 godziny, jeśli nie zostaną zrekompensowane do końca okresu rozliczeniowego dniem wolnym, będą stanowiły naruszenie przeciętnej 40-godzinnej normy tygodniowej, czyli powstaną 2 nadgodziny średniotygodniowe, które stwierdza się na koniec okresu rozliczeniowego.

W praktyce są dwie metody rozróżnienia godzin nadliczbowych

Według Inspekcji Pracy liczbę godzin nadliczbowych z tytułu przekroczenia przeciętnie tygodniowych norm czasu pracy ustala się w następujący sposób:

Krok 1 - od faktycznie przepracowanych w okresie rozliczeniowym godzin pracy odejmuje się liczbę godzin pracy planowanych na dany okres rozliczeniowy,

Krok 2. - jeżeli wynik odejmowania z Kroku 1 jest dodatni, to od uzyskanego wyniku odejmujemy liczbę godzin, które powstały z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczenia normy dobowej lub jego przedłużonego  wymiaru,

Otrzymana w efekcie tych działań liczba godzin to godziny nadliczbowe powstałe z tytułu przekroczenia przeciętnie tygodniowych norm czasy pracy.

Według  Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej :

Krok 1 - od liczby faktycznie przepracowanych godzin w całym okresie  rozliczeniowym odejmuje się liczbę  godzin nadliczbowych z tytułu przekroczenia normy dobowej,

Krok 2 - od uzyskanego wyniku należy odjąć iloczyn 8 godzin i liczby dni „ wykraczających” poza pełne tygodnie okresu rozliczeniowego przypadające od poniedziałku do piątku,

Krok 3 - wynik należy podzielić przez liczbę pełnych tygodni okresu rozliczeniowego.

Uzyskany wynik, który jest wyższy niż 40, oznacza, że wystąpiła praca w godzinach nadliczbowych z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.

W obu metodach, jeżeli uzyskany wynik jest dodatni, czyli występują godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej, pracodawca musi wypłacić pracownikowi wynagrodzenie za pracę wraz z dodatkiem 100% lub udzielić czasu wolnego od pracy.

Termin wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe zależy od rodzaju godzin nadliczbowych, jeżeli nie został udzielony pracownikowi w zamian za to czas wolny.

W przypadku rozliczenia godzin nadliczbowych wynikających z przekroczenia normy dobowej czasu pracy, powinno nastąpić w najbliższym terminie wypłaty wynagrodzenia.
Z kolei data odbioru czasu wolnego (jeśli taka forma zostanie przyjęta) może przypadać aż do końca okresu rozliczeniowego, a w przypadku kiedy o czas wolny za godziny nadliczbowe wnioskuje  pracownik – nawet w następnych okresach rozliczeniowych.
Ważne, aby wniosek został złożony przed terminem płatności wynagrodzenia przypadającym bezpośrednio po wystąpieniu godzin nadliczbowych z przekroczenia  normy  dobowej lub aby pracodawca przed upływem tego terminu  wyznaczył datę odbioru czasu wolnego za  godziny nadliczbowe.

Przykład
Jeśli w danym dniu w miesiącu maju, pracownik, zamiast planowanych 8 godzin pracy, przepracował 9 godzin. W tym przypadku powstała 1 godzina nadliczbowa z przekroczenia normy dobowej . Do końca miesiąca, w którym powstały, należy postanowić o ich rekompensacie czasem wolnym lub wypłacić za nie wynagrodzenie z dodatkiem w terminie wypłaty wynagrodzenia za miesiąc maj.

Dodatek z tytułu przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy wypłaca się na koniec okresu rozliczeniowego.

Podsumowując:

- godziny nadliczbowe z przekroczenia normy dobowej rozlicza się na koniec miesiąca, w którym powstały, nawet w przypadku gdy okres rozliczeniowy obejmuje kilka miesięcy. Stanowisko to potwierdza  GIP z 21 kwietnia 2009r., nr GPP-306-4560-32/09/PE/RP

- godziny nadliczbowe średniotygodniowe pracodawca powinien rozliczyć po zamknięciu okresu rozliczeniowego.

Podstawa prawna:

Art.1511, art.1512 Ustawy  z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy (tekst jedn.: Dz.U z 2019 r. poz. 1040).

Katarzyna Adamczyk, dyrektor CUP procesów kadrowo-płacowych klienta zewnętrznego,
Impel Business Solutions Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA