REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inne formy zatrudnienia - obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika

Systim
Księgowość przez Internet – online
Inne formy zatrudnienia- obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika /shutterstock
Inne formy zatrudnienia- obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika /shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy oprócz standardowych form zatrudnienia, przewiduje również inne formy angażowania pracowników, do których można zaliczyć np. staże, praktyki czy zatrudnianie młodocianych. Charakteryzują się one szeregiem dwustronnych obowiązków, ale niosą również wiele korzyści, zarówno dla zatrudnianego, jak i zatrudniającego.

Staż jako wstęp do nawiązania stosunku pracy

Jednym z najczęściej stosowanych innych form angażowania pracowników jest staż. Urzędy Pracy prowadzą programy stażowe, mające na celu rozwijanie umiejętności osób poszukujących zatrudnienia, podnoszenie ich kwalifikacji oraz zaopatrywanie przedsiębiorców w odpowiednich pracowników, którzy są kierowani do firm na podstawie wykształcenia lub dotychczasowego doświadczenia i umiejętności. Stażystą może zostać każda osoba zarejestrowana jako bezrobotna. Umowa najczęściej podpisywana jest pomiędzy pracownikiem i Urzędem Pracy, nie pracodawcą.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Staż może być jednak zawarty bezpośrednio pomiędzy pracownikiem i pracodawcą, podpisywana jest wtedy umowa cywilnoprawna, w której powinny być zawarte informacje jak zakres obowiązków, czas pracy, okres trwania umowy czy wynagrodzenie. Umowa może zawierać również różne klauzule np. obowiązek zatrudnienia po ukończeniu stażu.

Dla osoby podejmującej staż korzyści wydają się oczywiste. Może podnieść swoje kwalifikacje oraz zwiększyć doświadczenie zawodowe co znacząco wpływa na możliwość znalezienia stałego zatrudnienia.  Pracodawca natomiast ma szanse zyskać nowego pracownika, którego może ukształtować i wykwalifikować do pracy w swoim przedsiębiorstwie. Co więcej, zanim zatrudni go w oparciu o umowę o pracę, może zweryfikować wartość danego pracownika, jego zaangażowanie i potencjał. W przypadku stażu za pośrednictwem Urzędu Pracy pracodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z zatrudnieniem stażysty oraz nie ma obowiązku rozliczać go z pracy, cały zakres kompetencji w kontekście kadr spoczywa również na urzędzie.

Praktyki zawodowe czy absolwenckie mogą nieść podobne korzyści co staż i z zasady w tej formie angażowania pracownika występują podobne prawa i obowiązki. Praktyki mogą być zawierane pomiędzy pracodawcą a ośrodkiem wysyłającym praktykanta np. szkołą czy uczelnią lub bezpośrednio pomiędzy pracodawcą i praktykantem. Mogą być odpłatne lub nieodpłatne, muszą być zawarte na konkretny okres, a w umowie muszą być zawarte informacje o zakresie obowiązków, czasie pracy oraz zapoznaniu praktykanta z regulaminem wewnętrznym pracodawcy, oraz przepisami bhp. Okres odbywania praktyki nie może przekroczyć 3 miesięcy (w przypadku stażu od 3 do 12 miesięcy).

REKLAMA

Zatrudnianie młodocianych

Pracownik młodociany traktowany jest przez Kodeks Pracy w sposób szczególny. Jest to osoba pomiędzy 15 a 18 rokiem życia, która ukończyła przynajmniej szkołę podstawową, która ukończyła 15 rok życia i przedstawiła zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania określonej pracy. Umowę o pracę z pracownikiem młodocianym można zawrzeć w formie nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tej formy zatrudnienia mają zastosowanie przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, czyli co za tym idzie, umowa o prace w celu przygotowania zawodowego jest umową na czas nieokreślony. Oznacza to, że z upływem okresu przygotowania zawodowego umowa jest automatycznie kontynuowana jako stosunek pracy. Umowa taka powinna zawierać cztery elementy:

  • rodzaj przygotowania zawodowego,
  • czas trwania i miejsce odbywania przygotowania zawodowego,
  • wysokość uzgodnionego wynagrodzenia,
  • jeżeli jest to konieczne- konieczność i sposoby dokształcania teoretycznego.

Pracownik młodociany nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę, do których zalicza się również czas nauki wynikający z zajęć szkolnych. Osoby takie nie mogą pracować w godzinach nadliczbowych oraz nocnych (20.00-06.00). Z upływem 6 miesięcy pracownik młodociany ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 12 dni, a z upływem roku do kolejnych 26 dni roboczych. Zasady rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem młodocianym są nieco inne niż przy standardowych formach zatrudnienia i mogą nastąpić za porozumieniem stron lub przez jedną ze stron:

  • rozwiązanie umowy przez pracownika młodocianego na zasadach ogólnych,
  • rozwiązanie umowy przez pracodawcę  na zasadach ogólnych (w przypadku zatrudnienia w oparciu o zwykłą umowę o pracę) lub w ściśle określonych przypadkach (w przypadku zatrudnienia w celu przygotowania zawodowego), zawierających:
    • niedopełnienie obowiązków wynikających z umowy,
    • niedopełnienie obowiązku kształcenia się,
    • okoliczności uniemożliwiające kontynuację przygotowania zawodowego (upadłość firmy/reorganizacja zakładu pracy),
    • stwierdzenie nieprzydatności, w zakresie przygotowania zawodowego,
  • rozwiązanie umowy może nastąpić również przez przedstawiciela ustawowego za zgodą sądu opiekuńczego, w przypadku stwierdzenia sprzeciwienia się stosunku pracy względem dobra pracownika młodocianego.

Zatrudnienie pracownika młodocianego może nieść ze sobą wymierne korzyści w postaci wykształcenia i wykwalifikowania młodego pracownika na specjalistę, co wiąże się z możliwością zatrudnienia go po okresie dokształcania. Z oczywistych względów utrzymanie pracownika młodocianego nie jest dla pracodawcy zbyt kosztowne, z powodu niższego wynagrodzenia  (związanego z koniecznością szkolenia, brakiem doświadczenia, brakiem możliwości wykonywania większości obowiązków samodzielnie itd.). Wymierną korzyścią może być również szereg możliwości dofinansowania kształcenia i szkolenia młodocianych pracowników z Funduszu Pracy czy środków unijnych.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

Zobacz także: Kadry

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA