REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZUS zapowiada kontrole w przedsiębiorstwach korzystających z tarcz antykryzysowych

Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
ZUS zapowiada kontrole w przedsiębiorstwach korzystających z pomocy udzielonych w ramach tarcz antykryzysowych /fot. Shutterstock
ZUS zapowiada kontrole w przedsiębiorstwach korzystających z pomocy udzielonych w ramach tarcz antykryzysowych /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Po wygaśnięciu pandemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada szerokie badania i kontrole przedsiębiorstw korzystających z elementów osłony gospodarki wprowadzonych przez rząd w ramach przeciwdziałaniu niepożądanych skutków czasowego zamknięcia gospodarki. Pierwsza tarcza antykryzysowa została uchwalona 31 marca 2020 roku, a kolejne odpowiednio 18 kwietnia, 16 maja i 24 czerwca.

Zapowiadane przez rzecznika ZUS kontrole mają zweryfikować zasadność udzielonego wsparcia firmom, które z niego skorzystały przede wszystkim  w zakresie dwóch elementów: 3-miesięcznego zwolnienia z opłacania składek ZUS oraz świadczeń postojowych dla zleceniobiorców i samozatrudnionych. Udzielenie wsparcia w ramach tych dwóch elementów tarczy antykryzysowej było dyktowane spełnieniem przez podmiot określonych w ustawie warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Według informacji przekazanej przez ZUS, oferowana pomoc przedsiębiorcom konieczna była natychmiastowo, dlatego udzielana była w ogromnym stopniu na podstawie przedstawionych przez podmiot oświadczeń i wniosków, a nie dogłębnej weryfikacji sytuacji gospodarczej danego wnioskodawcy. Według rzecznika ZUS, sprawdzenie spełnienia warunków przez podmiot będzie możliwe po zakończeniu pandemii i będzie miało miejsce w asyście Krajowej Administracji Skarbowej.

Ilość zmian oraz krótkie terminy pomiędzy wprowadzanymi kolejno tarczami, mogą sprawić, że kontrola ZUS będzie jednak bardzo utrudniona. Przepisy zmieniały się kilkakrotnie, a wprowadzane w ciągu trzech miesięcy cztery ustawy uzupełniały nawzajem zawierane przez siebie elementy, rozszerzały ich zastosowanie lub zupełnie zmieniały postanowienia zawarte w ustawie poprzedniej. Dlatego dokładna weryfikacja terminów wprowadzania kolejnych zmian, terminów składanych przez podmioty wniosków i oświadczeń oraz wypłata świadczeń może być problematyczna.

Zwolnienie z opłacania składek ZUS dla podmiotów zarejestrowanych przed 1 kwietnia 2020 roku składało się z:

REKLAMA

  • Pełnego zwolnienia ze składek na trzy miesiące (marzec, kwiecień i maj 2020 roku) obejmującego:
    • przedsiębiorstwa, które na 29 lutego, 31 marca lub 30 kwietnia br. (w zależności od daty zgłoszenia firmy jako płatnika składek) zgłaszały do ubezpieczeń do 9 osób,
    • samozatrudnionych z przychodem do 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia, którzy opłacają składki tylko za siebie, 
    • spółdzielnie socjalne,
    • osoby duchowne.
  • Pełnego zwolnienia ze składek na dwa miesiące (kwiecień i maj 2020) obejmującego samozatrudnionych, którzy opłacają składki tylko za siebie, z przychodem powyżej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia i dochodem niższym niż 7000 zł.
  • Zwolnienia z połowy składek na trzy miesiące (za marzec, kwiecień i maj br.) obejmującego małe firmy, które na 29 lutego, 31 marca lub 30 kwietnia br. (w zależności od daty zgłoszenia firmy jako płatnika składek) zgłaszały do ubezpieczeń od 10 do 49 osób.
  • Zwolnienia ze składek na ubezpieczenie zdrowotne obejmującego przedsiębiorców korzystających z ulgi na start z przychodem nie wyższym niż 3-krotność przeciętnego wynagrodzenia albo przychodem powyżej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia i jednocześnie dochodem niższym niż 7000 zł.

Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych oraz zleceniobiorców spowodowane przestojem w gospodarce związanym z pandemią przysługuje maksymalnie trzykrotność wypłacenia świadczenia w wysokości 2080 zł (samozatrudnienie- bez limitu przychodu; zleceniobiorcy- o przychodzie poniżej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia). Postojowe w wysokości 1300 zł przysługuje samozatrudnionym rozliczającym się w formie karty podatkowej i jednocześnie zwolnionych z VAT. Dla zleceniobiorców, których przychód z umów cywilnoprawnych nie przekracza 1300 zł miesięcznie, świadczenie postojowe wynosi sumę wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według ekspertów zajmujących się sprawami ubezpieczeń społecznych, udowodnienie przez ZUS nieprawidłowości w pobieraniu świadczeń lub zwolnień  opłacania składek będzie bardzo trudne ze względu na poziom skomplikowania przepisów i dużego pola do ich interpretacji. Osoby, które pozwoliły sobie na lekkie naciągnięcia przepisów na swoją korzyść, wynikających z możliwości interpretacyjnych, nie powinny mieć z tego tytułu problemów. Nie dotyczy to oczywiście przypadków, w których wnioskodawca wprost i umyślnie poświadczył nieprawdziwe informacje o sytuacji swojego przedsiębiorstwa.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA