REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

COVID-19. Zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS nie podlegają opodatkowaniu

Zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS nie podlegają opodatkowaniu
Zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS nie podlegają opodatkowaniu

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienia z obowiązku opłacania składek (umorzenia składek ZUS) nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). W związku z tym przychody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takie rozwiązanie zostało przyjęte w art. 31zx ustawy COVID-19.

Posłanka Barbara Dolniak wystosowała do ministra finansów interpelację poselską (nr 6061), wskazując, że tarcza antykryzysowa 1.0 wprowadzona z końcem marca 2020 r. zakładała szeroko zakrojoną pomoc dla mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorców. Wśród pakietu pomocowego znalazła się również możliwość umorzenia składek ZUS za okres marzec-maj 2020 r. Jej zdaniem, nikt jednak z rządzących nie wziął pod uwagę okoliczności, iż umorzenie składki ZUS za konkretny miesiąc powoduje wzrost podatku dochodowego danego przedsiębiorcy. Tym samym przedsiębiorcy, wobec których umorzono składki ZUS za okres marzec-maj 2020 r., w rzeczywistości kwotę, którą opłaciliby składkę, oddadzą państwu w postaci podatku dochodowego w każdym jednym miesiącu, w którym korzystają z umorzenia w ZUS-ie.

REKLAMA

REKLAMA

Wobec powyższego chciała się dowiedzieć czy Ministerstwo Finansów przewidziało narzędzia, które spowodują, iż brak opłacenia składki w ZUS nie spowoduje wzrostu podatku dochodowego przedsiębiorcy? Jeśli tak, to o jakich narzędziach mowa? Jeśli nie, to z jakich powodów? A także, czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie do pakietu pomocowego dla przedsiębiorców możliwości nieopłacania podatku dochodowego za okres marzec-maj 2020 r. na wzór umorzenia składek ZUS w tożsamym okresie?

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, co następuje:

Należy mieć na uwadze, że aby przedsiębiorca (osoba fizyczna) mógł odliczyć, albo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie społeczne, musi te składki zapłacić. Obowiązujące przepisy stanowią, iż składki na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 oraz art. 30c ust. 2 ustawy PIT1, pomniejszają podstawę obliczenia podatku, ale tylko jeżeli zostały faktycznie zapłacone w roku podatkowym. Tym samym w przypadku zwolnienia z opłacania składek na własne ubezpieczenie społeczne nie ma podstaw, żeby ich wysokość była odliczana od podstawy opodatkowania. Podobnie w przypadku zaliczenia tych składek do kosztów uzyskania przychodów. Tylko faktycznie zapłacone składki mogą być kosztem uzyskania przychodów.

REKLAMA

Zatem dla przedsiębiorców, którzy z uwagi na sytuację gospodarczą nie osiągają dochodów lub ponoszą straty, zwolnienie z obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oznacza poprawę ich sytuacji finansowej, ponieważ nie ponoszą wydatku z tytułu opłacania tych składek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabezpieczeniem przed wzrostem obciążeń przedsiębiorcy podatkiem dochodowym jest rozwiązanie przyjęte w art. 31zx ustawy COVID-192. W świetle tej regulacji przychody z tytułu zwolnienia z obowiązku opłacania składek nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem przychody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Odnosząc się do pytania: Czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie do pakietu pomocowego dla przedsiębiorców możliwości nieopłacania podatku dochodowego za okres marzec-maj 2020 r. na wzór umorzenia składek ZUS w tożsamym okresie?

Na wstępie należy zauważyć, że podatek dochodowy (zarówno podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT, jak i podatek dochodowy od osób prawnych - CIT) rozliczany jest od dochodów osiągniętych w roku podatkowym i ostatecznie jego wysokość określana jest po upływie tego okresu. W trakcie roku podatkowego od dochodów płacone są zaliczki na podatek dochodowy.

W wyniku sytuacji, z którą mamy obecnie do czynienia, dochodzi do zmniejszenia wysokości osiąganych dochodów albo dochody te w ogóle nie występują. Zatem rzutuje to w bezpośredni sposób na wysokość zaliczek płaconych na ogólnych zasadach. Zaliczki te ulegają odpowiedniemu zmniejszeniu albo w ogóle nie występują.

Podkreślić należy, że wprowadzenie rozwiązania polegającego na zwolnieniu z podatku dochodowego, co skutkowałoby brakiem obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy nie jest pomocne w sytuacji, gdy przychody przedsiębiorcy znacznie spadły albo przedsiębiorca w ogóle ich nie osiąga.

Dlatego też wprowadzenie takiego zwolnienia nie stanowiłoby skutecznego narzędzia wsparcia przedsiębiorców, których sytuacja uległa najbardziej istotnemu pogorszeniu.

Zamiast powyższego, wprowadzono inne rozwiązania, które zapewniają skuteczniejszą ochronę przedsiębiorców niż zwolnienie ich z obowiązku płacenia zaliczek na podatek w okresie marzec - maj 2020 r., przykładowo:

- w przypadku tzw. „małych podatników”, którzy w 2020 r. wybrali uproszczoną formę płacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych albo podatek dochodowy od osób prawnych, wprowadzona została możliwość rezygnacji z tej formy płacenia zaliczek. Z prawa tego mogą skorzystać mali podatnicy, którzy wskutek sytuacji związanej z pandemią COVID-19 ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne3. Wybierając zaliczki uproszczone, podatnik jest obowiązany wpłacać zaliczki w stałej kwocie, bez względu na wysokość bieżących dochodów lub ponoszenia strat. Dlatego możliwość rezygnacji z tej formy płacenia zaliczek i przejście na zasady ogólne, może spowodować, że z uwagi na niskie przychody podatnika obowiązek wpłacania zaliczek na podatek w ogóle nie wystąpi, albo zaliczki będą znacznie niższe niż w przypadku płatności w formie uproszczonej.

- takim rozwiązaniem jest również odroczenie terminu do rozliczenia podatku dochodowego za 2019 r. dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wprowadzono odroczenie terminu do złożenia zeznania CIT-8 i wpłaty należnego podatku wykazanego w zeznaniu albo różnicy między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w tym zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku4. Odroczenie terminu obejmuje wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych z tym, że w przypadku podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy CIT5 a także tych podatników, dla których przychody z działalności pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie6, stanowią co najmniej 80% wszystkich przychodów, termin odroczono do 31 lipca 2020 r. Odroczenie dotyczy podatników, których rok podatkowy zakończył się w okresie od 1 grudnia 2019 r. do 31 marca 2020 r. Natomiast w przypadku pozostałych podatników, termin został przesunięty do dnia 31 maja 2020 r. i dotyczy podatników, których rok podatkowy zakończył się w okresie od dnia 1 grudnia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2020 r.

Z kolei dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych wprowadzono rozwiązanie pozwalające na miesięczne opóźnienie w złożeniu rocznego zeznania za 2019 r. i wpłacenia należnego podatku, bez narażania się na sankcje karne. Na podstawie art. 15zzj ustawy COVID19, przyjęto, że złożenie organowi podatkowemu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2019 r. oraz wpłacenie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych po upływie terminu na jego złożenie, nie później jednak niż w terminie do 31 maja 2020 r. jest równoznaczne ze złożeniem przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zawiadomienia, o którym mowa w art. 16 § 4 Kks7, tj. zawiadomienia dla celów tzw. czynnego żalu. W takim przypadku organ nie wszczyna postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, a wszczęte umarza.

Ponadto zauważyć należy, że podatnicy, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej mają prawo wystąpić o ulgi podatkowe w indywidualnych sprawach, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej8. Zgodnie z art. 22 § 2a Ordynacji podatkowej, organ podatkowy, na wniosek podatnika, ogranicza pobór zaliczek na podatek, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu lub zysku przewidywanego na dany rok podatkowy. Z powołanego przepisu wynika, że jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku od dochodu lub zysku przewidywanego za cały rok podatkowy, organ podatkowy jest zobligowany do podjęcia decyzji ograniczającej pobór zaliczek.

Z kolei na podstawie upoważnienia zawartego w art. 15za ust. 2 ustawy COVID-19 zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru odsetek za zwłokę od niektórych zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2019 r. w związku z COVID-19 (Dz. U. poz. 728). Z rozporządzenia tego wynika, że w przypadku dokonania wpłaty wynikającej z zeznania PIT za 2019 r. w okresie od dnia 1 maja 2020 r. do dnia 1 czerwca 2020 r., nastąpi zaniechanie poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej.

Ponadto, w art. 15za ust. 1 ustawy COVID-19 przewidziano szczególne rozwiązanie, które ma na celu ułatwienie wywiązywania się przez podatników z decyzji ratalnych i odroczeniowych dotyczących podatków stanowiących dochód budżetu państwa. Polega ono na tym, że w decyzji wydanej na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 Ordynacji podatkowej, na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, nie ustala się opłaty prolongacyjnej.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

___________________________

1 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”.

2 Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 18 kwietnia 2020 r, zwana dalej „ustawą COVID-19”.

3 Art. 52r ustawy o PIT i art. 38j ustawy o CIT.

4 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 542).

5 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą CIT”.

6 Dz. U. z 2019 r. poz. 688, z późn. zm.

7 Ustawa z dnia 10 września 1999 r. ustawy - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2020 r. poz. 19, z późn zm.).

8 Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2019 r. poz. 900, z późn zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA