REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą
Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

REKLAMA

REKLAMA

Takie przedwczesne działanie rodzi niebezpieczeństwo uznania tego dokumentu za pusty, a skutkiem tego może być konieczność ponownej zapłaty daniny. Aby tego uniknąć, należy dokonać właściwej korekty.

W związku z odejściem w przepisach o VAT od zasady, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (i nie później niż 7 dni od daty wykonania dostawy lub usługi), zmianie uległy terminy wystawiania faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy, że obecnie obowiązek podatkowy powstaje co do zasady w momencie dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Sam fakt wystawienia faktury teoretycznie przestał się zatem liczyć przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego.

Gdy się pospieszysz

Obecnie przedsiębiorca może wystawić fakturę nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Ustawodawca przewidział także możliwość wcześniejszego wystawienia faktury – nie wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem sprzedaży (z pewnymi nieistotnymi w tym miejscu wyjątkami). Od razu powstał w związku z tym problem, co w przypadku, gdy faktura zostanie wystawiona wcześniej niż na 30 dni przed dostawą. Jeśli uznamy, że w każdej sytuacji, w której do takiej sytuacji dojdzie, a zatem gdy po wystawieniu faktury kontrahent ma problem z dostawą i trwa ona dłużej niż 30 dni, licząc od daty wystawienia faktury, powstaje realna szansa uznania takiego dokumentu za pustą fakturę, ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami.

Pusta, czyli co dalej

Co do zasady pojęcie pustej faktury odnosi się do sytuacji, w której podatnik wystawi fakturę VAT, która nie odzwierciedla stanu faktycznego, a zatem gdy na fakturze wykaże dostawę towarów bądź usługę, której nigdy nie było. W takim przypadku faktura nie daje prawa do odliczenia VAT, ale wynikający z niej VAT powinien zostać zapłacony. Jest tak nawet wtedy, gdy podatnik pomyłkowo wystawi fakturę VAT za czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W celu uniknięcia zapłaty VAT z pustej faktury konieczne jest jej skorygowanie.

REKLAMA

Fiskus ciągle zmienia zdanie

O tym, że uznanie wystawionej przed czasem faktury za pustą jest zagrożeniem realnym, potwierdza np. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez ministra finansów 21 maja 2015 r. (nr IPPP1/4512-222/15-2/AP). Fiskus stwierdził w niej, że faktura wystawiona wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego i wprowadzona do obrotu jest nieprawidłowa i musi zostać skorygowana. Stanowisko to dotyczyło sytuacji, w której mimo wystawienia faktury i wskazania na niej daty sprzedaży, podatnik spóźnił się z dostawą, która nastąpiła po upływie 30 dni od wystawienia faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji fiskus zobowiązał podatnika do wystawienia faktur korygujących, z zaznaczeniem, że faktury te nie mogą zmienić daty wystawienia faktury pierwotnej, lecz powinny skorygować fakturę w zakresie podstawy opodatkowania i kwoty podatku i doprowadzić do stanu odpowiadającego rzeczywistości, a więc wyzerować te pozycje. W razie braku tak dokonanej korekty zastosowanie znajdą przepisy dotyczące pustych faktur.

W interpretacji z 10 listopada 2015 r. (nr IBPP1/443-1095/14/MS) resort finansów zajął inne stanowisko. Tym razem sprawa dotyczyła zaliczki udokumentowanej fakturą. Z tym że zaliczka została otrzymana po upływie 30 dni od wystawienia faktury. Resort uznał, że w tym przypadku nie jest konieczne korygowanie faktur i nie ma ryzyka, iż faktura taka może zostać uznana za pustą.

Takie różnice w podejściu ministra finansów do przedwcześnie wystawionych faktur powodują istotne problemy interpretacyjne. Tym bardziej że brak jest w tej chwili orzeczeń, które potwierdziłyby właściwe zasady postępowania.

Próba wybrnięcia z kłopotów

W tej sytuacji, w przypadku wystawienia faktury przed sprzedażą, podatnik może rozróżnić dwie sytuacje.

Pierwsza – faktura zostaje wystawiona na więcej niż 30 dni przed dostawą. W tym przypadku to podatnik ma wpływ na datę dostawy. Wówczas przedwczesne wystawienie faktury można uznać jako zawinione przez podatnika i tym samym powinno rodzić obowiązek dokonania korekty takiej faktury.

Druga – faktura zostanie wystawiona na więcej niż 30 dni przed zapłatą zaliczki, której termin zapłaty został prawidłowo określony na fakturze. Jeśli kontrahent nie wpłacił zaliczki w terminie, jest to sytuacja niezawiniona przez podatnika. Tym samym podatnik może bronić stanowiska, że korekta takiej faktury nie jest konieczna. I to bez narażania się na ryzyko, że z powodu braku tej korekty faktura zostanie uznana za pustą.

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi

Agnieszka Taraśkiewicz, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe

Podstawa prawna

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA