REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą
Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

REKLAMA

REKLAMA

Takie przedwczesne działanie rodzi niebezpieczeństwo uznania tego dokumentu za pusty, a skutkiem tego może być konieczność ponownej zapłaty daniny. Aby tego uniknąć, należy dokonać właściwej korekty.

W związku z odejściem w przepisach o VAT od zasady, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (i nie później niż 7 dni od daty wykonania dostawy lub usługi), zmianie uległy terminy wystawiania faktur.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że obecnie obowiązek podatkowy powstaje co do zasady w momencie dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Sam fakt wystawienia faktury teoretycznie przestał się zatem liczyć przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego.

Gdy się pospieszysz

Obecnie przedsiębiorca może wystawić fakturę nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Ustawodawca przewidział także możliwość wcześniejszego wystawienia faktury – nie wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem sprzedaży (z pewnymi nieistotnymi w tym miejscu wyjątkami). Od razu powstał w związku z tym problem, co w przypadku, gdy faktura zostanie wystawiona wcześniej niż na 30 dni przed dostawą. Jeśli uznamy, że w każdej sytuacji, w której do takiej sytuacji dojdzie, a zatem gdy po wystawieniu faktury kontrahent ma problem z dostawą i trwa ona dłużej niż 30 dni, licząc od daty wystawienia faktury, powstaje realna szansa uznania takiego dokumentu za pustą fakturę, ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami.

Pusta, czyli co dalej

Co do zasady pojęcie pustej faktury odnosi się do sytuacji, w której podatnik wystawi fakturę VAT, która nie odzwierciedla stanu faktycznego, a zatem gdy na fakturze wykaże dostawę towarów bądź usługę, której nigdy nie było. W takim przypadku faktura nie daje prawa do odliczenia VAT, ale wynikający z niej VAT powinien zostać zapłacony. Jest tak nawet wtedy, gdy podatnik pomyłkowo wystawi fakturę VAT za czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W celu uniknięcia zapłaty VAT z pustej faktury konieczne jest jej skorygowanie.

Fiskus ciągle zmienia zdanie

REKLAMA

O tym, że uznanie wystawionej przed czasem faktury za pustą jest zagrożeniem realnym, potwierdza np. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez ministra finansów 21 maja 2015 r. (nr IPPP1/4512-222/15-2/AP). Fiskus stwierdził w niej, że faktura wystawiona wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego i wprowadzona do obrotu jest nieprawidłowa i musi zostać skorygowana. Stanowisko to dotyczyło sytuacji, w której mimo wystawienia faktury i wskazania na niej daty sprzedaży, podatnik spóźnił się z dostawą, która nastąpiła po upływie 30 dni od wystawienia faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji fiskus zobowiązał podatnika do wystawienia faktur korygujących, z zaznaczeniem, że faktury te nie mogą zmienić daty wystawienia faktury pierwotnej, lecz powinny skorygować fakturę w zakresie podstawy opodatkowania i kwoty podatku i doprowadzić do stanu odpowiadającego rzeczywistości, a więc wyzerować te pozycje. W razie braku tak dokonanej korekty zastosowanie znajdą przepisy dotyczące pustych faktur.

W interpretacji z 10 listopada 2015 r. (nr IBPP1/443-1095/14/MS) resort finansów zajął inne stanowisko. Tym razem sprawa dotyczyła zaliczki udokumentowanej fakturą. Z tym że zaliczka została otrzymana po upływie 30 dni od wystawienia faktury. Resort uznał, że w tym przypadku nie jest konieczne korygowanie faktur i nie ma ryzyka, iż faktura taka może zostać uznana za pustą.

Takie różnice w podejściu ministra finansów do przedwcześnie wystawionych faktur powodują istotne problemy interpretacyjne. Tym bardziej że brak jest w tej chwili orzeczeń, które potwierdziłyby właściwe zasady postępowania.

Próba wybrnięcia z kłopotów

W tej sytuacji, w przypadku wystawienia faktury przed sprzedażą, podatnik może rozróżnić dwie sytuacje.

REKLAMA

Pierwsza – faktura zostaje wystawiona na więcej niż 30 dni przed dostawą. W tym przypadku to podatnik ma wpływ na datę dostawy. Wówczas przedwczesne wystawienie faktury można uznać jako zawinione przez podatnika i tym samym powinno rodzić obowiązek dokonania korekty takiej faktury.

Druga – faktura zostanie wystawiona na więcej niż 30 dni przed zapłatą zaliczki, której termin zapłaty został prawidłowo określony na fakturze. Jeśli kontrahent nie wpłacił zaliczki w terminie, jest to sytuacja niezawiniona przez podatnika. Tym samym podatnik może bronić stanowiska, że korekta takiej faktury nie jest konieczna. I to bez narażania się na ryzyko, że z powodu braku tej korekty faktura zostanie uznana za pustą.

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi

Agnieszka Taraśkiewicz, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe

Podstawa prawna

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA