REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Stawki VAT dla podobnych produktów - NSA pyta TSUE
Stawki VAT dla podobnych produktów - NSA pyta TSUE

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 16 czerwca 2016 r. NSA skierował pytanie prejudycjalne (sygn. I FSK 2078/14) do Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), który oceni czy różnicowanie stawki VAT ze względu na termin przydatności do spożycia dla wyrobów ciastkarskich nie narusza przepisów unijnych. Rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie, bez wątpienia będzie miało istotne znaczenie dla opodatkowania również innych produktów spożywczych, ale także może dać odpowiedź na pytanie o generalną możliwość ustanawiania przez państwa członkowskie dodatkowych warunków różnicujących zastosowanie niższej stawki, mimo podstawowych podobieństw dla porównywanych produktów.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, do określenia zakresu zastosowania stawek preferencyjnych (5% i 8%) wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r. Od wielu lat polscy podatnicy mają problemy z właściwą klasyfikacją towarów i stosowaniem prawidłowych stawek VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdzenie klasyfikacji przez GUS bywa często w praktyce mało przewidywalne, tzn. niuanse produktowe (techniczne czy funkcjonalne), które rozumie przedsiębiorca (np. producent) potrafią być trudne do uchwycenia przez oceniających je urzędników. Znane są nam przypadki, gdy po uzyskaniu klasyfikacji, rozmawialiśmy z urzędnikiem wydającym klasyfikację i po obu stronach pojawiały się wątpliwości, co do praktycznego odzwierciedlenia wskazanej klasyfikacji w rzeczywistości i przytoczonego uzasadnienia. Tym niemniej nie ma możliwości, aby wydaną klasyfikację zmienić, gdyż droga odwoławcza to nowe rozpatrzenie danego przypadku (także bez możliwości dyskusji i rozwiania wątpliwości) przez innego, anonimowego dla wnioskodawcy urzędnika.

Produkty które składem, walorami smakowymi czy też przeznaczeniem są do siebie podobne, są w praktyce opodatkowane innymi stawkami VAT np. stawka 23% VAT dla musztardy (sosy musztardowe opodatkowane stawką 8% VAT), czy też stawka 23% VAT dla sorbetów i lodów wodnych (przy zastosowaniu stawki 5% VAT dla lodów mlecznych). Wskazane przypadki to tylko wycinek trudnej rzeczywistości stosowania obniżonych stawek VAT, z którą na co dzień zmagają się przedsiębiorcy i my jako doradcy podatkowi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy kawa jest podobna do kakao?

Dotychczas sądy administracyjne uznawały iż polskie przepisy ustawy o VAT dotyczące stosowania preferencyjnych stawek VAT są zgodne z prawem unijnym. Przełomowy był wyroku TSUE z 2014 r. sygn. akt C-219/13, w którym Trybunał uznał, iż sądy krajowe mają obowiązek oceny, czy w przekonaniu kupujących dwa różne produkty można uznać za podobne. Efektem powyższego było m.in. uznanie przez WSA w Krakowie, w wyroku o sygn. I SA/Kr 1820/14 (orzeczenie nieprawomocne), iż kakao oraz kawa zbożowa to produkty podobne, które powinny być opodatkowane tą samą stawką VAT mimo odmiennych klasyfikacji PKWiU.

Wydawało się, iż ostatecznie spór rozstrzygnie uchwała 7 sędziów NSA – ale finalnie zapadł tylko wyrok 7 sędziów w sprawie (sygn. I FSK 759/14), któremu brak atrybutu mocy wiążącej dla pozostałych składów sędziowskich. W wyroku tym stwierdzono, iż przepisy dyrektywy VAT nie wykluczają możliwość stosowania preferencyjnych stawek VAT w oparciu o odniesienie do PKWiU. Tym samym wrócono do punktu wyjścia, co tylko potwierdza, iż sądy administracyjne nie wypracowały jednolitego stanowiska i występują spore rozbieżności co do oceny przedmiotowej regulacji.

Niepewność trwa

Celem wprowadzenia stawek preferencyjnych jest ograniczenie wpływu VAT na cenę pewnej grupy produktów i usług, które mają istotne znaczenie dla zaspokojenia podstawowych potrzeb gospodarstw domowych. Należy przy tym pamiętać, że stosowanie obniżonych stawek VAT przez poszczególne państwa członkowskie musi być dokonane z poszanowaniem zasady neutralności i opodatkowania tą samą stawką podatku towarów podobnych i konkurencyjnych względem siebie. W przypadku sporów o zastosowanie obniżonych stawek VAT, dla wydawało by się podobnych towarów, jedna strona mówi o „walce z dyskryminacją” względem innych produktów, druga o „walce z optymalizacją” stawek. Bez wątpienie jednak, obecna sytuacja powoduje brak pewności stosowania prawa i nie sprzyja równym warunkom konkurencji.

Przez najbliższe 2 lata, bo tyle średnio wynosi czas oczekiwania na ostateczne rozstrzygnięcia przez TSUE, podatnicy pozostaną nadal w niepewności, co do metody prawidłowego opodatkowania oferowanych towarów. Pytanie, czy w przypadku uznania, że odniesienie do PKWiU narusza prawo wspólnotowe, nie rozpoczną się kolejne spory tam, gdzie dotychczas wydano niekorzystne dla przedsiębiorców klasyfikacje i poziom uznaniowości tak organów jak i samych podatników nie wzrośnie. Biorąc pod uwagę tendencję do sposobu rozstrzygania przez Trybunał, szanse na uzyskanie praktycznego instrumentu interpretacyjnego są raczej niskie. Można się spodziewać, że w przypadku toczących się obecnie postępowań sądy będą zawieszały postępowania. Natomiast podatnicy, którzy nie będą próbowali dochodzić możliwości zastosowania niższej stawki w formie nadpłaty, będą musieli się liczyć z utratą takiej możliwości za kolejne przedawniające się lata.

Podstawa prawna:

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej;

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. – o podatku od towarów i usług.

Artur Błędowski, doradca podatkowy w Impel Business Solutions, Dyrektor ds. rozwoju

Marcin Mazankiewicz, konsultant podatkowy w Impel Business Solutions

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA