REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik zleca pewne czynności podwykonawcom, to nie mamy do czynienia z usługą kompleksową - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2016 r. W ustnym uzasadnieniu sędzia Barbara Wasilewska wskazała, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE usługa kompleksowa to taka, w której świadczenia są związane tak ściśle, iż podatnik nie może wykonać jednego z nich bez drugiego. Jeżeli obok podatnika pojawia się inny podmiot świadczący usługę (np, podwykonawca), nie może już być mowy o kompleksowości.

Sprawa dotyczyła licencjonowanej hurtowni farmaceutycznej, która uważała, że zarówno nabywa usługę kompleksową, jak i sama taką usługę świadczy.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podatek należny...

Usługa świadczona przez hurtownię farmaceutyczną polegała na dostawie i montażu urządzeń medycznych w szpitalach. Hurtownia do całości stosowała stawkę 8 proc. VAT.

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku uznał jednak, że montaż aparatury medycznej powinien być ze stawką 23 proc., a tylko dostawa tego sprzętu z 8 proc. VAT. W jego przekonaniu były to dwa odrębne od siebie świadczenia. Zwrócił też uwagę na to, że montażu urządzeń i związanych z tym prac adaptacyjnych nie dokonuje hurtownia, tylko zatrudniani przez nią podwykonawcy. Wystawiają oni faktury ze stawką 23 proc. – Jeśli zatem hurtownia nabywa od nich usługę opodatkowaną 23 proc. VAT, a sama sprzedaje ją ze stawką 8 proc., to zaniża podatek należny – stwierdził fiskus.

Hurtownia tłumaczyła, że fiskus myli adaptację pomieszczeń z instalacją sprzętu. Twierdziła, że nie można w tym przypadku mówić o dwóch usługach opodatkowanych różnymi stawkami, bo w kontrakcie, który zawarła ze szpitalem, jest jasno zapisane, że ma oddać sprzęt gotowy do użytku. Podkreślała, że większość prac o charakterze budowlanym sprowadzała się do usunięcia drzwi i podwieszanych sufitów, aby móc wnieść tam sprzęty, a następnie przywracano stan pierwotny. – Jak można mówić, że to odrębna od dostawy usługa, przecież nikt nie zamówiłby ekipy budowlanej po to, żeby rozebrała część budynku, a potem doprowadziła go do pierwotnego stanu – przekonywała hurtownia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

...i naliczony

Spór dotyczył też usług nabywanych przez hurtownię. Chodziło o usługi szkolenia i organizacji konferencji połączone z noclegiem i wyżywieniem, od których hurtownia odliczała podatek naliczony.

Dyrektor UKS zauważył, że hurtownia sama zajmuje się merytoryczną częścią szkoleń. Od zewnętrznej firmy kupuje natomiast usługi noclegowe, catering, wynajem DJ oraz sali konferencyjnej. Uznał, że te dodatkowe świadczenia nie są niezbędne do prowadzenia szkoleń i odmówił hurtowni prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Hurtownia argumentowała, że obowiązek przeprowadzania szkoleń wynika z przepisów prawa farmaceutycznego. W swojej siedzibie szkolić nie może, bo ta się mieści w Białymstoku i nie ma odpowiednich warunków. Dlatego korzysta z pomocy profesjonalnych firm, które organizują szkolenia w centrum Polski – wyjaśniał pełnomocnik. Tłumaczył, że nocleg czy catering są konieczne, by móc przeprowadzić dwudniowe szkolenia.

Wyższy VAT

Wyrok WSA w Białymstoku był dla hurtowni niekorzystny. Sąd orzekł , że usługi montażu i adaptacji powinny być opodatkowane wyższą stawką VAT niż dostawa sprzętu. Odmówił też spółce prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup noclegów i gastronomii.

Wyrok ten utrzymał w mocy NSA. Sędzia Barbara Wasilewska podkreśliła, że wprawdzie hurtownia zajmowała się dostawą sprzętu medycznego, ale instalowały go lokalne firmy budowlane. Podobnie było ze szkoleniami – część merytoryczną organizował podatnik, ale nocleg i gastronomię inne firmy. Na tej podstawie NSA uznał, że hurtownia nie może mówić o jednolitej kompleksowej usłudze i korzystać z przywilejów związanych z kompleksowością.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Wyrok NSA z 11 lutego 2016 r., sygn. akt I FSK 1668/14

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA