REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik zleca pewne czynności podwykonawcom, to nie mamy do czynienia z usługą kompleksową - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2016 r. W ustnym uzasadnieniu sędzia Barbara Wasilewska wskazała, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE usługa kompleksowa to taka, w której świadczenia są związane tak ściśle, iż podatnik nie może wykonać jednego z nich bez drugiego. Jeżeli obok podatnika pojawia się inny podmiot świadczący usługę (np, podwykonawca), nie może już być mowy o kompleksowości.

Sprawa dotyczyła licencjonowanej hurtowni farmaceutycznej, która uważała, że zarówno nabywa usługę kompleksową, jak i sama taką usługę świadczy.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podatek należny...

Usługa świadczona przez hurtownię farmaceutyczną polegała na dostawie i montażu urządzeń medycznych w szpitalach. Hurtownia do całości stosowała stawkę 8 proc. VAT.

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku uznał jednak, że montaż aparatury medycznej powinien być ze stawką 23 proc., a tylko dostawa tego sprzętu z 8 proc. VAT. W jego przekonaniu były to dwa odrębne od siebie świadczenia. Zwrócił też uwagę na to, że montażu urządzeń i związanych z tym prac adaptacyjnych nie dokonuje hurtownia, tylko zatrudniani przez nią podwykonawcy. Wystawiają oni faktury ze stawką 23 proc. – Jeśli zatem hurtownia nabywa od nich usługę opodatkowaną 23 proc. VAT, a sama sprzedaje ją ze stawką 8 proc., to zaniża podatek należny – stwierdził fiskus.

Hurtownia tłumaczyła, że fiskus myli adaptację pomieszczeń z instalacją sprzętu. Twierdziła, że nie można w tym przypadku mówić o dwóch usługach opodatkowanych różnymi stawkami, bo w kontrakcie, który zawarła ze szpitalem, jest jasno zapisane, że ma oddać sprzęt gotowy do użytku. Podkreślała, że większość prac o charakterze budowlanym sprowadzała się do usunięcia drzwi i podwieszanych sufitów, aby móc wnieść tam sprzęty, a następnie przywracano stan pierwotny. – Jak można mówić, że to odrębna od dostawy usługa, przecież nikt nie zamówiłby ekipy budowlanej po to, żeby rozebrała część budynku, a potem doprowadziła go do pierwotnego stanu – przekonywała hurtownia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

...i naliczony

Spór dotyczył też usług nabywanych przez hurtownię. Chodziło o usługi szkolenia i organizacji konferencji połączone z noclegiem i wyżywieniem, od których hurtownia odliczała podatek naliczony.

Dyrektor UKS zauważył, że hurtownia sama zajmuje się merytoryczną częścią szkoleń. Od zewnętrznej firmy kupuje natomiast usługi noclegowe, catering, wynajem DJ oraz sali konferencyjnej. Uznał, że te dodatkowe świadczenia nie są niezbędne do prowadzenia szkoleń i odmówił hurtowni prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Hurtownia argumentowała, że obowiązek przeprowadzania szkoleń wynika z przepisów prawa farmaceutycznego. W swojej siedzibie szkolić nie może, bo ta się mieści w Białymstoku i nie ma odpowiednich warunków. Dlatego korzysta z pomocy profesjonalnych firm, które organizują szkolenia w centrum Polski – wyjaśniał pełnomocnik. Tłumaczył, że nocleg czy catering są konieczne, by móc przeprowadzić dwudniowe szkolenia.

Wyższy VAT

Wyrok WSA w Białymstoku był dla hurtowni niekorzystny. Sąd orzekł , że usługi montażu i adaptacji powinny być opodatkowane wyższą stawką VAT niż dostawa sprzętu. Odmówił też spółce prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup noclegów i gastronomii.

Wyrok ten utrzymał w mocy NSA. Sędzia Barbara Wasilewska podkreśliła, że wprawdzie hurtownia zajmowała się dostawą sprzętu medycznego, ale instalowały go lokalne firmy budowlane. Podobnie było ze szkoleniami – część merytoryczną organizował podatnik, ale nocleg i gastronomię inne firmy. Na tej podstawie NSA uznał, że hurtownia nie może mówić o jednolitej kompleksowej usłudze i korzystać z przywilejów związanych z kompleksowością.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Wyrok NSA z 11 lutego 2016 r., sygn. akt I FSK 1668/14

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA