REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik zleca pewne czynności podwykonawcom, to nie mamy do czynienia z usługą kompleksową - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2016 r. W ustnym uzasadnieniu sędzia Barbara Wasilewska wskazała, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE usługa kompleksowa to taka, w której świadczenia są związane tak ściśle, iż podatnik nie może wykonać jednego z nich bez drugiego. Jeżeli obok podatnika pojawia się inny podmiot świadczący usługę (np, podwykonawca), nie może już być mowy o kompleksowości.

Sprawa dotyczyła licencjonowanej hurtowni farmaceutycznej, która uważała, że zarówno nabywa usługę kompleksową, jak i sama taką usługę świadczy.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podatek należny...

Usługa świadczona przez hurtownię farmaceutyczną polegała na dostawie i montażu urządzeń medycznych w szpitalach. Hurtownia do całości stosowała stawkę 8 proc. VAT.

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku uznał jednak, że montaż aparatury medycznej powinien być ze stawką 23 proc., a tylko dostawa tego sprzętu z 8 proc. VAT. W jego przekonaniu były to dwa odrębne od siebie świadczenia. Zwrócił też uwagę na to, że montażu urządzeń i związanych z tym prac adaptacyjnych nie dokonuje hurtownia, tylko zatrudniani przez nią podwykonawcy. Wystawiają oni faktury ze stawką 23 proc. – Jeśli zatem hurtownia nabywa od nich usługę opodatkowaną 23 proc. VAT, a sama sprzedaje ją ze stawką 8 proc., to zaniża podatek należny – stwierdził fiskus.

REKLAMA

Hurtownia tłumaczyła, że fiskus myli adaptację pomieszczeń z instalacją sprzętu. Twierdziła, że nie można w tym przypadku mówić o dwóch usługach opodatkowanych różnymi stawkami, bo w kontrakcie, który zawarła ze szpitalem, jest jasno zapisane, że ma oddać sprzęt gotowy do użytku. Podkreślała, że większość prac o charakterze budowlanym sprowadzała się do usunięcia drzwi i podwieszanych sufitów, aby móc wnieść tam sprzęty, a następnie przywracano stan pierwotny. – Jak można mówić, że to odrębna od dostawy usługa, przecież nikt nie zamówiłby ekipy budowlanej po to, żeby rozebrała część budynku, a potem doprowadziła go do pierwotnego stanu – przekonywała hurtownia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

...i naliczony

Spór dotyczył też usług nabywanych przez hurtownię. Chodziło o usługi szkolenia i organizacji konferencji połączone z noclegiem i wyżywieniem, od których hurtownia odliczała podatek naliczony.

Dyrektor UKS zauważył, że hurtownia sama zajmuje się merytoryczną częścią szkoleń. Od zewnętrznej firmy kupuje natomiast usługi noclegowe, catering, wynajem DJ oraz sali konferencyjnej. Uznał, że te dodatkowe świadczenia nie są niezbędne do prowadzenia szkoleń i odmówił hurtowni prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Hurtownia argumentowała, że obowiązek przeprowadzania szkoleń wynika z przepisów prawa farmaceutycznego. W swojej siedzibie szkolić nie może, bo ta się mieści w Białymstoku i nie ma odpowiednich warunków. Dlatego korzysta z pomocy profesjonalnych firm, które organizują szkolenia w centrum Polski – wyjaśniał pełnomocnik. Tłumaczył, że nocleg czy catering są konieczne, by móc przeprowadzić dwudniowe szkolenia.

Wyższy VAT

Wyrok WSA w Białymstoku był dla hurtowni niekorzystny. Sąd orzekł , że usługi montażu i adaptacji powinny być opodatkowane wyższą stawką VAT niż dostawa sprzętu. Odmówił też spółce prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup noclegów i gastronomii.

Wyrok ten utrzymał w mocy NSA. Sędzia Barbara Wasilewska podkreśliła, że wprawdzie hurtownia zajmowała się dostawą sprzętu medycznego, ale instalowały go lokalne firmy budowlane. Podobnie było ze szkoleniami – część merytoryczną organizował podatnik, ale nocleg i gastronomię inne firmy. Na tej podstawie NSA uznał, że hurtownia nie może mówić o jednolitej kompleksowej usłudze i korzystać z przywilejów związanych z kompleksowością.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Wyrok NSA z 11 lutego 2016 r., sygn. akt I FSK 1668/14

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA