REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT
Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik zleca pewne czynności podwykonawcom, to nie mamy do czynienia z usługą kompleksową - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2016 r. W ustnym uzasadnieniu sędzia Barbara Wasilewska wskazała, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE usługa kompleksowa to taka, w której świadczenia są związane tak ściśle, iż podatnik nie może wykonać jednego z nich bez drugiego. Jeżeli obok podatnika pojawia się inny podmiot świadczący usługę (np, podwykonawca), nie może już być mowy o kompleksowości.

Sprawa dotyczyła licencjonowanej hurtowni farmaceutycznej, która uważała, że zarówno nabywa usługę kompleksową, jak i sama taką usługę świadczy.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podatek należny...

Usługa świadczona przez hurtownię farmaceutyczną polegała na dostawie i montażu urządzeń medycznych w szpitalach. Hurtownia do całości stosowała stawkę 8 proc. VAT.

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku uznał jednak, że montaż aparatury medycznej powinien być ze stawką 23 proc., a tylko dostawa tego sprzętu z 8 proc. VAT. W jego przekonaniu były to dwa odrębne od siebie świadczenia. Zwrócił też uwagę na to, że montażu urządzeń i związanych z tym prac adaptacyjnych nie dokonuje hurtownia, tylko zatrudniani przez nią podwykonawcy. Wystawiają oni faktury ze stawką 23 proc. – Jeśli zatem hurtownia nabywa od nich usługę opodatkowaną 23 proc. VAT, a sama sprzedaje ją ze stawką 8 proc., to zaniża podatek należny – stwierdził fiskus.

Hurtownia tłumaczyła, że fiskus myli adaptację pomieszczeń z instalacją sprzętu. Twierdziła, że nie można w tym przypadku mówić o dwóch usługach opodatkowanych różnymi stawkami, bo w kontrakcie, który zawarła ze szpitalem, jest jasno zapisane, że ma oddać sprzęt gotowy do użytku. Podkreślała, że większość prac o charakterze budowlanym sprowadzała się do usunięcia drzwi i podwieszanych sufitów, aby móc wnieść tam sprzęty, a następnie przywracano stan pierwotny. – Jak można mówić, że to odrębna od dostawy usługa, przecież nikt nie zamówiłby ekipy budowlanej po to, żeby rozebrała część budynku, a potem doprowadziła go do pierwotnego stanu – przekonywała hurtownia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

...i naliczony

Spór dotyczył też usług nabywanych przez hurtownię. Chodziło o usługi szkolenia i organizacji konferencji połączone z noclegiem i wyżywieniem, od których hurtownia odliczała podatek naliczony.

Dyrektor UKS zauważył, że hurtownia sama zajmuje się merytoryczną częścią szkoleń. Od zewnętrznej firmy kupuje natomiast usługi noclegowe, catering, wynajem DJ oraz sali konferencyjnej. Uznał, że te dodatkowe świadczenia nie są niezbędne do prowadzenia szkoleń i odmówił hurtowni prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Hurtownia argumentowała, że obowiązek przeprowadzania szkoleń wynika z przepisów prawa farmaceutycznego. W swojej siedzibie szkolić nie może, bo ta się mieści w Białymstoku i nie ma odpowiednich warunków. Dlatego korzysta z pomocy profesjonalnych firm, które organizują szkolenia w centrum Polski – wyjaśniał pełnomocnik. Tłumaczył, że nocleg czy catering są konieczne, by móc przeprowadzić dwudniowe szkolenia.

Wyższy VAT

Wyrok WSA w Białymstoku był dla hurtowni niekorzystny. Sąd orzekł , że usługi montażu i adaptacji powinny być opodatkowane wyższą stawką VAT niż dostawa sprzętu. Odmówił też spółce prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup noclegów i gastronomii.

Wyrok ten utrzymał w mocy NSA. Sędzia Barbara Wasilewska podkreśliła, że wprawdzie hurtownia zajmowała się dostawą sprzętu medycznego, ale instalowały go lokalne firmy budowlane. Podobnie było ze szkoleniami – część merytoryczną organizował podatnik, ale nocleg i gastronomię inne firmy. Na tej podstawie NSA uznał, że hurtownia nie może mówić o jednolitej kompleksowej usłudze i korzystać z przywilejów związanych z kompleksowością.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Wyrok NSA z 11 lutego 2016 r., sygn. akt I FSK 1668/14

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA