REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników
Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

Zdaniem ekspertów PwC wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), wzorem innych europejskich krajów, to właściwy krok w kierunku uszczelniania systemu podatkowego. Jednak aby w jak największym zakresie zrealizować ten cel, Ministerstwo Finansów musi wdrożyć także narzędzia do efektywnej analizy danych pozyskanych z JPK.

REKLAMA

Ewidencja VAT w formacie JPK_VAT

REKLAMA

Zgodnie z uchwalonymi w maju 2016 r. przepisami, duzi przedsiębiorcy i podatnicy zarejestrowani na VAT spełniający definicję dużego przedsiębiorcy zobowiązani byli do złożenia po raz pierwszy Jednolitego Pliku Kontrolnego dla ewidencji VAT (za lipiec 2016 r.) do 25 sierpnia. Obowiązek ten objął grupę ok. 6 tys. podmiotów. Zapewnienie gotowości do przygotowania ewidencji VAT przez podatników w formie JPK wymagało czasochłonnego procesu analizy, dostosowania systemów oraz przygotowania danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku.

Wprowadzenie przez Ministerstwo Finansów Jednolitego Pliku Kontrolnego jest ważnym krokiem w kierunku uszczelniania polskiego systemu podatkowego. Jego skuteczność zależy jednak od wdrożenia zaawansowanych narzędzi do efektywnej analizy danych pozyskanych z JPK – bez nich samo raportowanie w formie JPK nie przyniesie oczekiwanej wartości dla państwa” – mówi Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC.

Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów, a Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) generowane było w ciągu maksymalnie kilkudziesięciu minut.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że Jednolity Plik Kontrolny jest rewolucją, jakiej w polskim systemie podatkowym nie było od wielu lat. Po pierwszych doświadczeniach ze składaniem JPK możemy stwierdzić, że Ministerstwo Finansów sprostało temu niełatwemu zadaniu, choć wielu przedsiębiorców może mieć zastrzeżenia co do komunikacji zmian, relatywnie krótkiego czasu na przygotowanie się do raportowania, czy wielu niejasności w interpretacji wprowadzonych obowiązków” – ocenia Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC.

Eksperci PwC zwrócili także uwagę, że Ministerstwo Finansów bardzo późno udostępniło na swoich stronach internetowych aplikację do składania JPK, co z pewnością przełożyło się na dodatkowe koszty po stronie podatników, którzy nie mogli czekać do ostatniej chwili i kupili lub we własnym zakresie zbudowali narzędzia do wysyłki JPK.

Teraz czas na małe i średnie przedsiębiorstwa

Obowiązek raportowania w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla ewidencji VAT od 2017 r. dotyczył będzie także małych i średnich firm, czyli ok. 140 tys. podmiotów. Zdaniem ekspertów, dla tej grupy przedsiębiorców przygotowanie się do JPK może być  trudniejsze, ze względu na dysponowanie mniejszymi środkami finansowymi i zasobami kadrowymi do przygotowania się do nowego obowiązku.

Średnie i małe firmy powinny korzystać z praktycznych doświadczeń pierwszych miesięcy obowiązywania JPK i już teraz rozpocząć analizę swoich systemów oraz danych, co pozwoli im na przygotowanie odpowiednich raportów i rozwiązań informatycznych wspierających generowanie JPK.

Kary za opóźnienia lub błędne dane

Jak zauważają eksperci PwC, w przypadku braku złożenia comiesięcznego JPK dla ewidencji w VAT lub wykazania w nim nieprawdziwych danych, istnieje ryzyko uznania takich zachowań za czyny karalne na gruncie prawa karnego-skarbowego.

Tego rodzaju ocena może skutkować nałożeniem kary grzywny na osobę odpowiedzialną za sprawy finansowe podatnika. Maksymalna wysokość potencjalnej kary grzywny w 2016 r. może wynieść nawet ok. 3 mln zł za brak złożenia JPK, a w przypadku wykazania w nim nieprawdziwych danych nawet ok. 6 mln zł.


„Raportowanie w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest nowym obowiązkiem sprawozdawczym, względem którego Ministerstwo Finansów nie przedstawiło szczegółowych wytycznych, a  podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowania się do niego. W związku z tym można uznać, że podatnicy w początkowej fazie wprowadzenia nowego obowiązku sprawozdawczego nie powinni być karani za złożenie JPK po terminie, czy też za niewykazanie w nim wszystkich danych wymaganych przez struktury logiczne JPK”– mówi Przemysław Grzanka, ekspert w dziale prawno-podatkowym PwC.

Źródło: PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA