REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników
Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

Zdaniem ekspertów PwC wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), wzorem innych europejskich krajów, to właściwy krok w kierunku uszczelniania systemu podatkowego. Jednak aby w jak największym zakresie zrealizować ten cel, Ministerstwo Finansów musi wdrożyć także narzędzia do efektywnej analizy danych pozyskanych z JPK.

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja VAT w formacie JPK_VAT

Zgodnie z uchwalonymi w maju 2016 r. przepisami, duzi przedsiębiorcy i podatnicy zarejestrowani na VAT spełniający definicję dużego przedsiębiorcy zobowiązani byli do złożenia po raz pierwszy Jednolitego Pliku Kontrolnego dla ewidencji VAT (za lipiec 2016 r.) do 25 sierpnia. Obowiązek ten objął grupę ok. 6 tys. podmiotów. Zapewnienie gotowości do przygotowania ewidencji VAT przez podatników w formie JPK wymagało czasochłonnego procesu analizy, dostosowania systemów oraz przygotowania danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku.

Wprowadzenie przez Ministerstwo Finansów Jednolitego Pliku Kontrolnego jest ważnym krokiem w kierunku uszczelniania polskiego systemu podatkowego. Jego skuteczność zależy jednak od wdrożenia zaawansowanych narzędzi do efektywnej analizy danych pozyskanych z JPK – bez nich samo raportowanie w formie JPK nie przyniesie oczekiwanej wartości dla państwa” – mówi Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC.

Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów, a Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) generowane było w ciągu maksymalnie kilkudziesięciu minut.

REKLAMA

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma wątpliwości, że Jednolity Plik Kontrolny jest rewolucją, jakiej w polskim systemie podatkowym nie było od wielu lat. Po pierwszych doświadczeniach ze składaniem JPK możemy stwierdzić, że Ministerstwo Finansów sprostało temu niełatwemu zadaniu, choć wielu przedsiębiorców może mieć zastrzeżenia co do komunikacji zmian, relatywnie krótkiego czasu na przygotowanie się do raportowania, czy wielu niejasności w interpretacji wprowadzonych obowiązków” – ocenia Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC.

Eksperci PwC zwrócili także uwagę, że Ministerstwo Finansów bardzo późno udostępniło na swoich stronach internetowych aplikację do składania JPK, co z pewnością przełożyło się na dodatkowe koszty po stronie podatników, którzy nie mogli czekać do ostatniej chwili i kupili lub we własnym zakresie zbudowali narzędzia do wysyłki JPK.

Teraz czas na małe i średnie przedsiębiorstwa

Obowiązek raportowania w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla ewidencji VAT od 2017 r. dotyczył będzie także małych i średnich firm, czyli ok. 140 tys. podmiotów. Zdaniem ekspertów, dla tej grupy przedsiębiorców przygotowanie się do JPK może być  trudniejsze, ze względu na dysponowanie mniejszymi środkami finansowymi i zasobami kadrowymi do przygotowania się do nowego obowiązku.

Średnie i małe firmy powinny korzystać z praktycznych doświadczeń pierwszych miesięcy obowiązywania JPK i już teraz rozpocząć analizę swoich systemów oraz danych, co pozwoli im na przygotowanie odpowiednich raportów i rozwiązań informatycznych wspierających generowanie JPK.

Kary za opóźnienia lub błędne dane

Jak zauważają eksperci PwC, w przypadku braku złożenia comiesięcznego JPK dla ewidencji w VAT lub wykazania w nim nieprawdziwych danych, istnieje ryzyko uznania takich zachowań za czyny karalne na gruncie prawa karnego-skarbowego.

Tego rodzaju ocena może skutkować nałożeniem kary grzywny na osobę odpowiedzialną za sprawy finansowe podatnika. Maksymalna wysokość potencjalnej kary grzywny w 2016 r. może wynieść nawet ok. 3 mln zł za brak złożenia JPK, a w przypadku wykazania w nim nieprawdziwych danych nawet ok. 6 mln zł.


„Raportowanie w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest nowym obowiązkiem sprawozdawczym, względem którego Ministerstwo Finansów nie przedstawiło szczegółowych wytycznych, a  podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowania się do niego. W związku z tym można uznać, że podatnicy w początkowej fazie wprowadzenia nowego obowiązku sprawozdawczego nie powinni być karani za złożenie JPK po terminie, czy też za niewykazanie w nim wszystkich danych wymaganych przez struktury logiczne JPK”– mówi Przemysław Grzanka, ekspert w dziale prawno-podatkowym PwC.

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA