REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników
Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

Zdaniem ekspertów PwC wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), wzorem innych europejskich krajów, to właściwy krok w kierunku uszczelniania systemu podatkowego. Jednak aby w jak największym zakresie zrealizować ten cel, Ministerstwo Finansów musi wdrożyć także narzędzia do efektywnej analizy danych pozyskanych z JPK.

REKLAMA

Ewidencja VAT w formacie JPK_VAT

REKLAMA

Zgodnie z uchwalonymi w maju 2016 r. przepisami, duzi przedsiębiorcy i podatnicy zarejestrowani na VAT spełniający definicję dużego przedsiębiorcy zobowiązani byli do złożenia po raz pierwszy Jednolitego Pliku Kontrolnego dla ewidencji VAT (za lipiec 2016 r.) do 25 sierpnia. Obowiązek ten objął grupę ok. 6 tys. podmiotów. Zapewnienie gotowości do przygotowania ewidencji VAT przez podatników w formie JPK wymagało czasochłonnego procesu analizy, dostosowania systemów oraz przygotowania danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku.

Wprowadzenie przez Ministerstwo Finansów Jednolitego Pliku Kontrolnego jest ważnym krokiem w kierunku uszczelniania polskiego systemu podatkowego. Jego skuteczność zależy jednak od wdrożenia zaawansowanych narzędzi do efektywnej analizy danych pozyskanych z JPK – bez nich samo raportowanie w formie JPK nie przyniesie oczekiwanej wartości dla państwa” – mówi Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC.

Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów, a Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) generowane było w ciągu maksymalnie kilkudziesięciu minut.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że Jednolity Plik Kontrolny jest rewolucją, jakiej w polskim systemie podatkowym nie było od wielu lat. Po pierwszych doświadczeniach ze składaniem JPK możemy stwierdzić, że Ministerstwo Finansów sprostało temu niełatwemu zadaniu, choć wielu przedsiębiorców może mieć zastrzeżenia co do komunikacji zmian, relatywnie krótkiego czasu na przygotowanie się do raportowania, czy wielu niejasności w interpretacji wprowadzonych obowiązków” – ocenia Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC.

Eksperci PwC zwrócili także uwagę, że Ministerstwo Finansów bardzo późno udostępniło na swoich stronach internetowych aplikację do składania JPK, co z pewnością przełożyło się na dodatkowe koszty po stronie podatników, którzy nie mogli czekać do ostatniej chwili i kupili lub we własnym zakresie zbudowali narzędzia do wysyłki JPK.

Teraz czas na małe i średnie przedsiębiorstwa

Obowiązek raportowania w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla ewidencji VAT od 2017 r. dotyczył będzie także małych i średnich firm, czyli ok. 140 tys. podmiotów. Zdaniem ekspertów, dla tej grupy przedsiębiorców przygotowanie się do JPK może być  trudniejsze, ze względu na dysponowanie mniejszymi środkami finansowymi i zasobami kadrowymi do przygotowania się do nowego obowiązku.

Średnie i małe firmy powinny korzystać z praktycznych doświadczeń pierwszych miesięcy obowiązywania JPK i już teraz rozpocząć analizę swoich systemów oraz danych, co pozwoli im na przygotowanie odpowiednich raportów i rozwiązań informatycznych wspierających generowanie JPK.

Kary za opóźnienia lub błędne dane

Jak zauważają eksperci PwC, w przypadku braku złożenia comiesięcznego JPK dla ewidencji w VAT lub wykazania w nim nieprawdziwych danych, istnieje ryzyko uznania takich zachowań za czyny karalne na gruncie prawa karnego-skarbowego.

Tego rodzaju ocena może skutkować nałożeniem kary grzywny na osobę odpowiedzialną za sprawy finansowe podatnika. Maksymalna wysokość potencjalnej kary grzywny w 2016 r. może wynieść nawet ok. 3 mln zł za brak złożenia JPK, a w przypadku wykazania w nim nieprawdziwych danych nawet ok. 6 mln zł.


„Raportowanie w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest nowym obowiązkiem sprawozdawczym, względem którego Ministerstwo Finansów nie przedstawiło szczegółowych wytycznych, a  podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowania się do niego. W związku z tym można uznać, że podatnicy w początkowej fazie wprowadzenia nowego obowiązku sprawozdawczego nie powinni być karani za złożenie JPK po terminie, czy też za niewykazanie w nim wszystkich danych wymaganych przez struktury logiczne JPK”– mówi Przemysław Grzanka, ekspert w dziale prawno-podatkowym PwC.

Źródło: PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA