REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi/ Fot. Fotolia
Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa oraz fundacje i stowarzyszenia są zobowiązane do przekazywania urzędom skarbowym informacji, dotyczących prowadzonej działalności, przy użyciu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obowiązek taki dotyczy nie tylko kontroli przez organy skarbowe. Zgodnie z majową nowelizacją ustawy Ordynacja podatkowa, każda firma co miesiąc jest zobowiązana do składania urzędom skarbowym rejestrów VAT, za pomocą JPK. Pierwsze pliki trzeba będzie zatem przesłać już w sierpniu.

REKLAMA

Dlaczego wprowadzono Jednolite Pliki Kontrolne?

Celem wprowadzenia JPK jest zwiększenie ściągalności podatków oraz ułatwienie urzędnikom dostępu do danych, które leżą w kręgu ich zainteresowania. Struktura pliku jest na tyle zaawansowana, że zawiera przekrojowe informacje, dotyczące wszystkich aspektów działalności przedsiębiorstwa – od faktur sprzedaży, przez gospodarkę magazynową, rejestry VAT, wyciągi bankowe, po pełną kontrolę dotyczącą prowadzonej dokumentacji (w każdej formie, tj. od ewidencji ryczałtowej, przez księgę przychodów i rozchodów po pełną księgowość).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy nowe przepisy wchodzą w życie?

Ministerstwo Finansów narzuciło, na potrzeby przeprowadzanych kontroli skarbowych, termin 1 lipca 2016 r. jako obligatoryjny dla dużych firm, tj. jednostek zatrudniających ponad 250 pracowników lub wykazujących obrót ponad 50 mln euro rocznie, a także dla fundacji i stowarzyszeń, które przekraczają wskazane progi. Pozostali przedsiębiorcy – firmy średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa – do końca czerwca 2018 roku będą mogły nie korzystać z Jednolitego Pliku Kontrolnego w przypadku kontroli.

Do dnia 25 sierpnia 2016 r. duże firmy oraz stowarzyszenia i fundacje są zobligowane bez wezwania złożyć informację o transakcjach VATowskich poprzez JPK. Taki sam obowiązek od 1 stycznia 2017 r. spoczywać będzie na firmach średnich i małych, czyli podmiotach zatrudniających od 10 pracowników lub przekraczających obrót 2 mln euro rocznie. Jedynie mikroprzedsiębiorstwa obowiązek comiesięcznego składania do urzędów skarbowych rejestrów VAT obejmie dopiero w styczniu 2018 roku.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Jednolity Plik Kontrolny - wyjaśnienia MF

Jak nie dać się zaskoczyć?

Najwięksi producenci oprogramowania zawsze dbają o to, by dostarczane przez nich rozwiązania były aktualne i zgodne z obowiązującymi przepisami. O ile zatem przedsiębiorstwo korzysta ze znanych programów, o tyle wdrożenie, umożliwiające generowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego ze strukturą zgodną, z wymaganiami Ministerstwa Finansów, powinno być niezauważalne dla użytkownika. Nowe wersje, obsługujące JPK, najpewniej zostały już udostępnione w ramach posiadanych abonamentów na aktualizacje.


W jakiej formie wysyłać Jednolite Pliki Kontrolne do Urzędów Skarbowych?

Jednolity Plik Kontrolny jest generowany w formacie XML. Jest to uniwersalny format, przeznaczony do przedstawiania danych w usystematyzowany, strukturalny sposób. Jego przekazywanie do organów skarbowych ma odbywać się w sposób elektroniczny, identyczny do tego, jaki znany jest z wysyłania e-deklaracji do urzędów skarbowych. Zaszyfrowane dane będą trafiały na konkretną bramkę Ministerstwa Finansów. Co ważne, odpowiednio wcześniej, dla producentów oprogramowania, udostępniono specjalną, testową bramkę, umożliwiającą przetestowanie przygotowywanych rozwiązań. Począwszy od sierpnia, wszystko powinno zatem działać sprawnie, a jedynym wymogiem, niezbędnym do przesyłania plików JPK za pośrednictwem sieci Internet, będzie posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Na co zwracać uwagę w przyszłości?

Niezależnie jednak od tego czy systemy będą działać poprawnie, w przyszłości nie należy zapominać o przedłużaniu abonamentów na aktualizacje dla posiadanych pakietów oprogramowania. Nowe wersje mogą przynieść kolejne, często niewidoczne gołym okiem, usprawnienia. Pozwolą także uniknąć sytuacji, w której oprogramowanie księgowe będzie niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA