REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi/ Fot. Fotolia
Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa oraz fundacje i stowarzyszenia są zobowiązane do przekazywania urzędom skarbowym informacji, dotyczących prowadzonej działalności, przy użyciu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obowiązek taki dotyczy nie tylko kontroli przez organy skarbowe. Zgodnie z majową nowelizacją ustawy Ordynacja podatkowa, każda firma co miesiąc jest zobowiązana do składania urzędom skarbowym rejestrów VAT, za pomocą JPK. Pierwsze pliki trzeba będzie zatem przesłać już w sierpniu.

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego wprowadzono Jednolite Pliki Kontrolne?

Celem wprowadzenia JPK jest zwiększenie ściągalności podatków oraz ułatwienie urzędnikom dostępu do danych, które leżą w kręgu ich zainteresowania. Struktura pliku jest na tyle zaawansowana, że zawiera przekrojowe informacje, dotyczące wszystkich aspektów działalności przedsiębiorstwa – od faktur sprzedaży, przez gospodarkę magazynową, rejestry VAT, wyciągi bankowe, po pełną kontrolę dotyczącą prowadzonej dokumentacji (w każdej formie, tj. od ewidencji ryczałtowej, przez księgę przychodów i rozchodów po pełną księgowość).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy nowe przepisy wchodzą w życie?

Ministerstwo Finansów narzuciło, na potrzeby przeprowadzanych kontroli skarbowych, termin 1 lipca 2016 r. jako obligatoryjny dla dużych firm, tj. jednostek zatrudniających ponad 250 pracowników lub wykazujących obrót ponad 50 mln euro rocznie, a także dla fundacji i stowarzyszeń, które przekraczają wskazane progi. Pozostali przedsiębiorcy – firmy średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa – do końca czerwca 2018 roku będą mogły nie korzystać z Jednolitego Pliku Kontrolnego w przypadku kontroli.

Do dnia 25 sierpnia 2016 r. duże firmy oraz stowarzyszenia i fundacje są zobligowane bez wezwania złożyć informację o transakcjach VATowskich poprzez JPK. Taki sam obowiązek od 1 stycznia 2017 r. spoczywać będzie na firmach średnich i małych, czyli podmiotach zatrudniających od 10 pracowników lub przekraczających obrót 2 mln euro rocznie. Jedynie mikroprzedsiębiorstwa obowiązek comiesięcznego składania do urzędów skarbowych rejestrów VAT obejmie dopiero w styczniu 2018 roku.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Jednolity Plik Kontrolny - wyjaśnienia MF

Jak nie dać się zaskoczyć?

Najwięksi producenci oprogramowania zawsze dbają o to, by dostarczane przez nich rozwiązania były aktualne i zgodne z obowiązującymi przepisami. O ile zatem przedsiębiorstwo korzysta ze znanych programów, o tyle wdrożenie, umożliwiające generowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego ze strukturą zgodną, z wymaganiami Ministerstwa Finansów, powinno być niezauważalne dla użytkownika. Nowe wersje, obsługujące JPK, najpewniej zostały już udostępnione w ramach posiadanych abonamentów na aktualizacje.


W jakiej formie wysyłać Jednolite Pliki Kontrolne do Urzędów Skarbowych?

Jednolity Plik Kontrolny jest generowany w formacie XML. Jest to uniwersalny format, przeznaczony do przedstawiania danych w usystematyzowany, strukturalny sposób. Jego przekazywanie do organów skarbowych ma odbywać się w sposób elektroniczny, identyczny do tego, jaki znany jest z wysyłania e-deklaracji do urzędów skarbowych. Zaszyfrowane dane będą trafiały na konkretną bramkę Ministerstwa Finansów. Co ważne, odpowiednio wcześniej, dla producentów oprogramowania, udostępniono specjalną, testową bramkę, umożliwiającą przetestowanie przygotowywanych rozwiązań. Począwszy od sierpnia, wszystko powinno zatem działać sprawnie, a jedynym wymogiem, niezbędnym do przesyłania plików JPK za pośrednictwem sieci Internet, będzie posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Na co zwracać uwagę w przyszłości?

Niezależnie jednak od tego czy systemy będą działać poprawnie, w przyszłości nie należy zapominać o przedłużaniu abonamentów na aktualizacje dla posiadanych pakietów oprogramowania. Nowe wersje mogą przynieść kolejne, często niewidoczne gołym okiem, usprawnienia. Pozwolą także uniknąć sytuacji, w której oprogramowanie księgowe będzie niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA