REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aplikacja kliencka do wysyłania plików JPK /fot. Fotolia
Aplikacja kliencka do wysyłania plików JPK /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w dniu 19 sierpnia 2016 r. uruchomiło aplikację do wysyłania plików Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Aplikacja pozwala podatnikom, zobowiązanym do comiesięcznego wysyłania danych zawierających ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), na wypełnienie tego obowiązku wobec fiskusa.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

REKLAMA

Aplikacja do przesyłania JPK_VAT

Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację kliencką (Klient JPK ) do wysyłania plików JPK_VAT. Aplikacja umożliwia zaimportowanie danych z pliku .csv.

Resort finansów przygotował również instrukcję instalacji i obsługi aplikacji JPK, umożliwiającej tworzenie i przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do systemu Ministerstwa Finansów. Zgodnie z wyjaśnieniami tam zawartymi, aby zainstalować aplikację wystarczy uruchomić plik „Setup.exe”. Proces instalacji przebiega samoczynnie i trwa bardzo krótko. Po jego zakończeniu, aplikacja zostaje uruchomiona automatycznie.

Instalacja aplikacji: Aplikacja kliencka MF do wysyłania JKP

REKLAMA

Do prawidłowego działania JPK potrzebujemy zainstalowanego .Net Framework w wersji 4.5.2, który jest dostępny do ściągnięcia na stronie Microsoft: https://www.microsoft.com/pl-pl/download/details.aspx?id=42642

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zainstalowaniu aplikacji pojawia się ekran początkowy informujący o możliwościach i zastosowaniu aplikacji, ekran „Start”. W celu wybrania lub utworzenia JPK do wysyłki należy przejść do "Wyślij nowy dokument", czyli, innymi słowy, do ekranu umożliwiającego tworzenie lub importowanie istniejących danych.

Małe firmy bez obowiązku podpisywania plików JPK kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Plik JPK tworzony jest na podstawie zaimportowanego pliku CSV. Aby zaimportować dane CSV należy kliknąć w przycisk „Importuj” na ekranie "Wyślij nowy dokument". Spowoduje to otwarcie nowego okna eksploracyjnego służącego do wyboru pliku CSV, na podstawie którego zostanie utworzony Jednolity Plik Kontrolny.

Aby natomiast wysłać istniejący już plik JPK, należy kliknąć w przycisk „Wybierz”, znajdujący się na ekranie "Wyślij nowy dokument".

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dodatkowo, aplikacja Klient JPK zawiera ekran „Historia”, gdzie wyświetlane są wszystkie dokumenty w trakcie przetwarzania oraz wszystkie dokumenty, dla których proces przetwarzania został już zakończony.

Natomiast informacje na temat wsparcia użytkownika znajdują się w części aplikacji pod nazwą „Pomoc”.

Ministerstwo Finansów przygotowało również przykładowym plikiem .csv.

Zobacz: Przykładowy plik w formacie.csv

Udostępniony plik w formacie .csv  stanowi przykład zawartości pliku pośredniego jaki może być użyty do przygotowania wysyłki w aplikacji Klient JPK.

Obowiązek przesyłania JPK_VAT

Przypomnijmy, że ustawa z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz .U . z 2016 r . poz . 846) wprowadziła m .in . obowiązek comiesięcznego składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT w elektronicznym formacie JPK . Pełna nazwa tego formatu to „Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT”). Nowelizacja ta dodała w art. 82 Ordynacji podatkowej nowy § 1b w brzmieniu: §1b. Osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018


Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy tzw. czynnych podatników VAT, tj. podatników VAT, którzy:

1) nie skorzystali z tzw. zwolnienia podmiotowego dostępnego dla podatników osiągających niewielkie obroty (w 2016 roku, a także w dwóch następnych latach limit obrotów dla zwolnienia podmiotowego wynosi 150 tys. zł rocznie),

2) nie wykonują wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.

Tylko podmioty spełniające te warunki mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT. Ewidencję tę podmioty mogą prowadzić w formie papierowej albo elektronicznie. Tylko podatnicy, którzy prowadzą ewidencję sprzedaży VAT w formie elektronicznej, są zobowiązani wysyłać plik JPK_VAT co miesiąc.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ostatecznie od 1 stycznia 2018 r. wspomniana wyżej ustawa z 13 maja 2016 r. wprowadzi dla wszystkich czynnych podatników obowiązek prowadzenia tej ewidencji wyłącznie w formie elektronicznej. Od tej daty wszyscy czynni podatnicy VAT będą zobowiązani do przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży w formacie JPK.

Terminy wdrożenia JPK_VAT

Obowiązek przesyłania JPK_VAT dotycz określonych grup podatników we wskazanych w ustawie terminach. Grupy te to:

- duzi przedsiębiorcy,

- mali i średni przedsiębiorcy,

- mikroprzedsiębiorcy.

Jako pierwsi JPK muszą stosować duzi przedsiębiorcy – począwszy od 1 lipca 2016 r. Pozostali podatnicy będą mieli więcej czasu na przystosowanie się do nowych wymogów. Dla nich przepisy przewidują okresy przejściowe. Mogą one jednak już teraz w swoich systemach finansowo-księgowych wdrożyć odpowiednie rozwiązania i przesyłać dane w nowym formacie. Mali i średni przedsiębiorcy mają na to czas do 1 stycznia 2017 r. Natomiast okres przejściowy dla mikroprzedsiębiorców kończy się 1 stycznia 2018 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA