REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Aplikacja kliencka do wysyłania plików JPK /fot. Fotolia
Aplikacja kliencka do wysyłania plików JPK /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w dniu 19 sierpnia 2016 r. uruchomiło aplikację do wysyłania plików Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Aplikacja pozwala podatnikom, zobowiązanym do comiesięcznego wysyłania danych zawierających ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), na wypełnienie tego obowiązku wobec fiskusa.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aplikacja do przesyłania JPK_VAT

Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację kliencką (Klient JPK ) do wysyłania plików JPK_VAT. Aplikacja umożliwia zaimportowanie danych z pliku .csv.

Resort finansów przygotował również instrukcję instalacji i obsługi aplikacji JPK, umożliwiającej tworzenie i przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do systemu Ministerstwa Finansów. Zgodnie z wyjaśnieniami tam zawartymi, aby zainstalować aplikację wystarczy uruchomić plik „Setup.exe”. Proces instalacji przebiega samoczynnie i trwa bardzo krótko. Po jego zakończeniu, aplikacja zostaje uruchomiona automatycznie.

Instalacja aplikacji: Aplikacja kliencka MF do wysyłania JKP

REKLAMA

Do prawidłowego działania JPK potrzebujemy zainstalowanego .Net Framework w wersji 4.5.2, który jest dostępny do ściągnięcia na stronie Microsoft: https://www.microsoft.com/pl-pl/download/details.aspx?id=42642

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zainstalowaniu aplikacji pojawia się ekran początkowy informujący o możliwościach i zastosowaniu aplikacji, ekran „Start”. W celu wybrania lub utworzenia JPK do wysyłki należy przejść do "Wyślij nowy dokument", czyli, innymi słowy, do ekranu umożliwiającego tworzenie lub importowanie istniejących danych.

Małe firmy bez obowiązku podpisywania plików JPK kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Plik JPK tworzony jest na podstawie zaimportowanego pliku CSV. Aby zaimportować dane CSV należy kliknąć w przycisk „Importuj” na ekranie "Wyślij nowy dokument". Spowoduje to otwarcie nowego okna eksploracyjnego służącego do wyboru pliku CSV, na podstawie którego zostanie utworzony Jednolity Plik Kontrolny.

Aby natomiast wysłać istniejący już plik JPK, należy kliknąć w przycisk „Wybierz”, znajdujący się na ekranie "Wyślij nowy dokument".

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dodatkowo, aplikacja Klient JPK zawiera ekran „Historia”, gdzie wyświetlane są wszystkie dokumenty w trakcie przetwarzania oraz wszystkie dokumenty, dla których proces przetwarzania został już zakończony.

Natomiast informacje na temat wsparcia użytkownika znajdują się w części aplikacji pod nazwą „Pomoc”.

Ministerstwo Finansów przygotowało również przykładowym plikiem .csv.

Zobacz: Przykładowy plik w formacie.csv

Udostępniony plik w formacie .csv  stanowi przykład zawartości pliku pośredniego jaki może być użyty do przygotowania wysyłki w aplikacji Klient JPK.

Obowiązek przesyłania JPK_VAT

Przypomnijmy, że ustawa z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz .U . z 2016 r . poz . 846) wprowadziła m .in . obowiązek comiesięcznego składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT w elektronicznym formacie JPK . Pełna nazwa tego formatu to „Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT”). Nowelizacja ta dodała w art. 82 Ordynacji podatkowej nowy § 1b w brzmieniu: §1b. Osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018


Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy tzw. czynnych podatników VAT, tj. podatników VAT, którzy:

1) nie skorzystali z tzw. zwolnienia podmiotowego dostępnego dla podatników osiągających niewielkie obroty (w 2016 roku, a także w dwóch następnych latach limit obrotów dla zwolnienia podmiotowego wynosi 150 tys. zł rocznie),

2) nie wykonują wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.

Tylko podmioty spełniające te warunki mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT. Ewidencję tę podmioty mogą prowadzić w formie papierowej albo elektronicznie. Tylko podatnicy, którzy prowadzą ewidencję sprzedaży VAT w formie elektronicznej, są zobowiązani wysyłać plik JPK_VAT co miesiąc.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ostatecznie od 1 stycznia 2018 r. wspomniana wyżej ustawa z 13 maja 2016 r. wprowadzi dla wszystkich czynnych podatników obowiązek prowadzenia tej ewidencji wyłącznie w formie elektronicznej. Od tej daty wszyscy czynni podatnicy VAT będą zobowiązani do przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży w formacie JPK.

Terminy wdrożenia JPK_VAT

Obowiązek przesyłania JPK_VAT dotycz określonych grup podatników we wskazanych w ustawie terminach. Grupy te to:

- duzi przedsiębiorcy,

- mali i średni przedsiębiorcy,

- mikroprzedsiębiorcy.

Jako pierwsi JPK muszą stosować duzi przedsiębiorcy – począwszy od 1 lipca 2016 r. Pozostali podatnicy będą mieli więcej czasu na przystosowanie się do nowych wymogów. Dla nich przepisy przewidują okresy przejściowe. Mogą one jednak już teraz w swoich systemach finansowo-księgowych wdrożyć odpowiednie rozwiązania i przesyłać dane w nowym formacie. Mali i średni przedsiębiorcy mają na to czas do 1 stycznia 2017 r. Natomiast okres przejściowy dla mikroprzedsiębiorców kończy się 1 stycznia 2018 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA