REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia odliczenia VAT od wydatków dotyczących samochodów demonstracyjnych jest niejednolicie interpretowana w wyrokach sądów administracyjnych. Większość sądów jest zdania, że aby móc odliczyć całość podatku naliczonego, dealer musi prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych.

Ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego a samochody przeznaczone wyłącznie do sprzedaży

Ustawodawca przewidział ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z niektórymi samochodami (zasadniczo chodzi tu o pojazdy osobowe poniżej 3,5 tony). Zgodnie bowiem z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej m.in. z faktury otrzymanej przez podatnika.

Autopromocja

Powyższe ograniczenie nie ma zastosowania do pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, co jednakże, z zasady, wymaga min. prowadzenia przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 3 i 4 ustawy o VAT). Z reguły więc, dla pełnego odliczenia VAT, niezbędne jest prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu danego pojazdu.

W świetle jednakże art. 86a ust. 5 pkt 1 lit ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy przepis jest istotny w działalności dilerów samochodowych. Nie muszą oni więc prowadzić ewidencji przebiegu odniesieniu do samochodów przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży. Uwagi jednakże wymaga kwestia przeprowadzanych przez takich podatników przed sprzedażą samochodów jazd próbnych (demonstracyjnych). Może bowiem pojawić się wątpliwość, czy samochody wykorzystywane także w ten sposób są nadal przeznaczone wyłącznie do odprzedaży (co jest warunkiem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu).

Wypróbowanie konkretnego samochodu przed zakupem

W praktyce konkretna sprzedaż określonego samochodu może, przed sfinalizowaniem transakcji, być poprzedzona wypróbowaniem tego pojazdu. Istotne jest tu to, że jazda próbna jest przeprowadzana tym samym egzemplarzem pojazdu, który ma być przedmiotem sprzedaży. Przeprowadzanie takich jazd nie zmienia charakteru handlowego danego pojazdu. Cały czas więc taki samochód może być uznany za przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży. W konsekwencji podatnik nie musi prowadzić ewidencji  przebiegu. Stanowisko to aprobują organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30.9.2015 r., znak IBPP2/4512-704/15/ICz.

Samochody demonstracyjne

W praktyce działalności dilerów samochodowych możliwe jest także wykorzystywanie samochodów demonstracyjnych. Takie pojazdy także służą do jazd próbnych, jednakże konkretny wypróbowany egzemplarz nie jest bezpośrednio sprzedawany (przedmiotem sprzedaży jest jednakże taki sam model).

Sytuacja taka została rozpatrzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4.5.2016 r., sygn. I SA/Łd 199/16. Podatnik, będący dilerem samochodowym, posiadał pojazdy demonstracyjne. Pojazdy te były towarem handlowym, jednakże przed planowaną sprzedażą przez pewien czas (około kilku miesięcy) wykorzystywano je do jazd demonstracyjnych pokazujących dany typ samochodu. Co więc ważne, klient nie kupował tego samego egzemplarza, który wykorzystywał do jazdy próbnej, ale inny (choć identyczny). Po kilkumiesięcznym okresie samochody demonstracyjne także miały być sprzedawane.

Wątpliwość dotyczyła tego, czy takie samochody demonstracyjne można uznać za przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży (co pozwoliłoby na pełne odliczanie VAT bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu). Za takim stanowiskiem obstawał podatnik. Jego zdaniem, kilkumiesięczne wykorzystywanie samochodów demonstracyjnych na potrzeby jazd próbnych nie zmienia ich charakteru jako towarów handlowych

Sąd nie podzielił tego poglądu. Jego zdaniem, to że samochody służą kilka miesięcy demonstrowaniu przedmiotu sprzedaży (innych samochodów tego typu), oznacza, że przez ten czas służą celom innym niż ich odsprzedaż. Tym samym pojazdy te nie były przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży. W konsekwencji, za nieprawidłowe uznano odliczanie całości podatku naliczonego od wydatków na te pojazdy, jeżeli nie prowadzono ewidencji przebiegu.

Sąd podkreślił, że mamy tu do czynienia z sytuacją inną niż, gdy jazda próbna jest przeprowadzana tym samym samochodem, który ma być przedmiotem planowanej sprzedaży. Taka jazda próbna jest bezpośrednio ściśle związana z konkretną sprzedażą. Natomiast w rozpatrywanej sprawie samochody przez kilka miesięcy były wykorzystywane specjalnie w celu jazd demonstracyjnych (a nie do ich sprzedaży).


Podsumowanie

Zaprezentowane w przywołanym wyroku, restrykcyjne stanowisko jest przyjmowane przez organy podatkowe, czego przykładem służy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17.11.2015 r., znak IPTPP3/4512-380/15-4/UNR oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5.10.2015 r., znak ILPP1/4512-1-518/15-4/AW. Podobnie tego typu przypadki ocenił WSA w Poznaniu w wyroku z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1097/14 oraz WSA w Krakowie w wyroku z 9.3.2016 r., sygn. akt I SA/Kr 1959/15. We wszystkich powyższych rozstrzygnięciach przyjęto, że w celu odliczenia całości podatku naliczonego, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych. Nie uwzględniono przy tym tego, że spełnienie takiego wymogu  jest dla dilerów uciążliwe.

Należy jednakże zaznaczyć, że niektóre sądy administracyjne przyjmowały inne, korzystne dla podatników rozwiązanie tej kwestii, np. WSA w Warszawie w wyroku 29.5.2015 r., sygn. III SA/Wa 3610/14 oraz NSA w wyroku z 23.1.2013 r., sygn. I FSK 351/12. Niejednolite orzecznictwo odnoszące się do zaprezentowanego zagadnienia będzie zapewne prowadzić do dalszych sporów.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA