REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia odliczenia VAT od wydatków dotyczących samochodów demonstracyjnych jest niejednolicie interpretowana w wyrokach sądów administracyjnych. Większość sądów jest zdania, że aby móc odliczyć całość podatku naliczonego, dealer musi prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych.

Ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego a samochody przeznaczone wyłącznie do sprzedaży

Ustawodawca przewidział ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z niektórymi samochodami (zasadniczo chodzi tu o pojazdy osobowe poniżej 3,5 tony). Zgodnie bowiem z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej m.in. z faktury otrzymanej przez podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe ograniczenie nie ma zastosowania do pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, co jednakże, z zasady, wymaga min. prowadzenia przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 3 i 4 ustawy o VAT). Z reguły więc, dla pełnego odliczenia VAT, niezbędne jest prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu danego pojazdu.

W świetle jednakże art. 86a ust. 5 pkt 1 lit ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy przepis jest istotny w działalności dilerów samochodowych. Nie muszą oni więc prowadzić ewidencji przebiegu odniesieniu do samochodów przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży. Uwagi jednakże wymaga kwestia przeprowadzanych przez takich podatników przed sprzedażą samochodów jazd próbnych (demonstracyjnych). Może bowiem pojawić się wątpliwość, czy samochody wykorzystywane także w ten sposób są nadal przeznaczone wyłącznie do odprzedaży (co jest warunkiem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu).

Wypróbowanie konkretnego samochodu przed zakupem

W praktyce konkretna sprzedaż określonego samochodu może, przed sfinalizowaniem transakcji, być poprzedzona wypróbowaniem tego pojazdu. Istotne jest tu to, że jazda próbna jest przeprowadzana tym samym egzemplarzem pojazdu, który ma być przedmiotem sprzedaży. Przeprowadzanie takich jazd nie zmienia charakteru handlowego danego pojazdu. Cały czas więc taki samochód może być uznany za przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży. W konsekwencji podatnik nie musi prowadzić ewidencji  przebiegu. Stanowisko to aprobują organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30.9.2015 r., znak IBPP2/4512-704/15/ICz.

Samochody demonstracyjne

REKLAMA

W praktyce działalności dilerów samochodowych możliwe jest także wykorzystywanie samochodów demonstracyjnych. Takie pojazdy także służą do jazd próbnych, jednakże konkretny wypróbowany egzemplarz nie jest bezpośrednio sprzedawany (przedmiotem sprzedaży jest jednakże taki sam model).

Sytuacja taka została rozpatrzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4.5.2016 r., sygn. I SA/Łd 199/16. Podatnik, będący dilerem samochodowym, posiadał pojazdy demonstracyjne. Pojazdy te były towarem handlowym, jednakże przed planowaną sprzedażą przez pewien czas (około kilku miesięcy) wykorzystywano je do jazd demonstracyjnych pokazujących dany typ samochodu. Co więc ważne, klient nie kupował tego samego egzemplarza, który wykorzystywał do jazdy próbnej, ale inny (choć identyczny). Po kilkumiesięcznym okresie samochody demonstracyjne także miały być sprzedawane.

Wątpliwość dotyczyła tego, czy takie samochody demonstracyjne można uznać za przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży (co pozwoliłoby na pełne odliczanie VAT bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu). Za takim stanowiskiem obstawał podatnik. Jego zdaniem, kilkumiesięczne wykorzystywanie samochodów demonstracyjnych na potrzeby jazd próbnych nie zmienia ich charakteru jako towarów handlowych

Sąd nie podzielił tego poglądu. Jego zdaniem, to że samochody służą kilka miesięcy demonstrowaniu przedmiotu sprzedaży (innych samochodów tego typu), oznacza, że przez ten czas służą celom innym niż ich odsprzedaż. Tym samym pojazdy te nie były przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży. W konsekwencji, za nieprawidłowe uznano odliczanie całości podatku naliczonego od wydatków na te pojazdy, jeżeli nie prowadzono ewidencji przebiegu.

Sąd podkreślił, że mamy tu do czynienia z sytuacją inną niż, gdy jazda próbna jest przeprowadzana tym samym samochodem, który ma być przedmiotem planowanej sprzedaży. Taka jazda próbna jest bezpośrednio ściśle związana z konkretną sprzedażą. Natomiast w rozpatrywanej sprawie samochody przez kilka miesięcy były wykorzystywane specjalnie w celu jazd demonstracyjnych (a nie do ich sprzedaży).


Podsumowanie

Zaprezentowane w przywołanym wyroku, restrykcyjne stanowisko jest przyjmowane przez organy podatkowe, czego przykładem służy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17.11.2015 r., znak IPTPP3/4512-380/15-4/UNR oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5.10.2015 r., znak ILPP1/4512-1-518/15-4/AW. Podobnie tego typu przypadki ocenił WSA w Poznaniu w wyroku z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1097/14 oraz WSA w Krakowie w wyroku z 9.3.2016 r., sygn. akt I SA/Kr 1959/15. We wszystkich powyższych rozstrzygnięciach przyjęto, że w celu odliczenia całości podatku naliczonego, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych. Nie uwzględniono przy tym tego, że spełnienie takiego wymogu  jest dla dilerów uciążliwe.

Należy jednakże zaznaczyć, że niektóre sądy administracyjne przyjmowały inne, korzystne dla podatników rozwiązanie tej kwestii, np. WSA w Warszawie w wyroku 29.5.2015 r., sygn. III SA/Wa 3610/14 oraz NSA w wyroku z 23.1.2013 r., sygn. I FSK 351/12. Niejednolite orzecznictwo odnoszące się do zaprezentowanego zagadnienia będzie zapewne prowadzić do dalszych sporów.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA