REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia odliczenia VAT od wydatków dotyczących samochodów demonstracyjnych jest niejednolicie interpretowana w wyrokach sądów administracyjnych. Większość sądów jest zdania, że aby móc odliczyć całość podatku naliczonego, dealer musi prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych.

Ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego a samochody przeznaczone wyłącznie do sprzedaży

Ustawodawca przewidział ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z niektórymi samochodami (zasadniczo chodzi tu o pojazdy osobowe poniżej 3,5 tony). Zgodnie bowiem z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej m.in. z faktury otrzymanej przez podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe ograniczenie nie ma zastosowania do pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, co jednakże, z zasady, wymaga min. prowadzenia przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 3 i 4 ustawy o VAT). Z reguły więc, dla pełnego odliczenia VAT, niezbędne jest prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu danego pojazdu.

W świetle jednakże art. 86a ust. 5 pkt 1 lit ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy przepis jest istotny w działalności dilerów samochodowych. Nie muszą oni więc prowadzić ewidencji przebiegu odniesieniu do samochodów przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży. Uwagi jednakże wymaga kwestia przeprowadzanych przez takich podatników przed sprzedażą samochodów jazd próbnych (demonstracyjnych). Może bowiem pojawić się wątpliwość, czy samochody wykorzystywane także w ten sposób są nadal przeznaczone wyłącznie do odprzedaży (co jest warunkiem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu).

Wypróbowanie konkretnego samochodu przed zakupem

W praktyce konkretna sprzedaż określonego samochodu może, przed sfinalizowaniem transakcji, być poprzedzona wypróbowaniem tego pojazdu. Istotne jest tu to, że jazda próbna jest przeprowadzana tym samym egzemplarzem pojazdu, który ma być przedmiotem sprzedaży. Przeprowadzanie takich jazd nie zmienia charakteru handlowego danego pojazdu. Cały czas więc taki samochód może być uznany za przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży. W konsekwencji podatnik nie musi prowadzić ewidencji  przebiegu. Stanowisko to aprobują organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30.9.2015 r., znak IBPP2/4512-704/15/ICz.

Samochody demonstracyjne

W praktyce działalności dilerów samochodowych możliwe jest także wykorzystywanie samochodów demonstracyjnych. Takie pojazdy także służą do jazd próbnych, jednakże konkretny wypróbowany egzemplarz nie jest bezpośrednio sprzedawany (przedmiotem sprzedaży jest jednakże taki sam model).

Sytuacja taka została rozpatrzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4.5.2016 r., sygn. I SA/Łd 199/16. Podatnik, będący dilerem samochodowym, posiadał pojazdy demonstracyjne. Pojazdy te były towarem handlowym, jednakże przed planowaną sprzedażą przez pewien czas (około kilku miesięcy) wykorzystywano je do jazd demonstracyjnych pokazujących dany typ samochodu. Co więc ważne, klient nie kupował tego samego egzemplarza, który wykorzystywał do jazdy próbnej, ale inny (choć identyczny). Po kilkumiesięcznym okresie samochody demonstracyjne także miały być sprzedawane.

Wątpliwość dotyczyła tego, czy takie samochody demonstracyjne można uznać za przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży (co pozwoliłoby na pełne odliczanie VAT bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu). Za takim stanowiskiem obstawał podatnik. Jego zdaniem, kilkumiesięczne wykorzystywanie samochodów demonstracyjnych na potrzeby jazd próbnych nie zmienia ich charakteru jako towarów handlowych

Sąd nie podzielił tego poglądu. Jego zdaniem, to że samochody służą kilka miesięcy demonstrowaniu przedmiotu sprzedaży (innych samochodów tego typu), oznacza, że przez ten czas służą celom innym niż ich odsprzedaż. Tym samym pojazdy te nie były przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży. W konsekwencji, za nieprawidłowe uznano odliczanie całości podatku naliczonego od wydatków na te pojazdy, jeżeli nie prowadzono ewidencji przebiegu.

Sąd podkreślił, że mamy tu do czynienia z sytuacją inną niż, gdy jazda próbna jest przeprowadzana tym samym samochodem, który ma być przedmiotem planowanej sprzedaży. Taka jazda próbna jest bezpośrednio ściśle związana z konkretną sprzedażą. Natomiast w rozpatrywanej sprawie samochody przez kilka miesięcy były wykorzystywane specjalnie w celu jazd demonstracyjnych (a nie do ich sprzedaży).


Podsumowanie

Zaprezentowane w przywołanym wyroku, restrykcyjne stanowisko jest przyjmowane przez organy podatkowe, czego przykładem służy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17.11.2015 r., znak IPTPP3/4512-380/15-4/UNR oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5.10.2015 r., znak ILPP1/4512-1-518/15-4/AW. Podobnie tego typu przypadki ocenił WSA w Poznaniu w wyroku z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1097/14 oraz WSA w Krakowie w wyroku z 9.3.2016 r., sygn. akt I SA/Kr 1959/15. We wszystkich powyższych rozstrzygnięciach przyjęto, że w celu odliczenia całości podatku naliczonego, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych. Nie uwzględniono przy tym tego, że spełnienie takiego wymogu  jest dla dilerów uciążliwe.

Należy jednakże zaznaczyć, że niektóre sądy administracyjne przyjmowały inne, korzystne dla podatników rozwiązanie tej kwestii, np. WSA w Warszawie w wyroku 29.5.2015 r., sygn. III SA/Wa 3610/14 oraz NSA w wyroku z 23.1.2013 r., sygn. I FSK 351/12. Niejednolite orzecznictwo odnoszące się do zaprezentowanego zagadnienia będzie zapewne prowadzić do dalszych sporów.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA