REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikowi, który nabywa samochody w celu ich odsprzedaży, a przed zbyciem wykorzystuje je w celach testowych lub demonstracyjnych, przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na te pojazdy. Uprawnienie to jednak nie ma zastosowania do samochodów służących do jazd służbowych pracowników.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 lipca 2016 r. (sygn. I FSK 11315).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczy podatnika VAT - spółki działającej jako dealer samochodów osobowych, która nabywa samochody celem odsprzedaży. Samochody sprzedawane są klientom bezpośrednio po ich nabyciu bądź przed sprzedażą są wykorzystywane do różnych celów związanych z opodatkowaną działalnością (m.in. wspieranie sprzedaży poprzez udostępniania do jazd testowych, klientom serwisu jako pojazdy zastępcze oraz do jazd służbowych pracowników).

Na tym tle podatnik wystąpił do organu podatkowego o wydanie interpretacji w przedmiocie następujących pytań:

1) czy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. spółce przysługiwało prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach działalności gospodarczej;

REKLAMA

2) czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. spółce przysługuje prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) czy zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2011 r., spółce przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu samochodów wykorzystywanych w opodatkowanej działalności gospodarczej.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. jak i po 1 stycznia 2011 r. spółka posiada pełne prawo do odliczenia VAT, ponieważ przepisy art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT nie uzależniają możliwości odliczenia ani od cech technicznych, ani też od faktycznego przeznaczenia. Poza tym brak uzależnienia w przepisach o VAT prawa do odliczenia od czasu, jaki upływa pomiędzy nabyciem a sprzedażą pojazdu. W kontekście nabywania paliw do samochodów podatnik wskazał, że przysługiwać mu będzie odliczenie podatku naliczonego zarówno w poprzednim jak i nowym stanie prawnym na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ samochody nabywane przez spółkę nie wypełnia przesłanek 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT lub art. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika w nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia pojazdów, które wykorzystywane są do przejazdów służbowych pracowników lub są wypożyczane klientom serwisu oraz nabyciu paliwa do ich napędu. W uzasadnieniu wskazał, że pojazdy wykorzystywane do jazd służbowych pracowników nie służą bezpośrednio wspieraniu sprzedaży, lecz ogólnie do działalności spółki stąd możliwość odliczenia VAT w wysokości 60% (nie więcej niż 6 000 zł) istniała wyłącznie do 31 grudnia 2010 r., zaś po tym terminie podatnik w ogóle nie był uprawniony do odliczeń.

Sprawa trafiła do WSA, który oddalił skargę podatnika, podzielając stanowisko i wykładnię przepisów dokonanych przez organ w zakwestionowanym przez skarżącą zakresie.

Podatnik złożył skargę kasacyjną do NSA, który częściowo przyznał rację podatnikowi i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Sąd przychylił się do argumentacji podatnika w części dotyczącej odliczenia VAT naliczonego przy wydatkach na samochody serwisowe, bowiem pozostają one w ścisłym związku z uatrakcyjnieniem warunków sprzedaży pojazdów, a także stanowią realizację zobowiązań z umów zawartych z kupującymi samochody (m.in. I FSK 1419/13, I FSK 796/13, I FSK 1442/13). Z kolei w zakresie pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych przez pracowników sąd nie uznał argumentów spółki i orzekł, że samochody służbowe nie korzystają z odliczenia, na co wskazuje bogata linia orzecznicza.

Patryk Stelmach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA