REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikowi, który nabywa samochody w celu ich odsprzedaży, a przed zbyciem wykorzystuje je w celach testowych lub demonstracyjnych, przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na te pojazdy. Uprawnienie to jednak nie ma zastosowania do samochodów służących do jazd służbowych pracowników.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 lipca 2016 r. (sygn. I FSK 11315).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczy podatnika VAT - spółki działającej jako dealer samochodów osobowych, która nabywa samochody celem odsprzedaży. Samochody sprzedawane są klientom bezpośrednio po ich nabyciu bądź przed sprzedażą są wykorzystywane do różnych celów związanych z opodatkowaną działalnością (m.in. wspieranie sprzedaży poprzez udostępniania do jazd testowych, klientom serwisu jako pojazdy zastępcze oraz do jazd służbowych pracowników).

Na tym tle podatnik wystąpił do organu podatkowego o wydanie interpretacji w przedmiocie następujących pytań:

1) czy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. spółce przysługiwało prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach działalności gospodarczej;

REKLAMA

2) czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. spółce przysługuje prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) czy zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2011 r., spółce przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu samochodów wykorzystywanych w opodatkowanej działalności gospodarczej.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. jak i po 1 stycznia 2011 r. spółka posiada pełne prawo do odliczenia VAT, ponieważ przepisy art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT nie uzależniają możliwości odliczenia ani od cech technicznych, ani też od faktycznego przeznaczenia. Poza tym brak uzależnienia w przepisach o VAT prawa do odliczenia od czasu, jaki upływa pomiędzy nabyciem a sprzedażą pojazdu. W kontekście nabywania paliw do samochodów podatnik wskazał, że przysługiwać mu będzie odliczenie podatku naliczonego zarówno w poprzednim jak i nowym stanie prawnym na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ samochody nabywane przez spółkę nie wypełnia przesłanek 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT lub art. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika w nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia pojazdów, które wykorzystywane są do przejazdów służbowych pracowników lub są wypożyczane klientom serwisu oraz nabyciu paliwa do ich napędu. W uzasadnieniu wskazał, że pojazdy wykorzystywane do jazd służbowych pracowników nie służą bezpośrednio wspieraniu sprzedaży, lecz ogólnie do działalności spółki stąd możliwość odliczenia VAT w wysokości 60% (nie więcej niż 6 000 zł) istniała wyłącznie do 31 grudnia 2010 r., zaś po tym terminie podatnik w ogóle nie był uprawniony do odliczeń.

Sprawa trafiła do WSA, który oddalił skargę podatnika, podzielając stanowisko i wykładnię przepisów dokonanych przez organ w zakwestionowanym przez skarżącą zakresie.

Podatnik złożył skargę kasacyjną do NSA, który częściowo przyznał rację podatnikowi i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Sąd przychylił się do argumentacji podatnika w części dotyczącej odliczenia VAT naliczonego przy wydatkach na samochody serwisowe, bowiem pozostają one w ścisłym związku z uatrakcyjnieniem warunków sprzedaży pojazdów, a także stanowią realizację zobowiązań z umów zawartych z kupującymi samochody (m.in. I FSK 1419/13, I FSK 796/13, I FSK 1442/13). Z kolei w zakresie pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych przez pracowników sąd nie uznał argumentów spółki i orzekł, że samochody służbowe nie korzystają z odliczenia, na co wskazuje bogata linia orzecznicza.

Patryk Stelmach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA