REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikowi, który nabywa samochody w celu ich odsprzedaży, a przed zbyciem wykorzystuje je w celach testowych lub demonstracyjnych, przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na te pojazdy. Uprawnienie to jednak nie ma zastosowania do samochodów służących do jazd służbowych pracowników.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 lipca 2016 r. (sygn. I FSK 11315).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczy podatnika VAT - spółki działającej jako dealer samochodów osobowych, która nabywa samochody celem odsprzedaży. Samochody sprzedawane są klientom bezpośrednio po ich nabyciu bądź przed sprzedażą są wykorzystywane do różnych celów związanych z opodatkowaną działalnością (m.in. wspieranie sprzedaży poprzez udostępniania do jazd testowych, klientom serwisu jako pojazdy zastępcze oraz do jazd służbowych pracowników).

Na tym tle podatnik wystąpił do organu podatkowego o wydanie interpretacji w przedmiocie następujących pytań:

1) czy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. spółce przysługiwało prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach działalności gospodarczej;

REKLAMA

2) czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. spółce przysługuje prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) czy zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2011 r., spółce przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu samochodów wykorzystywanych w opodatkowanej działalności gospodarczej.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. jak i po 1 stycznia 2011 r. spółka posiada pełne prawo do odliczenia VAT, ponieważ przepisy art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT nie uzależniają możliwości odliczenia ani od cech technicznych, ani też od faktycznego przeznaczenia. Poza tym brak uzależnienia w przepisach o VAT prawa do odliczenia od czasu, jaki upływa pomiędzy nabyciem a sprzedażą pojazdu. W kontekście nabywania paliw do samochodów podatnik wskazał, że przysługiwać mu będzie odliczenie podatku naliczonego zarówno w poprzednim jak i nowym stanie prawnym na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ samochody nabywane przez spółkę nie wypełnia przesłanek 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT lub art. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika w nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia pojazdów, które wykorzystywane są do przejazdów służbowych pracowników lub są wypożyczane klientom serwisu oraz nabyciu paliwa do ich napędu. W uzasadnieniu wskazał, że pojazdy wykorzystywane do jazd służbowych pracowników nie służą bezpośrednio wspieraniu sprzedaży, lecz ogólnie do działalności spółki stąd możliwość odliczenia VAT w wysokości 60% (nie więcej niż 6 000 zł) istniała wyłącznie do 31 grudnia 2010 r., zaś po tym terminie podatnik w ogóle nie był uprawniony do odliczeń.

Sprawa trafiła do WSA, który oddalił skargę podatnika, podzielając stanowisko i wykładnię przepisów dokonanych przez organ w zakwestionowanym przez skarżącą zakresie.

Podatnik złożył skargę kasacyjną do NSA, który częściowo przyznał rację podatnikowi i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Sąd przychylił się do argumentacji podatnika w części dotyczącej odliczenia VAT naliczonego przy wydatkach na samochody serwisowe, bowiem pozostają one w ścisłym związku z uatrakcyjnieniem warunków sprzedaży pojazdów, a także stanowią realizację zobowiązań z umów zawartych z kupującymi samochody (m.in. I FSK 1419/13, I FSK 796/13, I FSK 1442/13). Z kolei w zakresie pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych przez pracowników sąd nie uznał argumentów spółki i orzekł, że samochody służbowe nie korzystają z odliczenia, na co wskazuje bogata linia orzecznicza.

Patryk Stelmach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA