REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Samochody demonstracyjne i testowe – odliczenie VAT
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikowi, który nabywa samochody w celu ich odsprzedaży, a przed zbyciem wykorzystuje je w celach testowych lub demonstracyjnych, przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na te pojazdy. Uprawnienie to jednak nie ma zastosowania do samochodów służących do jazd służbowych pracowników.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 lipca 2016 r. (sygn. I FSK 11315).

REKLAMA

Sprawa dotyczy podatnika VAT - spółki działającej jako dealer samochodów osobowych, która nabywa samochody celem odsprzedaży. Samochody sprzedawane są klientom bezpośrednio po ich nabyciu bądź przed sprzedażą są wykorzystywane do różnych celów związanych z opodatkowaną działalnością (m.in. wspieranie sprzedaży poprzez udostępniania do jazd testowych, klientom serwisu jako pojazdy zastępcze oraz do jazd służbowych pracowników).

Na tym tle podatnik wystąpił do organu podatkowego o wydanie interpretacji w przedmiocie następujących pytań:

1) czy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. spółce przysługiwało prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach działalności gospodarczej;

2) czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. spółce przysługuje prawo do odliczania w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego przy nabyciu wszystkich samochodów w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) czy zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2011 r., spółce przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu samochodów wykorzystywanych w opodatkowanej działalności gospodarczej.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. jak i po 1 stycznia 2011 r. spółka posiada pełne prawo do odliczenia VAT, ponieważ przepisy art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT nie uzależniają możliwości odliczenia ani od cech technicznych, ani też od faktycznego przeznaczenia. Poza tym brak uzależnienia w przepisach o VAT prawa do odliczenia od czasu, jaki upływa pomiędzy nabyciem a sprzedażą pojazdu. W kontekście nabywania paliw do samochodów podatnik wskazał, że przysługiwać mu będzie odliczenie podatku naliczonego zarówno w poprzednim jak i nowym stanie prawnym na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ samochody nabywane przez spółkę nie wypełnia przesłanek 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT lub art. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika w nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia pojazdów, które wykorzystywane są do przejazdów służbowych pracowników lub są wypożyczane klientom serwisu oraz nabyciu paliwa do ich napędu. W uzasadnieniu wskazał, że pojazdy wykorzystywane do jazd służbowych pracowników nie służą bezpośrednio wspieraniu sprzedaży, lecz ogólnie do działalności spółki stąd możliwość odliczenia VAT w wysokości 60% (nie więcej niż 6 000 zł) istniała wyłącznie do 31 grudnia 2010 r., zaś po tym terminie podatnik w ogóle nie był uprawniony do odliczeń.

Sprawa trafiła do WSA, który oddalił skargę podatnika, podzielając stanowisko i wykładnię przepisów dokonanych przez organ w zakwestionowanym przez skarżącą zakresie.

Podatnik złożył skargę kasacyjną do NSA, który częściowo przyznał rację podatnikowi i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Sąd przychylił się do argumentacji podatnika w części dotyczącej odliczenia VAT naliczonego przy wydatkach na samochody serwisowe, bowiem pozostają one w ścisłym związku z uatrakcyjnieniem warunków sprzedaży pojazdów, a także stanowią realizację zobowiązań z umów zawartych z kupującymi samochody (m.in. I FSK 1419/13, I FSK 796/13, I FSK 1442/13). Z kolei w zakresie pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych przez pracowników sąd nie uznał argumentów spółki i orzekł, że samochody służbowe nie korzystają z odliczenia, na co wskazuje bogata linia orzecznicza.

Patryk Stelmach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA