REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełne odliczenie VAT od aut dostawczych z dwoma rzędami siedzeń – ewidencja przebiegu jest i będzie konieczna

Subskrybuj nas na Youtube
Pełne odliczenie VAT od aut dostawczych z dwoma rzędami siedzeń – ewidencja przebiegu jest i będzie konieczna
Pełne odliczenie VAT od aut dostawczych z dwoma rzędami siedzeń – ewidencja przebiegu jest i będzie konieczna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie planuje zmiany przepisów dotyczących odliczenia VAT od wydatków związanych z samochodami dostawczymi z dwoma rzędami siedzeń. Zdaniem MF Konstrukcja tych pojazdów nie pozwala wykluczyć użytku do celów prywatnych i nie pozwala uznać, że ich użycie do tych celów jest nieistotne. Zatem aby w pełni odliczyć VAT od wydatków zwianych z takimi samochodami niezbędne jest prowadzenie ewidencji przebiegu przebiegu, która potwierdzi jego wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej). Takie stanowisko przedstawiło MF w odpowiedzi na interpelację poselską.

Właściciele aut dostawczych z podwójnymi rzędami siedzeń (tzw. dubel kabina) mogą odliczać cały VAT naliczony pod warunkiem, że:

REKLAMA

- będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów, z której jednoznacznie będzie wynikało, iż samochód służy tylko i wyłącznie działalności gospodarczej (jest to inna, bardziej szczegółowa ewidencja niż ta, którą podatnicy prowadzą do celów podatku dochodowego) oraz

- przedsiębiorca powiadomi urząd skarbowy o fakcie używania takiego samochodu i odliczania 100% VAT (złoży informację VAT-26 nie później niż w ciągu 7 dni od daty, w której poniesiony zostanie pierwszy wydatek związany z pojazdem).

Prowadzenie ewidencji przebiegu jest uciążliwe dla firm. Stąd poseł Jacek Osuch zwrócił się 28 czerwca 2016 r. z interpelacją do ministra finansów z następującymi pytaniami:

1. Czy Ministerstwo Finansów planuje ujednolicenie przepisów umożliwiających pełne odliczenie podatku VAT dla samochodów ciężarowych z jednym rzędem siedzeń, jak i dwoma?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2.  Jakie mechanizmy stosuje Ministerstwo Finansów w celu kontroli wykorzystywania pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i prawidłowego odliczania podatku VAT?

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Odpowiedzi na te pytania udzielił 20 lipca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

REKLAMA

Zdaniem MF, zgodnie z zasadami określonymi ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika m.in. w przypadku gdy konstrukcja pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W wyniku analiz przeprowadzonych przez resort finansów w trakcie prac związanych z wprowadzaniem obecnie obowiązujących zasad określony został katalog pojazdów, które dla celów podatku VAT uznawane są za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

REKLAMA

Wśród pojazdów wskazanych w ww. katalogu znajdują się co do zasady, pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń oraz niektóre pojazdy specjalne. Uznano bowiem, że tylko w przypadku takich pojazdów spełnione są wyżej wskazane kryteria, czyli konstrukcja tych pojazdów pozwala uznać, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą będzie praktycznie wykluczone bądź ich ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

Podkreślić należy, że ww. analizą zostały objęte wszystkie pojazdy samochodowe dostępne na polskim rynku pod kątem możliwości uznania ich za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika przy jednoczesnym zapewnieniu realizacji celu uzyskanej przez Polskę w dniu 17 grudnia 2013 r. decyzji derogacyjnej (2013/805/UE). Wskazać bowiem należy, że decyzja ta została przyznana Polsce w celu uproszczenia poboru podatku od towarów i usług, jak również zapobieganiu niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

Zmierzając do realizacji ww. celu decyzji derogacyjnej postanowiono, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i mających więcej niż jeden rząd siedzeń przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z takimi pojazdami. Wskazać bowiem należy, że konstrukcja takich pojazdów co do zasady nie wyklucza ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz nie powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą można uznać za nieistotne. Zatem w przypadku wykorzystywania takich pojazdów może dochodzić do wystąpienia unikania lub uchylania się od opodatkowania. Jednocześnie uznano, że w przypadku pojazdów posiadających dwa rzędy siedzeń (czyli również tzw. dubel kabina), które są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej w celu umożliwienia pełnego odliczania podatku VAT w odniesieniu do tych pojazdów niezbędne jest wprowadzenie odpowiedniego systemu zabezpieczającego. Oznacza to, że prawo do pełnego odliczenia podatku VAT przysługuje, jeżeli zostanie złożona stosowna informacja o przeznaczeniu danego pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika oraz prowadzona będzie ewidencja przebiegu takiego pojazdu, która potwierdzi jego wykorzystywanie wyłącznie do takich celów.

Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności, MF nie planuje ujednolicenia przepisów umożliwiających pełne odliczenie podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami z jednym rzędem siedzeń, jak i dwoma.

Zdaniem MF w przypadku pojazdów z dwoma rzędami siedzeń konstrukcja tych pojazdów nie pozwala bezdyskusyjnie wykluczyć ewentualnego użytku do celów prywatnych lub nie pozwala uznać, że ich użycie do tych celów jest nieistotne. W związku z tym przy pełnym prawie do odliczenia podatku VAT przy tego typu pojazdach niezbędne jest funkcjonowanie opisanego wyżej systemu zabezpieczającego.

W przypadku pojazdów z jednym rzędem siedzeń, biorąc pod uwagę konstrukcję takich pojazdów, można uznać, że ich użytek prywatny jest nieistotny. Pojazdy te co do zasady przeznaczone są bowiem do przewozu ładunków, a nie transportu ludzi.

MF podkreśla, że każdorazowe wykorzystanie pojazdów z jednym rzędem siedzeń do celów innych niż działalność gospodarcza (np. na cele prywatne) rodzi obowiązek rozliczenia z tego tytułu podatku VAT, oczywiście zakładając, że od wydatków związanych z takim pojazdem dokonano pełnego odliczenia. Resort finansów stara się aby wszelkie pojawiające się nieprawidłowości w stosowaniu obowiązujących przepisów były konsekwentnie na bieżąco eliminowane.


W odpowiedzi na drugie pytanie stwierdzono, że cele i zakres kontroli skarbowej zostały określone w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2015 r. poz.553, z późn. zm.). Do zakresu kontroli skarbowej należy m.in. kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków. Zadanie to jest realizowane w toku postępowań kontrolnych, poprzez badanie wszystkich aspektów zachowań podatnika związanych z przestrzeganiem prawa podatkowego i mających wpływ na jego rozliczenia podatkowe.

Przepisy prawa podatkowego regulujące prawa i obowiązki podatników w zakresie wykorzystywania pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i prawidłowego odliczenia VAT nie wymagają stosowania dedykowanych procedur lub mechanizmów w postępowaniach kontrolnych.

Opracowała Iga Kucharska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA