REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełne odliczenie VAT od aut dostawczych z dwoma rzędami siedzeń – ewidencja przebiegu jest i będzie konieczna

Pełne odliczenie VAT od aut dostawczych z dwoma rzędami siedzeń – ewidencja przebiegu jest i będzie konieczna
Pełne odliczenie VAT od aut dostawczych z dwoma rzędami siedzeń – ewidencja przebiegu jest i będzie konieczna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie planuje zmiany przepisów dotyczących odliczenia VAT od wydatków związanych z samochodami dostawczymi z dwoma rzędami siedzeń. Zdaniem MF Konstrukcja tych pojazdów nie pozwala wykluczyć użytku do celów prywatnych i nie pozwala uznać, że ich użycie do tych celów jest nieistotne. Zatem aby w pełni odliczyć VAT od wydatków zwianych z takimi samochodami niezbędne jest prowadzenie ewidencji przebiegu przebiegu, która potwierdzi jego wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej). Takie stanowisko przedstawiło MF w odpowiedzi na interpelację poselską.

Właściciele aut dostawczych z podwójnymi rzędami siedzeń (tzw. dubel kabina) mogą odliczać cały VAT naliczony pod warunkiem, że:

REKLAMA

REKLAMA

- będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów, z której jednoznacznie będzie wynikało, iż samochód służy tylko i wyłącznie działalności gospodarczej (jest to inna, bardziej szczegółowa ewidencja niż ta, którą podatnicy prowadzą do celów podatku dochodowego) oraz

- przedsiębiorca powiadomi urząd skarbowy o fakcie używania takiego samochodu i odliczania 100% VAT (złoży informację VAT-26 nie później niż w ciągu 7 dni od daty, w której poniesiony zostanie pierwszy wydatek związany z pojazdem).

Prowadzenie ewidencji przebiegu jest uciążliwe dla firm. Stąd poseł Jacek Osuch zwrócił się 28 czerwca 2016 r. z interpelacją do ministra finansów z następującymi pytaniami:

REKLAMA

1. Czy Ministerstwo Finansów planuje ujednolicenie przepisów umożliwiających pełne odliczenie podatku VAT dla samochodów ciężarowych z jednym rzędem siedzeń, jak i dwoma?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2.  Jakie mechanizmy stosuje Ministerstwo Finansów w celu kontroli wykorzystywania pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i prawidłowego odliczania podatku VAT?

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Odpowiedzi na te pytania udzielił 20 lipca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

Zdaniem MF, zgodnie z zasadami określonymi ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika m.in. w przypadku gdy konstrukcja pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W wyniku analiz przeprowadzonych przez resort finansów w trakcie prac związanych z wprowadzaniem obecnie obowiązujących zasad określony został katalog pojazdów, które dla celów podatku VAT uznawane są za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Wśród pojazdów wskazanych w ww. katalogu znajdują się co do zasady, pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń oraz niektóre pojazdy specjalne. Uznano bowiem, że tylko w przypadku takich pojazdów spełnione są wyżej wskazane kryteria, czyli konstrukcja tych pojazdów pozwala uznać, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą będzie praktycznie wykluczone bądź ich ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

Podkreślić należy, że ww. analizą zostały objęte wszystkie pojazdy samochodowe dostępne na polskim rynku pod kątem możliwości uznania ich za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika przy jednoczesnym zapewnieniu realizacji celu uzyskanej przez Polskę w dniu 17 grudnia 2013 r. decyzji derogacyjnej (2013/805/UE). Wskazać bowiem należy, że decyzja ta została przyznana Polsce w celu uproszczenia poboru podatku od towarów i usług, jak również zapobieganiu niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

Zmierzając do realizacji ww. celu decyzji derogacyjnej postanowiono, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i mających więcej niż jeden rząd siedzeń przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z takimi pojazdami. Wskazać bowiem należy, że konstrukcja takich pojazdów co do zasady nie wyklucza ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz nie powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą można uznać za nieistotne. Zatem w przypadku wykorzystywania takich pojazdów może dochodzić do wystąpienia unikania lub uchylania się od opodatkowania. Jednocześnie uznano, że w przypadku pojazdów posiadających dwa rzędy siedzeń (czyli również tzw. dubel kabina), które są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej w celu umożliwienia pełnego odliczania podatku VAT w odniesieniu do tych pojazdów niezbędne jest wprowadzenie odpowiedniego systemu zabezpieczającego. Oznacza to, że prawo do pełnego odliczenia podatku VAT przysługuje, jeżeli zostanie złożona stosowna informacja o przeznaczeniu danego pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika oraz prowadzona będzie ewidencja przebiegu takiego pojazdu, która potwierdzi jego wykorzystywanie wyłącznie do takich celów.

Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności, MF nie planuje ujednolicenia przepisów umożliwiających pełne odliczenie podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami z jednym rzędem siedzeń, jak i dwoma.

Zdaniem MF w przypadku pojazdów z dwoma rzędami siedzeń konstrukcja tych pojazdów nie pozwala bezdyskusyjnie wykluczyć ewentualnego użytku do celów prywatnych lub nie pozwala uznać, że ich użycie do tych celów jest nieistotne. W związku z tym przy pełnym prawie do odliczenia podatku VAT przy tego typu pojazdach niezbędne jest funkcjonowanie opisanego wyżej systemu zabezpieczającego.

W przypadku pojazdów z jednym rzędem siedzeń, biorąc pod uwagę konstrukcję takich pojazdów, można uznać, że ich użytek prywatny jest nieistotny. Pojazdy te co do zasady przeznaczone są bowiem do przewozu ładunków, a nie transportu ludzi.

MF podkreśla, że każdorazowe wykorzystanie pojazdów z jednym rzędem siedzeń do celów innych niż działalność gospodarcza (np. na cele prywatne) rodzi obowiązek rozliczenia z tego tytułu podatku VAT, oczywiście zakładając, że od wydatków związanych z takim pojazdem dokonano pełnego odliczenia. Resort finansów stara się aby wszelkie pojawiające się nieprawidłowości w stosowaniu obowiązujących przepisów były konsekwentnie na bieżąco eliminowane.


W odpowiedzi na drugie pytanie stwierdzono, że cele i zakres kontroli skarbowej zostały określone w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2015 r. poz.553, z późn. zm.). Do zakresu kontroli skarbowej należy m.in. kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków. Zadanie to jest realizowane w toku postępowań kontrolnych, poprzez badanie wszystkich aspektów zachowań podatnika związanych z przestrzeganiem prawa podatkowego i mających wpływ na jego rozliczenia podatkowe.

Przepisy prawa podatkowego regulujące prawa i obowiązki podatników w zakresie wykorzystywania pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i prawidłowego odliczenia VAT nie wymagają stosowania dedykowanych procedur lub mechanizmów w postępowaniach kontrolnych.

Opracowała Iga Kucharska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA