REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty
Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 składanej za luty 2019 r. podatnik błędnie odliczył VAT z faktury zakupowej od małego podatnika (metoda kasowa). Podatnik zapłacił za tę fakturę w marcu 2019 r. Zamierza on złożyć korektę pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W związku z tymi korektami podatnik będzie zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej za luty 2019 r., ale także powstanie nadpłata za marzec 2019 r. Czy w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pismo o zaliczenie nadpłaty za marzec 2019 r. na poczet zaległości za luty 2019 r.? Czy organ rozliczy nadpłatę z urzędu?

Podatnik powinien złożyć korektę deklaracji VAT-7 za luty i za marzec 2019 r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty VAT za marzec 2019 r. Podatnik generalnie nie jest zobowiązany do składania w urzędzie skarbowym pisma o zaliczenie nadpłaty na poczet powstałej zaległości podatkowej. Nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie obowiązki ciążą na podatniku, gdy w wyniku korekty deklaracji VAT powstanie zaległość i nadpłata

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą po stronie podatnika może powstać zaległość podatkowa lub nadpłata w VAT. Pojęcia te definiuje Ordynacja podatkowa. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Tym samym w przypadku podatku od towarów i usług rozliczanego w deklaracji VAT-7 zaległość podatkowa wystąpi w sytuacji, gdy podatnik uiści VAT w wysokości niższej niż powinien.

Za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Przepisy Ordynacji podatkowej oprócz definicji nadpłaty wskazują również datę jej powstania. Nadpłata zasadniczo powstanie w dniu, w którym podatnik zapłacił VAT w wysokości wyższej niż należna. W takiej sytuacji podatnik powinien wystąpić do organu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty oraz równocześnie złożyć korektę deklaracji VAT-7.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jeżeli w analizowanej sprawie podatnik wykazał podatek naliczony w niewłaściwej deklaracji VAT-7, w związku z czym za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa, natomiast za marzec 2019 r. wystąpiła nadpłata VAT, to powinien złożyć korekty deklaracji VAT-7. Wraz z korektą deklaracji za marzec 2019 r. powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Ponieważ zarówno pierwotne deklaracje VAT-7, jak i ich korekty składamy w formie elektronicznej, wniosek należy wysłać lub złożyć w urzędzie skarbowym odrębnie.

Jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji VAT-7 nie będzie budzić wątpliwości, organ podatkowyzwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta deklaracji VAT-7 wywołuje określone skutki prawne.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Należy przy tym pamiętać, że w analizowanej sprawie wraz z powstaniem nadpłaty podatku za marzec 2019 r. równocześnie po stronie podatnika powstanie zaległość podatkowa za luty 2019 r. W związku z tym potencjalna nadpłata zasadniczo nie zostanie zwrócona podatnikowi. Jak bowiem wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlega zaliczeniu z urzędu na poczet:

  • zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
  • odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  • kosztów upomnienia oraz
  • bieżących zobowiązań podatkowych.

W razie ich braku nadpłaty podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie ich w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

W konsekwencji powstania zaległości podatkowej za luty 2019 r. oraz nadpłaty podatku za marzec 2019 r. nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości podatkowej. Organ, zaliczając nadpłatę, wyda postanowienie, na które służy zażalenie. Zaliczenie nastąpi z dniem powstania nadpłaty, czyli z dniem, gdy podatnik uiścił podatek w wysokości wyższej niż należna. Spowoduje to obowiązek zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

Przykład
Podatnik złożył korekty deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W ich wyniku za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa w wysokości 2300 zł, natomiast za marzec - nadpłata w tej samej wysokości. Wraz z korektami deklaracji podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty za marzec 2019 r. Organ podatkowy w związku z powstałą zaległością zaliczył powstałą nadpłatę na jej poczet z dniem 25 kwietnia (dzień zapłaty nadpłaconego podatku). Ponieważ po stronie podatnika powstała zaległość podatkowa, to będzie zobowiązany do zapłaty odsetek od tej zaległości za okres od 26 marca do 25 kwietnia.

Należy również wskazać, że w przypadku złożenia korekt deklaracji VAT-7 podatnik będzie zobowiązany do złożenia korekt plików JPK_VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 51 § 1, art. 72 § 1, art. 73 § 1, art. 74a, art. 75 § 3 i 4, art. 76 § 1, art. 76a § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1018

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA