REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty
Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 składanej za luty 2019 r. podatnik błędnie odliczył VAT z faktury zakupowej od małego podatnika (metoda kasowa). Podatnik zapłacił za tę fakturę w marcu 2019 r. Zamierza on złożyć korektę pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W związku z tymi korektami podatnik będzie zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej za luty 2019 r., ale także powstanie nadpłata za marzec 2019 r. Czy w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pismo o zaliczenie nadpłaty za marzec 2019 r. na poczet zaległości za luty 2019 r.? Czy organ rozliczy nadpłatę z urzędu?

Podatnik powinien złożyć korektę deklaracji VAT-7 za luty i za marzec 2019 r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty VAT za marzec 2019 r. Podatnik generalnie nie jest zobowiązany do składania w urzędzie skarbowym pisma o zaliczenie nadpłaty na poczet powstałej zaległości podatkowej. Nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie obowiązki ciążą na podatniku, gdy w wyniku korekty deklaracji VAT powstanie zaległość i nadpłata

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą po stronie podatnika może powstać zaległość podatkowa lub nadpłata w VAT. Pojęcia te definiuje Ordynacja podatkowa. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Tym samym w przypadku podatku od towarów i usług rozliczanego w deklaracji VAT-7 zaległość podatkowa wystąpi w sytuacji, gdy podatnik uiści VAT w wysokości niższej niż powinien.

Za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Przepisy Ordynacji podatkowej oprócz definicji nadpłaty wskazują również datę jej powstania. Nadpłata zasadniczo powstanie w dniu, w którym podatnik zapłacił VAT w wysokości wyższej niż należna. W takiej sytuacji podatnik powinien wystąpić do organu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty oraz równocześnie złożyć korektę deklaracji VAT-7.

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jeżeli w analizowanej sprawie podatnik wykazał podatek naliczony w niewłaściwej deklaracji VAT-7, w związku z czym za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa, natomiast za marzec 2019 r. wystąpiła nadpłata VAT, to powinien złożyć korekty deklaracji VAT-7. Wraz z korektą deklaracji za marzec 2019 r. powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Ponieważ zarówno pierwotne deklaracje VAT-7, jak i ich korekty składamy w formie elektronicznej, wniosek należy wysłać lub złożyć w urzędzie skarbowym odrębnie.

Jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji VAT-7 nie będzie budzić wątpliwości, organ podatkowyzwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta deklaracji VAT-7 wywołuje określone skutki prawne.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Należy przy tym pamiętać, że w analizowanej sprawie wraz z powstaniem nadpłaty podatku za marzec 2019 r. równocześnie po stronie podatnika powstanie zaległość podatkowa za luty 2019 r. W związku z tym potencjalna nadpłata zasadniczo nie zostanie zwrócona podatnikowi. Jak bowiem wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlega zaliczeniu z urzędu na poczet:

  • zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
  • odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  • kosztów upomnienia oraz
  • bieżących zobowiązań podatkowych.

W razie ich braku nadpłaty podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie ich w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

W konsekwencji powstania zaległości podatkowej za luty 2019 r. oraz nadpłaty podatku za marzec 2019 r. nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości podatkowej. Organ, zaliczając nadpłatę, wyda postanowienie, na które służy zażalenie. Zaliczenie nastąpi z dniem powstania nadpłaty, czyli z dniem, gdy podatnik uiścił podatek w wysokości wyższej niż należna. Spowoduje to obowiązek zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

Przykład
Podatnik złożył korekty deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W ich wyniku za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa w wysokości 2300 zł, natomiast za marzec - nadpłata w tej samej wysokości. Wraz z korektami deklaracji podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty za marzec 2019 r. Organ podatkowy w związku z powstałą zaległością zaliczył powstałą nadpłatę na jej poczet z dniem 25 kwietnia (dzień zapłaty nadpłaconego podatku). Ponieważ po stronie podatnika powstała zaległość podatkowa, to będzie zobowiązany do zapłaty odsetek od tej zaległości za okres od 26 marca do 25 kwietnia.

Należy również wskazać, że w przypadku złożenia korekt deklaracji VAT-7 podatnik będzie zobowiązany do złożenia korekt plików JPK_VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 51 § 1, art. 72 § 1, art. 73 § 1, art. 74a, art. 75 § 3 i 4, art. 76 § 1, art. 76a § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1018

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA