REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty
Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 składanej za luty 2019 r. podatnik błędnie odliczył VAT z faktury zakupowej od małego podatnika (metoda kasowa). Podatnik zapłacił za tę fakturę w marcu 2019 r. Zamierza on złożyć korektę pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W związku z tymi korektami podatnik będzie zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej za luty 2019 r., ale także powstanie nadpłata za marzec 2019 r. Czy w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pismo o zaliczenie nadpłaty za marzec 2019 r. na poczet zaległości za luty 2019 r.? Czy organ rozliczy nadpłatę z urzędu?

Podatnik powinien złożyć korektę deklaracji VAT-7 za luty i za marzec 2019 r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty VAT za marzec 2019 r. Podatnik generalnie nie jest zobowiązany do składania w urzędzie skarbowym pisma o zaliczenie nadpłaty na poczet powstałej zaległości podatkowej. Nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie obowiązki ciążą na podatniku, gdy w wyniku korekty deklaracji VAT powstanie zaległość i nadpłata

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą po stronie podatnika może powstać zaległość podatkowa lub nadpłata w VAT. Pojęcia te definiuje Ordynacja podatkowa. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Tym samym w przypadku podatku od towarów i usług rozliczanego w deklaracji VAT-7 zaległość podatkowa wystąpi w sytuacji, gdy podatnik uiści VAT w wysokości niższej niż powinien.

Za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Przepisy Ordynacji podatkowej oprócz definicji nadpłaty wskazują również datę jej powstania. Nadpłata zasadniczo powstanie w dniu, w którym podatnik zapłacił VAT w wysokości wyższej niż należna. W takiej sytuacji podatnik powinien wystąpić do organu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty oraz równocześnie złożyć korektę deklaracji VAT-7.

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jeżeli w analizowanej sprawie podatnik wykazał podatek naliczony w niewłaściwej deklaracji VAT-7, w związku z czym za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa, natomiast za marzec 2019 r. wystąpiła nadpłata VAT, to powinien złożyć korekty deklaracji VAT-7. Wraz z korektą deklaracji za marzec 2019 r. powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Ponieważ zarówno pierwotne deklaracje VAT-7, jak i ich korekty składamy w formie elektronicznej, wniosek należy wysłać lub złożyć w urzędzie skarbowym odrębnie.

Jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji VAT-7 nie będzie budzić wątpliwości, organ podatkowyzwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta deklaracji VAT-7 wywołuje określone skutki prawne.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Należy przy tym pamiętać, że w analizowanej sprawie wraz z powstaniem nadpłaty podatku za marzec 2019 r. równocześnie po stronie podatnika powstanie zaległość podatkowa za luty 2019 r. W związku z tym potencjalna nadpłata zasadniczo nie zostanie zwrócona podatnikowi. Jak bowiem wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlega zaliczeniu z urzędu na poczet:

  • zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
  • odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  • kosztów upomnienia oraz
  • bieżących zobowiązań podatkowych.

W razie ich braku nadpłaty podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie ich w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

W konsekwencji powstania zaległości podatkowej za luty 2019 r. oraz nadpłaty podatku za marzec 2019 r. nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości podatkowej. Organ, zaliczając nadpłatę, wyda postanowienie, na które służy zażalenie. Zaliczenie nastąpi z dniem powstania nadpłaty, czyli z dniem, gdy podatnik uiścił podatek w wysokości wyższej niż należna. Spowoduje to obowiązek zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

Przykład
Podatnik złożył korekty deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W ich wyniku za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa w wysokości 2300 zł, natomiast za marzec - nadpłata w tej samej wysokości. Wraz z korektami deklaracji podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty za marzec 2019 r. Organ podatkowy w związku z powstałą zaległością zaliczył powstałą nadpłatę na jej poczet z dniem 25 kwietnia (dzień zapłaty nadpłaconego podatku). Ponieważ po stronie podatnika powstała zaległość podatkowa, to będzie zobowiązany do zapłaty odsetek od tej zaległości za okres od 26 marca do 25 kwietnia.

Należy również wskazać, że w przypadku złożenia korekt deklaracji VAT-7 podatnik będzie zobowiązany do złożenia korekt plików JPK_VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 51 § 1, art. 72 § 1, art. 73 § 1, art. 74a, art. 75 § 3 i 4, art. 76 § 1, art. 76a § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1018

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA