REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej
Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza nowelizacja (z 9 listopada 2018 r.) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zdaniem ekspertów podatkowych ważne i raczej niekorzystne dla podatników zmiany. Ważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie możliwości złożenia ponownej korekty deklaracji podatkowej po kontroli celno‑skarbowej, poszerzenie kręgu podmiotów mogących podlegać kontroli krzyżowej, zwiększenie dostępu fiskusa do informacji o kontach bankowych.

Chodzi o czekającą na podpis prezydenta rządową nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Niektóre wprowadzone w niej zmiany wzbudziły emocje podczas debaty sejmowej.

REKLAMA

Autopromocja

Na możliwość pozbawienia podatnika prawa do ponownej korekty rozliczenia - w pewnych przypadkach - wskazała w rozmowie z PAP partnerka w firmie MDDP Alicja Sarna. Chodzi o sytuację, kiedy podatnik otrzymuje wynik kontroli i w związku z tym postanawia skorygować swoje rozliczenie, a następnie "odwrócić" tę korektę i powrócić do pierwotnego rozliczenia. Nowelizacja wprowadza zmiany związane z tą procedurą.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

"Jeżeli podatnik dokona korekty to - zgodnie z nowymi przepisami - nie będzie mógł, z pewnymi wyjątkami, złożyć ponownej korekty, cofającej skutki ustaleń dokonanych przez kontrolujących. Uważam, że wprowadzenie takiej regulacji de facto pozbawi podatników możliwości w miarę bezpiecznego kwestionowania ustaleń kontroli. Niektórzy z podatników decydują się bowiem na skorygowanie deklaracji po kontroli, a potem występują z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Obecna nowelizacja możliwość tę zamyka.

"Zniechęci podatników do korygowania błędów, nawet jeśli uznają, że je popełnili" - obawia się Sarna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zwróciła uwagę także na wprowadzone nowelizacją przepisy dotyczące wykorzystywania dowodów zgromadzonych w sprawie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona w terminie trzech miesięcy, a dokumenty, które są zgromadzone po upływie tego czasu nie mogą stanowić dowodu w sprawie. Na ich podstawie nie może być wydana decyzja, chyba kontrola zostanie przedłużona.

"Nowelizacja mówi, że co prawda dokumenty zgromadzone po upływie terminu do przeprowadzenia kontroli nie mogą stanowić dowodu, ale wprowadza wyjątek - takie dokumenty są dowodem, jeżeli organ poprosił o nie przed upływem tego terminu. To wyłom w zasadzie, który może stanowić pole do nadużyć. Organ podatkowy może bowiem poprosić o szereg dokumentów tuż przez zakończeniem kontroli" - tłumaczy Sarna.

Zdaniem partnerki w MDDP, jeżeli organ wszczyna kontrolę powinien mieć jej plan, wiedzieć, jakie dokumenty mogą mu być potrzebne, jakie powinny być zgromadzone i w odpowiednim terminie wystąpić do podatnika o ich przedstawienie.

"Jeżeli materiał dowodowy nie jest zgromadzony w sposób prawidłowy, organ powinien przedłużyć kontrolę celno-skarbową uznając, że nie ustalił jeszcze właściwie stanu faktycznego" - powiedziała.

Sarna zwróciła uwagę, że w nowelizacji znalazły się też nowe zapisy dotyczące tzw. kontroli krzyżowej, czyli prowadzonej u podatnika i jego kontrahenta. Wskazała na istotną zmianę definicji kontrahenta kontrolowanego. Dziś są to wszystkie podmioty biorące udział w łańcuchu dostaw.

"Teraz będą to także przewoźnicy drogowi, podmioty uczestniczące w magazynowaniu, przepakowywaniu towaru, przesyłaniu towaru - działający zarówno w imieniu dostawców, jak i nabywców. Rozszerza się bardzo krąg podmiotów, do których organ ma skierować kontrolę krzyżową" - zauważyła.

Dodała, że podmioty te nie będą wzywane do składania wyjaśnień, ale będą występować w charakterze świadków, co pozwoli podatnikowi uczestniczyć w przesłuchaniu.

"Niemniej, nowe regulacje dają fiskusowi możliwość zbierania informacji od każdego, kto miał cokolwiek do czynienia z danym towarem bądź usługą. Nie miałabym nic przeciw temu, ale obawiam się, że uprawnienie to może być nadużywane przez organy podatkowe" - podkreśliła.

REKLAMA

Partner z KPMG Dariusz Malinowski zwrócił uwagę na wprowadzoną przez nowelizację zmianę zwiększającą uprawnienia funkcjonariuszy KAS, jeżeli chodzi o uzyskiwanie danych o rachunkach bankowych podatników. Wskazał, że o dane o posiadaczach kont i o kontach będą mogli występować urzędnicy w "toku czynności" analitycznych. "To sprowadza się do tego, że niemalże każdy urzędnik i w każdym momencie będzie mógł wystąpić o przekazanie takich danych. Czynności analityczne to coś co się odbywa bowiem na bieżąco" - wyjaśnił.

Przyznał, że mimo iż zmiana istotnie rozszerza uprawnienia fiskusa, to obecnie aparat skarbowy i tak może uzyskiwać takie dane - po wszczęciu kontroli. "To tylko dalszy krok, kolejne ułatwienie, które uzyskała KAS. Zmiana wpisuje się w pewien trend ograniczania tajemnicy bankowej. Dla fiskusa tajemnica bankowa praktycznie już nie istnieje, nie jest już żadną przeszkodą w uzyskiwaniu informacji z systemu bankowego. Obawiam się, że funkcjonariusze sami już nie wiedzą ile, uprawnień mają" - ocenił.

Jako "ważną" Malinowski określił zmianę definicji kontrahenta, który może zostać poddany kontroli krzyżowej. "Wszyscy, którzy mają jakąkolwiek styczność z towarem, czy transakcją mogą być uznani za kontrahenta" - poinformował. Według niego takie rozwiązanie jest niepotrzebne i zbędne, bowiem KAS ma już teraz bardzo dużo narzędzi kontroli firm. "Wystarczy tylko z nich korzystać" - zauważył.

Ekspert odniósł się także do wprowadzanych ograniczeń dotyczących możliwości składania ponownych korekt zeznań podatkowych. Według niego podatnicy często korzystają z możliwości korekty, wpłacają podatek w wyższej kwocie, aby uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowe. Potem składają ponowne korekty z żądaniem stwierdzenia nadpłaty - dzięki temu mają szanse na rozstrzygnięcie sporu w sposób dla nich bezpieczny, bez narażania się na postępowanie karno-skarbowe.

"Teraz nie będzie można wystąpić o stwierdzenie nadpłaty, co oznacza, że prawa podatników zostały istotnie ograniczone" - dodał.

Nowelizacja ustawy o KAS, według deklaracji rządu, ma służyć poprawie organizacji KAS, zapewnieniu jej szerszego dostępu do informacji niezbędnych do realizacji ustawowych zadań oraz wyposażeniu w narzędzia umożliwiające skuteczniejsze wykonywanie kontroli celno-skarbowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W noweli znajdują się m.in. regulacje dotyczące dostępu do informacji niezbędnych do realizacji ustawowych zadań przez KAS. Ustawa doprecyzowuje przepisy odnoszące się do możliwości korzystania przez KAS z danych zgromadzonych w bazach, rejestrach, ewidencjach, zbiorach i systemach informatycznych.

Zgodnie z nowelą naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla kontrolowanego podmiotu uzyska wiedzę o złożonej przez kontrolowanego korekcie deklaracji podatkowej i wyniku kontroli. Wprowadzone zostaną regulacje dotyczące ograniczenia możliwości skutecznego składania korekt deklaracji do okresu nieobjętego kontrolą.

Przewidziano także poszerzenie definicji kontrahenta kontrolowanego. Zmiany obejmują także zapewnienie przez podmioty zajmujące się produkcją lub obrotem automatami do gier hazardowych warunków i środków do sprawnego przeprowadzania kontroli celno-skarbowej w zakresie produkcji lub obrotu tymi automatami.

W myśl ustawy, np. jeżeli Szef Krajowej Administracji Skarbowej lub naczelnik urzędu celno-skarbowego w związku z prowadzonymi czynnościami analitycznymi posiada uprawdopodobnione informacje o możliwości posługiwania się rachunkiem bankowym wykorzystywanym do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej", będzie mógł zwrócić się do banku o dane na temat konta i jego posiadacza. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Ustawa z 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA