REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej
Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza nowelizacja (z 9 listopada 2018 r.) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zdaniem ekspertów podatkowych ważne i raczej niekorzystne dla podatników zmiany. Ważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie możliwości złożenia ponownej korekty deklaracji podatkowej po kontroli celno‑skarbowej, poszerzenie kręgu podmiotów mogących podlegać kontroli krzyżowej, zwiększenie dostępu fiskusa do informacji o kontach bankowych.

Chodzi o czekającą na podpis prezydenta rządową nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Niektóre wprowadzone w niej zmiany wzbudziły emocje podczas debaty sejmowej.

REKLAMA

Autopromocja

Na możliwość pozbawienia podatnika prawa do ponownej korekty rozliczenia - w pewnych przypadkach - wskazała w rozmowie z PAP partnerka w firmie MDDP Alicja Sarna. Chodzi o sytuację, kiedy podatnik otrzymuje wynik kontroli i w związku z tym postanawia skorygować swoje rozliczenie, a następnie "odwrócić" tę korektę i powrócić do pierwotnego rozliczenia. Nowelizacja wprowadza zmiany związane z tą procedurą.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

"Jeżeli podatnik dokona korekty to - zgodnie z nowymi przepisami - nie będzie mógł, z pewnymi wyjątkami, złożyć ponownej korekty, cofającej skutki ustaleń dokonanych przez kontrolujących. Uważam, że wprowadzenie takiej regulacji de facto pozbawi podatników możliwości w miarę bezpiecznego kwestionowania ustaleń kontroli. Niektórzy z podatników decydują się bowiem na skorygowanie deklaracji po kontroli, a potem występują z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Obecna nowelizacja możliwość tę zamyka.

"Zniechęci podatników do korygowania błędów, nawet jeśli uznają, że je popełnili" - obawia się Sarna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwróciła uwagę także na wprowadzone nowelizacją przepisy dotyczące wykorzystywania dowodów zgromadzonych w sprawie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona w terminie trzech miesięcy, a dokumenty, które są zgromadzone po upływie tego czasu nie mogą stanowić dowodu w sprawie. Na ich podstawie nie może być wydana decyzja, chyba kontrola zostanie przedłużona.

"Nowelizacja mówi, że co prawda dokumenty zgromadzone po upływie terminu do przeprowadzenia kontroli nie mogą stanowić dowodu, ale wprowadza wyjątek - takie dokumenty są dowodem, jeżeli organ poprosił o nie przed upływem tego terminu. To wyłom w zasadzie, który może stanowić pole do nadużyć. Organ podatkowy może bowiem poprosić o szereg dokumentów tuż przez zakończeniem kontroli" - tłumaczy Sarna.

Zdaniem partnerki w MDDP, jeżeli organ wszczyna kontrolę powinien mieć jej plan, wiedzieć, jakie dokumenty mogą mu być potrzebne, jakie powinny być zgromadzone i w odpowiednim terminie wystąpić do podatnika o ich przedstawienie.

"Jeżeli materiał dowodowy nie jest zgromadzony w sposób prawidłowy, organ powinien przedłużyć kontrolę celno-skarbową uznając, że nie ustalił jeszcze właściwie stanu faktycznego" - powiedziała.

Sarna zwróciła uwagę, że w nowelizacji znalazły się też nowe zapisy dotyczące tzw. kontroli krzyżowej, czyli prowadzonej u podatnika i jego kontrahenta. Wskazała na istotną zmianę definicji kontrahenta kontrolowanego. Dziś są to wszystkie podmioty biorące udział w łańcuchu dostaw.

"Teraz będą to także przewoźnicy drogowi, podmioty uczestniczące w magazynowaniu, przepakowywaniu towaru, przesyłaniu towaru - działający zarówno w imieniu dostawców, jak i nabywców. Rozszerza się bardzo krąg podmiotów, do których organ ma skierować kontrolę krzyżową" - zauważyła.

Dodała, że podmioty te nie będą wzywane do składania wyjaśnień, ale będą występować w charakterze świadków, co pozwoli podatnikowi uczestniczyć w przesłuchaniu.

"Niemniej, nowe regulacje dają fiskusowi możliwość zbierania informacji od każdego, kto miał cokolwiek do czynienia z danym towarem bądź usługą. Nie miałabym nic przeciw temu, ale obawiam się, że uprawnienie to może być nadużywane przez organy podatkowe" - podkreśliła.

REKLAMA

Partner z KPMG Dariusz Malinowski zwrócił uwagę na wprowadzoną przez nowelizację zmianę zwiększającą uprawnienia funkcjonariuszy KAS, jeżeli chodzi o uzyskiwanie danych o rachunkach bankowych podatników. Wskazał, że o dane o posiadaczach kont i o kontach będą mogli występować urzędnicy w "toku czynności" analitycznych. "To sprowadza się do tego, że niemalże każdy urzędnik i w każdym momencie będzie mógł wystąpić o przekazanie takich danych. Czynności analityczne to coś co się odbywa bowiem na bieżąco" - wyjaśnił.

Przyznał, że mimo iż zmiana istotnie rozszerza uprawnienia fiskusa, to obecnie aparat skarbowy i tak może uzyskiwać takie dane - po wszczęciu kontroli. "To tylko dalszy krok, kolejne ułatwienie, które uzyskała KAS. Zmiana wpisuje się w pewien trend ograniczania tajemnicy bankowej. Dla fiskusa tajemnica bankowa praktycznie już nie istnieje, nie jest już żadną przeszkodą w uzyskiwaniu informacji z systemu bankowego. Obawiam się, że funkcjonariusze sami już nie wiedzą ile, uprawnień mają" - ocenił.

Jako "ważną" Malinowski określił zmianę definicji kontrahenta, który może zostać poddany kontroli krzyżowej. "Wszyscy, którzy mają jakąkolwiek styczność z towarem, czy transakcją mogą być uznani za kontrahenta" - poinformował. Według niego takie rozwiązanie jest niepotrzebne i zbędne, bowiem KAS ma już teraz bardzo dużo narzędzi kontroli firm. "Wystarczy tylko z nich korzystać" - zauważył.

Ekspert odniósł się także do wprowadzanych ograniczeń dotyczących możliwości składania ponownych korekt zeznań podatkowych. Według niego podatnicy często korzystają z możliwości korekty, wpłacają podatek w wyższej kwocie, aby uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowe. Potem składają ponowne korekty z żądaniem stwierdzenia nadpłaty - dzięki temu mają szanse na rozstrzygnięcie sporu w sposób dla nich bezpieczny, bez narażania się na postępowanie karno-skarbowe.

"Teraz nie będzie można wystąpić o stwierdzenie nadpłaty, co oznacza, że prawa podatników zostały istotnie ograniczone" - dodał.

Nowelizacja ustawy o KAS, według deklaracji rządu, ma służyć poprawie organizacji KAS, zapewnieniu jej szerszego dostępu do informacji niezbędnych do realizacji ustawowych zadań oraz wyposażeniu w narzędzia umożliwiające skuteczniejsze wykonywanie kontroli celno-skarbowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W noweli znajdują się m.in. regulacje dotyczące dostępu do informacji niezbędnych do realizacji ustawowych zadań przez KAS. Ustawa doprecyzowuje przepisy odnoszące się do możliwości korzystania przez KAS z danych zgromadzonych w bazach, rejestrach, ewidencjach, zbiorach i systemach informatycznych.

Zgodnie z nowelą naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla kontrolowanego podmiotu uzyska wiedzę o złożonej przez kontrolowanego korekcie deklaracji podatkowej i wyniku kontroli. Wprowadzone zostaną regulacje dotyczące ograniczenia możliwości skutecznego składania korekt deklaracji do okresu nieobjętego kontrolą.

Przewidziano także poszerzenie definicji kontrahenta kontrolowanego. Zmiany obejmują także zapewnienie przez podmioty zajmujące się produkcją lub obrotem automatami do gier hazardowych warunków i środków do sprawnego przeprowadzania kontroli celno-skarbowej w zakresie produkcji lub obrotu tymi automatami.

W myśl ustawy, np. jeżeli Szef Krajowej Administracji Skarbowej lub naczelnik urzędu celno-skarbowego w związku z prowadzonymi czynnościami analitycznymi posiada uprawdopodobnione informacje o możliwości posługiwania się rachunkiem bankowym wykorzystywanym do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej", będzie mógł zwrócić się do banku o dane na temat konta i jego posiadacza. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Ustawa z 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

REKLAMA

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma co się bać. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

REKLAMA