REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Depozyt sądowy a korekta VAT

Klaudia Pastuszko
Depozyt sądowy a korekta VAT
Depozyt sądowy a korekta VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem rozstrzygania organów skarbowych zostało zagadnienie relacji pomiędzy wpłaceniem do depozytu sądowego należności wobec kontrahenta a obowiązkiem przeprowadzenia korekty odliczonego podatku od towarów i usług i jego kosztów. W jaki sposób depozyt sądowy wpływa na korektę VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy można przeprowadzić korektę VAT?

Moment, w którym przedsiębiorca upoważniony jest do dokonania korekty podstawy opodatkowania, a także podatku należnego został w sposób precyzyjny określony w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jej postanowieniami, możliwość taka pojawia się dla podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium krajów w stosunku do wierzytelności, które są niemożliwe do ściągnięcia.

Owa nieściągalność musi być odpowiednio uprawdopodobniona, to jest nie została ona spłacona w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności, który został określony w umowie lub ujęty na fakturze. Jeżeli dłużnik uregulował należność choćby i w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150 dzień od terminu płatności, wierzyciel nie ma prawa ani obowiązku przeprowadzania korekty.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Ponadto ustawa wymienia dodatkowe warunki, by przeprowadzenie korekty VAT było możliwe, dostawa towaru czy też świadczenie usług muszą zostać dokonane na rzecz czynnego podatnika VAT, który nie jest w trakcie likwidacji czy też postępowania upadłościowego. Status ten powinien być zachowany na dzień przed złożeniem deklaracji podatkowej, w której dokonywana jest korekta VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin na dokonanie korekty to 2 lata, które należy obliczać od końca roku, w którym faktura dokumentująca transakcję została wystawiona. Jeżeli kwota została częściowo uregulowana, korekta powinna zostać przeprowadzona co do nieuregulowanej części należności. Jeżeli jednak doszło do uregulowania należności już po przeprowadzeniu korekty, przedsiębiorca ma możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę którą uprzednio odjął. Jeżeli doszło do jedynie częściowego uregulowania należności, podatek naliczony może ulec zwiększeniu w odniesieniu do jedynie tej części.

Depozyt sądowy

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego jest możliwe dla dłużnika, gdy nie ma możliwość przekazania go wierzycielowi. Sytuacje te określone są w przepisach Kodeksu cywilnego, gdy dla przykładu osoba wierzyciela jest nieznana, bądź nie ma on miejsca zamieszkania, siedziby, pełnej zdolności do czynności prawnych czy też powstał spór co do osoby wierzyciela. Ponadto przedmiot świadczenia można złożyć do depozytu sądowego, gdy wierzyciel dopuszcza się zwłoki, czyli bez uzasadnionego powodu uchyla się od przyjęcia świadczenia, odmawia dokonania czynności, która jest niezbędna do jego zrealizowania bądź też oświadcza wprost, iż świadczenia nie przyjmie.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego nie jest równoznaczne z wypełnieniem zobowiązania, lecz uważa się, iż zastępuje ona spełnienie świadczenia. Dłużnik zwalnia się ponadto od obowiązku pieczy nad przedmiotem oraz od odsetek za opóźnienie.


Czy depozyt sądowy powoduje konieczność dokonania korekty VAT?

Jako iż wniesienie przedmiotu transakcji do depozytu sądowego uważane jest za tożsame ze spełnieniem świadczenia, przyjmuje się, iż nie tworzy ono obowiązku dokonania korekty VAT oraz korekty kosztów uzyskania przychodu.

Znajduje to potwierdzenie w stanowisku przyjętym w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 stycznia 2014 r., sygn. IPTPP1/443-806/13-4/MG: „W związku z powyższym w sytuacji przedstawionej we wniosku poprzez złożenie przez Spółkę należności do depozytu sądowego nastąpiło częściowe uregulowanie należności. Złożenie do depozytu sądowego zabezpieczenia przedmiotu świadczenia, tj. kwot niezapłaconych Wierzycielowi faktur wywołuje takie same skutki jak spełnienie świadczenia i stanowi uregulowanie należności w jakiejkolwiek formie. Tym samym złożenie do depozytu sądowego w dniu 11 marca 2013 r. części należności stanowiło jej uregulowanie. Skoro więc nastąpiło uregulowanie należności, w tym przypadku w wyniku zaspokojenia wierzyciela poprzez wpłatę zabezpieczenia przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego, to brak było podstaw do dokonania w trybie art. 89b ust. 1 ustawy korekty odliczonego podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc sierpień 2013 r.”.

Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku gdy przedmiot zostanie z depozytu sądowego wycofany, należy dokonać stosownej korekty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA