REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Depozyt sądowy a korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Depozyt sądowy a korekta VAT
Depozyt sądowy a korekta VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem rozstrzygania organów skarbowych zostało zagadnienie relacji pomiędzy wpłaceniem do depozytu sądowego należności wobec kontrahenta a obowiązkiem przeprowadzenia korekty odliczonego podatku od towarów i usług i jego kosztów. W jaki sposób depozyt sądowy wpływa na korektę VAT?

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy można przeprowadzić korektę VAT?

Moment, w którym przedsiębiorca upoważniony jest do dokonania korekty podstawy opodatkowania, a także podatku należnego został w sposób precyzyjny określony w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jej postanowieniami, możliwość taka pojawia się dla podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium krajów w stosunku do wierzytelności, które są niemożliwe do ściągnięcia.

Owa nieściągalność musi być odpowiednio uprawdopodobniona, to jest nie została ona spłacona w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności, który został określony w umowie lub ujęty na fakturze. Jeżeli dłużnik uregulował należność choćby i w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150 dzień od terminu płatności, wierzyciel nie ma prawa ani obowiązku przeprowadzania korekty.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Ponadto ustawa wymienia dodatkowe warunki, by przeprowadzenie korekty VAT było możliwe, dostawa towaru czy też świadczenie usług muszą zostać dokonane na rzecz czynnego podatnika VAT, który nie jest w trakcie likwidacji czy też postępowania upadłościowego. Status ten powinien być zachowany na dzień przed złożeniem deklaracji podatkowej, w której dokonywana jest korekta VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin na dokonanie korekty to 2 lata, które należy obliczać od końca roku, w którym faktura dokumentująca transakcję została wystawiona. Jeżeli kwota została częściowo uregulowana, korekta powinna zostać przeprowadzona co do nieuregulowanej części należności. Jeżeli jednak doszło do uregulowania należności już po przeprowadzeniu korekty, przedsiębiorca ma możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę którą uprzednio odjął. Jeżeli doszło do jedynie częściowego uregulowania należności, podatek naliczony może ulec zwiększeniu w odniesieniu do jedynie tej części.

Depozyt sądowy

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego jest możliwe dla dłużnika, gdy nie ma możliwość przekazania go wierzycielowi. Sytuacje te określone są w przepisach Kodeksu cywilnego, gdy dla przykładu osoba wierzyciela jest nieznana, bądź nie ma on miejsca zamieszkania, siedziby, pełnej zdolności do czynności prawnych czy też powstał spór co do osoby wierzyciela. Ponadto przedmiot świadczenia można złożyć do depozytu sądowego, gdy wierzyciel dopuszcza się zwłoki, czyli bez uzasadnionego powodu uchyla się od przyjęcia świadczenia, odmawia dokonania czynności, która jest niezbędna do jego zrealizowania bądź też oświadcza wprost, iż świadczenia nie przyjmie.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego nie jest równoznaczne z wypełnieniem zobowiązania, lecz uważa się, iż zastępuje ona spełnienie świadczenia. Dłużnik zwalnia się ponadto od obowiązku pieczy nad przedmiotem oraz od odsetek za opóźnienie.


Czy depozyt sądowy powoduje konieczność dokonania korekty VAT?

Jako iż wniesienie przedmiotu transakcji do depozytu sądowego uważane jest za tożsame ze spełnieniem świadczenia, przyjmuje się, iż nie tworzy ono obowiązku dokonania korekty VAT oraz korekty kosztów uzyskania przychodu.

Znajduje to potwierdzenie w stanowisku przyjętym w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 stycznia 2014 r., sygn. IPTPP1/443-806/13-4/MG: „W związku z powyższym w sytuacji przedstawionej we wniosku poprzez złożenie przez Spółkę należności do depozytu sądowego nastąpiło częściowe uregulowanie należności. Złożenie do depozytu sądowego zabezpieczenia przedmiotu świadczenia, tj. kwot niezapłaconych Wierzycielowi faktur wywołuje takie same skutki jak spełnienie świadczenia i stanowi uregulowanie należności w jakiejkolwiek formie. Tym samym złożenie do depozytu sądowego w dniu 11 marca 2013 r. części należności stanowiło jej uregulowanie. Skoro więc nastąpiło uregulowanie należności, w tym przypadku w wyniku zaspokojenia wierzyciela poprzez wpłatę zabezpieczenia przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego, to brak było podstaw do dokonania w trybie art. 89b ust. 1 ustawy korekty odliczonego podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc sierpień 2013 r.”.

Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku gdy przedmiot zostanie z depozytu sądowego wycofany, należy dokonać stosownej korekty.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA