REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Depozyt sądowy a korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Depozyt sądowy a korekta VAT
Depozyt sądowy a korekta VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem rozstrzygania organów skarbowych zostało zagadnienie relacji pomiędzy wpłaceniem do depozytu sądowego należności wobec kontrahenta a obowiązkiem przeprowadzenia korekty odliczonego podatku od towarów i usług i jego kosztów. W jaki sposób depozyt sądowy wpływa na korektę VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy można przeprowadzić korektę VAT?

Moment, w którym przedsiębiorca upoważniony jest do dokonania korekty podstawy opodatkowania, a także podatku należnego został w sposób precyzyjny określony w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jej postanowieniami, możliwość taka pojawia się dla podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium krajów w stosunku do wierzytelności, które są niemożliwe do ściągnięcia.

Owa nieściągalność musi być odpowiednio uprawdopodobniona, to jest nie została ona spłacona w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności, który został określony w umowie lub ujęty na fakturze. Jeżeli dłużnik uregulował należność choćby i w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150 dzień od terminu płatności, wierzyciel nie ma prawa ani obowiązku przeprowadzania korekty.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Ponadto ustawa wymienia dodatkowe warunki, by przeprowadzenie korekty VAT było możliwe, dostawa towaru czy też świadczenie usług muszą zostać dokonane na rzecz czynnego podatnika VAT, który nie jest w trakcie likwidacji czy też postępowania upadłościowego. Status ten powinien być zachowany na dzień przed złożeniem deklaracji podatkowej, w której dokonywana jest korekta VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin na dokonanie korekty to 2 lata, które należy obliczać od końca roku, w którym faktura dokumentująca transakcję została wystawiona. Jeżeli kwota została częściowo uregulowana, korekta powinna zostać przeprowadzona co do nieuregulowanej części należności. Jeżeli jednak doszło do uregulowania należności już po przeprowadzeniu korekty, przedsiębiorca ma możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę którą uprzednio odjął. Jeżeli doszło do jedynie częściowego uregulowania należności, podatek naliczony może ulec zwiększeniu w odniesieniu do jedynie tej części.

Depozyt sądowy

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego jest możliwe dla dłużnika, gdy nie ma możliwość przekazania go wierzycielowi. Sytuacje te określone są w przepisach Kodeksu cywilnego, gdy dla przykładu osoba wierzyciela jest nieznana, bądź nie ma on miejsca zamieszkania, siedziby, pełnej zdolności do czynności prawnych czy też powstał spór co do osoby wierzyciela. Ponadto przedmiot świadczenia można złożyć do depozytu sądowego, gdy wierzyciel dopuszcza się zwłoki, czyli bez uzasadnionego powodu uchyla się od przyjęcia świadczenia, odmawia dokonania czynności, która jest niezbędna do jego zrealizowania bądź też oświadcza wprost, iż świadczenia nie przyjmie.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego nie jest równoznaczne z wypełnieniem zobowiązania, lecz uważa się, iż zastępuje ona spełnienie świadczenia. Dłużnik zwalnia się ponadto od obowiązku pieczy nad przedmiotem oraz od odsetek za opóźnienie.


Czy depozyt sądowy powoduje konieczność dokonania korekty VAT?

Jako iż wniesienie przedmiotu transakcji do depozytu sądowego uważane jest za tożsame ze spełnieniem świadczenia, przyjmuje się, iż nie tworzy ono obowiązku dokonania korekty VAT oraz korekty kosztów uzyskania przychodu.

Znajduje to potwierdzenie w stanowisku przyjętym w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 stycznia 2014 r., sygn. IPTPP1/443-806/13-4/MG: „W związku z powyższym w sytuacji przedstawionej we wniosku poprzez złożenie przez Spółkę należności do depozytu sądowego nastąpiło częściowe uregulowanie należności. Złożenie do depozytu sądowego zabezpieczenia przedmiotu świadczenia, tj. kwot niezapłaconych Wierzycielowi faktur wywołuje takie same skutki jak spełnienie świadczenia i stanowi uregulowanie należności w jakiejkolwiek formie. Tym samym złożenie do depozytu sądowego w dniu 11 marca 2013 r. części należności stanowiło jej uregulowanie. Skoro więc nastąpiło uregulowanie należności, w tym przypadku w wyniku zaspokojenia wierzyciela poprzez wpłatę zabezpieczenia przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego, to brak było podstaw do dokonania w trybie art. 89b ust. 1 ustawy korekty odliczonego podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc sierpień 2013 r.”.

Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku gdy przedmiot zostanie z depozytu sądowego wycofany, należy dokonać stosownej korekty.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA