REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczególne przypadki określania wysokości podatku należnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Szczególne przypadki określania wysokości podatku należnego /Fot. Fotolia
Szczególne przypadki określania wysokości podatku należnego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku od towarów i usług w sposób precyzyjny reguluje przypadki, w których wysokość podatku należnego określana jest w sposób szczególny. O jakich przypadkach jest tu mowa? W jaki sposób dokonać określenia wysokości podatku należnego?

Wyjątki od reguł

Wprowadzenie szczególnych przypadków określania wysokości podatku należnego ma na celu, co do zasady, uproszczenie często skomplikowanej procedury, którą jest obliczanie wysokości należnego podatku. Regulacje te skierowane są przede wszystkim do tych przedsiębiorców, dla których ze względu na szczególne okoliczności, jak złożony profil działalności czy też przywileje podatkowe obliczenie wysokości należności podatkowych na zasadach ogólnych byłoby znacznie utrudnione, czy też niemożliwe. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszym przewidywanym sposobem uproszczenia określania wysokości podatku należnego jest skorzystanie z tak zwanej struktury zakupów. Ma to zastosowanie do tych spośród podatników, którzy przy prowadzonej przez siebie działalności handlowej zmuszeni są do stosowania różnych stawek i zwolnień podatkowych, a przy tym nie spoczywa na nich obowiązek używania kas rejestrujących.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Drugim przyjętym rozwiązaniem jest metoda nazywana metodą w stu, czyli możliwość obliczania wysokości podatku należnego od kwoty realizowanej sprzedaży. Dotyczy to tych podatników, którzy prowadzą działalność w obszarze gastronomii.

REKLAMA

Metoda struktury zakupów

Katalog podmiotów, które mają możliwość skorzystania z metody struktury zakupów sprecyzowany jest w ustawie o podatku od towarów i usług. Opcja ta zastrzeżona jest dla tych podatników, którzy prowadzą usługi w zakresie handlu, definiowane jako stałe i zawodowe dokonywanie dostaw towarów uprzednio zakupionych w celu ich dalszej odprzedaży. Warto odnotować, iż uprawnienie to nie przysługuje podmiotom parającym się działalnością produkcyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty te w celu korzystania z metody struktury zakupów muszą dokonywać sprzedaż opodatkowaną według różnych stawek, bądź też łącznie dokonywać sprzedaży opodatkowanej oraz sprzedaży zwolnionej. Ponadto podatnik ten prowadzić musi działalność, która nie podlega ewidencjonowaniu przy użyciu kasy rejestrującej – w owym przypadku nie ma potrzeby, aby korzystać ze szczególnej opcji określania wysokości podatku należnego. Prawo to jednak zostaje zachowane, jeżeli mimo braku takiego obowiązku podatnik dobrowolnie korzysta z tego urządzenia.

Przy metodzie struktury zakupów wysokość podatku należnego stanowi pewną wartość umowną. W dłuższej perspektywie wysokość podatku obliczona w ten sposób jest zbliżona kwocie rzeczywistej.

Metoda „w stu”

W przypadku metody „w stu” kwota należnego podatku obliczana jest od kwoty brutto, w odróżnieniu od zwyczajowo przyjętego rozwiązania. Skoro kwota podatku należnego obliczana jest od kwoty brutto, więc zawierającej kwotę podatku, wysokość stawek podatkowych ulega odpowiedniemu obniżeniu. Stopa podatku stanowić będzie wynik działania, w którym stawkę podatku dla metody od stu dzieli się przez 100% plus stawka metody od stu. Stawki te wynoszą:
- 18,70% – dla towarów i usług objętych stawką podatku 23%;

- 7,41% – dla towarów i usług objętych stawką podatku 8%.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA