REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczególne przypadki określania wysokości podatku należnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Szczególne przypadki określania wysokości podatku należnego /Fot. Fotolia
Szczególne przypadki określania wysokości podatku należnego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku od towarów i usług w sposób precyzyjny reguluje przypadki, w których wysokość podatku należnego określana jest w sposób szczególny. O jakich przypadkach jest tu mowa? W jaki sposób dokonać określenia wysokości podatku należnego?

Wyjątki od reguł

Wprowadzenie szczególnych przypadków określania wysokości podatku należnego ma na celu, co do zasady, uproszczenie często skomplikowanej procedury, którą jest obliczanie wysokości należnego podatku. Regulacje te skierowane są przede wszystkim do tych przedsiębiorców, dla których ze względu na szczególne okoliczności, jak złożony profil działalności czy też przywileje podatkowe obliczenie wysokości należności podatkowych na zasadach ogólnych byłoby znacznie utrudnione, czy też niemożliwe. 

REKLAMA

Pierwszym przewidywanym sposobem uproszczenia określania wysokości podatku należnego jest skorzystanie z tak zwanej struktury zakupów. Ma to zastosowanie do tych spośród podatników, którzy przy prowadzonej przez siebie działalności handlowej zmuszeni są do stosowania różnych stawek i zwolnień podatkowych, a przy tym nie spoczywa na nich obowiązek używania kas rejestrujących.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Drugim przyjętym rozwiązaniem jest metoda nazywana metodą w stu, czyli możliwość obliczania wysokości podatku należnego od kwoty realizowanej sprzedaży. Dotyczy to tych podatników, którzy prowadzą działalność w obszarze gastronomii.

Metoda struktury zakupów

REKLAMA

Katalog podmiotów, które mają możliwość skorzystania z metody struktury zakupów sprecyzowany jest w ustawie o podatku od towarów i usług. Opcja ta zastrzeżona jest dla tych podatników, którzy prowadzą usługi w zakresie handlu, definiowane jako stałe i zawodowe dokonywanie dostaw towarów uprzednio zakupionych w celu ich dalszej odprzedaży. Warto odnotować, iż uprawnienie to nie przysługuje podmiotom parającym się działalnością produkcyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty te w celu korzystania z metody struktury zakupów muszą dokonywać sprzedaż opodatkowaną według różnych stawek, bądź też łącznie dokonywać sprzedaży opodatkowanej oraz sprzedaży zwolnionej. Ponadto podatnik ten prowadzić musi działalność, która nie podlega ewidencjonowaniu przy użyciu kasy rejestrującej – w owym przypadku nie ma potrzeby, aby korzystać ze szczególnej opcji określania wysokości podatku należnego. Prawo to jednak zostaje zachowane, jeżeli mimo braku takiego obowiązku podatnik dobrowolnie korzysta z tego urządzenia.

Przy metodzie struktury zakupów wysokość podatku należnego stanowi pewną wartość umowną. W dłuższej perspektywie wysokość podatku obliczona w ten sposób jest zbliżona kwocie rzeczywistej.

Metoda „w stu”

W przypadku metody „w stu” kwota należnego podatku obliczana jest od kwoty brutto, w odróżnieniu od zwyczajowo przyjętego rozwiązania. Skoro kwota podatku należnego obliczana jest od kwoty brutto, więc zawierającej kwotę podatku, wysokość stawek podatkowych ulega odpowiedniemu obniżeniu. Stopa podatku stanowić będzie wynik działania, w którym stawkę podatku dla metody od stu dzieli się przez 100% plus stawka metody od stu. Stawki te wynoszą:
- 18,70% – dla towarów i usług objętych stawką podatku 23%;

- 7,41% – dla towarów i usług objętych stawką podatku 8%.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA