REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli
Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli. Dokonanie zmian w rozliczeniu VAT wymaga sporządzenia odpowiedniej korekty deklaracji. Uprawnienie do korekty ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Jeżeli kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a podatnik zgadza się z jej ustaleniami, ewentualnej korekty może dokonać zatem dopiero po zakończeniu kontroli. Istotne jest, aby odpowiednich zmian dokonać jeszcze przed wszczęciem postępowania podatkowego. Wtedy możemy uniknąć sankcji.

Jak sporządzić korektę deklaracji po zakończeniu kontroli?

Podatnik, który złożył nieprawidłową deklarację VAT, powinien dokonać jej zmiany poprzez sporządzenie odpowiedniej korekty rozliczenia.
Sposób korekty zależy od tego, jaki okres korygujemy. Jeśli przedmiotem korekty są okresy:

REKLAMA

Autopromocja
  • do rozliczenia za wrzesień albo III kwartał 2021 r. - podatnik składa korektę VAT-7/VAT-7K lub JPK_VAT,
  • od rozliczenia za październik albo IV kwartał 2021 r. - podatnik składa korektę JPK_V7 części ewidencyjnej lub deklaracyjnej, w zależności od tego, co jest przyczyną korekty.

Korekta deklaracji przed kontrolą

Uprawnienie do korygowania deklaracji, w tym deklaracji dla podatku od towarów i usług, wynika generalnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Korekta deklaracji realizowana jest poprzez złożenie deklaracji korygującej (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). W tym celu należy:

  • gdy korekta dotyczy pliku JPK_V7 - wypełnić pozycję Celzlożenia, wpisując cyfrę 2, niezależnie od liczby korekt za ten okres,
  • gdy korekta dotyczy deklaracji VAT-7/VAT-7K - zaznaczyć w poz. 7 kwadrat 2.

Możliwość korygowania deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą (art. 81b § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zasady wszczynania kontroli i dokonywania korekt po tym fakcie są uzależnione od tego, czy mamy do czynienia z kontrolą celno-skarbową czy podatkową.

Korekta deklaracji po wszczęciu kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego dotyczy

Kontrola celno-skarbowa

Kontrola podatkowa

Data wszczęcia kontroli

Dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.

Dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej oraz okazania legitymacji służbowej; kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.

Możliwość złożenia korekty po zawiadomieniu o wszczęciu kontroli

Tak. Kontrolowanemu przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej uprawnienie do skorygowania deklaracji w zakresie objętym tą kontrolą. Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, a przed zakończeniem kontroli celno-skarbowej, nie wywołuje skutków prawnych.

Gdy skorzysta z tego prawa, zostanie mu wymierzone dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 15% (zamiast 30%) kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

Nie. Kontrolowanemu nie przysługuje prawo do złożenia korekty po wszczęciu kontroli. Może to jednak zrobić w okresie od doręczenia mu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli do dnia następującego przed dniem wszczęcia kontroli.

Przykład

U podatnika VAT została wszczęta 18 sierpnia 2021 r. kontrola podatkowa, obejmująca swym zakresem sprawdzenie prawidłowości rozliczenia podatku od towarów i usług za okres od kwietnia do czerwca 2021 r. W toku czynności kontrolnych ujawniono nieprawidłowości dotyczące odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego. Podatnik stwierdził, że w analogiczny sposób dokonywał odliczenia VAT już w okresie od stycznia 2021 r. i chciałby dokonać odpowiedniej korekty.

W takiej sytuacji, bez względu na trwającą kontrolę, podatnik może złożyć korekty JPK_V7M za miesiące od stycznia do marca 2021 r. Zakres kontroli podatkowej nie dotyczy bowiem tych okresów rozliczeniowych. Korekta winna obejmować zarówno część ewidencyjną, jak i część deklaracyjną JPK_V7M. Za okresy objęte kontrolą podatkową, tj. kwiecień, maj i czerwiec 2021 r., uprawnienie do korekty podatnikowi nie będzie przysługiwało do czasu zakończenia kontroli.

W stanie faktycznym przedstawionym w przykładzie złożenie ewentualnej korekty w zakresie VAT za okresy rozliczeniowe objęte kontrolą podatkową, czyli miesiące od kwietnia do czerwca 2021 r., będzie bezskuteczne. Korekta złożona w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, za okres objęty tym postępowaniem bądź kontrolą, nie wywołuje bowiem skutków prawnych. Organ podatkowy jest wówczas obowiązany do pisemnego zawiadomienia składającego korektę o jej bezskuteczności.

Korekta deklaracji po zakończeniu kontroli

Według art. 81b § 1 pkt 2 lit. a Ordynacji podatkowej zawieszone na czas trwania kontroli podatkowej uprawnienie do skorygowania deklaracji będzie przysługiwało ponownie dopiero po jej zakończeniu. Doręczenie podatnikowi protokołu kontroli podatkowej, skutkujące jej zakończeniem, umożliwia tym samym złożenie odpowiedniej korekty rozliczenia w zakresie objętym prowadzoną kontrolą. Natomiast kontrolę celno-skarbową kończy doręczenie wyniku kontroli.

(…)

Ewa Kowalska, Ekspert w zakresie VAT

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA