REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli

Subskrybuj nas na Youtube
Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli
Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli. Dokonanie zmian w rozliczeniu VAT wymaga sporządzenia odpowiedniej korekty deklaracji. Uprawnienie do korekty ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Jeżeli kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a podatnik zgadza się z jej ustaleniami, ewentualnej korekty może dokonać zatem dopiero po zakończeniu kontroli. Istotne jest, aby odpowiednich zmian dokonać jeszcze przed wszczęciem postępowania podatkowego. Wtedy możemy uniknąć sankcji.

Jak sporządzić korektę deklaracji po zakończeniu kontroli?

Podatnik, który złożył nieprawidłową deklarację VAT, powinien dokonać jej zmiany poprzez sporządzenie odpowiedniej korekty rozliczenia.
Sposób korekty zależy od tego, jaki okres korygujemy. Jeśli przedmiotem korekty są okresy:

REKLAMA

  • do rozliczenia za wrzesień albo III kwartał 2021 r. - podatnik składa korektę VAT-7/VAT-7K lub JPK_VAT,
  • od rozliczenia za październik albo IV kwartał 2021 r. - podatnik składa korektę JPK_V7 części ewidencyjnej lub deklaracyjnej, w zależności od tego, co jest przyczyną korekty.

Korekta deklaracji przed kontrolą

Uprawnienie do korygowania deklaracji, w tym deklaracji dla podatku od towarów i usług, wynika generalnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Korekta deklaracji realizowana jest poprzez złożenie deklaracji korygującej (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). W tym celu należy:

  • gdy korekta dotyczy pliku JPK_V7 - wypełnić pozycję Celzlożenia, wpisując cyfrę 2, niezależnie od liczby korekt za ten okres,
  • gdy korekta dotyczy deklaracji VAT-7/VAT-7K - zaznaczyć w poz. 7 kwadrat 2.

Możliwość korygowania deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą (art. 81b § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zasady wszczynania kontroli i dokonywania korekt po tym fakcie są uzależnione od tego, czy mamy do czynienia z kontrolą celno-skarbową czy podatkową.

Korekta deklaracji po wszczęciu kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego dotyczy

Kontrola celno-skarbowa

Kontrola podatkowa

Data wszczęcia kontroli

Dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.

Dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej oraz okazania legitymacji służbowej; kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.

Możliwość złożenia korekty po zawiadomieniu o wszczęciu kontroli

Tak. Kontrolowanemu przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej uprawnienie do skorygowania deklaracji w zakresie objętym tą kontrolą. Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, a przed zakończeniem kontroli celno-skarbowej, nie wywołuje skutków prawnych.

Gdy skorzysta z tego prawa, zostanie mu wymierzone dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 15% (zamiast 30%) kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

Nie. Kontrolowanemu nie przysługuje prawo do złożenia korekty po wszczęciu kontroli. Może to jednak zrobić w okresie od doręczenia mu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli do dnia następującego przed dniem wszczęcia kontroli.

REKLAMA

Przykład

U podatnika VAT została wszczęta 18 sierpnia 2021 r. kontrola podatkowa, obejmująca swym zakresem sprawdzenie prawidłowości rozliczenia podatku od towarów i usług za okres od kwietnia do czerwca 2021 r. W toku czynności kontrolnych ujawniono nieprawidłowości dotyczące odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego. Podatnik stwierdził, że w analogiczny sposób dokonywał odliczenia VAT już w okresie od stycznia 2021 r. i chciałby dokonać odpowiedniej korekty.

W takiej sytuacji, bez względu na trwającą kontrolę, podatnik może złożyć korekty JPK_V7M za miesiące od stycznia do marca 2021 r. Zakres kontroli podatkowej nie dotyczy bowiem tych okresów rozliczeniowych. Korekta winna obejmować zarówno część ewidencyjną, jak i część deklaracyjną JPK_V7M. Za okresy objęte kontrolą podatkową, tj. kwiecień, maj i czerwiec 2021 r., uprawnienie do korekty podatnikowi nie będzie przysługiwało do czasu zakończenia kontroli.

W stanie faktycznym przedstawionym w przykładzie złożenie ewentualnej korekty w zakresie VAT za okresy rozliczeniowe objęte kontrolą podatkową, czyli miesiące od kwietnia do czerwca 2021 r., będzie bezskuteczne. Korekta złożona w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, za okres objęty tym postępowaniem bądź kontrolą, nie wywołuje bowiem skutków prawnych. Organ podatkowy jest wówczas obowiązany do pisemnego zawiadomienia składającego korektę o jej bezskuteczności.

Korekta deklaracji po zakończeniu kontroli

Według art. 81b § 1 pkt 2 lit. a Ordynacji podatkowej zawieszone na czas trwania kontroli podatkowej uprawnienie do skorygowania deklaracji będzie przysługiwało ponownie dopiero po jej zakończeniu. Doręczenie podatnikowi protokołu kontroli podatkowej, skutkujące jej zakończeniem, umożliwia tym samym złożenie odpowiedniej korekty rozliczenia w zakresie objętym prowadzoną kontrolą. Natomiast kontrolę celno-skarbową kończy doręczenie wyniku kontroli.

(…)

Ewa Kowalska, Ekspert w zakresie VAT

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA