REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójna nowelizacja przepisów kodeksu karnego skarbowego w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Klęczar, radca prawny
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Nowelizacja kodeksu karnego skarbowego 2022
Nowelizacja kodeksu karnego skarbowego 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 roku w życie weszło wiele zmian w przepisach, w szczególności w zakresie prawa podatkowego. Zmianami została objęta również ustawa – Kodeks karny skarbowy. Co ciekawe jednak, w trakcie roku doszło do ponownej nowelizacji tej ustawy a kolejne zmiany zaczęły obowiązywać od 1 lipca. Jakich zmian dokonano w kodeksie karnym skarbowym w 2022 roku? Poniżej wskazujemy na najciekawsze i najbardziej istotne zmiany, które warto znać.

Zmiany w zakresie korekt deklaracji

Możliwość korygowania własnych deklaracji jest jedną z najistotniejszych instytucji z zakresu prawa karnego skarbowego. Polega ona na wyłączeniu odpowiedzialności karnej, jeżeli w danej sytuacji spełnione zostaną odpowiednie przesłanki poprzez zachowanie zgłaszającego własne postępowanie. Nowelizacji wraz z początkiem 2022 roku uległ przepis dotyczący tej instytucji – chodzi tutaj o art. 16a kodeksu karnego skarbowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do końca 2021 roku przepis ten stanowił, że „nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.”

Takie brzmienie przepisu prowadziło do wniosków, że zgłoszenie korekty deklaracji w dowolnym momencie, nawet po wszczęciu postępowania w sprawie danego sprawcy, powodowało – iż sprawca taki nie podlegał karze. Wymagane było również uiszczenie w całości należności publicznoprawnej, która była przez wcześniejsze zachowanie uszczuplona lub narażona na uszczuplenie. W doktrynie zauważano, że taki przepis może wręcz zachęcać do popełniania czynów karalnych, bowiem przez złożenie korekty, nawet po wszczęciu postępowania sprawcy nie podlegali karze.

Nowe brzmienie: zgłoszenie korekty ograniczone czasowo

Aktualnie – czyli od stycznia 2022 roku – przepis ten wskazuje, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca czynu zabronionego dotyczącego złożenia deklaracji lub przesłania księgi, jeżeli po jego popełnieniu została złożona organowi podatkowemu prawnie skuteczna korekta deklaracji lub księgi dotycząca obowiązku, którego nieprawidłowe wykonanie stanowi ten czyn zabroniony.

REKLAMA

Dodano jednak, że jeżeli w związku z tym czynem zabronionym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, przepis ten stosuje się tylko wtedy, gdy należność ta została uiszczona niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie wyznaczonym przez finansowy organ postępowania przygotowawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak bardzo istotne, ustawa wskazuje wprost, że przepisu tego nie stosuje się, jeżeli przed złożeniem korekty deklaracji lub księgi wszczęto postępowanie przygotowawcze o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe lub ujawniono w toku toczącego się postępowania przygotowawczego to przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe.

Zmiany w zakresie tego przepisu polegają zatem na tym, że zgłoszenie czynnego żalu nie przyniesie skutku w postaci niepodlegania karze, jeżeli nie zgłoszono czynnego żalu przed wszczęciem postępowań, o których mowa powyżej lub przed ujawnieniem przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w toku toczącego się postępowania przygotowawczego. Praktycy wskazują, że zmiana doprowadzić miała do rozwiania wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiały się przy stosowaniu tego przepisu, widocznym efektem jest uszczegółowienie zakresu tego przepisu. Podkreślono bowiem, że korekta dotyczy zarówno złożenia deklaracji jak przesłania księgi. Wprost dookreślono również, że zgłoszenie korekty nie będzie wywierało pozytywnych dla sprawcy skutków, jeżeli korekta zostanie złożona za późno.

Ponadto, zmiana omawianego przepisu doprowadziła do ograniczenia kategorii czynów, za które sprawca nie poniesie odpowiedzialności karnej w sytuacji spełnienia przesłanek z art. 16a kodeksu karnego skarbowego. Aktualna treść przepisu odnosi się do dwóch typów czynów zabronionych dotyczących złożenia deklaracji lub przesłania księgi. Poprzednia treść przepisu art. 16a kodeksu karnego skarbowego nie zawierała wprost takiego ograniczenia, niemniej jednak na gruncie omawianego przepisu w poprzednim brzmieniu wśród przedstawicieli doktryny oraz judykatury zdążyła się ugruntować interpretacja sprowadzająca zastosowanie omawianej normy do czynów związanych ze składaniem deklaracji.

Zmiany w zakresie przepisów dotyczących cen transferowych

Innymi zmianami wprowadzonymi wraz z początkiem roku, o których warto wspomnieć są zmiany dotyczące czynów zabronionych związanych z obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych. Wcześniejsze brzmienie przepisu wskazywało, że kto wbrew obowiązkowi nie składa Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o cenach transferowych, albo składa tę informację po terminie lub składa nieprawdziwą informację, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

W nowym brzmieniu utrzymano karę grzywny 720 stawek dziennych jedynie do niezłożenia informacji albo do złożenia jej podając dane niezgodne z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym.

Złagodzeniu natomiast uległa kara za złożenie tej informacji po terminie – aktualnie bowiem kto wbrew obowiązkowi składa takową informację po terminie, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Utrzymano ponadto regulację, że w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynów zabronionych określonych powyżej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Warto tutaj przypomnieć, że karą za wykroczenia skarbowe jest kara grzywny określona kwotowo – przy czym kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (minimalne wynagrodzenie: 3010 złotych w 2022 roku)

Zmiany od lipca 2022 roku

Najnowsze zmiany – czyli te, które weszły w życie z początkiem lipca tego roku, dotyczyły w szczególności wprowadzenia nowego rozwiązania informatycznego: e-Urząd Skarbowy. Nowy system informatyczny w założeniu ma zastąpić funkcjonujący do tej pory portal podatkowy.

Funkcjonalności e-Urzędu

Czynny żal przejawia się w tym, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. Dzięki najnowszej nowelizacji, zawiadomienie do finansowego organu postępowania przygotowawczego może być złożone także za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, co ma ułatwić skorzystanie z tej instytucji.

Kolejną nowością jest to, że w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym przez finansowe organy postępowania przygotowawczego wezwania, zawiadomienia oraz inne pisma mogą być doręczane także na konto w e-Urzędzie Skarbowym, co więcej pisma skierowane do tych organów mogą być także składane za pośrednictwem takiego konta.

Podsumowanie

Kodeks karny skarbowy uległ nowelizacji wraz z pakietami zmianowymi zwanymi „Polskim Ładem” i „Polskim Ładem 2.0”. Jego podwójna nowelizacja dotyczyła jednak szczegółowych kwestii a sam kodeks nie uległ gruntownym zmianom w kwestiach fundamentalnych. Na szczególną uwagę zasługują zmiany dotyczące możliwości wnoszenia korekt w związku ze składaniem deklaracji lub ksiąg. Warto mieć również na uwadze zmiany dotyczące nowych funkcjonalności w elektronicznej komunikacji z fiskusem poprzez system e-Urząd Skarbowy.

Adam Klęczar
radca prawny

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA