REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójna nowelizacja przepisów kodeksu karnego skarbowego w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Klęczar, radca prawny
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Nowelizacja kodeksu karnego skarbowego 2022
Nowelizacja kodeksu karnego skarbowego 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 roku w życie weszło wiele zmian w przepisach, w szczególności w zakresie prawa podatkowego. Zmianami została objęta również ustawa – Kodeks karny skarbowy. Co ciekawe jednak, w trakcie roku doszło do ponownej nowelizacji tej ustawy a kolejne zmiany zaczęły obowiązywać od 1 lipca. Jakich zmian dokonano w kodeksie karnym skarbowym w 2022 roku? Poniżej wskazujemy na najciekawsze i najbardziej istotne zmiany, które warto znać.

Zmiany w zakresie korekt deklaracji

Możliwość korygowania własnych deklaracji jest jedną z najistotniejszych instytucji z zakresu prawa karnego skarbowego. Polega ona na wyłączeniu odpowiedzialności karnej, jeżeli w danej sytuacji spełnione zostaną odpowiednie przesłanki poprzez zachowanie zgłaszającego własne postępowanie. Nowelizacji wraz z początkiem 2022 roku uległ przepis dotyczący tej instytucji – chodzi tutaj o art. 16a kodeksu karnego skarbowego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Do końca 2021 roku przepis ten stanowił, że „nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.”

Takie brzmienie przepisu prowadziło do wniosków, że zgłoszenie korekty deklaracji w dowolnym momencie, nawet po wszczęciu postępowania w sprawie danego sprawcy, powodowało – iż sprawca taki nie podlegał karze. Wymagane było również uiszczenie w całości należności publicznoprawnej, która była przez wcześniejsze zachowanie uszczuplona lub narażona na uszczuplenie. W doktrynie zauważano, że taki przepis może wręcz zachęcać do popełniania czynów karalnych, bowiem przez złożenie korekty, nawet po wszczęciu postępowania sprawcy nie podlegali karze.

Nowe brzmienie: zgłoszenie korekty ograniczone czasowo

Aktualnie – czyli od stycznia 2022 roku – przepis ten wskazuje, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca czynu zabronionego dotyczącego złożenia deklaracji lub przesłania księgi, jeżeli po jego popełnieniu została złożona organowi podatkowemu prawnie skuteczna korekta deklaracji lub księgi dotycząca obowiązku, którego nieprawidłowe wykonanie stanowi ten czyn zabroniony.

REKLAMA

Dodano jednak, że jeżeli w związku z tym czynem zabronionym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, przepis ten stosuje się tylko wtedy, gdy należność ta została uiszczona niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie wyznaczonym przez finansowy organ postępowania przygotowawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak bardzo istotne, ustawa wskazuje wprost, że przepisu tego nie stosuje się, jeżeli przed złożeniem korekty deklaracji lub księgi wszczęto postępowanie przygotowawcze o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe lub ujawniono w toku toczącego się postępowania przygotowawczego to przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe.

Zmiany w zakresie tego przepisu polegają zatem na tym, że zgłoszenie czynnego żalu nie przyniesie skutku w postaci niepodlegania karze, jeżeli nie zgłoszono czynnego żalu przed wszczęciem postępowań, o których mowa powyżej lub przed ujawnieniem przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w toku toczącego się postępowania przygotowawczego. Praktycy wskazują, że zmiana doprowadzić miała do rozwiania wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiały się przy stosowaniu tego przepisu, widocznym efektem jest uszczegółowienie zakresu tego przepisu. Podkreślono bowiem, że korekta dotyczy zarówno złożenia deklaracji jak przesłania księgi. Wprost dookreślono również, że zgłoszenie korekty nie będzie wywierało pozytywnych dla sprawcy skutków, jeżeli korekta zostanie złożona za późno.

Ponadto, zmiana omawianego przepisu doprowadziła do ograniczenia kategorii czynów, za które sprawca nie poniesie odpowiedzialności karnej w sytuacji spełnienia przesłanek z art. 16a kodeksu karnego skarbowego. Aktualna treść przepisu odnosi się do dwóch typów czynów zabronionych dotyczących złożenia deklaracji lub przesłania księgi. Poprzednia treść przepisu art. 16a kodeksu karnego skarbowego nie zawierała wprost takiego ograniczenia, niemniej jednak na gruncie omawianego przepisu w poprzednim brzmieniu wśród przedstawicieli doktryny oraz judykatury zdążyła się ugruntować interpretacja sprowadzająca zastosowanie omawianej normy do czynów związanych ze składaniem deklaracji.

Zmiany w zakresie przepisów dotyczących cen transferowych

Innymi zmianami wprowadzonymi wraz z początkiem roku, o których warto wspomnieć są zmiany dotyczące czynów zabronionych związanych z obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych. Wcześniejsze brzmienie przepisu wskazywało, że kto wbrew obowiązkowi nie składa Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o cenach transferowych, albo składa tę informację po terminie lub składa nieprawdziwą informację, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

W nowym brzmieniu utrzymano karę grzywny 720 stawek dziennych jedynie do niezłożenia informacji albo do złożenia jej podając dane niezgodne z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym.

Złagodzeniu natomiast uległa kara za złożenie tej informacji po terminie – aktualnie bowiem kto wbrew obowiązkowi składa takową informację po terminie, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Utrzymano ponadto regulację, że w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynów zabronionych określonych powyżej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Warto tutaj przypomnieć, że karą za wykroczenia skarbowe jest kara grzywny określona kwotowo – przy czym kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (minimalne wynagrodzenie: 3010 złotych w 2022 roku)

Zmiany od lipca 2022 roku

Najnowsze zmiany – czyli te, które weszły w życie z początkiem lipca tego roku, dotyczyły w szczególności wprowadzenia nowego rozwiązania informatycznego: e-Urząd Skarbowy. Nowy system informatyczny w założeniu ma zastąpić funkcjonujący do tej pory portal podatkowy.

Funkcjonalności e-Urzędu

Czynny żal przejawia się w tym, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. Dzięki najnowszej nowelizacji, zawiadomienie do finansowego organu postępowania przygotowawczego może być złożone także za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, co ma ułatwić skorzystanie z tej instytucji.

Kolejną nowością jest to, że w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym przez finansowe organy postępowania przygotowawczego wezwania, zawiadomienia oraz inne pisma mogą być doręczane także na konto w e-Urzędzie Skarbowym, co więcej pisma skierowane do tych organów mogą być także składane za pośrednictwem takiego konta.

Podsumowanie

Kodeks karny skarbowy uległ nowelizacji wraz z pakietami zmianowymi zwanymi „Polskim Ładem” i „Polskim Ładem 2.0”. Jego podwójna nowelizacja dotyczyła jednak szczegółowych kwestii a sam kodeks nie uległ gruntownym zmianom w kwestiach fundamentalnych. Na szczególną uwagę zasługują zmiany dotyczące możliwości wnoszenia korekt w związku ze składaniem deklaracji lub ksiąg. Warto mieć również na uwadze zmiany dotyczące nowych funkcjonalności w elektronicznej komunikacji z fiskusem poprzez system e-Urząd Skarbowy.

Adam Klęczar
radca prawny

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA