REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójna nowelizacja przepisów kodeksu karnego skarbowego w 2022 r.

Adam Klęczar, radca prawny
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Nowelizacja kodeksu karnego skarbowego 2022
Nowelizacja kodeksu karnego skarbowego 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 roku w życie weszło wiele zmian w przepisach, w szczególności w zakresie prawa podatkowego. Zmianami została objęta również ustawa – Kodeks karny skarbowy. Co ciekawe jednak, w trakcie roku doszło do ponownej nowelizacji tej ustawy a kolejne zmiany zaczęły obowiązywać od 1 lipca. Jakich zmian dokonano w kodeksie karnym skarbowym w 2022 roku? Poniżej wskazujemy na najciekawsze i najbardziej istotne zmiany, które warto znać.

Zmiany w zakresie korekt deklaracji

Możliwość korygowania własnych deklaracji jest jedną z najistotniejszych instytucji z zakresu prawa karnego skarbowego. Polega ona na wyłączeniu odpowiedzialności karnej, jeżeli w danej sytuacji spełnione zostaną odpowiednie przesłanki poprzez zachowanie zgłaszającego własne postępowanie. Nowelizacji wraz z początkiem 2022 roku uległ przepis dotyczący tej instytucji – chodzi tutaj o art. 16a kodeksu karnego skarbowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do końca 2021 roku przepis ten stanowił, że „nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.”

Takie brzmienie przepisu prowadziło do wniosków, że zgłoszenie korekty deklaracji w dowolnym momencie, nawet po wszczęciu postępowania w sprawie danego sprawcy, powodowało – iż sprawca taki nie podlegał karze. Wymagane było również uiszczenie w całości należności publicznoprawnej, która była przez wcześniejsze zachowanie uszczuplona lub narażona na uszczuplenie. W doktrynie zauważano, że taki przepis może wręcz zachęcać do popełniania czynów karalnych, bowiem przez złożenie korekty, nawet po wszczęciu postępowania sprawcy nie podlegali karze.

Nowe brzmienie: zgłoszenie korekty ograniczone czasowo

Aktualnie – czyli od stycznia 2022 roku – przepis ten wskazuje, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca czynu zabronionego dotyczącego złożenia deklaracji lub przesłania księgi, jeżeli po jego popełnieniu została złożona organowi podatkowemu prawnie skuteczna korekta deklaracji lub księgi dotycząca obowiązku, którego nieprawidłowe wykonanie stanowi ten czyn zabroniony.

REKLAMA

Dodano jednak, że jeżeli w związku z tym czynem zabronionym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, przepis ten stosuje się tylko wtedy, gdy należność ta została uiszczona niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie wyznaczonym przez finansowy organ postępowania przygotowawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak bardzo istotne, ustawa wskazuje wprost, że przepisu tego nie stosuje się, jeżeli przed złożeniem korekty deklaracji lub księgi wszczęto postępowanie przygotowawcze o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe lub ujawniono w toku toczącego się postępowania przygotowawczego to przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe.

Zmiany w zakresie tego przepisu polegają zatem na tym, że zgłoszenie czynnego żalu nie przyniesie skutku w postaci niepodlegania karze, jeżeli nie zgłoszono czynnego żalu przed wszczęciem postępowań, o których mowa powyżej lub przed ujawnieniem przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w toku toczącego się postępowania przygotowawczego. Praktycy wskazują, że zmiana doprowadzić miała do rozwiania wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiały się przy stosowaniu tego przepisu, widocznym efektem jest uszczegółowienie zakresu tego przepisu. Podkreślono bowiem, że korekta dotyczy zarówno złożenia deklaracji jak przesłania księgi. Wprost dookreślono również, że zgłoszenie korekty nie będzie wywierało pozytywnych dla sprawcy skutków, jeżeli korekta zostanie złożona za późno.

Ponadto, zmiana omawianego przepisu doprowadziła do ograniczenia kategorii czynów, za które sprawca nie poniesie odpowiedzialności karnej w sytuacji spełnienia przesłanek z art. 16a kodeksu karnego skarbowego. Aktualna treść przepisu odnosi się do dwóch typów czynów zabronionych dotyczących złożenia deklaracji lub przesłania księgi. Poprzednia treść przepisu art. 16a kodeksu karnego skarbowego nie zawierała wprost takiego ograniczenia, niemniej jednak na gruncie omawianego przepisu w poprzednim brzmieniu wśród przedstawicieli doktryny oraz judykatury zdążyła się ugruntować interpretacja sprowadzająca zastosowanie omawianej normy do czynów związanych ze składaniem deklaracji.

Zmiany w zakresie przepisów dotyczących cen transferowych

Innymi zmianami wprowadzonymi wraz z początkiem roku, o których warto wspomnieć są zmiany dotyczące czynów zabronionych związanych z obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych. Wcześniejsze brzmienie przepisu wskazywało, że kto wbrew obowiązkowi nie składa Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o cenach transferowych, albo składa tę informację po terminie lub składa nieprawdziwą informację, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

W nowym brzmieniu utrzymano karę grzywny 720 stawek dziennych jedynie do niezłożenia informacji albo do złożenia jej podając dane niezgodne z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym.

Złagodzeniu natomiast uległa kara za złożenie tej informacji po terminie – aktualnie bowiem kto wbrew obowiązkowi składa takową informację po terminie, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Utrzymano ponadto regulację, że w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynów zabronionych określonych powyżej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Warto tutaj przypomnieć, że karą za wykroczenia skarbowe jest kara grzywny określona kwotowo – przy czym kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (minimalne wynagrodzenie: 3010 złotych w 2022 roku)

Zmiany od lipca 2022 roku

Najnowsze zmiany – czyli te, które weszły w życie z początkiem lipca tego roku, dotyczyły w szczególności wprowadzenia nowego rozwiązania informatycznego: e-Urząd Skarbowy. Nowy system informatyczny w założeniu ma zastąpić funkcjonujący do tej pory portal podatkowy.

Funkcjonalności e-Urzędu

Czynny żal przejawia się w tym, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. Dzięki najnowszej nowelizacji, zawiadomienie do finansowego organu postępowania przygotowawczego może być złożone także za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, co ma ułatwić skorzystanie z tej instytucji.

Kolejną nowością jest to, że w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym przez finansowe organy postępowania przygotowawczego wezwania, zawiadomienia oraz inne pisma mogą być doręczane także na konto w e-Urzędzie Skarbowym, co więcej pisma skierowane do tych organów mogą być także składane za pośrednictwem takiego konta.

Podsumowanie

Kodeks karny skarbowy uległ nowelizacji wraz z pakietami zmianowymi zwanymi „Polskim Ładem” i „Polskim Ładem 2.0”. Jego podwójna nowelizacja dotyczyła jednak szczegółowych kwestii a sam kodeks nie uległ gruntownym zmianom w kwestiach fundamentalnych. Na szczególną uwagę zasługują zmiany dotyczące możliwości wnoszenia korekt w związku ze składaniem deklaracji lub ksiąg. Warto mieć również na uwadze zmiany dotyczące nowych funkcjonalności w elektronicznej komunikacji z fiskusem poprzez system e-Urząd Skarbowy.

Adam Klęczar
radca prawny

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA