REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Korekta kosztu w CIT
Korekta kosztu w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania korekty kosztów (art. 15 ust. 4i-4l ustawy o CIT). Z przepisów tych wynika, że każda korekta przychodu lub kosztu, która nie będzie spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, ma być dokonywana na bieżąco. Przepisy o korekcie kosztów mają zastosowanie również przy korygowaniu kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed 1 stycznia 2016 r. Wcześniej według ugruntowanego stanowiska organów podatkowych i sądów, korekty przychodów i kosztów należało dokonywać zawsze wstecz - bez względu na przyczynę (por. wyrok NSA z 25 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 4/13). Dla podatników oznaczało to obowiązek korygowania prowadzonych ewidencji i zeznań podatkowych niejednokrotnie nawet za kilka lat.

Komentarz do art. 15 ust. 4i, 4j, 4k, 4l i 4m] ustawy o CIT

REKLAMA

REKLAMA

Zasady dokonywania korekty kosztów - art. 15 ust. 4i ustawy o CIT

Na podstawie omawianego przepisu, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. W praktyce oznacza to, że nabywcy, którzy otrzymują faktury korygujące, np. w związku z udzieleniem im rabatu przez sprzedawcę albo zwrotem nabytego wcześniej towaru, albo uzyskaniem dotacji, nie muszą cofać się z korektą kosztów do rozliczenia za okres, w którym wykazali pierwotny koszt. Korekty kosztów dokonują w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymują fakturę korygującą.

Przykład
W kwietniu 2019 r. spółka akcyjna otrzymała fakturę korygującą dokumentującą rabat udzielony przez sprzedawcę na zakup środka trwałego dokonanego przez spółkę w IV kwartale 2018 r. W związku z otrzymaniem tej faktury spółka jest obowiązana zmniejszyć koszty podatkowe kwietnia 2019 r. (a nie koszty uzyskania przychodów miesięcy, do których zaliczone zostały wydatki objęte rabatem).

Należy zaznaczyć, że omawiany przepis ma zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy korekta kosztów podatkowych nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką. Jeżeli korekta jest wynikiem błędu lub oczywistej omyłki, np. popełniono błędy w ilości towaru czy cenie, jest dokonywana wstecznie.

REKLAMA

Przykład
Spółka z o.o. otrzymała od kontrahenta pomyłkowo wystawioną fakturę. Fakturę tę opłaciła i rozpoznała na jej podstawie koszt uzyskania przychodów listopada 2018 r. W styczniu 2019 r. kontrahent zauważył błąd i wystawił spółce z o.o. fakturę korygującą. W związku z otrzymaniem tej faktury spółka obowiązana jest skorygować koszty uzyskania przychodów wstecznie, czyli zmniejszyć koszty podatkowe listopada 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Korekta kosztów bezpośrednich

Warto zauważyć, że zdaniem organów podatkowych, jeżeli faktura korygująca koszt bezpośredni lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, dotrze do podatnika w terminie do dnia złożenia zeznania podatkowego (najpóźniej do końca trzeciego miesiąca po dniu zakończenia roku obrotowego) wówczas podatnik powinien zwiększyć lub zmniejszyć koszty w roku, w którym uzyskany został przychód podatkowy, z którym związany jest korygowany koszt bezpośredni.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, a w szczególności w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej z 25 października 2016 r. (sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.779.2016.1.JW). Jak stwierdzono w tej interpretacji:
(...) biorąc pod uwagę wykładnię systemową przepisów prawa należy stwierdzić, że przepisy dotyczące momentu ujęcia korekty kosztów powinny być stosowane z uwzględnieniem przepisów dotyczących momentu potrącenia kosztów bezpośrednich. Zatem jeżeli faktura korygująca koszt bezpośredni dotrze do Spółki w terminie do dnia złożenia zeznania podatkowego (...), wówczas Wnioskodawca powinien zwiększyć lub zmniejszyć koszty w roku, w którym uzyskany został przychód.

Fiskus powołuje się tu na uzasadnienie do projektu ustawy z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1595) wprowadzającej omawiany przepis. Zgodnie z uzasadnieniem celem tego przepisu miało być ułatwienie dla podatników:
Brak kłopotliwego i pracochłonnego korygowania zeznań podatkowych z lat poprzednich i zapłaty powstałych wskutek tego zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę (w przypadku zmniejszenia kosztów lub zwiększenia przychodów) oraz brak konieczności zapłaty odsetek od zaliczek na podatek dochodowy (w przypadku zmniejszenia kosztów lub zwiększenia przychodów tego samego roku podatkowego) uproszczą rozliczenia podatkowe przedsiębiorców, w tym również tych, którzy będą korygować przychody i koszty uzyskania przychodu m.in. w wyniku zawartej ugody.

Uzasadnienie do zmian także potwierdza stanowisko, że art. 15 ust. 4i nie dotyczy korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodami (jeżeli korekta jest znana przed złożeniem zeznania rocznego).

Obowiązek zwiększenia przychodów - art. 15 ust. 4j ustawy o CIT

Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Przykład
Koszty podatkowe spółki z o.o. w marcu 2019 r. wyniosły 1500 zł. W wyniku konieczności dokonania korekty spółka powinna zmniejszyć koszty marca o 2000 zł. W takim przypadku spółka powinna:
● zmniejszyć koszty uzyskania przychodów marca o 1500 zł,
● zwiększyć przychody tego miesiąca o 500 zł (2000 zł - 1500 zł).

Okres dokonywania korekty a przedawnienie - art. 15 ust. 4k ustawy o CIT

Możliwość dokonywania korekt została ograniczona do okresu tożsamego z okresem przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczy korekta (ustawa o CIT).

Przykład
Spółka o kalendarzowym roku podatkowym poniosła koszty w 2018 r. Korekta tych kosztów będzie możliwa przynajmniej do końca 2024 r. (termin płatności podatku za 2018 r. upłynie bowiem 1 kwietnia 2019 r., a więc pięcioletni okres przedawnienia liczony jest od 31 grudnia 2019 r.).

Dodatkowo omawiane przepisy o korekcie kosztów nie mają zastosowania do korekty kosztów uzyskania przychodów, do których miał zastosowanie, uchylony z dniem 1 stycznia 2016 r., art. 15b ustawy o CIT. Omawiane przepisy o korekcie kosztów nie mają zastosowania jedynie w przypadkach dokonywania przez podatników korekty na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2015 r.

Okres dokonywania korekty po zmianie formy opodatkowania - art. 15 ust. 4l ustawy o CIT

Przepisy dotyczące korygowania kosztów odnoszą się do przypadków, gdy korekta jest dokonywana po zmianie przez podatnika formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie o podatku tonażowym albo w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. W takich przypadkach korekt, o których mowa, należy dokonywać wstecznie, tj. przez zmniejszenie lub zwiększenie w kosztach uzyskania przychodów w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania.

Korekta wartości rynkowej na podstawie decyzji - art. 15 ust. 4m ustawy o CIT

Przepis nakazuje odpowiednie stosowanie:

● art. 15 ust. 4i przewidującego, że jeżeli korekta kosztu podatkowego, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się na bieżąco; 

● art. 15 ust 4j, na podstawie którego, jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów podatkowych lub ich kwota jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty podatkowe

do korekty wartości rynkowej, wynikającej z decyzji organu podatkowego określającej wartość rynkową składnika majątku podatnika w innej wysokości niż przyjęta dla celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 24f, przez państwo członkowskie UE, z którego terytorium składnik ten został przeniesiony na terytorium Polski.

Uregulowanie to dotyczy zarówno podatnika będącego polskim rezydentem, jak i podatnika, który tym rezydentem nie jest.

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: CIT 2019. Komentarz

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: CIT 2019. Komentarz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA