REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT
Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik posiada lokal usługowy, w którym prowadzi działalność gospodarczą. W maju 2022 r. przekształcił połowę budynku (85 m2 ze 160 m2) na mieszkanie dla siebie i żony. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 69 000 zł. W jaki sposób należy postąpić teraz z VAT? Czy musimy oddać część odliczonego VAT?

Zmiana przeznaczenia części budynku firmowego na cele osobiste podatnika - korekta VAT

W analizowanym przypadku podatnik powinien dokonać korekty części odliczonego podatku. Korekta wynika z faktu, że część nieruchomości będzie przeznaczona na cele mieszkalne, i powinna być dokonana w deklaracji za maj 2022 r. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi - warunek odliczenia VAT

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT ustawodawca wskazał, że w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Część lokalu użytkowego przekształcona w lokal mieszkalny podatnika - niezbędna korekta podatku naliczonego

W analizowanej sytuacji podatnik wprowadził lokal użytkowy do środków trwałych. Lokal ten był związany z działalnością opodatkowaną i podatnik skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w całości.

REKLAMA

Obecnie część lokalu użytkowego zostanie przekształcona w lokal mieszkalny. W lokalu tym będą mieszkać właściciele. Tym samym nie tylko zostanie przekształcona część lokalu, ale także ulegnie zmianie jego przeznaczenie. Lokal mieszkalny nie będzie już użytkowany w prowadzonej działalności opodatkowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tej sytuacji odnosi się art. 90a ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeśli w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, to dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Ważne!
Podatnik jest zobowiązany skorygować część odliczonego VAT, gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część jego przedsiębiorstwa została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej.

Jak dokonać korekty VAT?

1. Ustalenie, czy nie minął okres korekty

Najpierw należy ustalić, czy w omawianym przypadku nie minął okres korekty, który liczymy od czerwca 2014 r., czyli miesiąca, w którym rozpoczęto użytkowanie. To oznacza, że do kwietnia 2022 r., czyli ostatniego okresu, kiedy budynek był w całości wykorzystany do działalności, minęło dopiero 95 miesięcy. Korekcie podlega zatem 25 miesięcy, jakie pozostały do końca korekty.

2. Ustalenie, jak zmienił się zakres wykorzystania nieruchomości

Następnie trzeba ustalić, jak zmienił się sposób wykorzystania nieruchomości w działalności. W tym przypadku początkowo nieruchomość była wykorzystana w 100%. Po zmianie jest to 47% (75/160). Natomiast w 53% jest używana do celów prywatnych. Ustalając proporcję bierzemy powierzchnię używaną do działalności w całym metrażu nieruchomości.

3. Obliczenie kwoty korekty

Korekty dokonuje się w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Wzór na ustalenie, jaka kwota VAT podlega korekcie:

K = (OV x P - O) x n/120

gdzie:

K - oznacza kwotę korekty,

OV - oznacza VAT od dokonanych zakupów,

P - oznacza procent, w jakim po zmianie nieruchomość jest wykorzystana do działalności,

n - oznacza liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty, liczoną od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana,

O - oznacza faktycznie odliczony VAT.

W omawianym przypadku korekcie podlega więc kwota (-7619 zł) [(69 000 x 47% - 69 000) x 25/120].

Przykład
Podatnik posiada lokal usługowo-mieszkalny, w którym prowadzi działalność gospodarczą i ma mieszkanie. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 45 540 zł (69 000 zł x 66%). Podatnik w maju 2022 r. powiększył lokal mieszkalny (z 55 m2 do 85 m2 ze 160 m2). W tym przypadku wykorzystanie lokalu do celów firmowych zmniejszyło się z 66% do 47%. Dlatego korekcie podlega kwota (- 2790 zł) [
(69 000 zł x 47% - 45 821 zł) x 25/120].

4. Korekta w JPK_V7

Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, czyli w omawianym przypadku za maj. Ponieważ nastąpiło zmniejszenie stopnia wykorzystania nieruchomości, będzie to korekta "in minus". Do ewidencji kwotę korekty wpisujemy na podstawie dokumentu wewnętrznego. Kwota korekty musi być poprzedzona znakiem (-). Wpisujemy ją w pozycji K_44 i P_44 JPK_V7.

Jak wynika z art. 90a ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy wywiązujący się z obowiązku dokonywania korekty nie muszą naliczać podatku należnego z tytułu wykorzystywania nieruchomości na cele prywatne na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 7b, art. 90a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1137

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA