REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT
Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik posiada lokal usługowy, w którym prowadzi działalność gospodarczą. W maju 2022 r. przekształcił połowę budynku (85 m2 ze 160 m2) na mieszkanie dla siebie i żony. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 69 000 zł. W jaki sposób należy postąpić teraz z VAT? Czy musimy oddać część odliczonego VAT?

Zmiana przeznaczenia części budynku firmowego na cele osobiste podatnika - korekta VAT

W analizowanym przypadku podatnik powinien dokonać korekty części odliczonego podatku. Korekta wynika z faktu, że część nieruchomości będzie przeznaczona na cele mieszkalne, i powinna być dokonana w deklaracji za maj 2022 r. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi - warunek odliczenia VAT

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT ustawodawca wskazał, że w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Część lokalu użytkowego przekształcona w lokal mieszkalny podatnika - niezbędna korekta podatku naliczonego

W analizowanej sytuacji podatnik wprowadził lokal użytkowy do środków trwałych. Lokal ten był związany z działalnością opodatkowaną i podatnik skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w całości.

REKLAMA

Obecnie część lokalu użytkowego zostanie przekształcona w lokal mieszkalny. W lokalu tym będą mieszkać właściciele. Tym samym nie tylko zostanie przekształcona część lokalu, ale także ulegnie zmianie jego przeznaczenie. Lokal mieszkalny nie będzie już użytkowany w prowadzonej działalności opodatkowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tej sytuacji odnosi się art. 90a ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeśli w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, to dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Ważne!
Podatnik jest zobowiązany skorygować część odliczonego VAT, gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część jego przedsiębiorstwa została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej.

Jak dokonać korekty VAT?

1. Ustalenie, czy nie minął okres korekty

Najpierw należy ustalić, czy w omawianym przypadku nie minął okres korekty, który liczymy od czerwca 2014 r., czyli miesiąca, w którym rozpoczęto użytkowanie. To oznacza, że do kwietnia 2022 r., czyli ostatniego okresu, kiedy budynek był w całości wykorzystany do działalności, minęło dopiero 95 miesięcy. Korekcie podlega zatem 25 miesięcy, jakie pozostały do końca korekty.

2. Ustalenie, jak zmienił się zakres wykorzystania nieruchomości

Następnie trzeba ustalić, jak zmienił się sposób wykorzystania nieruchomości w działalności. W tym przypadku początkowo nieruchomość była wykorzystana w 100%. Po zmianie jest to 47% (75/160). Natomiast w 53% jest używana do celów prywatnych. Ustalając proporcję bierzemy powierzchnię używaną do działalności w całym metrażu nieruchomości.

3. Obliczenie kwoty korekty

Korekty dokonuje się w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Wzór na ustalenie, jaka kwota VAT podlega korekcie:

K = (OV x P - O) x n/120

gdzie:

K - oznacza kwotę korekty,

OV - oznacza VAT od dokonanych zakupów,

P - oznacza procent, w jakim po zmianie nieruchomość jest wykorzystana do działalności,

n - oznacza liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty, liczoną od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana,

O - oznacza faktycznie odliczony VAT.

W omawianym przypadku korekcie podlega więc kwota (-7619 zł) [(69 000 x 47% - 69 000) x 25/120].

Przykład
Podatnik posiada lokal usługowo-mieszkalny, w którym prowadzi działalność gospodarczą i ma mieszkanie. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 45 540 zł (69 000 zł x 66%). Podatnik w maju 2022 r. powiększył lokal mieszkalny (z 55 m2 do 85 m2 ze 160 m2). W tym przypadku wykorzystanie lokalu do celów firmowych zmniejszyło się z 66% do 47%. Dlatego korekcie podlega kwota (- 2790 zł) [
(69 000 zł x 47% - 45 821 zł) x 25/120].

4. Korekta w JPK_V7

Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, czyli w omawianym przypadku za maj. Ponieważ nastąpiło zmniejszenie stopnia wykorzystania nieruchomości, będzie to korekta "in minus". Do ewidencji kwotę korekty wpisujemy na podstawie dokumentu wewnętrznego. Kwota korekty musi być poprzedzona znakiem (-). Wpisujemy ją w pozycji K_44 i P_44 JPK_V7.

Jak wynika z art. 90a ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy wywiązujący się z obowiązku dokonywania korekty nie muszą naliczać podatku należnego z tytułu wykorzystywania nieruchomości na cele prywatne na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 7b, art. 90a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1137

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA