REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT
Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik posiada lokal usługowy, w którym prowadzi działalność gospodarczą. W maju 2022 r. przekształcił połowę budynku (85 m2 ze 160 m2) na mieszkanie dla siebie i żony. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 69 000 zł. W jaki sposób należy postąpić teraz z VAT? Czy musimy oddać część odliczonego VAT?

Zmiana przeznaczenia części budynku firmowego na cele osobiste podatnika - korekta VAT

W analizowanym przypadku podatnik powinien dokonać korekty części odliczonego podatku. Korekta wynika z faktu, że część nieruchomości będzie przeznaczona na cele mieszkalne, i powinna być dokonana w deklaracji za maj 2022 r. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi - warunek odliczenia VAT

REKLAMA

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT ustawodawca wskazał, że w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Część lokalu użytkowego przekształcona w lokal mieszkalny podatnika - niezbędna korekta podatku naliczonego

W analizowanej sytuacji podatnik wprowadził lokal użytkowy do środków trwałych. Lokal ten był związany z działalnością opodatkowaną i podatnik skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w całości.

REKLAMA

Obecnie część lokalu użytkowego zostanie przekształcona w lokal mieszkalny. W lokalu tym będą mieszkać właściciele. Tym samym nie tylko zostanie przekształcona część lokalu, ale także ulegnie zmianie jego przeznaczenie. Lokal mieszkalny nie będzie już użytkowany w prowadzonej działalności opodatkowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tej sytuacji odnosi się art. 90a ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeśli w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, to dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Ważne!
Podatnik jest zobowiązany skorygować część odliczonego VAT, gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część jego przedsiębiorstwa została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej.

Jak dokonać korekty VAT?

1. Ustalenie, czy nie minął okres korekty

Najpierw należy ustalić, czy w omawianym przypadku nie minął okres korekty, który liczymy od czerwca 2014 r., czyli miesiąca, w którym rozpoczęto użytkowanie. To oznacza, że do kwietnia 2022 r., czyli ostatniego okresu, kiedy budynek był w całości wykorzystany do działalności, minęło dopiero 95 miesięcy. Korekcie podlega zatem 25 miesięcy, jakie pozostały do końca korekty.

2. Ustalenie, jak zmienił się zakres wykorzystania nieruchomości

Następnie trzeba ustalić, jak zmienił się sposób wykorzystania nieruchomości w działalności. W tym przypadku początkowo nieruchomość była wykorzystana w 100%. Po zmianie jest to 47% (75/160). Natomiast w 53% jest używana do celów prywatnych. Ustalając proporcję bierzemy powierzchnię używaną do działalności w całym metrażu nieruchomości.

3. Obliczenie kwoty korekty

Korekty dokonuje się w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Wzór na ustalenie, jaka kwota VAT podlega korekcie:

K = (OV x P - O) x n/120

gdzie:

K - oznacza kwotę korekty,

OV - oznacza VAT od dokonanych zakupów,

P - oznacza procent, w jakim po zmianie nieruchomość jest wykorzystana do działalności,

n - oznacza liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty, liczoną od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana,

O - oznacza faktycznie odliczony VAT.

W omawianym przypadku korekcie podlega więc kwota (-7619 zł) [(69 000 x 47% - 69 000) x 25/120].

Przykład
Podatnik posiada lokal usługowo-mieszkalny, w którym prowadzi działalność gospodarczą i ma mieszkanie. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 45 540 zł (69 000 zł x 66%). Podatnik w maju 2022 r. powiększył lokal mieszkalny (z 55 m2 do 85 m2 ze 160 m2). W tym przypadku wykorzystanie lokalu do celów firmowych zmniejszyło się z 66% do 47%. Dlatego korekcie podlega kwota (- 2790 zł) [
(69 000 zł x 47% - 45 821 zł) x 25/120].

4. Korekta w JPK_V7

Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, czyli w omawianym przypadku za maj. Ponieważ nastąpiło zmniejszenie stopnia wykorzystania nieruchomości, będzie to korekta "in minus". Do ewidencji kwotę korekty wpisujemy na podstawie dokumentu wewnętrznego. Kwota korekty musi być poprzedzona znakiem (-). Wpisujemy ją w pozycji K_44 i P_44 JPK_V7.

Jak wynika z art. 90a ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy wywiązujący się z obowiązku dokonywania korekty nie muszą naliczać podatku należnego z tytułu wykorzystywania nieruchomości na cele prywatne na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 7b, art. 90a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1137

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA